Alla oleva saattaa olla osin vanhentunutta tietoa:
Trafi kirjoitti:Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa)
makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta)
keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).
Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:
Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) on vähintään 1 875 kg. Mittaus tehdään käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.
Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteita koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa
AT5nok kirjoitti:Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, miten tästä on tehty täyden veron matkailuauto, ex paloauto?
on ex-palobiili
Siinähän ne verot tulee lusittua, samalla tavalla kun sairasautonakin. http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... lastusauto
On muuten trafin sivuilta tehokkaasti hävitetty kaikki hyödyllinen tieto, mitä sieltä kohtalaisesti löysi aiemmin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Porukoiden entinen T4 Syncrobussin vuodelta -93 oli M1G 50% verolla ja on saatu seuraavan omistajan toimesta muutettua "retkeilyautoksi" tai ainakin pakuverollisena retkeilyautona sitä myytiin aikanaan nettiautossa.
Tainnut katsastusmies katsoa läpisormien tai tehdä virheen, tuskin maksamatonta autoveroa on kuitenkaan maksatettu muutoskatsastuksen yhteydessä.
Kylläpä ne taitaa tuollaiset kämmit armahtaa kerran/henkilö ja antavat palauttaa auton oikeaan veroluokkaan ilman veron maksuunpanoa.
Tämä siis mikäli pystyy osoittamaan, että on onnellisen tietämättömänä ostanut ajoneuvon matkailuautona, eikä ole itse sitä muuttanut.
Todennäköisesti perivät kuitenkin omistusajalta takautuvasti henkilöauton käyttövoimaverot.
Katsastusmiehillä ei ole, ilmoitus- ja neuvontavelvollisuutta lukuunottamatta, verotuksen kanssa osaa eikä arpaa.
Ajoneuvon omistaja on aina vastuussa ajoneuvoon tehdyistä muutoksista ja niiden asianmukaisista muutoskatsastuksista.
Eicca_ kirjoitti:Mitenköhän tollasen oletetun mokan kanssa voi pahimillaan käydä kuka joutuu maksaa veron jos se laitetaan perintään?
Käsittääkseni menee niin että verosta hyötyvä käyttäjä on maksaja vaikka omistaja olisi jo vaihtunut. Itellä sen verran kokemusta kun yritin myydä yhtä lanssia jossa ei ollut tullut se vaadittu 4 vuotta täyteen verovapauden kuoletuksesta ja katsuri sano että jos sen ostaa joku yksityinen niin joudun maksaan autoveron jäljellä olevan osuuden vaikka olisin myynyt auton pois. Eli minä hyödyin ostohetkellä uutena ja sit olisin ollut maksaja.
ATsnok kirjoitti:Porukoiden entinen T4 Syncrobussin vuodelta -93 oli M1G 50% verolla ja on saatu seuraavan omistajan toimesta muutettua "retkeilyautoksi" tai ainakin pakuverollisena retkeilyautona sitä myytiin aikanaan nettiautossa.
Tainnut katsastusmies katsoa läpisormien tai tehdä virheen, tuskin maksamatonta autoveroa on kuitenkaan maksatettu muutoskatsastuksen yhteydessä.
Itselläni on juurikin yllä olevan kaltainen T4 9-hengen Syncrobussi vuodelta -93, M1G / Henkilöauto. Ajoneuvoryhmäksi on laitettu Maastohenkilöauto. Kysyin katsurilta tuota muutosta "retkeilyautoksi" sanoi että onnistuu ja jokainen henkilöauto on täysiverotettu jo ostettaessa. Minun autoni on alkuperäinen suomiauto jos se nyt millään tapaa asiaan vaikuttaa. Omistushistorian mukaan on ollut yksityisillä ja yrityksillä koko historiansa ajan. Pitää vielä selvittää tuota verotus asiaa kunhan ennätän soittaa trafille.
Tavallinen henkilöauto sekä 3.5.1993 ja sen jälkeen maahantuotu maastohenkilöauto ovat täysimääräisen autoveron alaisia ajoneuvoja, joten niiden ajoneuvoluokan muuttaminen ei aiheuta autoveroseuraamuksia.
Sattupas peikkomainen flaksi tuota autoa ostaessa näköjään. Käyttöönottopäivä 17.5.1993. Eli lukemani perusteella tästä autostani on maksettu täysi autovero. Ja eikun muuttamaan matkailuautoksi.
Etkan "lisäsivuilta" löytyy muistaakseni valmistusviikot runkonumeron perusteella, eli hyvällä onnella valmistettu tuon jälkeen (ja varmaan onkin, T4 syncro oli varmaan tuolloin kuuminta hottia, ja tuskin niitä kauaa seisotettiin maahantuojan varastoissa).
Selvitin trafilta tuon verotuspäivän. Heillä ei ole tietokannoissa tuon ikäisen auton verotus päivää joten verotus päiväksi katsotaan ensirekisteröinti päivä. Samalla kysyin miten on sen matkailu/retkeily autoksi muuttamisen kanssa. Sanoi että veroja ei perästä kuulu koska on täydenveron auto.