Sivu 1/1

Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 09:48
Kirjoittaja Mic_Coo
Otsikon mukainen ongelma. Voimansiirto tärisee ja resonoi niin maan pe****eesti!! Tähän voisi koota syitä / paikkoja mistä tuota etsiä.

Tähän mennessä tutkittu;

- Moottorin ja vaihteiston tukikumit, (uusittu)
- Vaihdelaatikon ja etuperän linjaus
- Renkaat, vaihdettu alkuperäiskoon rengastus
- Kardaani, ristikot ja värinäkumi uusittu


Tärinä on ollut ks. Syncrossa aiemmin, tosin esiintynyt tietyssä nopeudessa ja sitten lakannut. Nyt tärinä alkaa heti ja kestää, kestää ja kestää. Nopeutta kun nostaa niin alkaa rattiinki tuntumaan..

Kertokaas arvon toverit mielipiteitä ja lissää vinkkejä mitä vielä tarkistaa/korjata.

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 09:55
Kirjoittaja Jones2
Mun autossa tärinä loppui etuvetarin ulkonivelen vaihtoon, siis nivelet syyniin.
jones

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 10:42
Kirjoittaja Joker
Toinen ääni vetareille. Jos ei ole niille mitään tehnyt, suosittelen purku-tarkistus-rasvaus-uusikumi operaatiota, tulee kummasti lisää aikaa niille ja ei tarvitse alkaa vetonivel rulettiin lähitulevaisuudessa.

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 11:03
Kirjoittaja Mic_Coo
Vetonivelille ei ole kyllä tehty yhtikäs mithän. Otetaanpa ne syyniin seuraavaksi. Voiski kokeilla että jättää ulkopään paikalle ja käypi lenkin ajamassa. Omassakin Doppelissa samantyylistä resonointia ja ainaki suojakumien väristä päätellen on originaalit vielä pakoillaan.

Kerrotaanpa kuulumiset puolenviikon paikkehilla kun remppa tehty että vaikuttaako...

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 13:37
Kirjoittaja TT|
Jos on alkuperäset ehjät kumit, niin älä vaihda. Uudet ei tunnu kestävän juuri mitään.

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 17:31
Kirjoittaja Jones2
Samaa mieltä TT:n kanssa, uudet "kumit" kestää muutaman vuoden siistinä. Etunivelien ulommaiset "kumit" on jotain muoviseosta, näyttää pitkään hyvälle, mutta sitten poksahtaa nopeasti. ( ekan rikkoutumisen ja toisen rikkoutumisen huomaamisen välillä noin kuukausi ) Vanhat lienee oikasti kumia ja paksut, uudet jotain ihan muuta.
jones

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 19.12.2016 22:16
Kirjoittaja Mic_Coo
Tässä resonoivassa syncrossa kumit on näkyy joskus vaihdettu. Doppelissa kummatki kumit alkuperäiset,(onneksi vielä hyväkuntoiset),ja ovat tosiaanki ihan erituntuiset kuin nämä toisen jo kerran vaihdetut. Ja näissä vaihdetuissaki näkyy jo selvää kulumaa palkeitten välissä. Osittin johtunee korosarjasta koska palkeet näkyy hiertää toisiaan vasten jyrkemmän nivelkulman takia. Syncroon myös vaihdettu Konin heavytruck iskarit busschmiedeltä ja jyrkkyys kasvoi enemmän auton noustessa....alan vahvasti myös itse olla nivelien kannalla syynä tärinään ja resonointiin. Kuulemma toisen puolen nivel ääntää hiljaisessa ajossa ja on rutissu välillä jyrkkään käännettäessä. Vahvistan vielä tämän tutkittuani asiaa tarkemmin.

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 02.01.2017 11:10
Kirjoittaja anttipee
Sisempi nivel aiheuttaa todella voimakasta tärinää/kolinaa pienelläki vedolla. Minun autosta niveltä piti ihan huolella tutkia, että paljastui syylliseksi

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 29.01.2017 19:29
Kirjoittaja Mic_Coo
Nonniin. Nyt on purettu ja otettu syynille se etupää ja kyllä te arvon tölkkitoverit oikeilla jäljillä olitte. Oikealta puolelta vetonivelen sisäpäässä sisemmässä koolissa puolivälillä isot kulumat ja samalta puolelta ulommasta vetonivelestä sisäkooli kuula uran kohdalta halki. Liittäisin tähän muutaman valokuvan mutta edelleenkään tekninen atk osaamiseni ei sitä salli. :roll: :lol:

Lopputuloksena siis, Ulompi vetonivel korvattu uudella GKN- nivelenä ja huomenna sisäpään nivel tilaukseen. Todennäiköisimmin tärinä ja resonointi loppuu tähän..
ulompi
ulompi
Ulompinivel.jpg (2.69 MiB) Katsottu 3997 kertaa
sisempi
sisempi
Sisempi nivel.jpg (2.87 MiB) Katsottu 3997 kertaa

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 10.04.2017 21:21
Kirjoittaja Moose
Tästä otan seuraavan vinkin omassa vian etsinnässä. Rahaa palanut, mutta tärinän syy vielä löytymättä omassa syncrossa

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 10.04.2017 22:57
Kirjoittaja TT|
Moose kirjoitti:Tästä otan seuraavan vinkin omassa vian etsinnässä. Rahaa palanut, mutta tärinän syy vielä löytymättä omassa syncrossa
Oliko visco jo huollettu/vaihdettu?

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 21.04.2017 18:22
Kirjoittaja Moose
ei huoltoa tai vaihtoa

Lankun ja tunkin kanssa testattu toimivuus.
Syncro ollut piha "koristeena" suurimman osan talvesta. Josko sitä kohta taas innostuis volkkareista :oops:


edit: kardaanin nivelet vaihdettu ja tasapainoitettu -> ei vaikutusta
Eteen oikealle sisempi vetonivel vaihdettu rikkonaisen suojakumen innostamana. Ongelma oli nivelessä, nyt kulkee ilman tärinöitä.

Re: Voimansiirron resonointi ja tärinä

Lähetetty: 21.04.2017 19:01
Kirjoittaja Osku
Suurimmat tärinät tulee tietenkin kardaanista eli joku nivel kun hajoaa niin aika epäkeskeinen ja täristävä vehe on käskssä. Tärisee 40-60kmh välityksistä riippuen ja seuraavan kerran sitten tuon kertoimena.