Diesel & WBX -syncrovaihteistojen erot
Lähetetty: 16.11.2023 21:14
Ensimmäinen kirjoittelu täällä, eikä haku tuottanut tuloksia tähän aiheeseen liittyen. Itsellä on -88 syncro ja alunperin ollut 1,6 JX + AHF (+6N) -kombolla. Nyt 1,9 td ja sama vaihteisto, mutta nykyisellä vaihteistolla moottorin kierrokset on sen verran korkealla, että ei tee mieli ajaa edes satasta kovin pitkää matkaa.
Syy tähän kirjoitukseen: Kesän lopulla kesken 4. vaihteella ajon 4. vaihde ei enää halua pysyä päällä vaan vaihde vaihtuu itsekseen vapaalle, kepistä pitämällä kyllä pysyy vaihteella. Vaihdoin vaihdevivustoon + -keppiin puslat ja säädin vaihdevivustot ohjeen mukaisesti, tuntuma parani mutta vika edelleen pysyy ja vaihde ei pysy päällä. Vaihteistoöljyt laskin pois ja seassa oli hienoa metallipurua, tämän jälkeen loppui ajot ennen korjausta. Nykyinen vaihteisto on nyt lattialla ja odottaa aikaa tarkempiin tutkimuksiin, jotta nähdään vahinkojen laajuus. Kuitenkin yhdellä tuttavalla olisi mahdollisesti WBX:n perästä vaihteisto ja etuperä -kombo, jonka koodit ei toistaiseksi ole tiedossa. Ajatuksena olisi siis, jos vaihtaisin nykyisen vaihteiston ja perän tilalle tuon toisen yhdistelmän, onko ihan hölmö ajatus, mitä pitää ottaa huomioon? Transporterit on kyllä muuten tuttuja, mutta tämä T3:nen vielä suhteellisen uusi tuttavuus.
Tietenkin ratkaisevassa asemassa on tuon WBX:n vaihteiston välitykset, turhaa vaihtaa "huonommiksi" nykyisistä. Tämä on ensimmäisenä selvityksessä. Jos kuitenkin välityksien puolesta sopisi niin mitä kaikkea tämä vaihto vaatii? Kytkinkopan ja -akselin voisin vaihtaa vanhasta askista "uuteen", mutta sopisiko myös takaveto dieselistä kytkinkoppa ja kytkinakseli? Onko syncron kytkinkoppa erilainen verrattuna takavetoon? Etkan varaosanumeroiden perusteella voisi ainakin olla samat.
Lisäksi mietityttää vaihdevivuston loppuosa, koska varaosakaupat myy sekä bensakoneiseen, että dieseliin omaa "maljaa", itse kuulaosuus taitaa olla sama molemmissa. Vaihdevivustoissakin on eroja, mutta jos moottori on edelleen sama diesel niin enkö silloin käyttää jo autossa olevaa vivustoa? Eikai vaihteistojen kuorissa ole eroja tunnuskoodeista riippuen? Tämä vaihto on toistaiseksi ainakin vielä ajatuksen tasolla, mutta hyvä jo ennakoida valmiiksi. Saa laittaa myös muita ajatuksia ja huomioita mitä tulee mieleen tähän liittyen. Toki jos jollain sattuu tuollainen AHF-vaihteisto olemaan ylimääräisenä niin sitäkin voi tarjota. Alkuperäinen vaihteisto on tarkoitus korjata joka tapauksessa jossain kohtaa.
Syy tähän kirjoitukseen: Kesän lopulla kesken 4. vaihteella ajon 4. vaihde ei enää halua pysyä päällä vaan vaihde vaihtuu itsekseen vapaalle, kepistä pitämällä kyllä pysyy vaihteella. Vaihdoin vaihdevivustoon + -keppiin puslat ja säädin vaihdevivustot ohjeen mukaisesti, tuntuma parani mutta vika edelleen pysyy ja vaihde ei pysy päällä. Vaihteistoöljyt laskin pois ja seassa oli hienoa metallipurua, tämän jälkeen loppui ajot ennen korjausta. Nykyinen vaihteisto on nyt lattialla ja odottaa aikaa tarkempiin tutkimuksiin, jotta nähdään vahinkojen laajuus. Kuitenkin yhdellä tuttavalla olisi mahdollisesti WBX:n perästä vaihteisto ja etuperä -kombo, jonka koodit ei toistaiseksi ole tiedossa. Ajatuksena olisi siis, jos vaihtaisin nykyisen vaihteiston ja perän tilalle tuon toisen yhdistelmän, onko ihan hölmö ajatus, mitä pitää ottaa huomioon? Transporterit on kyllä muuten tuttuja, mutta tämä T3:nen vielä suhteellisen uusi tuttavuus.
Tietenkin ratkaisevassa asemassa on tuon WBX:n vaihteiston välitykset, turhaa vaihtaa "huonommiksi" nykyisistä. Tämä on ensimmäisenä selvityksessä. Jos kuitenkin välityksien puolesta sopisi niin mitä kaikkea tämä vaihto vaatii? Kytkinkopan ja -akselin voisin vaihtaa vanhasta askista "uuteen", mutta sopisiko myös takaveto dieselistä kytkinkoppa ja kytkinakseli? Onko syncron kytkinkoppa erilainen verrattuna takavetoon? Etkan varaosanumeroiden perusteella voisi ainakin olla samat.
Lisäksi mietityttää vaihdevivuston loppuosa, koska varaosakaupat myy sekä bensakoneiseen, että dieseliin omaa "maljaa", itse kuulaosuus taitaa olla sama molemmissa. Vaihdevivustoissakin on eroja, mutta jos moottori on edelleen sama diesel niin enkö silloin käyttää jo autossa olevaa vivustoa? Eikai vaihteistojen kuorissa ole eroja tunnuskoodeista riippuen? Tämä vaihto on toistaiseksi ainakin vielä ajatuksen tasolla, mutta hyvä jo ennakoida valmiiksi. Saa laittaa myös muita ajatuksia ja huomioita mitä tulee mieleen tähän liittyen. Toki jos jollain sattuu tuollainen AHF-vaihteisto olemaan ylimääräisenä niin sitäkin voi tarjota. Alkuperäinen vaihteisto on tarkoitus korjata joka tapauksessa jossain kohtaa.