Hyötyautojen kulutuslukuja
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Syncro e-TDI, kattokorotus, suksiboxi ja tikkaat katolla, 3hlö ja niiden viikon lohivehkeet kyydissä jamatkailuautovarustusta. Marssinopeus 85kmh. 8l/100km kulutus tankkauksesta laskettu 600km jälkeen.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Aika pirun lupaava kulutus!Joker kirjoitti:Syncro e-TDI, kattokorotus, suksiboxi ja tikkaat katolla, 3hlö ja niiden viikon lohivehkeet kyydissä jamatkailuautovarustusta. Marssinopeus 85kmh. 8l/100km kulutus tankkauksesta laskettu 600km jälkeen.
Home is where you park it.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Olikos tuo vielä bensan nelosella?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
On bensan nelosella ja vielä aika jumittavalla viscolla, tiukassa käännöksessä hyvä jotta vääntö koneessa riittää kun asfaltilla suttaa pyöriä. Seuraavassa reissun kulutuksista yhteenveto, siitä puuttuu viimeinen tankkaus sen kilsat. Huom, tankin täyteen saaminen ei joka kerta onnistunut, siitä vaihtelu tankkauksissa:
337km ja 29,6l
557km ja 44,7l
446km ja 30,7l
426km ja 34,6l
454km ja 38,9l
462km ja 48,8l
2682km ja 227,3 -> 8,48l/100km
Matkanopeus kasvoi vähän, kun luottoa pakettiin tuli ja ajaminen tuli rutiinimmaksi. Sellaisen 90km/h oli varmaan keskiarvoinen matkaajon marssinopeus. Vanhempaa matkailuautokalustoa ja pikkuveturilla hinailtua vaunua tuli ohiteltua jonkin verran.
Tuohon kulutukseen sisältyy tyhjäkäyttöä ~6h akkujen latailun ja lämmön pidon/kuivattelun merkeissä ja myös kinttupolkua ja tunturiin nousua n. 200km.
Varustetta siis oli mukana suksiboksillinen + kaikki sisätilat täynnä, tikkaat kattotelineillä boksin vieressä (jotta pääsee boksille), hupiakku, hifiä, kompurajääkaapit, roikkia, trangioita, kirveet, työkaluja+varaosia 50kg, 100l vettä ja muita nesteitä, viikon eväät, 3 henkeä ja täydelliset lohiperhovehkeet.
Selkeitä parannuskohteita :
- Pidempi välitys, matka-ajon kierrokset oli 3000+rpm
- Viscon huolto tai de-coupler
- Välijäähyn tehostus
Toisaalta jo tuommoisenaan kulutus uskomattoman alhainen. Millä muulla tekee noilla lukemilla, tuolla tavaramäärällä, nelivedolla, tuollaisen reissun? Ja mikä parasta, kun lähti pois sivistyksestä tankki täynnä, ei tarvinnut kannuja kannella mukana. Wasserin aikaan oli Jerry katolla ja silti piti välillä ajaa tankille.
337km ja 29,6l
557km ja 44,7l
446km ja 30,7l
426km ja 34,6l
454km ja 38,9l
462km ja 48,8l
2682km ja 227,3 -> 8,48l/100km
Matkanopeus kasvoi vähän, kun luottoa pakettiin tuli ja ajaminen tuli rutiinimmaksi. Sellaisen 90km/h oli varmaan keskiarvoinen matkaajon marssinopeus. Vanhempaa matkailuautokalustoa ja pikkuveturilla hinailtua vaunua tuli ohiteltua jonkin verran.
Tuohon kulutukseen sisältyy tyhjäkäyttöä ~6h akkujen latailun ja lämmön pidon/kuivattelun merkeissä ja myös kinttupolkua ja tunturiin nousua n. 200km.
Varustetta siis oli mukana suksiboksillinen + kaikki sisätilat täynnä, tikkaat kattotelineillä boksin vieressä (jotta pääsee boksille), hupiakku, hifiä, kompurajääkaapit, roikkia, trangioita, kirveet, työkaluja+varaosia 50kg, 100l vettä ja muita nesteitä, viikon eväät, 3 henkeä ja täydelliset lohiperhovehkeet.
Selkeitä parannuskohteita :
- Pidempi välitys, matka-ajon kierrokset oli 3000+rpm
- Viscon huolto tai de-coupler
- Välijäähyn tehostus
Toisaalta jo tuommoisenaan kulutus uskomattoman alhainen. Millä muulla tekee noilla lukemilla, tuolla tavaramäärällä, nelivedolla, tuollaisen reissun? Ja mikä parasta, kun lähti pois sivistyksestä tankki täynnä, ei tarvinnut kannuja kannella mukana. Wasserin aikaan oli Jerry katolla ja silti piti välillä ajaa tankille.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
^hyvin on saman suuntaisia kokemukset TDI-koneisista hyötykulkineista, tonni tavaraa ei juuri janoisuuteen vaikuta ja juurikin tuo maastoajo ei sekään kulutusta merkittävästi nosta. Mielenkiintoista nähdä mitä tuo meidän doppeli vie, kun nyt eka pidempi maantielenkki tuolla koneella, vaikka onkin vielä v0.4
8,4 oli kulutus tuolla ekalla stintillä, jossa kuitenkin jonkinverran myös taajamapyöritystä ja kaikenlaista romua + kaksi vararengasta lavalla, sekä reipasta n.90km/h marssivauhtia. Minusta aika hyvin nykyiselle viritykselle Ei keretty tankata kotiin päästyä, kun auto lähti taas liikenteeseen.
8,4 oli kulutus tuolla ekalla stintillä, jossa kuitenkin jonkinverran myös taajamapyöritystä ja kaikenlaista romua + kaksi vararengasta lavalla, sekä reipasta n.90km/h marssivauhtia. Minusta aika hyvin nykyiselle viritykselle Ei keretty tankata kotiin päästyä, kun auto lähti taas liikenteeseen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Viimeisin tankkaus tuohon meidän perheen TDI Syncro Caravelleen näytti, että koko perheen matkatavaroiden ja compicampin kanssa ajettuna voi päästä kohtuullisiin lukemiin.. 7,98l/100km oli noteeraus melkein tasan 1000km matkalla
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Isommat pyörätJoker kirjoitti:Selkeitä parannuskohteita :
- Pidempi välitys, matka-ajon kierrokset oli 3000+rpm
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Jep, siitä aloitetaan.Eicca_ kirjoitti:Isommat pyörätJoker kirjoitti:Selkeitä parannuskohteita :
- Pidempi välitys, matka-ajon kierrokset oli 3000+rpm
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Hävettää oma laiskuus, mutta tässä on loput lukemat reissulta:
4. tankkaus. 1042.7 km ajettu täydellä tankilla! 77.12 litraa meni. Eli keskikulutus oli 7.4 litraa satasella. Ei ollenkaan hassummin. Sekalaista ajoa ja varsinkin raskaita vetoja serpentiiniteitä ylös ja alas.
5. tankkaus. 834.4 km ajettu täydellä tankilla. 68.61 litraa meni. Keskikulutus 8.2 litraa satasella. Ei oikein tarkkoja muistikuvia minkälaista ajoa. Ainakin alppien yli piti kiivetä ja sitten Italiassa 130-140 km/h tuli ajettua reilut sata kilometriä.
6. tankkaus. Piru vie. En ole pistänyt kilometrejä talteen Sveitsissä olin pistänyt 72.28 litraa, mutta en ole sitten älynnyt pistää tripistä lukemia talteen.
7. tankkaus. 731.3 km ajettu. Tankattu 67.69 litraa. Keskikulutus siis 9.2 litraa!!! Jopa heittelee. Ei, mutta hei. Tuo olikin viimeinen tankkaus Saksassa. Eli ajonopeutena koko ajan 130-160 km/h
8. tankkaus. 723.5 km ajettu ja tankattu 68.71 litraa. Keskikulutus 9.5 litraa. Tuo tankkaus tuli tehtyä kilometri tai pari Saksan rajan ylittämisen jälkeen Tanskassa. Eli lätkä lattiassa on nuokin kilometrit ajettu.
9. tankkaus. 809.9 km ajettu ja tankattu 68.31 litraa. Keskikulutus 8.4 litraa. Yllättävän paljon, kun Ruåttissa ei kovin hurjia vauhteja ajella.
En jaksa kilometrejä ynnätä, mutta tarkistamatta voin sanoa, että kaksi tankkausta jäi välistä. Ensimmäinen oli sellainen kuitti missä ei ollut litramäärää. Ei paljon auta kilometrien kirjaaminen, kun huomaat myöhemmin, että kuitti on vajaa. Joskus Ranskassa saanut pari samanlaista kuittia aiempina kesinä. Ja toinen mikä jäi välistä oli tosiaan tuo missä en laittanut kilometrejä talteen. Eihän se ole niin tarkkaa...
Bussfestillä tarvitsi tankata vain kerran. 802.4 km ajettu ja 63.32 litraa. Keskikulutus 7.9 litraa. Aika reippaasti tuli valtaosa kilometreistä ajeltua, mutta silti aika kova lukema?
4. tankkaus. 1042.7 km ajettu täydellä tankilla! 77.12 litraa meni. Eli keskikulutus oli 7.4 litraa satasella. Ei ollenkaan hassummin. Sekalaista ajoa ja varsinkin raskaita vetoja serpentiiniteitä ylös ja alas.
5. tankkaus. 834.4 km ajettu täydellä tankilla. 68.61 litraa meni. Keskikulutus 8.2 litraa satasella. Ei oikein tarkkoja muistikuvia minkälaista ajoa. Ainakin alppien yli piti kiivetä ja sitten Italiassa 130-140 km/h tuli ajettua reilut sata kilometriä.
6. tankkaus. Piru vie. En ole pistänyt kilometrejä talteen Sveitsissä olin pistänyt 72.28 litraa, mutta en ole sitten älynnyt pistää tripistä lukemia talteen.
7. tankkaus. 731.3 km ajettu. Tankattu 67.69 litraa. Keskikulutus siis 9.2 litraa!!! Jopa heittelee. Ei, mutta hei. Tuo olikin viimeinen tankkaus Saksassa. Eli ajonopeutena koko ajan 130-160 km/h
8. tankkaus. 723.5 km ajettu ja tankattu 68.71 litraa. Keskikulutus 9.5 litraa. Tuo tankkaus tuli tehtyä kilometri tai pari Saksan rajan ylittämisen jälkeen Tanskassa. Eli lätkä lattiassa on nuokin kilometrit ajettu.
9. tankkaus. 809.9 km ajettu ja tankattu 68.31 litraa. Keskikulutus 8.4 litraa. Yllättävän paljon, kun Ruåttissa ei kovin hurjia vauhteja ajella.
En jaksa kilometrejä ynnätä, mutta tarkistamatta voin sanoa, että kaksi tankkausta jäi välistä. Ensimmäinen oli sellainen kuitti missä ei ollut litramäärää. Ei paljon auta kilometrien kirjaaminen, kun huomaat myöhemmin, että kuitti on vajaa. Joskus Ranskassa saanut pari samanlaista kuittia aiempina kesinä. Ja toinen mikä jäi välistä oli tosiaan tuo missä en laittanut kilometrejä talteen. Eihän se ole niin tarkkaa...
Bussfestillä tarvitsi tankata vain kerran. 802.4 km ajettu ja 63.32 litraa. Keskikulutus 7.9 litraa. Aika reippaasti tuli valtaosa kilometreistä ajeltua, mutta silti aika kova lukema?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
No minusta ei, vakiolle(/optimoimattomalle) TDI PD -moottorille pitkän ja painavan pakun keulalla, kovilla nopeuksilla ja romua kyydissä. Välitykset ja näinollen kierrosluku tekee tosi paljon. Tuosta katellen niin "normaalissa" ajossa näyttäis menevän 7,5-8l/100km, eli ihan normaalilta kuulostaa.
PD-moottorit on minun kokemuksien mukaan hieman persompia polttoaineelle kun jakajapumpulliset, muilla vastaavia kokemuksia?
PD-moottorit on minun kokemuksien mukaan hieman persompia polttoaineelle kun jakajapumpulliset, muilla vastaavia kokemuksia?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Kesäpakun tämän kesän ajoilla vakio 1.6 JX sekalaisessa kaupunkivoittoisessa ajossa 7,8 l/100 Km, kyydissä paljon rojua, varmaan painaa ainakin 2000 Kg jos nyt ajaisi puntarille.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Nyt sain pohjat. Rallireissulla tuli pikkuteitä ajettua aika paljon ja nopeudet sitten sen mukaisia. Pääsin 70.07 litralla peräti 968.7 km. Kulutus siis 7.23 litraa satasella
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Lapista kun tiputin alas rajoitus +10 nopeudella tuli kulutukseksi 6,8 l/100 km
Traileri perässä tuli huomattua, että tankillisella pääsee 797 km
Normisti pyöritellessä menee siihen väliin.
T4 2.5 TDI
Traileri perässä tuli huomattua, että tankillisella pääsee 797 km
Normisti pyöritellessä menee siihen väliin.
T4 2.5 TDI
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Mä olen tässä vähän miettynyt, että kun tarvis saada tölkkiin lisäpaikkoja, niin jos bussiksi tuon muuttaisi, mutta jotta olisko kulujen kannalta halvempaa kun vaihtaisi bensatölkkiin. Aika vähän on porukalla bensakoneiden kulutuslukuja, mutta ilmeisesti ei paljon alle 10 l/100km päästä oikein millään kokoonpanolla?
Eli kun pakun henkilöautoksimuuttamisessa tulee lisää vuotuista käyttövoimaveroa jotain ~450€, niin jos kilometrejä tulee 10-20 tkm vuodessa, menee tuo hinta aika monta kertaa lisääntyneisiin polttoainekuluihin?
Eli kun pakun henkilöautoksimuuttamisessa tulee lisää vuotuista käyttövoimaveroa jotain ~450€, niin jos kilometrejä tulee 10-20 tkm vuodessa, menee tuo hinta aika monta kertaa lisääntyneisiin polttoainekuluihin?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Osta 2WD bussi ja muuta se täyden veron matkailuautoksi.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Tarkoittaako tuo täyden veron matkailuauto sitä, että sitä kohdellaan pakettiautona verotuksessa? Täytyy harkita tuotakin. Ja tuo munhan on alunperin henkilöauto, en tiedä sitten onko siitä jätetty alun perin verot maksamatta, kun oli paloauto?T3Syncro kirjoitti:Osta 2WD bussi ja muuta se täyden veron matkailuautoksi.
Mutta onko tuo mun päätelmä bensa vs. diesel -kulutuserosta oikean suuntainen, että nuo WBX:t tuppaa hörppäämään niin reilusti, ettei verotuksessa säästämällä jää voitolle?
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Matkailuautoista pitkä keskustelu http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... ?f=6&t=283 eli ei vedetä tätä aivan off-topic.DJSigma kirjoitti:Tarkoittaako tuo täyden veron matkailuauto sitä, että sitä kohdellaan pakettiautona verotuksessa? Täytyy harkita tuotakin. Ja tuo munhan on alunperin henkilöauto, en tiedä sitten onko siitä jätetty alun perin verot maksamatta, kun oli paloauto?T3Syncro kirjoitti:Osta 2WD bussi ja muuta se täyden veron matkailuautoksi.
Mutta onko tuo mun päätelmä bensa vs. diesel -kulutuserosta oikean suuntainen, että nuo WBX:t tuppaa hörppäämään niin reilusti, ettei verotuksessa säästämällä jää voitolle?
Oikeassa olet tuon osalta että HA-käyttövoimaverollakin dieselin kulutusero vakio bensakoneisiin on niin iso että jos autolla yhtään ajetaan, niin on edullisempi.
Omat kokemukset 16" Caravelle 2.1DJ koneisena, vakio ja 225/75-16 renkaisena kulutukset pyöri 14-16 litran tietämillä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Sincro 1,6TD.Minä jo laitoin jerry kannun autoon kun luulin että mittari on rikki kun on pysynyt siinä 1/4 jo viikon??Mutta tänään huomasin että on se vähän mennyt alaspäin joten kai se sitten toimii ,kuluttaa vaan niin vähän
VW T3 Syncro 1,9 m-Tdi -90
VW T3 Syncro -85
VW Polo Fox -94
VW T3 Syncro -85
VW Polo Fox -94
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Oma 14" 2.1dj syncrobussi kulutti 98 E:tä tämän kesän kahden Lapinreissun (yhteensä n. 7 000km) aikana tankkausten perusteella, ajotavasta riippuen 10,5–14 l. Pääsääntöisesti alinopeutta ajavat tuli kuitenkin ohiteltua. Renkaat 235/75/15. Bussissa oli lyhyempivälitteinen lainavaihteisto, tuoreita lukuja kunnostetun pidempivälitteisen vaihteiston (AAN) kanssa ei vielä tiedossa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: Hyötyautojen kulutuslukuja
Oliko kardaani paikallaan, vai takavetoisena? Jos siis lyhyempivälitteinen viittaa perävälityksen muuttumiseen.vville kirjoitti:Oma 14" 2.1dj syncrobussi kulutti 98 E:tä tämän kesän kahden Lapinreissun (yhteensä n. 7 000km) aikana tankkausten perusteella, ajotavasta riippuen 10,5–14 l. Pääsääntöisesti alinopeutta ajavat tuli kuitenkin ohiteltua. Renkaat 235/75/15. Bussissa oli lyhyempivälitteinen lainavaihteisto, tuoreita lukuja kunnostetun pidempivälitteisen vaihteiston (AAN) kanssa ei vielä tiedossa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!