Sivu 1/1

ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 09.04.2023 15:54
Kirjoittaja TT|
Uusi osio uusille sähkötölkeille. Yhä enemmän alkaa olla liikenteessä sekä henkilö että paku-mallia.
Mitä porukka tykkää? Onko monelle tulossa Buzz?
Nelivetoakin on lupailtu lähiaikoina tulevaksi.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 11.04.2023 09:49
Kirjoittaja tixu
.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 11.04.2023 18:50
Kirjoittaja Hanttapuli
Buzzi näyttää omaan silmään kyllä hienolta. Tulossa ei sellaista kyllä ole ja Oulun suunnalla on ollut bongausten suhteen hiljaista. Vaan kyllä ne sieltä pikkuhiljaa alkaa lisääntyä.

Nykyinen karvalakkimallin käyttöauto (T5) missä ei ole mitään herkkuja yllätti syksyllä, kun ovet eivät halunneet pysyä lukossa. Pelkästään yhden oven elektroniikan korjauttaminen maksoi 660€. Nämä Buzzinkaltaiset liikkuvat tietokoneet voi tuottaa kalliita yllätyksiä takuuajan jälkeen.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 11.04.2023 19:51
Kirjoittaja ketsa
Morris JE Van on niin paljon tyylikkäämpi ja näyttääkin oikeasti retroautolta, että jää kyllä ID ostamatta.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 11.04.2023 22:50
Kirjoittaja dmn
Kävin tuollaista joskus ajamassa kun tulivat myyntiin tai siis koeajettavat autot liikkeisiin (tuotantohan näissä on myyty jo kai aika pitkälle tulevaisuuteen).. Mitenkään erikoisella tarmolla siellä ei noiden myyntiin ollu paneuduttu, kun auto oli hukassa liikkeen pihalla, avaimia ei meinannut löytyä (kun ne olivatkin hyötyautopuolella, ja siellä ei ollutkaan ketään töissä). Mutta liikkeelle päästiin, ihan näppärä kaupunkipeli, miinuspuolena ominaisuudet ainakaan henkilöautoversiona ei ihan vastaa hintaa.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 13.04.2023 13:14
Kirjoittaja Timppa
Varmaan ihan kätevä joissakin paikoissa, mutta täällä maalla luotetaan diesel powered T3 syncroon.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 15.04.2023 08:36
Kirjoittaja dmn
Mutta jos tuollainen olis käytettävissä, niin hyvinhän tuolla kulkis tölkin osat vähän kauempaakin noudettuna!

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 18.04.2023 17:55
Kirjoittaja Osakauppa.com
Osakauppa.comin käyttökärryksi (käytännössä siis Tompan omaan käyttöön) tuli ostettua ID.Buzz Cargo tuossa reilu kuukausi sitten ja sillä on nyt sen 1500km tullut ajeltua.

Omia huomioita, lähdetään plussista:

- Henkilöautomainen ajettava, vakaa ja tasainen meno, kulkee kuin juna.
- Range vaihtelee 250-300km välillä 0-10 asteen lämpötilassa.
- Latautuu suhteellisen vikkelään, noin tunnissa saa kohtuu tyhjästä täyteen 50kw laturista.
- Takaosa on selvästi pienempi kuin portterissa, mutta riittävä kohtuullisen isojen romppeiden siirtelyyn.
- Bonuksena etäohjattava seisontalämmitys, eli missä vaan voi koska vaan laittaa auton lämpenemään lähtöä varten, eikä esilämmitys syö rangea juurikaan. Auto myös mukavasti havaitsee sen, että ovilukot avataan ja ryhtyy heti tällöin lämmittämään penkkiä, jos on tarpeeksi kylmä ulkona.
- Mitään TM-testin mukaista heikkoa lämmitystehoa ei havaittavissa pikkupakkasilla, lämpöä puskee minuutissa kabiiniin +40 asteisena. 5 minuutissa tulee kuuma.

Heikkouksia:

- Vetokyky vain sen 1000kg, joten koukusta huolimatta harrasteautoja ei kuskailla.
- Hätäjarrutuksen hätäisyys, esim. pakittaessa vähänkin tiukkaan aukkoon tuppaa vetämään liinat kiinni liian herkästi.
- Pakin kun laittaa päälle, niin kaiuttimista kajahtaa aivan liian kova merkkiääni (varmaan vähän softassa hierottavaa) ja tutkien varoituspiippaukset ovat pienimmilläänkin liian kovalla.
- RIstiseläntuki on vakiopenkissä olematon ja istuinosa on lyhyet reidet omaavalle äijälle liian pitkä. Penkin säädöt muutenkin heikot.

Kokonaisuutena voi todeta, että sellaiseen noin 150 km / päivä ajoon erinomainen henkilöautomainen pikkupaku, isompi kuin Caddy ja pienempi kuin Transporter. Soveltunee pieneen romujen roudaamiseen ja määrättyjen alojen ammattilaisten päivittäiseen työkäyttöön kuin nakutettu. Jos kipsilevyjä pitää roudata, niin suosiolla isompi auto ja jos työkseen ei roudaa mitään pitkää / kovinkaan isoa, niin Caddy-luokan auto ajaa asiansa.

Jokainen ostaa autonsa tietty omien tarpeidensa mukaan, mutta mulle käyttökulut ja auton jäännösarvo 3 vuoden käytön jälkeen olivat tärkeät kriteerit.

Buzzin kulutus keskimäärin 25 kwh/100 km.
Jos ajaa 150km / päivä, niin se on 3000km / kk tai 36000km / vuosi.
Kulutus siis noin 750 kwh / kk tai 9000 kwh / vuosi.
Kotilataushinnoilla (15 senttiä / kwh) n. 112,50 euroa / kk.
Vuosikulut ajelusta siis noin. 1350 euroa.

Dieselin polttoainekulut ovat samoilla vuosikilsoilla on noin. 5000 e.

Erotus = 3650 e / vuosi tai 304 e / kk.

Toki mulla tuo erotus menee täysimääräisesti auton lyhennykseen, kun oli niin helvetin kallis hankkia, mutta toisaalta ajan pakkauudella pakulla, jossa 3 vuoden jälkeen on vielä arvoa (ja takuuta) jäljellä reilusti etenkin, kun lataan akkujakin vain 80% asti, säästäen niitä näin merkittävästi. AIka sitten näyttää, että miltä se tuntuu pidemmän käyttökokemuksen perusteella etenkin, jos VW jotenkin saa korjattua noita softassa olevia ärsyttäviä bugeja.

- Tomppa

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 18.04.2023 22:09
Kirjoittaja TT|
Tuo peruutusongelma varmaan korjaantuu, jos ottaa auto-holdin siksi aikaa pois. Taisi ainakin muissa ID-sarjalaisissa auttaa.

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 04.06.2023 09:09
Kirjoittaja ketsa
https://yle.fi/a/74-20035023?fbclid=IwA ... XeaKdPj3b8

Laatu näköjään ihan sitä taattua vesivessa laatua 😂😂😂

Re: ID.Buzzeja näkyy jo hyvin liikenteessä

Lähetetty: 07.06.2023 18:03
Kirjoittaja ketsa
https://yle.fi/a/74-20035416?fbclid=IwA ... hRfWm92Mfc

Ei kannata parkkeerata näiden viereen tai säilyttää tallissa…