Hansu, T3 16" Multivanitusta
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Loppukirissä tänään irrotettu väliseinä, asennettu pyörivä jalusta apparin penkkiin ja siivottu takaosa. Kassillinen asennettavaa haettu, verhoilulevyt, tavaraverkot ja jotain muuta pientä olisi vielä ruuvattava paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Virkistäppäs mun muistia mistä se pyörivä alusta olikaan? Mistä ja minkälaista kuormaverkkoa?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Pyörivä jalusta oli foorumilaiselta ostettu, kirkkaan oranssista GL Syncrosta. Kuormaverkot Biltemasta, mustia eri kokoisia.
4700km tuli kierreltyä Itä-Eurooppaa, ja matkalla korjailtua hätäisesti tehtyjä ratkaisuja. Turbon öljyputken vaihdoin Puolassa, varaosaliikkeestä onnistui tilata original vag-leimoilla oleva uusi putki. Öljyä tuli edelleen kohtalaisesti, niin Itävallassa menomatkalla hitsautettiin revennyt pakoputki ja vaihtui venttiilikopan tiiviste, sen jälkeen pysyi koneen öljyt sisäpuolella. Turboa käänneltiin jälleen Tallinnassa, unon bussipesässä ja sen seurauksena ahtoputki ei oikein asettunut ja se alkoi vuotaa kunnolla Itävallan etelärajalla, jossa sen asettelin jälleen paikalleen sormet verillä vesisateessa sade tosin ennätti loppua ennen kuin asettelu ja sadattelu loppui. Ahtoja ei putkien paikallaan olosta huolimatta ollut kuin maksimissaan 0,5bar, johon kotiin päästyä ja turbon irrotettua selvisi syyksi raollaan oleva hukkaportti En tiedä mitä sille oli tapahtunut, koska turbon paikalleen laittaessani ja pakoputkea hitsatessa hukkaportti oli vielä ihan tukevasti kiinni. No nyt on toinen turbo paikallaan, sopivassa asennossa ja ahtoputkikin asettui viime yönä ihan kivasti Ihmeen hyvin tuommonen etdi jaksaa mennä vaikka ahdot puuttuisikin, tosin nyt menee jälleen todella mukavasti.
Ahtolämmöt pysyi erittäin kuumassa ilmastossakin yllättävän hyvin kurissa, pitkissä jyrkissä ylämäissä täysillä ahdoilla alkaa kyllä lopulta ahtoilma lämpenemään ja sen jälkeen myös koneen lämmöt nousta hissukseen. Vesi taisi olla kuumimmillaan 98 ja ahtolämmöt hetkellisesti 80, normaalisti pysyy ahtolämmöt 40-50 ja tippuu 30 puolelle nopeasti kun ahtopaine hellittää. Eli ainakaan akuuttia välijäähyn uusimisen tarvetta ei ole, vielä jos tuon tiivistäisi konehuoneesta niin toimisi paremmin.
Asumisen kannalta tehdyt ratkaisut toimi erittäin hyvin, ja päädyttiin siihen tulokseen ettei kattoa vaihdeta, ainoastaan tuuletinsieni saa lähteä ja muilla ratkaisuilla yritetään saada auto lauttamatkojen ajaksi alle 2,4m korkeuteen.
4700km tuli kierreltyä Itä-Eurooppaa, ja matkalla korjailtua hätäisesti tehtyjä ratkaisuja. Turbon öljyputken vaihdoin Puolassa, varaosaliikkeestä onnistui tilata original vag-leimoilla oleva uusi putki. Öljyä tuli edelleen kohtalaisesti, niin Itävallassa menomatkalla hitsautettiin revennyt pakoputki ja vaihtui venttiilikopan tiiviste, sen jälkeen pysyi koneen öljyt sisäpuolella. Turboa käänneltiin jälleen Tallinnassa, unon bussipesässä ja sen seurauksena ahtoputki ei oikein asettunut ja se alkoi vuotaa kunnolla Itävallan etelärajalla, jossa sen asettelin jälleen paikalleen sormet verillä vesisateessa sade tosin ennätti loppua ennen kuin asettelu ja sadattelu loppui. Ahtoja ei putkien paikallaan olosta huolimatta ollut kuin maksimissaan 0,5bar, johon kotiin päästyä ja turbon irrotettua selvisi syyksi raollaan oleva hukkaportti En tiedä mitä sille oli tapahtunut, koska turbon paikalleen laittaessani ja pakoputkea hitsatessa hukkaportti oli vielä ihan tukevasti kiinni. No nyt on toinen turbo paikallaan, sopivassa asennossa ja ahtoputkikin asettui viime yönä ihan kivasti Ihmeen hyvin tuommonen etdi jaksaa mennä vaikka ahdot puuttuisikin, tosin nyt menee jälleen todella mukavasti.
Ahtolämmöt pysyi erittäin kuumassa ilmastossakin yllättävän hyvin kurissa, pitkissä jyrkissä ylämäissä täysillä ahdoilla alkaa kyllä lopulta ahtoilma lämpenemään ja sen jälkeen myös koneen lämmöt nousta hissukseen. Vesi taisi olla kuumimmillaan 98 ja ahtolämmöt hetkellisesti 80, normaalisti pysyy ahtolämmöt 40-50 ja tippuu 30 puolelle nopeasti kun ahtopaine hellittää. Eli ainakaan akuuttia välijäähyn uusimisen tarvetta ei ole, vielä jos tuon tiivistäisi konehuoneesta niin toimisi paremmin.
Asumisen kannalta tehdyt ratkaisut toimi erittäin hyvin, ja päädyttiin siihen tulokseen ettei kattoa vaihdeta, ainoastaan tuuletinsieni saa lähteä ja muilla ratkaisuilla yritetään saada auto lauttamatkojen ajaksi alle 2,4m korkeuteen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Hansulla tuli tämän uuden tulemisen jälkeen tänään 6000km täyteen, kun pääsi tositoimiin traileria kiskomaan. Tosin aloteltiin tämmöisellä kevyellä kuormalla. Hyvin jaksaa mennä, ja välitykset osuu tähänkin hommaan hyvin.
Cruisen aktivoimiseksi olisi jo kaikki olemassa, mutta ei ole vielä ennättänyt kytkeä kaikkea paikalleen.
Cruisen aktivoimiseksi olisi jo kaikki olemassa, mutta ei ole vielä ennättänyt kytkeä kaikkea paikalleen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan!
Öljynvaihdon jälkeen alkoi sitten vuotaa propusta Venttiilikoppaan vaihdoin nyt keskimmäisenkin mutterin uuteen, pyöri sekin tyhjää.
Öljynvaihdon jälkeen alkoi sitten vuotaa propusta Venttiilikoppaan vaihdoin nyt keskimmäisenkin mutterin uuteen, pyöri sekin tyhjää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Talvi laittoi arpomaan renkaita ja goodyearissa lopulta pysyttiin, malli tällä kertaa Duratrack, pitäisi olla hyvä konpromissi AT, MT ja talvirenkaan ominaisuuksia. Ensinmäiset 20km ainakin olivat mukavat.
Kunhan ne sai ensin alle. Ei nääs menny taas römsön tyyliin. Kompuralla jotain hätää että käynnistyessään tyrkkii sulakkeet pois päältä, onneksi kuitenkin käyntiin lähdettyään takoo säiliön täyteen ja sillä jo pari rengasta vaihtelee. Ja lisäksi yksi rengas oli sen verran supussa että ei millään tahtonut ottaa ilmaa sisäänsä, mutta hetken tarvikkeiden etsimisen jälkeen halusi possahtaa paikalleen. Ylätukivarren mutteri oli halunnut jostain syystä löystyä ja sehän päästi renkaan taas liikuskelemaan ajossa. Pitää varmaan nordlock laittaa siihen, jos alkais pysymään. Moottoriöljyäkin vuotaa pari tippaa jostaina päin, muuten on hyvin toiminut, mitä nyt tankata välillä pitäny.
Kunhan ne sai ensin alle. Ei nääs menny taas römsön tyyliin. Kompuralla jotain hätää että käynnistyessään tyrkkii sulakkeet pois päältä, onneksi kuitenkin käyntiin lähdettyään takoo säiliön täyteen ja sillä jo pari rengasta vaihtelee. Ja lisäksi yksi rengas oli sen verran supussa että ei millään tahtonut ottaa ilmaa sisäänsä, mutta hetken tarvikkeiden etsimisen jälkeen halusi possahtaa paikalleen. Ylätukivarren mutteri oli halunnut jostain syystä löystyä ja sehän päästi renkaan taas liikuskelemaan ajossa. Pitää varmaan nordlock laittaa siihen, jos alkais pysymään. Moottoriöljyäkin vuotaa pari tippaa jostaina päin, muuten on hyvin toiminut, mitä nyt tankata välillä pitäny.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Hansu on ollut ajossa sen verran aktiivisesti että 10 000km alkoi olla täynnä ja öljynvaihto ajankohtainen. Tähän suunniteltu GT15/20 valmistui myös sopivasti, joten tuumasta toimeen. Daven kanssa auto nosturille ja pultteja irrottelemaan. Eihän se taaskaan mennyt kuin strömzöössä, kaksi pulttia katkesi välilaippaan ja yksi vanhan turbon laippaan irrotettaessa. Porailua, hitsailua ja läpipultteja, sekä muutama tunti myöhemmin saatiin puhallin paikalleen, pientä säätöä oli myös öljyntulon kanssa, mutta jospa tuo nyt pitäisi öljyt turbon sisällä. Ensi kokemukset turbosta on kyllä erittäin positiiviset, kone tuntuu hengittävän paljon vapaammin, ja ahtopaineet nousee heti kun kaasuun koskee.
Edellisellä Kuopion reissulla huomattiin että lämpötila-anturi alkoi sekoilla, ensin oli pakkasstartissa jo lämmöt 107 ja kesken ajon iski jääkausi ja hyppäsi 17 asteeseen, tuommonen sekunnin hyppäys 117-->17 saa muuten tdi koneen rykäsemään jo hieman Tuon jälkeen anturin mielestä ei enää lämpöä ollut kuin max 35. Eilen vaihdoin uuden anturin, ja olisin vaihtanu myös sen muovitötterön, mutta motonetin myymä osa oli sama sama, mutta eri. Muuten ei olisi haitannut, mutta alaletkun lähtö oli aivan väärässä kulmassa. Joten vanha tötterö uuden tiivisteen ja liiman kanssa paikalleen.
Semmosta harrastusta täällä. Seuraavana .216 suutinkärjet paikalleen ja ensi kuussa softan päivitys.
Ventiilikoppakin oli jälleen sotkenut moottoria, joten käytettiin irti ja liimattiin tiiviste tiiviiksi. Samalla löytyi Itävallan huollossa hävinnyt huohotinputken klemmari.
Vähän oli uudellenmuotoilua nokka harrastanut, mutta onnekkaasti pysynyt tuolla jemmassa Edellisellä Kuopion reissulla huomattiin että lämpötila-anturi alkoi sekoilla, ensin oli pakkasstartissa jo lämmöt 107 ja kesken ajon iski jääkausi ja hyppäsi 17 asteeseen, tuommonen sekunnin hyppäys 117-->17 saa muuten tdi koneen rykäsemään jo hieman Tuon jälkeen anturin mielestä ei enää lämpöä ollut kuin max 35. Eilen vaihdoin uuden anturin, ja olisin vaihtanu myös sen muovitötterön, mutta motonetin myymä osa oli sama sama, mutta eri. Muuten ei olisi haitannut, mutta alaletkun lähtö oli aivan väärässä kulmassa. Joten vanha tötterö uuden tiivisteen ja liiman kanssa paikalleen.
Semmosta harrastusta täällä. Seuraavana .216 suutinkärjet paikalleen ja ensi kuussa softan päivitys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Itsekin olen VNT-haaveet lopettanut ja samaan tai vastaavaan ahtimeen päätymässä, kunhan viitsii alkaa toimivaa vehjettä taas purkamaan. Millaisilla spekseillä meinasit TT softan laitella?
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Softakin tuli päivitettyä tuossa pari viikkoa sitten, nyt on aika mukava ajella
Suuttimet on vieläkin vakiot, kun yksi suutin haluaa liritellä dieselit norona eikä sumuna. Onneksi vein kärjet pajalle vaihdettavaksi, enkä vaan heittänyt niitä paikalleen. Tilasin sitten yhden samanlaisen bosch kärjen lisää, ja sama lopputulos. Eli suuttimen keskipala onkin viallinen, no bosch ei sellaista myy kun uuden kärjen kanssa ja hintaa olisi sitten lähes koko setin verran. Tällä hetkellä kaikki ylimääräiset suuttimet on vielä irto koneissa kiinni, eikä ole ennättänyt niitä irrotella, ehkä joku päivä sitten.
Ahtopyynnöt on nyt max 1.3bar ja ahdin herää kyllä heti, alle 2000rpm on jo näilläkin suuttimilla tarvittavat ahdot saatavilla. Softaan laitettiin syöttöjen lisäys tasaisesti 2500rpm asti, mitään massiivista laatikonhajotus iskua ei alhaalla tule vaan tasaisen mukavasti vetää koko kierrosalueen läpi, eikä hyydy mäkiin.
Suuttimet on vieläkin vakiot, kun yksi suutin haluaa liritellä dieselit norona eikä sumuna. Onneksi vein kärjet pajalle vaihdettavaksi, enkä vaan heittänyt niitä paikalleen. Tilasin sitten yhden samanlaisen bosch kärjen lisää, ja sama lopputulos. Eli suuttimen keskipala onkin viallinen, no bosch ei sellaista myy kun uuden kärjen kanssa ja hintaa olisi sitten lähes koko setin verran. Tällä hetkellä kaikki ylimääräiset suuttimet on vielä irto koneissa kiinni, eikä ole ennättänyt niitä irrotella, ehkä joku päivä sitten.
Ahtopyynnöt on nyt max 1.3bar ja ahdin herää kyllä heti, alle 2000rpm on jo näilläkin suuttimilla tarvittavat ahdot saatavilla. Softaan laitettiin syöttöjen lisäys tasaisesti 2500rpm asti, mitään massiivista laatikonhajotus iskua ei alhaalla tule vaan tasaisen mukavasti vetää koko kierrosalueen läpi, eikä hyydy mäkiin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
ongelmasuutin ei vieläkään toimi, nyt kokeiltu kahdella uudella kärjellä ja kolmella rungolla, myyjälle reklamoitu.
Perjantaina kävin katsastamassa ja lauantaina samainen aiemmin kuvissa ollut Ibiza trailerilla tallille purettavaksi. Kylläpäs kulkee trailerin kanssa nyt kevyesti
Perjantaina kävin katsastamassa ja lauantaina samainen aiemmin kuvissa ollut Ibiza trailerilla tallille purettavaksi. Kylläpäs kulkee trailerin kanssa nyt kevyesti
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Näitä Disco2 iskareita tullut mietiskeltyä siitä asti, kun kuulin niiden sopivan tölkkiin. Dogbox tuommoiset tilasi, ja sittenpä Vvillen kanssa pistettiin kans tilaten, ja nyt sain jo paikalleen Samalla tuli säädettyä takajarrut, kun alkoi poljin painua aika syvälle ja käsijarru nousta turhan ylös.
Noilla iskareilla tuli ainakin kaivattua ulosjoustoa ja mukavuutta, ei paukuta enää joka kantterin ylityksessä.
Noilla iskareilla tuli ainakin kaivattua ulosjoustoa ja mukavuutta, ei paukuta enää joka kantterin ylityksessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
En jaksanut enää odottaa noiden suuttimien toimintaan saamista, vaan asensin hyllystä race520 setin paikalleen. Nyt kulkee kivasti, kruisailee maantievauhtia ihan pintakaasulla ja kun voimaa tarvitsee niin löytyy heti
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
(tähän laittaisin sellaisen peukun kuvan jos tuolla valikoimissa sellainen olisi )TT| kirjoitti:En jaksanut enää odottaa noiden suuttimien toimintaan saamista, vaan asensin hyllystä race520 setin paikalleen. Nyt kulkee kivasti, kruisailee maantievauhtia ihan pintakaasulla ja kun voimaa tarvitsee niin löytyy heti
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Kyllä, peukut tuppaa nousemaan ylös aina kun kaasua painaa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
tämä rupeaa varmaan sitten olemaan jo tien päälläkin aika kiva kun isoilla renkailla saa välityksetkin aika sopiviksi. kuten vanha kollega sanoi että se on sairautta jos diisseliä joutuu yli 2000 1/min kierrättämään, noilla renkailla mennään silloin jo varmaan suurinta sallittua
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Tähän ilmesty erikoinen ominaisuus, kylmänä startatessa ei ollu öljynpaineita ennen kun pari kertaa painoi kaasua. Kun paineet tuli ne pysyi ja oli ok. Kaikkea mahdollista tutkittiin, ja lopulta sitten öljypohja pois ja uusi öljypumppu täysin ehjän näköisen käytetyn tilalle. Sen jälkeen on konepuoli pelannut hienosti. Samalla vaihtui vuotava tehostajan pumppu myös uuteen. Moottoriöljyä tuntuu tihkuvan edelleen jostain venttiilikopan tienoilta, mutta muuten toimii hienosti.
Samalla könyämisellä alettiin ihmetellä vasemman takavetarin kolinaa, se pääsee liikkumaan niin paljon että kolahtaa ulkolaippaan. Hetken ihmettelyn ja vetarin irrotuksen jälkeen huomattiin että laippa on aivan liian takana, osui jo tukivarteen. Eli laakeri antautunut. Tässä vaiheessa jouduin poistumaan paikalta.
Krisse vaihteli sitten apukäsien kanssa laakerin ja huolsi vetarin. Tällä kun oli tarkoitus lähteä Saksaan Syncro30jahre bileisiin, mutta viime hetkellä tultiin järkiimme ja lennettiin Berliiniin.
Moottori on kyllä edelleen aivan loistava, ja saa aina hyvälle mielelle kun pääsee ajamaan. Edellinen tankillinen vaihtelevaa pääkaupunkiseudun liikennettä oli vienyt 8,4 litraa sadalla. Toinenkin takapyörän laakeri on vähän väljä ja oikea raidetanko pitää vaihtaa, sekä jossain kohtaa vaihtaa eteenkin uudet oikean pituiset iskarit, mutta muuten tekniikka alkaisi olla iskussa.
Krisse oli myös aiemmin dogboxin ja pikkiksen kanssa asentanut markiisin paikalleen, eikä sekään mennyt ihan "heittämällä". Kiinnikkeet kun on tehty normaalin kovakattosen vesikouruun, ja hochraumissa samainen paikka on reilusti paksumpi ja muutenkin erilainen. Mutta nyt istuu, eikä varmasti irtoa tuuleessa
Samalla könyämisellä alettiin ihmetellä vasemman takavetarin kolinaa, se pääsee liikkumaan niin paljon että kolahtaa ulkolaippaan. Hetken ihmettelyn ja vetarin irrotuksen jälkeen huomattiin että laippa on aivan liian takana, osui jo tukivarteen. Eli laakeri antautunut. Tässä vaiheessa jouduin poistumaan paikalta.
Krisse vaihteli sitten apukäsien kanssa laakerin ja huolsi vetarin. Tällä kun oli tarkoitus lähteä Saksaan Syncro30jahre bileisiin, mutta viime hetkellä tultiin järkiimme ja lennettiin Berliiniin.
Moottori on kyllä edelleen aivan loistava, ja saa aina hyvälle mielelle kun pääsee ajamaan. Edellinen tankillinen vaihtelevaa pääkaupunkiseudun liikennettä oli vienyt 8,4 litraa sadalla. Toinenkin takapyörän laakeri on vähän väljä ja oikea raidetanko pitää vaihtaa, sekä jossain kohtaa vaihtaa eteenkin uudet oikean pituiset iskarit, mutta muuten tekniikka alkaisi olla iskussa.
Krisse oli myös aiemmin dogboxin ja pikkiksen kanssa asentanut markiisin paikalleen, eikä sekään mennyt ihan "heittämällä". Kiinnikkeet kun on tehty normaalin kovakattosen vesikouruun, ja hochraumissa samainen paikka on reilusti paksumpi ja muutenkin erilainen. Mutta nyt istuu, eikä varmasti irtoa tuuleessa
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
Onko tuo hybridi (ahdin) mistä hankittu ja oliko kovinkin kallis?
Re: Hansu, T3 16" Multivanitusta
http://www.fin-turbo.fi/ ja kysäise Markukselta päivän hinta, vaikuttaa varmasti se että tehdäänkö asiakkaan omista aihioista jne.Roiala kirjoitti:Onko tuo hybridi (ahdin) mistä hankittu ja oliko kovinkin kallis?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!