Sivu 1/1

Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 24.07.2014 17:04
Kirjoittaja joonaveckman
Ostin talvella doppeli tölkin. Ensimmäisenä rakenneltiin uudet puskurit ja samalla vähennettiin ylityksiä. Talvi ajeltiin vakiorenkailla omissa mettissä ja hyvin kulki :D Tuossa keväällä sain kortin taskuun ja pitihän se tölkkikin kilpiin saada. Viimeksi käytetty leimalla vuonna 2003! :D No eipä siinä hirveästi hommaa ollut jarrut auki ja paripaikkaa oven pieliin. Tuttu katsuri hoiti homman ja täysin puhtaat paperithan sieltä tuli. ;) Tuossa pariviikkoa sitten ostin vähän maastokelpoisemmat renkaat, 31/10,5 15 saharat. Hyvin kulkee maastossa ja soraharjussa, mutta vauhtia on hieman liikaa tuolla geellä kun ajelee kantojen ja ojien yli. Millä saisin tai saako millään autoa kulkemaan hitaammin noilla renkailla? Kiitos ja näin etukäteen vastauksista! :D

Re: Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 25.07.2014 08:57
Kirjoittaja dmn
Jos se on diesel koneella niin pari tiheämpään perävälitystä löytyy vakion lisäksi. Hankalasti ehkä löydettävissä / hankittavissa.

Jos kone on vielä vakio 1.6td, niin esim 1.9tdi swappi antaa lisää potkua alakierroksille, jolloin kone jaksaa vetää tyhjäkäynnilläkin suht kivasti.

Re: Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 25.07.2014 12:09
Kirjoittaja SyncroVWaari
Pahasti mennyt katolleen... :?

Re: Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 25.07.2014 12:49
Kirjoittaja joonaveckman
Juu en tiedä miksi kuvat näkyvät toisilla laitteilla väärinpäin.. Kone on vakio 1.6td. Mitähän tämä swappi käytännössä tarkoittaa? :D Tässä harrastuksessa ollaan vielä niin alussa :D Mistähän näitä tiheämpiä perävälityksiä voisi alkaa etsimään?

Re: Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 25.07.2014 18:22
Kirjoittaja dmn
joonaveckman kirjoitti:Juu en tiedä miksi kuvat näkyvät toisilla laitteilla väärinpäin.. Kone on vakio 1.6td. Mitähän tämä swappi käytännössä tarkoittaa? :D Tässä harrastuksessa ollaan vielä niin alussa :D Mistähän näitä tiheämpiä perävälityksiä voisi alkaa etsimään?
Käytännössä pitää varmaan ostaa joku auto missä ne on paikallaan. 14" malleista jostain saattaa löytyä 5,83 välitystä (aika harvinainen) ja 16" dieselissä sitten 6,11. Mutta kustannustehokkain homma varmaan lusikoita TDI kone sinne, sopivan seatti cordoban tms saa varmaan halvemalla kuin tölkinsaadon :-)

Re: Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 26.07.2014 09:09
Kirjoittaja joonaveckman
Millään ei raaskitsisi moottoria vaihtaa kun omalla ajettu vasta 120tkm.. Kummallakohan noista välityksistä hitaammin matkaa tekisi? :D Ja mistä saan tietää mikä välitys omassani on?

Re: Tölkin maastokelpoisuuden parantaminen

Lähetetty: 26.07.2014 12:14
Kirjoittaja dmn
joonaveckman kirjoitti:Millään ei raaskitsisi moottoria vaihtaa kun omalla ajettu vasta 120tkm.. Kummallakohan noista välityksistä hitaammin matkaa tekisi? :D Ja mistä saan tietää mikä välitys omassani on?
No onhan siinä vielä n. 30tkm ajoaikaa ennen kansiremppa ;-)

Laatikkokoodi/moottorikoodi/väri/M-koodit ym. on printattuna valkoiseen tarraan sulakerasian lähettyville poikkipalkkin, varminta tietysti katsoa suoraan laatikon kyljestä.

Mitä tiheämpi perävälitys, sitä hitaammin kulkee. Tuolta vaikka koodit, selitykset ja laskuri: http://www.syncro.ca/tiresize/