Sivu 1/2

Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 25.09.2019 21:45
Kirjoittaja RePortteri
Moi

Olen katsellut tässä T5 malleja ja tarkoituksena oli rakennella tavaratilaan sängyt ja muut mukavuudet. Pari kuukautta kerkesin jo asiaan perehtyä kunnes tajusin tutkia näitä verotukseen liittyviä asioita tarkemmin. Onneksi kuitenkin nyt, ennen kuin kerkesin pakun hommata. Vähän jäi vielä epäselväksi tuo pakujen veroitus, niin voisiko joku asiasta enemmän tietävä kertoa pitääkö nämä olettamukset paikkansa:

1. Pakettiautoksi rekisteröityyn autoon voi viritellä väliaikaisia ratkaisuja
2. Henkilöautoksi rekisteröityyn autoon voi viritellä mitä haluaa (sänkyä, lämmitystä jne)
3. Transportteria ei voi rekisteröidä matkailuautoksi (liian matala, nousevaa kattoa ei huomioida suomen laissa)
4. Jos haluaa viritellä pysyvämpiä ratkaisuja, niin ainut vaihtoehto on henkilöautoksi rekisteröity transportteri
5. Dieselkäyttöisestä henkilöautoksi rekisteröidystä transportterista joutuu maksamaan ajoneuvoveroa yhteensä noin 1000€
6. Bensakäyttöisestä henkilöautoksi rekisteröidystä transportterista joutuu maksamaan ajoneuvoveroa yhteensä noin 300€
7. Jos pakettiautoksi rekisteröidyn auton haluaa muutoskatsastaa henkilöautoksi, joutuu maksamaan autoveroa 35% auton nykyisestä markkina-arvosta

Jos nämä väittämät pitävät paikkansa niin ainut järkevä vaihtoehto taitaa olla bensakäyttöinen henkilöautoksi rekisteröity portteri. Nämä ovat tosin aika kiven alla eikä taida T5 malleja olla lainkaan.

Järkevintä olisi tietenkin hommata isompi paku esim Sprinter ja muutoskatsastaa se matkailuautoksi, mutta pakettiauto tulee itselläni ainoaksi autoksi ja pienempi on päivittäisessä käytössä paljon käytännöllisempi. Isompi ei toisaalta mahtuisi edes omaan parkkihalliin.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.09.2019 07:19
Kirjoittaja dmn
Sitten on tämä täyden autoveron matkailuauto, eli hommaat vanhan taksin / ambulanssin tms joka on henkilöautona ollut, ja teet siitä matkailuauton. Makuupaikkoja, keittolevy ja säilytystiloja, siinä vaatimukset.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.09.2019 08:56
Kirjoittaja RePortteri
Tuolla tavalla onnistuu edelleen? Pitäisi olla matalan mallinen niin ambulanssi ei käy sen takia. Taksissakin on se huono puoli, että niissä on yleensä melkoinen määrä kilometrejä mittarissa. Ajatuksena oli hankkia noin 200tkm ajettu yksilö.

Ilmeisesti kaikki henkilöautoksi rekisteröidyt autot tunnistaa yleensä siitä, että niissä on kaikki ikkunat asennettuna.

Kaksikäyttöisestä autostakaan ei saa ilmeisesti matkailuautoa, vaikka se olisi viidelle rekisteröity? Eli takana toinen penkkorivi, mutta tavaratilan ja penkkirivin välissä seinä. Noista ei ole tietääkseni maksettu täyttä veroa.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.09.2019 09:04
Kirjoittaja dmn
Jos kauhean uudesta tekee niin sitten tulee varmaan vielä murheeksi se että istuimet, istuinten kiinnitys koriin ja sen semmoiset täytyy olla hyväksyttyjä..

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.09.2019 09:24
Kirjoittaja RePortteri
dmn kirjoitti:Jos kauhean uudesta tekee niin sitten tulee varmaan vielä murheeksi se että istuimet, istuinten kiinnitys koriin ja sen semmoiset täytyy olla hyväksyttyjä..
T5.1 eli 2009 tai uudempi. Mitä vuosimalleja tuo koskee? Tarkoittaako tuo sitä että esim omatekoista sänkyä ei voi asentaa?

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.09.2019 10:25
Kirjoittaja AT5nok
Lukemalla läpi katsastajan käsikirjan, saattaa löytää vuosimallikohtaisia vaatimuksia rakenteille. Tuon opuksen avulla voi haarykoida helpointa vuosimallia omaan tarkoitukseen tai ainakin katsoa mitä milläkin ensirekisteröintipäivällä on tullut uusia vaatimuksia. Esim jos oma "Simo" olisi 8 kk aikaisemmin rekisteröity, ei vaadittaisi takaosaan turvavöitä matkailuautoksi muutettaesa.

Yksi vaihtoehto on käydä juttelemassa osaavalla katsastusasemalla, kuten esim GT-katsastus Vantaalla ja kysyä insiltä, joka työkseen hyväksyy muutoksia. Silloin pitää melkeinpä olla tiedossa auton malli ja ensirekisteröintipäivä.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.09.2019 19:53
Kirjoittaja RePortteri
Kysäisin tuolta GT:ltä ja sieltä sanottiin, että pakettiautoon voi tehdä kiinteitä tavaran kuljetukseen tarkoitettuja hyllyjä, laatikoita jne melkeinpä oman maun mukaan. Riittää kun tilaa jää sen verran että kyydissä mahtuu kuljettamaan laatikoita ja muuta tavaraa vielä rakentelun jälkeenkin. Mitään lakia ei ole siitä kuinka iso vapaaksi jäävä tila pitää olla. Eli voit tehdä esim kiinteän sängyn muotoisen tason jonka alla vaikka vedettäviä laatikoita ja tason päällä voit kuljettaa sitten patjoja minkä päällä voi nukkua kun auto on parkkeerattu. Myös vesipisteen voi tehdä kaapistoon. Vesikanisterit kaapin sisälle niin kaapin käyttötarkoitus on silloin mm. kanisterien kuljetus. Sama jääkaapille. Väliseinän saa irroittaa jos se lähtee ruuvarilla irti. Kiinteää väliseinää ei saa irroittaa. Isossa osassa porttereista tuntuu lähtevän ainakin väliseinän yläosa irti ruuvarilla.

Eli käytännössä mene niin, että kunhan tavaratilassa ei ole mitään oikeita penkkejä eikä se ole tarkoitettu ihmisten kuljetukseen niin auton voi rekisteröidä pakettiautoksi. Jos tavaratila on suunniteltu niin, että siellä kuljetetaan vain tavaroita niin kyseessä pakettiauto, mutta jos tavaratilaan lisätään penkit ja siellä kuljetetaan ihmisiä niin silloin kyseessä on henkilöauto.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 27.09.2019 01:13
Kirjoittaja AT5nok
RePortteri kirjoitti:Kysäisin tuolta GT:ltä ja sieltä sanottiin, että pakettiautoon voi tehdä kiinteitä tavaran kuljetukseen tarkoitettuja hyllyjä, laatikoita jne melkeinpä oman maun mukaan. Riittää kun tilaa jää sen verran että kyydissä mahtuu kuljettamaan laatikoita ja muuta tavaraa vielä rakentelun jälkeenkin. Mitään lakia ei ole siitä kuinka iso vapaaksi jäävä tila pitää olla. Eli voit tehdä esim kiinteän sängyn muotoisen tason jonka alla vaikka vedettäviä laatikoita ja tason päällä voit kuljettaa sitten patjoja minkä päällä voi nukkua kun auto on parkkeerattu. Myös vesipisteen voi tehdä kaapistoon. Vesikanisterit kaapin sisälle niin kaapin käyttötarkoitus on silloin mm. kanisterien kuljetus. Sama jääkaapille. Väliseinän saa irroittaa jos se lähtee ruuvarilla irti. Kiinteää väliseinää ei saa irroittaa. Isossa osassa porttereista tuntuu lähtevän ainakin väliseinän yläosa irti ruuvarilla.

Eli käytännössä mene niin, että kunhan tavaratilassa ei ole mitään oikeita penkkejä eikä se ole tarkoitettu ihmisten kuljetukseen niin auton voi rekisteröidä pakettiautoksi. Jos tavaratila on suunniteltu niin, että siellä kuljetetaan vain tavaroita niin kyseessä pakettiauto, mutta jos tavaratilaan lisätään penkit ja siellä kuljetetaan ihmisiä niin silloin kyseessä on henkilöauto.
Juuri noi olen oman pakun toteuttanut ja katsastanut vuosittain viimeiset 10 vuotta.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 27.09.2019 12:54
Kirjoittaja Osku
Mulla on ollut alhutuksessa jo ennen muutosta ja myös sen jälkeen kiinteesti runko patja sisällä, ei ole kokaan puutunut katsastuksessa mutta jos puuttuisi sanoisin että pehmustettu kuljetus alusta herkille levy tavaroille, lasi harjattu RST yms.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 27.09.2019 14:24
Kirjoittaja RePortteri
Osku kirjoitti:Mulla on ollut alhutuksessa jo ennen muutosta ja myös sen jälkeen kiinteesti runko patja sisällä, ei ole kokaan puutunut katsastuksessa mutta jos puuttuisi sanoisin että pehmustettu kuljetus alusta herkille levy tavaroille, lasi harjattu RST yms.
Eikös sitä voi sanoa ihan niin, että runkopatja on kuljettatuksessa ja sen päällä nukutaan kun auto on parkissa? Tuossakin tapauksessa takavaratilassa kuljetetaan tavaraa (patjaa) eikä ihmisiä. Nukkuminen tavaratilassa ei ole tietääkseni lain vastaista silloin kun auto on parkissa.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 27.09.2019 21:58
Kirjoittaja Osku
Minä olen pultanut sen kiini edestä kahdella 10mm pultilla jonka varassa saranoituu jos haluaa konetilaan. Tämän voi joku virkaintoinen katsastusmies tulkita kiinteäksi asennukseksi joten riskien vältämiseksi käyttäisin edellämInittua selostusta ensi sijassa. Tosin ei kai sitä missään ole kielletty kiinnittää kuormaa pulteilla eli varmaan sekin validi selostus.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 28.09.2019 15:41
Kirjoittaja Ilmari
Niin eikös tässä periaatteessa ole kaksi eri asiaa:
a) matkustaminen kontissa eli "tavaratilassa" kun kyseessä paku
b) yöpyminen autossa eli auton käyttäminen matkailuun tavarankuljetuksen sijaan

Matkustamista vartenhan sinä tarttet joka tapauksessa lainmukaiset penkit (mitä uudempi auto niin sitä tarkemmat kriteerit, turvavyöt jne), eli sängyn laittaminen pakun konttiin ei ole "kiellettyä" siksi että joku voisi istua sen päällä kun autolla matkustetaan vaan siksi että auton käyttötarkoituksena näyttäisi siten olevan matkustaminen eikä tavarankuljetus. Mutta kuten ylempänä todettua niin ei taida oikeasti olla niin tarkkaa.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 28.09.2019 17:43
Kirjoittaja RePortteri
Niin, laki on hyvin tulkinnanvarainen ellei jopa koominen. Jos auton käyttötarkoituksen katsotaan olevan matkailu, niin eikö auto pitäisi silloin saada rekisteröityä matkailuautoksi? :) Vastaus tähän on tietenkin ei, jos matkailuauton vaatimukset eivät täyty. Eli kyseessä ei katsota silloin olevan matkailuun käytettävä auto. Sitten kun katsotaan, että mikä on seuraavaksi lähin vaihtoehto, niin jos tavaratilassa kuljetetaan tavaraa eikä ihmisiä, on kyseessä kaiken jären mukaan tavaran kuljetukseen tarkoitettu auto, eli pakettiauto.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 29.09.2019 20:11
Kirjoittaja AT5nok
No jos jää kiinni ja verot napsahtaa maksuun, tekee sitten matkailuauton :)

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 29.09.2019 20:33
Kirjoittaja RePortteri
Jep :) hauska ajatus kyllä, että pidät sänkyä tavaratilassa katsastuksen ajan ja auto rekisteröidään pakettiautoksi. Katsastuksen jälkeen ajat auton parkkiin ja menet makaamaan saman sängyn päälle niin olet tehnyt veropetoksen :)

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 25.05.2020 17:19
Kirjoittaja TAC68
Hommasin tölkin joka on tarkoitus varustella reissuautoksi. Olen yrittänyt tankata määräyksiä ja ohjeita ymmärtääkseni eri vaihtoehtojen henkilöauto, matkailuauto, pakettiauto vaikutuksia maksettaviin veroihin ja siihen mitä autolle saa ja ei saa tehdä. Ei ole ihan helppoa.

Lähtökohta on 1992 valmistettu N1G/Pakettiauto kahdella istuimella. Henkilöauto ei tule kyseeseen koska en tarvitse enempää paikkoja ihmisten kuljettamiseen, joten jäljelle jää pitäminen pakuna ja (verolliseksi) matkailuautoksi katsastaminen. Perus- ja käyttövoimaverot ovat samat pakulle ja matkailuautolle, joten tän osalta ei ole eroa.

Mä en osaa keksiä tälle muuta eroa kun että jos pitää pakuna, ja rakentaa sisustan ”liian matkailuautomaiseksi” voi joku (katsuri, poliisi tms) tulkita auton matkailuautoksi. Mutta mitä sitten? Matkailuautoksi katsastamisesta kai joutuis maksamaan jonkun pienen autoveron, vastaavasti kun jos toisi -92 vuosimallin auton ulkomailta, mutta se ei voi olla paljoa.

Jos taas katsastaa matkailuautoksi poistuu toi ”joku tulkitsee” ongelma, mutta tuleeko jotain tilalle? Säilytys, keitto, kylmäsäilytys ja tukevuus vaatimukset joo, mutta ne ei ole paha rasti. Saako esim takatilaan laittaa rock n roll sohvan? Vai tuleeko siitä joku turvavyö tms vaatimus vaikka ei ole tarkoitus kuljettaa ketään siellä?

Tämä on osittain tällasta ääneen pohtimista :) Yritän vähintään selvittää ajatuksiani ennen kun soitan GT Katsastukselle. Luulis että sielläki rupeaa kypsyttämään jos vähän väliä soitellaan kysymään tölkin muuttamisesta... :lol:

Jontte

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 25.05.2020 17:23
Kirjoittaja dmn
Onnistuu 2 hengen matkailuauto takatilan sohvalla.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 26.05.2020 14:30
Kirjoittaja TT|
Matkailuautossa saa olla penkkejä, jotka ei ole tarkoitettu ajon aikana käytettäviksi. Monessa "oikeassakin" matkailuautossa on vaikkapa 6 istuinta, mutta vain 4 henkeä saa matkustaa ajonaikana ja heille on vyöt.
Aloittajan kysymykseen, saat myös T5.1 pakettiautoksi rekisteröidystä Transportterista tehtyä verollisen matkailuauton, ja sen ajoneuvovero pysyy saman kuin pakettiautona. Ainoa miinus on että siitä voi tulla autoveroa maksettavaksi sen mukaan, kuin toisit sellaisen ulkomailta. Eli jos sinulla on joku yksilö kiikarissa, niin tarkista ennen isompia rakenteluja sen verohistoria. Muutamia mukavia yllätyksiä on tälläkin foorumilla esitelty, eli auto tuotu henkilöautona maahan ja myöhemmin muutoskatsastettu pakettiautoksi.

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 01.09.2020 21:37
Kirjoittaja jolkkon
Tuossa olisi kiinnostava yksilö. Eikös tästä saa 4-5hlölle rekisteröidyn matkailuauton? Vm96, joten vapauksia penkeissäkin on enemmän.


https://kiertonet.fi/ajoneuvot/henkilo- ... -tdi-66822

Re: Pakettiauton verotuksesta

Lähetetty: 01.09.2020 22:03
Kirjoittaja TT|
Kyllä saa. Varsin hyvälle aihiolle vaikuttaa. Kantavuuden perusteella miten monta paikkaa saa. Mulla riitti 1+6 helposti.
Minulta löytyisi muuten tuon takapenkin kanssa hyvin yhteensopiva penkki, pikakiinnitys lattiaan ja pyörii ympäri sekä taittuu selkänoja alas.