Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Iltapäivää
Ensimmäiseksi uusi Tölkkifoorumilainen ilmottautuu täältä sisä-savon suunnalta ja ihmettelee että ompas näilläkin "tölkeillä" paljon harrastajia. En pitänyt itseäni alan harrastajana, vaikka kaksi "tölkkiä" omistankin. Toinen on vanha poliisi auto 2.1 litraisella ja erittäin tehokkaan tuntuisella moottorilla (liekkö viritetty?) Nykyään muutettu bussiksi ja on kesäisin minun työntekijöiden kulkema välineenä. Tämän olen omistanut jo 5 vuotta ja aina on mennyt "heittämällä" katsastuksesta läpi. Kai tämä jonkinlainen sairaus on kun tänä kesänä ostin 2.1 litraisen Syncro bussin jossa on kattavasti alkuperäisiä lisävarusteita. Kuten alkuperäinen vakionopeudensäädin (ei toimi ) ja keskus lukitus. Autoon oli myös jälkiasennettu paineilmalla toimiva sivuovi ja oven avautuessa esiin tuleva kynnys askelma. Käsinojalliset penkit edessä ja takana, lämpölasit, lisä lämmitin myös etupenkkien välissä.. Ja tämä ei ole ollut taksina. Molemmat muistaakseni -89 mallia, toisessa pyöreät umpiot, toisessa neliskanttiset.
No mutta nyt otsikon mukaiseen propleemaan, eli tuon Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle. (Edessä ei ole lukkoa laisinkaan valitettavasti). Mistähän alan asiantunteva harrastaja rupeaisi etsimään vikaa? Jos oikein tajusin niin sille namiskuukkelille joka on siinä koelaudan alaosassa, mistä lukko vedetään pääälle. Niin niihin tulevista letkuista ei kuulu minkäänlaista suhinaa. Pitäisikö kuulua auton pyöriessä? Hyvähän tuo takalukko olisi saada toimimaan jos sattuu että tulee ajeltua muuallakin kuin kestopäällysteellä.. Täytyy noista autoista tehdä tarkempi kuvaus vielä jossain vaiheessa tuonne "foorumilaisten autot" ketjun alle, jahka saan niistä muutaman valokuvan otettua.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen..
Ensimmäiseksi uusi Tölkkifoorumilainen ilmottautuu täältä sisä-savon suunnalta ja ihmettelee että ompas näilläkin "tölkeillä" paljon harrastajia. En pitänyt itseäni alan harrastajana, vaikka kaksi "tölkkiä" omistankin. Toinen on vanha poliisi auto 2.1 litraisella ja erittäin tehokkaan tuntuisella moottorilla (liekkö viritetty?) Nykyään muutettu bussiksi ja on kesäisin minun työntekijöiden kulkema välineenä. Tämän olen omistanut jo 5 vuotta ja aina on mennyt "heittämällä" katsastuksesta läpi. Kai tämä jonkinlainen sairaus on kun tänä kesänä ostin 2.1 litraisen Syncro bussin jossa on kattavasti alkuperäisiä lisävarusteita. Kuten alkuperäinen vakionopeudensäädin (ei toimi ) ja keskus lukitus. Autoon oli myös jälkiasennettu paineilmalla toimiva sivuovi ja oven avautuessa esiin tuleva kynnys askelma. Käsinojalliset penkit edessä ja takana, lämpölasit, lisä lämmitin myös etupenkkien välissä.. Ja tämä ei ole ollut taksina. Molemmat muistaakseni -89 mallia, toisessa pyöreät umpiot, toisessa neliskanttiset.
No mutta nyt otsikon mukaiseen propleemaan, eli tuon Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle. (Edessä ei ole lukkoa laisinkaan valitettavasti). Mistähän alan asiantunteva harrastaja rupeaisi etsimään vikaa? Jos oikein tajusin niin sille namiskuukkelille joka on siinä koelaudan alaosassa, mistä lukko vedetään pääälle. Niin niihin tulevista letkuista ei kuulu minkäänlaista suhinaa. Pitäisikö kuulua auton pyöriessä? Hyvähän tuo takalukko olisi saada toimimaan jos sattuu että tulee ajeltua muuallakin kuin kestopäällysteellä.. Täytyy noista autoista tehdä tarkempi kuvaus vielä jossain vaiheessa tuonne "foorumilaisten autot" ketjun alle, jahka saan niistä muutaman valokuvan otettua.
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen..
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Tervetuloa Tölkkifoorumille.
Kurkkaa Beretan projektikertomus, siellä on muistaakseni kerrottu miten hän sai omansa toimimaan. Jos ei sieltä löydy ohjetta, niin eiköhän se tähän alle ilmaannu...
Kurkkaa Beretan projektikertomus, siellä on muistaakseni kerrottu miten hän sai omansa toimimaan. Jos ei sieltä löydy ohjetta, niin eiköhän se tähän alle ilmaannu...
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Yleensä CRC-käsittely anturin reiästä herkistää tuon lukkomekanismin . Samalla kannata kyllä ottaa se alipainekellokin irti kiinnikkeestään niin saa ronklattua sitä paremmin ja käsittelyaineet leviämään. Samalla voi sitten tarkistaa että alipainekellon kalvo on ehjä tukkimalla sormella vuorotellen ne nastat ja liikuttamalla kelloa. Pieni alipaine pitäisi kyllä olla jompaan kumpaan suuntaan kelloa, jos sitä ei tule niin, niin alipainelinjasto tarkkailuun.
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Neljä minuutti ja ohjeet luettavissa...
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Hienoa, ja heti kun vielä keksin missä se alipainekello on ja miltä se näyttää... Ei siinä varmaan viisareita ole...T3Syncro kirjoitti:Neljä minuutti ja ohjeet luettavissa...
No eli varmaan tarkoitatte sitä möykkyä joka on siellä perän kupeessa ja johon tulee kiinni niitä muoviletkuja?
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
- rextherunt
- 100:s Juhlajäsen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 19.03.2012 09:40
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
kokeile ensi alipainemittarilla siitä ohjaintaululta tuleeko alipainetta yleensä ollenkaan sinne asti.
olen kuullu hevosmiehiltä että ne nupit voi vuotaa kanssa
sitten voit tietysti yrittää siellä vaihelaatikon takana olevalta kellolta suoraan imeskellä lukkoa edestakaisin. kun laatikko kone ja kaikmi oli irti nii tuosta oli hyvä kokeilla liikkuuko lukko ja onko se miten herkkä. alipainetta vaan jompaan kumpaan piuhaan vuorotellen niin vois herkistyä vai onko vwharrastajalla tai muilla parempaa vinkkiä?
jossain oli ihan videokin miten takalukkoa saat liikuteltua eessuntaassun tuolla systeemillä.
tsekkaa myös että se valo ja valon kytkin toimiin ettet vahingossa ajelis lukko päällä, tuskin sitä tosin voi olla huomaamatta
itelläkin nyt sellaista murhetta että neliveto/kaksveto ja lukot kytkeytyy hitaataammin kuin bensana mutta en vielä ole paikallistanut syytä vai onko kyse jäykemmistä öljyistä...
olen kuullu hevosmiehiltä että ne nupit voi vuotaa kanssa
sitten voit tietysti yrittää siellä vaihelaatikon takana olevalta kellolta suoraan imeskellä lukkoa edestakaisin. kun laatikko kone ja kaikmi oli irti nii tuosta oli hyvä kokeilla liikkuuko lukko ja onko se miten herkkä. alipainetta vaan jompaan kumpaan piuhaan vuorotellen niin vois herkistyä vai onko vwharrastajalla tai muilla parempaa vinkkiä?
jossain oli ihan videokin miten takalukkoa saat liikuteltua eessuntaassun tuolla systeemillä.
tsekkaa myös että se valo ja valon kytkin toimiin ettet vahingossa ajelis lukko päällä, tuskin sitä tosin voi olla huomaamatta
itelläkin nyt sellaista murhetta että neliveto/kaksveto ja lukot kytkeytyy hitaataammin kuin bensana mutta en vielä ole paikallistanut syytä vai onko kyse jäykemmistä öljyistä...
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Tervetuloa foorumille...
Tämmöinen laite on osoittautunut erinomaiseksi apuvälineeksi kaikenlaisten paine- ja alipainehärpäkkeiden kanssa taistellessa:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-151392/
Tällä voi paineen ja alipaineen tuottamisen lisäksi myös mitata molempia ja ilmata dieselpumppuja ja jarruja, paineistaa syyläriä jne... Paikantaa vuotoja... Suosittelen.
Motonetissä taitaa olla samaa tarjolla myös.
Rex: Dieselin alipainepumppu tuottaa selkeästi enemmän alipainetta kuin bensakoneen imusarja, joten lukkojen ja couplerin pitäisi sen puoleen liikkua vähintään yhtä liukkaasti. Siellä alipainevaraajan luona olevan yksisuuntaventtiilin tirinä viittaa vuotoon järjestelmässä, samoin tuo lukkojen hitaus. Dieselin alipainepumpulla alipaineen pitäisi heilahtaa nopeasti n. -0.7 - -0.9 lukemiin. Eikä alipaineen pitäisi karata pitemmässäkään parkissa.
Tämmöinen laite on osoittautunut erinomaiseksi apuvälineeksi kaikenlaisten paine- ja alipainehärpäkkeiden kanssa taistellessa:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... ja-151392/
Tällä voi paineen ja alipaineen tuottamisen lisäksi myös mitata molempia ja ilmata dieselpumppuja ja jarruja, paineistaa syyläriä jne... Paikantaa vuotoja... Suosittelen.
Motonetissä taitaa olla samaa tarjolla myös.
Rex: Dieselin alipainepumppu tuottaa selkeästi enemmän alipainetta kuin bensakoneen imusarja, joten lukkojen ja couplerin pitäisi sen puoleen liikkua vähintään yhtä liukkaasti. Siellä alipainevaraajan luona olevan yksisuuntaventtiilin tirinä viittaa vuotoon järjestelmässä, samoin tuo lukkojen hitaus. Dieselin alipainepumpulla alipaineen pitäisi heilahtaa nopeasti n. -0.7 - -0.9 lukemiin. Eikä alipaineen pitäisi karata pitemmässäkään parkissa.
- rextherunt
- 100:s Juhlajäsen
- Viestit: 87
- Liittynyt: 19.03.2012 09:40
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
En tiedä auttaako, mutta ainakin näyttää mikä tuon takalukon toimintaa.
TTn lähettämä videolinkki takalukon toiminnasta
http://www.youtube.com/watch?v=8qnkECXa7aA
toinen lisää
http://www.youtube.com/watch?v=2_-_fkLF-XU
TTn lähettämä videolinkki takalukon toiminnasta
http://www.youtube.com/watch?v=8qnkECXa7aA
toinen lisää
http://www.youtube.com/watch?v=2_-_fkLF-XU
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Nuo alipaine ja kytkentäyksiköiden tarkistelut on hyvä tehdä ensin, mutta yleensä se jumittaa juurikin tuosta lukon käyttöakselista. Ainakin nuo keväällä herkistellyt lukot ei olisi ilman laatikon irroitusta lähteneet pelaamaan. Sen verran hyvin oli tappi turvonnut jumiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Suurin syy näihin varmaan on käytön puute eli pitäisi aina silloin tällöin kytkeä päälle / kokeilla toimiiko
Sama kuin nämä uusien "kippojen" eberit / webastot eli kesälläkin pitäisi saada vähän pyörähtämään että ei sitten ole "jumissa" kun tarve tulee
Sama kuin nämä uusien "kippojen" eberit / webastot eli kesälläkin pitäisi saada vähän pyörähtämään että ei sitten ole "jumissa" kun tarve tulee
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
On tosiaan sellaisiakin tapauksia, joissa pelkkä crc ei auta. Omassa askissa se käyttötappi on sen verran karheaksi syöpynyt, että ei liiku kuin väkivalloin. Edes neljän tunnin herkistelyhetki suviyössä vasaran ja lyöntituurnan kanssa ei saanut aparaattia riittävän notkeaksi.
Suunniteltu hoito on irroittaa sininen taikalaatikko ja sen kiinnitysrauta askista, käyttötappi niin ulos kun tulee, siloittelu hiomanauhalla, kasaus takaisin. Tämä jälkeen se toimii maailman loppuun asti. JAa niin, jotain tönkkörasvaa paikat täyteen siittä askin kyljestä. Eipähän ruostu uudestaan.
Mikko
Suunniteltu hoito on irroittaa sininen taikalaatikko ja sen kiinnitysrauta askista, käyttötappi niin ulos kun tulee, siloittelu hiomanauhalla, kasaus takaisin. Tämä jälkeen se toimii maailman loppuun asti. JAa niin, jotain tönkkörasvaa paikat täyteen siittä askin kyljestä. Eipähän ruostu uudestaan.
Mikko
-- Maastoslicksi NO GO --
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Se tappi on sokalla tuolla sisäpuolella kiinni, joten kovin paljoa se ei ulos tule hiottavaksi, pari senttiä ehkä. Eli voisin arvata että kannattaa suosiolla löysätä laatikkoa sen verran että saat kytkinkopan irti ja tapin kokonaan irti. Näissä molemmissa tapauksissa tappia hiottiin melko reilusti ennen kuin liikkui sujuvasti. Ilmeisesti Alumiini+terästappi tykkäävät toisistaan niin paljon että pidempään paikalleen jäätyään tarraavat todella tiukasti kiinni. Tapissa on myös pieni o-rengas(X varmaan oikeammin) keskellä, joka voi katketa suht helposti. Taitaa Tuiren etulukossa juurikin tuo rengas nyt jumittaa, eli uudestaan uudestaan etuperä irti ja aukimikkovee kirjoitti:On tosiaan sellaisiakin tapauksia, joissa pelkkä crc ei auta. Omassa askissa se käyttötappi on sen verran karheaksi syöpynyt, että ei liiku kuin väkivalloin. Edes neljän tunnin herkistelyhetki suviyössä vasaran ja lyöntituurnan kanssa ei saanut aparaattia riittävän notkeaksi.
Suunniteltu hoito on irroittaa sininen taikalaatikko ja sen kiinnitysrauta askista, käyttötappi niin ulos kun tulee, siloittelu hiomanauhalla, kasaus takaisin. Tämä jälkeen se toimii maailman loppuun asti. JAa niin, jotain tönkkörasvaa paikat täyteen siittä askin kyljestä. Eipähän ruostu uudestaan.
Mikko
Tosiaan kaikki joilla lukot toimii, käyttäkää niitä säännöllisesti eli lähes aina kun auto liikkuu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Juu, eihän sitä irti saa, mutta sen verran tulee kurkkaamaan että saa siloiteltua. Jos olis talli ja nosturi niin varmaan ottaisin koko askin syliin, mutta tuossa lätäkköisessä hiekkapihassa on niin kiva asentaa että teen mielummin koko homman auton alla
-- Maastoslicksi NO GO --
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Katurenkaiden etu on juurikin tuo lukkojen toimivuus Loppuun ajetuilla Noksun talvirenkailla piti käyttää lukkoja ahkerasti, mutta vaikka nyt ei jostain syystä enää ole pakko, silti koitan parin päivän välein "työmatkalla" löytää paikan, jossa perustelen edelleen itselleni lukkojen päälle kytkemistä ihan vaan niiden toimivina pitämiseksi.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
kiitoksia kovasti vastauksista, niistä on ollut kovasti hyötyä.
Omassa Syncrossa lukon päälle kytkeytymis ongelma ei johtunut jumittavasta tapista vaan alipainekellossa kun tulee se tappi ulos niin sen kaulalla oleva kumi tiiviste joka myös suojaa pikku akselia, oli repaleinen. Ja täten vuoti estäen lukon päälle kytkeytymisen. Tämä pikku tappi (n.5mm) pitäisi olla päästä ilmesti putkisokalla kiinni lukon tapissa jotta myös vetäisi lukon pois päältä.? Koska ainakin minulla se tappi oli poikki toisesta urasta ja tapin pää akselin sisällä katkenneena (tosin tästä ei ollut näköhavaintoa). Kaverilta sain alipainekellon (jossa oli pidempi tappi, yksi ura enemmän) ja tätä ei pystynyt laittamaan kiinni lukon tappiin, jolloin se kyllä hyvin kytkee lukon päälle mutta ei irroita lukkoa kunnolla. Vasta yleensä kymmenien kilometrien jälkeen huomaan että lukko on irroittanut. Ja en kyllä siinä auton alla lumihangessa maatessani keksinyt että miten alipainekellon saa kiinni siihen tappiin ja samalla asennettua sen kellon paikoilleen. Jonkun sortin fakiirin sormet ja kädet pitäisi olla. Mutta kai te olette asian jotenkin ratkaiseet? Ja sitten vielä että saako noita alipainekelloja jostain ostettua ihan uusia? Motonet Biltema? Vai mistä?
Omassa Syncrossa lukon päälle kytkeytymis ongelma ei johtunut jumittavasta tapista vaan alipainekellossa kun tulee se tappi ulos niin sen kaulalla oleva kumi tiiviste joka myös suojaa pikku akselia, oli repaleinen. Ja täten vuoti estäen lukon päälle kytkeytymisen. Tämä pikku tappi (n.5mm) pitäisi olla päästä ilmesti putkisokalla kiinni lukon tapissa jotta myös vetäisi lukon pois päältä.? Koska ainakin minulla se tappi oli poikki toisesta urasta ja tapin pää akselin sisällä katkenneena (tosin tästä ei ollut näköhavaintoa). Kaverilta sain alipainekellon (jossa oli pidempi tappi, yksi ura enemmän) ja tätä ei pystynyt laittamaan kiinni lukon tappiin, jolloin se kyllä hyvin kytkee lukon päälle mutta ei irroita lukkoa kunnolla. Vasta yleensä kymmenien kilometrien jälkeen huomaan että lukko on irroittanut. Ja en kyllä siinä auton alla lumihangessa maatessani keksinyt että miten alipainekellon saa kiinni siihen tappiin ja samalla asennettua sen kellon paikoilleen. Jonkun sortin fakiirin sormet ja kädet pitäisi olla. Mutta kai te olette asian jotenkin ratkaiseet? Ja sitten vielä että saako noita alipainekelloja jostain ostettua ihan uusia? Motonet Biltema? Vai mistä?
Yleensä otan päivän kerrallaan, mutta joskus on mennyt neljäkin...
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Asennus niin että lyödään se sokka siihen akseliin kiinni, sitten kellosta kaikki liikkuvat ulos, niputetaan paikalleen tiivisteineen ja tuurnalla lyödään tiivisteiden välistä sokka sisälle. Kun muuten irroittaa tuota sokkaa kannattaa olla joku magneetti projektiilin arvioidulla lentoradalla, joka nappaa sokan lennossa kiinni
Noita kelloja on kahdella eri akselipituudella, ei hajua miten ja missä malleissa muuttuvat (onko esim. etuperässä erilainen).
Lisäksi kytkeytymisongelmiin kanssa tapellessa kannattaa katsoa onko se teline jotenkin vääntynyt, itsellä ainakin vähän oli. Kello toimi hyvin kun jätti pultit oli vain pudotettu paikoilleen, mutta jos vei piukkaan niin käänsi kelloa niin ettei se oikein toiminut.
Uusia kelloja saa oberschlachterilta ainakin.
Noita kelloja on kahdella eri akselipituudella, ei hajua miten ja missä malleissa muuttuvat (onko esim. etuperässä erilainen).
Lisäksi kytkeytymisongelmiin kanssa tapellessa kannattaa katsoa onko se teline jotenkin vääntynyt, itsellä ainakin vähän oli. Kello toimi hyvin kun jätti pultit oli vain pudotettu paikoilleen, mutta jos vei piukkaan niin käänsi kelloa niin ettei se oikein toiminut.
Uusia kelloja saa oberschlachterilta ainakin.
< 15kWh/100km
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
UGH
Aloittelevana Tölkistinä haluaisin muistuttaa, että vikaa saattaa olla useammassa kohteessa.
Ostaessani Caravelle syncron, joka muuten toimii ihan ok, huomasin, että taka-akselin lukko ei pelaa. Vikaa etsiessä kävi ensin ilmi,
että tappi/akseli, joka rautaa liikuttaa oli totaalisen jumissa.
1
-Vasaraa, vittuilua, rasvaa ja sit liikkui.
2
alipaine-kello oli rikki.
Vaihto toimivaan. OK
3
.Alipainelinjassa kuminen Y-haara, sekä teräsputki varaajalle oli tukossa. korjaus ja lukko toimii.
Aloittelevana Tölkistinä haluaisin muistuttaa, että vikaa saattaa olla useammassa kohteessa.
Ostaessani Caravelle syncron, joka muuten toimii ihan ok, huomasin, että taka-akselin lukko ei pelaa. Vikaa etsiessä kävi ensin ilmi,
että tappi/akseli, joka rautaa liikuttaa oli totaalisen jumissa.
1
-Vasaraa, vittuilua, rasvaa ja sit liikkui.
2
alipaine-kello oli rikki.
Vaihto toimivaan. OK
3
.Alipainelinjassa kuminen Y-haara, sekä teräsputki varaajalle oli tukossa. korjaus ja lukko toimii.
Re: Syncron taka-akselin lukko ei kytkeydy päälle.
Kylläpä siellä on vastustanut takalukko ihan urakalla. Tuli viime viikolla vastaan ilmeisesti se ainoa poikkeus näihin lukkojumittajiin, ties miten monta vuotta käyttämättömänä seisonut T3Syncron varaosa-auto. Otettiin siitä laatikko irti ja lukko pelasi heti, lattialla ollessa pari suhausta öljyä akselille ja palautui jo jousensa voimalla Että näinkin voi asiat joskus mennä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!