ve pumpun opus
ve pumpun opus
http://issuu.com/rswords/docs/bosch_ve_manual
tuollainen löytyi kun ihmettelin pumppujuttuja.
osaisiko joku sanoa missä tuolla oli se kohta jota piti muuttaa kun oli tuo loikkimis-ongelma pumpussa ( siirtoalue ahtamaton -ahdettu ) "rajapinnan säätö
ahdonalaisen syötön muokkausohjetta:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/T ... _Rev_2.pdf
aika hyvä purkukuvaus:
http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
tuollainen löytyi kun ihmettelin pumppujuttuja.
osaisiko joku sanoa missä tuolla oli se kohta jota piti muuttaa kun oli tuo loikkimis-ongelma pumpussa ( siirtoalue ahtamaton -ahdettu ) "rajapinnan säätö
ahdonalaisen syötön muokkausohjetta:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/T ... _Rev_2.pdf
aika hyvä purkukuvaus:
http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
Viimeksi muokannut jarke, 11.10.2013 09:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: ve pumpun opus
Vai onko kyseessä kuitenkin ihan ongelma siirryttäessä tyhjäkäynniltä osakuorman alueelle? Otin yhdestä pumpusta niistä vastapainoista ylimääräiset "siivekkeet" pois ja muistaakseni se toimi täydellisesti isomman nestepään kanssa.
Ongelmahan oli tuossa että se vakiosäätimellä se tekee liikaa korjausliikettä, jolloin koko systeemi jää värähtelemään.
Toki sähköpumppu tarjoaa elegantin ratkaisin tälläisiin pulmiin joissa tarvitaan helppoa säädettävyyttä
Ongelmahan oli tuossa että se vakiosäätimellä se tekee liikaa korjausliikettä, jolloin koko systeemi jää värähtelemään.
Toki sähköpumppu tarjoaa elegantin ratkaisin tälläisiin pulmiin joissa tarvitaan helppoa säädettävyyttä
< 15kWh/100km
Re: ve pumpun opus
missähän nuo dmn:n mainitsemat osat on, näkyykö tuossa opuksessa? jossain on aiemmin kysytty mutta en löytänyt niin lisään tähän että olisiko linkkejä mistä voisi tilata näihin pumppuihin korjaus sarjoja. tiivisteitä jne.
edit: dieselkontor.de
millähän sitten tietää oikean sarjan tilata?
edit: dieselkontor.de
millähän sitten tietää oikean sarjan tilata?
Re: ve pumpun opus
olisikohan tuo oikea tiivistesarja tattimallin pumpulle?
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ucts_id=68
tai:
http://www.ebay.de/itm/Ford-Vauxhall-VW ... 232ee23085
tai
http://www.ebay.de/itm/BOSCH-VE-diesel- ... 2a3113b3d0
http://www.dieselkontor.de/product_info ... ucts_id=68
tai:
http://www.ebay.de/itm/Ford-Vauxhall-VW ... 232ee23085
tai
http://www.ebay.de/itm/BOSCH-VE-diesel- ... 2a3113b3d0
Re: ve pumpun opus
Eiköhän tuo 17mm akselilla oleva sarja käy. Jos JX:n pumppu niin pitää erikseen ostaa vielä LDA:n akselin tiiviste (oliskohan ollu ihan X-rengas).
< 15kWh/100km
Re: ve pumpun opus
niin eli tuo diesel kontorin? tämä on etuvetoisen pummppu, eli se missä on se tatti , tuo vaan tuntuu tyhmästä niin vaikealta kun tuolla diisel kotorissa ei taida toimia paypal?
Re: ve pumpun opus
Ebaystä löytyy noita tiivistesettejä, ja ihan paikallisista varaosaliikkeistäkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: ve pumpun opus
mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Re: ve pumpun opus
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimiijarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
< 15kWh/100km
Re: ve pumpun opus
ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaadmn kirjoitti:Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimiijarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Re: ve pumpun opus
Sen voi kyllä aukasta ja kurkata.jarke kirjoitti:ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaadmn kirjoitti:Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimiijarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
JX pumpun huolto video
https://www.youtube.com/watch?v=S7j_WzA ... e=youtu.be
en tiedä tuliko oikeaan paikkaan, siirtäkää..
en tiedä tuliko oikeaan paikkaan, siirtäkää..
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: JX pumpun huolto video
Suomenkielisiä ohjeita VE-pumpun säätämiseen
Toimimattomat linkit poistettu
Toimimattomat linkit poistettu
Re: ve pumpun opus
Arvauksia, mikä meni vikaan? Vai pitääkö vaan säätää?
https://www.dropbox.com/s/6xs7kxs39kysk ... .04.14.mp4
Kyseessä JX pumppu 1,9td persiissä. Pistin pumpun pirstaleiksi ja vaihdoin tilalle 12mm nestepään.
Netistä kstselin kasausohjeet ja mielestäni kaikki meni omille paikoilleen oikein päin.
Kovan ilmaamisen jälkeen sain tuon tulille, lähtee ihan ok kunhan ei heti päästä avaimesta irti.
Videon mukainen tyhjäkäynti kuutenkin ilmeni kun kylmäkäynnistysvipu on vedettynä, auto sammuu jos käynnistimen työntää pohjaan.
Kaasuttaessa ilmenee videon mukaista mustaa savua - valkoista savua - ...
Ennakko on nyt 0,85.
Kaipaako vaan lisää ennakkoa tai muuta säätöä, vai tapahtuiko painajaiseni ja kasasin pumpun 180 astetta pieleen!?
Pumpun nokkapyörän päällä oleva pitkä säätöruuvi ei tod.näk. ole enää alkuperäisessä asennossa, kun vasta kasausvaiheessa tajusin sen olevan säätöruuvi enkä siis merkannut sen asentoa.. Voiko tuo aiheuttaa ongelman?
https://www.dropbox.com/s/6xs7kxs39kysk ... .04.14.mp4
Kyseessä JX pumppu 1,9td persiissä. Pistin pumpun pirstaleiksi ja vaihdoin tilalle 12mm nestepään.
Netistä kstselin kasausohjeet ja mielestäni kaikki meni omille paikoilleen oikein päin.
Kovan ilmaamisen jälkeen sain tuon tulille, lähtee ihan ok kunhan ei heti päästä avaimesta irti.
Videon mukainen tyhjäkäynti kuutenkin ilmeni kun kylmäkäynnistysvipu on vedettynä, auto sammuu jos käynnistimen työntää pohjaan.
Kaasuttaessa ilmenee videon mukaista mustaa savua - valkoista savua - ...
Ennakko on nyt 0,85.
Kaipaako vaan lisää ennakkoa tai muuta säätöä, vai tapahtuiko painajaiseni ja kasasin pumpun 180 astetta pieleen!?
Pumpun nokkapyörän päällä oleva pitkä säätöruuvi ei tod.näk. ole enää alkuperäisessä asennossa, kun vasta kasausvaiheessa tajusin sen olevan säätöruuvi enkä siis merkannut sen asentoa.. Voiko tuo aiheuttaa ongelman?
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: ve pumpun opus
Sain tyhjäkäynnin asettumaan tyhjäkäyntivipu sisään painettuna, kun pistin ennakkoa 1,05 ja ruuvasin savuruuvia reilun kierroksen auki. Kylmäkäynnistysvivun ulosveto aiheuttaa pientä rytkytystä tyhjäkäyntiin.
Koitin ajaa kaaralla, mutta se osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, koska meno oli kuin kengurulla ajelisi. Eli hytkyy helvetisti jos vähänkin koskee kaasupedaaliin..
Joku oli tuosta jossakin maininnut, että pitäisi dynaamisen ennakon (joku governor rotor assembly) viistää massaa pois että sai tuon humppaamisen loppunaan 12mm nestepään kanssa.
Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa?
Koitin ajaa kaaralla, mutta se osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, koska meno oli kuin kengurulla ajelisi. Eli hytkyy helvetisti jos vähänkin koskee kaasupedaaliin..
Joku oli tuosta jossakin maininnut, että pitäisi dynaamisen ennakon (joku governor rotor assembly) viistää massaa pois että sai tuon humppaamisen loppunaan 12mm nestepään kanssa.
Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa?
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: ve pumpun opus
nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..
edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..
edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
Re: ve pumpun opus
Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..
Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?
Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen
Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?
Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen
< 15kWh/100km
Re: ve pumpun opus
Ok, kokeillaan antaa soppaa lisää.jarke kirjoitti:nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..
edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
Muistatko, paljon sulla on ennakko? Ihan vaan että oonko oikeella alueella jo vai pitääkö mennä 1,1x lukuihin?
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: ve pumpun opus
Kaikki muut tiivisteet on vaihdeltu paitsi juuri tuon paluupuolen banjon kuparitiivisteet on vanhat, koska ei tullut tiivistesatsin mukana ja iteltä ei löytyny just ton kokosia.. Eli vaihetaan nekin nyt varmuuden vuoksi vielä.dmn kirjoitti:Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..
Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?
Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen
Vastapainojen muokkaus ei ole ongelma, koska töissä on hienomekaniikan työstöön tarvittavat laitteet
Ainoo vaan, että niitä painoja ei taida saada irti pumpun ollessa kiinni koneessa..
Onko muistikuvia, paljonko silpasit pois niistä painoista?
Kiitoksia vastauksista tähän mennessä, pari iltaa ton kimpussa jo menny ja melkein alko jo epätoivo iskee kun ei se mennykkää ku aku ankassa (tai sitten meni)
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: ve pumpun opus
Jahas kohta jatkuu projekti.
Eka pitää hakee paikkakunnan ainoo sammutussolenoidi kun vanha päätti hajota ja nyt sammuu vaan vaihteella kun otin karan pous..
Samalla tsekkaan kaasuakselin asennon kun ei tahdo kierrokset nousta täyskaasulla josko olis boorin väärässä asennossa. Ehkä, jos jaksan ja homma ei ala pelittämään, kokeilen pistää prikkaa siihen kaasuakselin jousen eteen kun sekin ilmeisesti voipi auttaa tuohon huojuntaefektiin.
Eka pitää hakee paikkakunnan ainoo sammutussolenoidi kun vanha päätti hajota ja nyt sammuu vaan vaihteella kun otin karan pous..
Samalla tsekkaan kaasuakselin asennon kun ei tahdo kierrokset nousta täyskaasulla josko olis boorin väärässä asennossa. Ehkä, jos jaksan ja homma ei ala pelittämään, kokeilen pistää prikkaa siihen kaasuakselin jousen eteen kun sekin ilmeisesti voipi auttaa tuohon huojuntaefektiin.
-89 Caravelle 1,9 TD