Sivu 1/1

Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 11.06.2012 20:40
Kirjoittaja AT5nok
Joskus oli juttua takavakaajasta.
Syncron ulosjouston rajoituksesta tuli mieleen tämä kuva, jonka löysin ETKA:n vanhasta paperiversiosta vuodelta 1988 Typ2 2WD.
Kuva

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 13.06.2012 09:25
Kirjoittaja Eicca_
Löydätkö osa numeroa tolle vakaajalle? oiskohan toi sama kun edessä?

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 13.06.2012 22:05
Kirjoittaja AT5nok
Eicca_ kirjoitti:Löydätkö osanumeroa tolle vakaajalle? oiskohan toi sama kun edessä?
Koitan muistaa ottaa kirjan mukaan la, niin voidaan ihmetellä.

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 13.06.2012 22:21
Kirjoittaja caravelle89
Vakaajatanko sama kuin 2WD etuvakaaja 19mm (251411025C). Muut osat ETKAn mukaan takana vain lanssissa ja eri osat kuin edessä.

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 14.06.2012 08:35
Kirjoittaja Eicca_
Hyvä homma että tuokin selvis, kiitos :)

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 14.06.2012 20:24
Kirjoittaja jarke
tahtoisi edelleen tuollaisen :cry:

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 15.06.2012 06:52
Kirjoittaja resupekka
Osaako kukaan sanoa kokemukseen perustuen, että minkälainen normaali 2wd (ei lanssi) tölkki on ajella takavakaajan kanssa? Kallistusjäykkyyden lisääminen taka-akselilla luulisi äkkiseltään tekevän autosta hieman yliohjaavamman. Lähinnä talvikelit mietityttää niiltä osin.

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 15.06.2012 10:53
Kirjoittaja hege
Toivottavasti joku vastaa järkevämmin, mutta veikkaan että takavakaajallisia tölkkejä on melko vähän talvikäytössä. Tuon 19mm takavakaajan kanssa autoissa oli mun muistin mukaan 23mm etuvakaaja (2wd 19mm ja syncro 21mm).

Vaikea sanoa. Riippuu käytetystä rengastuksesta ynnä muusta. Mitä vähemmän takapää kallistelee, sitä parempi pito koska renkaat kallistelee korin mukana, eli jos on vähänkään leveämpää ja jäykempää rengasta alla niin luulisi että puskeminen vaan pahenee. Renkaan pito riippuu kuormasta, ja jäykempi takavakaaja kuormittaa enemmän taaempaa ulkorengasta. Tässä tulee vastaan se että kumpi on pahempi, renkaan kallistuman muutos vai kuormituksen muutos, ja se riippuu käytetystä renkaasta.

Vakiossa alustassa sisempi takapyörä on ilmassa kun rajummin kanttaa mutkaan. Kun takapyörä on ilmassa niin mikään jäykkyyden muutos takajousituksessa ei juurikaan vaikuta käyttäytymiseen. Eli etupäätä pitää ensin jäykistää että kaikki tassut saa pysymään maassa.

Takapään jäykistäminen huonontaa takavetoisissa vetopitoa, ja veikkaisin että ilman vakaajaa on talvella parempi. Talvirenkaiden löysät rungot antaa jonkin verran anteeksi, mutta muutosta on vaikea lähteä arvioimaan.

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 19.06.2012 00:20
Kirjoittaja redi
Voisin koittaa viritellä oman etuvakaajani taakke, jos se enää onnistuu kun auto on niin rajusti madallettu.
Eteen voisi ettiä sitten syncron vakaajan. Tällä hetkellä ei ole vakaajia ollenkaan.

Minulla on myös semmonen käsitys että jos takapää on jäykempi kuin edessä niin pitäisi yliohjautua. Etuvetosissa ainakin koittavat perästä tehdä mahdollisimman jäykän, notta ei puskisi niin paljon.
Ei ole suuremmin kokemusta mistään rata-ajosta, mutta uskoisin että mielummin ajaisin yli- kuin aliohjautuvalla autolla.

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 19.06.2012 08:49
Kirjoittaja resupekka
Ei ole nyt tähän hätään antaa mitään sivunumeroita, mutta ainakin muistelisin, että opuksessa nimeltään Uusi Moottoritekniikka puhuttaisiin myös akselin sivuttaispidon heikentymisestä kallistusjäykkyyden lisääntyessä.

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 19.06.2012 09:36
Kirjoittaja redi
^ Hyvä 8-)

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 19.06.2012 12:04
Kirjoittaja hege
Yritin sanoa että vakaajan lisäämistä taakse on vaikea ennakoida. Yleisesti takapään jäykistäminen lisää yliohjautuvuutta, mutta kun lisätään todellisuutta niin tulos saattaa olla eri. Tätä sekoittaa myös se että toiselle sama auto puskee ja toiselle yliohjaa.

Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu :P

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 19.06.2012 12:23
Kirjoittaja Eicca_
redi kirjoitti:^ Hyvä 8-)
Ei ole..

Re: Takakallistuksenvakaaja

Lähetetty: 19.06.2012 17:21
Kirjoittaja Paku-Pete
hege kirjoitti:Yritin sanoa että vakaajan lisäämistä taakse on vaikea ennakoida. Yleisesti takapään jäykistäminen lisää yliohjautuvuutta, mutta kun lisätään todellisuutta niin tulos saattaa olla eri. Tätä sekoittaa myös se että toiselle sama auto puskee ja toiselle yliohjaa.

Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu :P
Sladitteluun toi takapään vakaaja sopii mainiosti...

Saksalainen tuurimestari kuvasi aikoinaan yli/ali ohjattavuutta osuvasti, (eikoskaanuskaltanutosallistuajyväskylänmmralliin) näin:

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)