1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"
1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"
TDI moottorin hankinnan jälkeen tuli mieleen jotta syncromatkailuauto olisi kunnostetulle moottorille hyvä kotelo. Semmoinen tuli sitten hankittua. Reiskassa (1989 GL Syncro) on hyvin toimiva dj moottori ja sen dieselöinti + kalliit käyttömaksut eivät kiihoittaneet mieltä.
Nostokattomultivansyncro on ollut pidemmän aikaa haaveauto, mutta semmoisia alkuperäisiä ei taida Suomessa olla kuin yksi kpl . Tilitilanne ei myöskään sallinut semmoisen ulkomailta hankintaa, joten tuli hankittua 8 paikkainen 1989 GL Syncro jx moottorilla.
Tämä yksilö on väriltään alkuperäinen "kevyesti kullitettu hopea", värikoodi LM7V. Toisin kuin reiska, tätä on ylimaalailtu, hitsattu ja kittailtu korin puolesta ja ruskea GL sisustakaan ei ole enää kovin siistissä kunnossa.
3 päivän ja 500 km ajon perusteella auton tekniikka vaikuttaa kuitenkin olevan kohtuullisessa kunnossa. Tästä kuulunee kiitos ex-omistajan yli 100 työtunnille . Tosin tämänkin visko kaipaa uusia nesteitä. Vuotava öljyn paluuletku pitää vaihtaa. Kori kaipaa hieman saumojen paikkausta, jotta se voi toimittaa käyttöauton virkaa. Parempi nimikin tälle pitää vielä keksiä, mutta mennään nyt matkaraadolla toistaiseksi. Eihän tämä tölkkeily ole täysjärkisten hommaa
Nostokattomultivansyncro on ollut pidemmän aikaa haaveauto, mutta semmoisia alkuperäisiä ei taida Suomessa olla kuin yksi kpl . Tilitilanne ei myöskään sallinut semmoisen ulkomailta hankintaa, joten tuli hankittua 8 paikkainen 1989 GL Syncro jx moottorilla.
Tämä yksilö on väriltään alkuperäinen "kevyesti kullitettu hopea", värikoodi LM7V. Toisin kuin reiska, tätä on ylimaalailtu, hitsattu ja kittailtu korin puolesta ja ruskea GL sisustakaan ei ole enää kovin siistissä kunnossa.
3 päivän ja 500 km ajon perusteella auton tekniikka vaikuttaa kuitenkin olevan kohtuullisessa kunnossa. Tästä kuulunee kiitos ex-omistajan yli 100 työtunnille . Tosin tämänkin visko kaipaa uusia nesteitä. Vuotava öljyn paluuletku pitää vaihtaa. Kori kaipaa hieman saumojen paikkausta, jotta se voi toimittaa käyttöauton virkaa. Parempi nimikin tälle pitää vielä keksiä, mutta mennään nyt matkaraadolla toistaiseksi. Eihän tämä tölkkeily ole täysjärkisten hommaa
Viimeksi muokannut vville, 15.07.2016 20:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"
Onnittelut "löydöstä", tosin tämähän oli jo hyvässä kodissa, josta ei olisi vääriin käsiin edes lähtenytkään...
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD
Tätä on nyt koeponnistettu 4 päivää/600 km. Tekniikka toimii ihmeen hyvin, vaikka autolla on nyt 4 päivän aikana ajettu enemmän kuin viimeiseen kahteen vuoteen. Ihan on positiivinen yllätys . JX jaksaa liikuttaa autoa ihmeellisen hyvin ainakin tyhjänä.
Kuitenkin seuraavanlaista työlistaa on ilmennyt
- Hehkutusaika lyhyt, käynnistyy kyllä. Kuumana ei hehkuta ollenkaan. Ilmeisesti hehkun lämpöanturi rikki tai johdot sekaisin.
- visko äärimmäisen jäykkä, liemet tilattu, huolletaan koko etuperä
- perusteellinen sisäputsaus ja muuta kosmeettista sisähommaa
– suttuisesti laitetut tummennuskalvot pois takaikkunoista
- takalukon valo ei toimi, itse lukko toimii kylläkin
- vuotaa hiukkasen öljyä, ilmeisesti turbon paluuputkesta
- tankin huohotusputket tukossa, tankkaaminen ei onnistu kuin pikku pätkissä
- saumojen ensiapu talvea varten, kenties sävytetyllä paukkupullolla ja lakalla
- lukittava tankinkorkki pitää myös hommata ja ovien lukot olisi kiva saada toimimaan sujuvasti, toisaalta keskuslukko pelittää ja kaukosääädettävä keskuslukitus lisäisi käyttöauton käyttömukavuutta
– vaihdelaatikon öljyt pitää myöskin vaihtaa
- vaihteensiirron puslat uusittava, nyt pakki-/g-lukko on aikalailla olematon
Kuitenkin seuraavanlaista työlistaa on ilmennyt
- Hehkutusaika lyhyt, käynnistyy kyllä. Kuumana ei hehkuta ollenkaan. Ilmeisesti hehkun lämpöanturi rikki tai johdot sekaisin.
- visko äärimmäisen jäykkä, liemet tilattu, huolletaan koko etuperä
- perusteellinen sisäputsaus ja muuta kosmeettista sisähommaa
– suttuisesti laitetut tummennuskalvot pois takaikkunoista
- takalukon valo ei toimi, itse lukko toimii kylläkin
- vuotaa hiukkasen öljyä, ilmeisesti turbon paluuputkesta
- tankin huohotusputket tukossa, tankkaaminen ei onnistu kuin pikku pätkissä
- saumojen ensiapu talvea varten, kenties sävytetyllä paukkupullolla ja lakalla
- lukittava tankinkorkki pitää myös hommata ja ovien lukot olisi kiva saada toimimaan sujuvasti, toisaalta keskuslukko pelittää ja kaukosääädettävä keskuslukitus lisäisi käyttöauton käyttömukavuutta
– vaihdelaatikon öljyt pitää myöskin vaihtaa
- vaihteensiirron puslat uusittava, nyt pakki-/g-lukko on aikalailla olematon
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"
Hyvä että kulkee! Itsellä aina sama että kun saa tölkin suurinpiirtein valmiiksi ni johon se on otettava ajoon. ei vaan voi seisottaa käyttökelpoista tölkkiä
Ja siinä sitten tulee tunne että ei tää ole ikinä valmis, ei kait ne ookkaa, aina jotain ropaamista löytyy
Ja siinä sitten tulee tunne että ei tää ole ikinä valmis, ei kait ne ookkaa, aina jotain ropaamista löytyy
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"
Valmis ja täysin ehjä tölkki Juu – ei mulla ainakaan.howwe90 kirjoitti:Hyvä että kulkee! Itsellä aina sama että kun saa tölkin suurinpiirtein valmiiksi ni johon se on otettava ajoon. ei vaan voi seisottaa käyttökelpoista tölkkiä
Ja siinä sitten tulee tunne että ei tää ole ikinä valmis, ei kait ne ookkaa, aina jotain ropaamista löytyy
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"
Minun mielestä aika ehjä ja kulkeva, jos "ei ajokuntoisen" auton ostit ja 600km ajellut jo...
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "matkaraato"
Kyllä minä mielestäni ajokuntoisen ja katsastetun auton ostin ja sellainenhan se onkin . Toki kaukana valmiista ja ehjästä . Enkä semmoista missään nimessä kuvitellut ostavani. Tyytyväinen olen, vaikka paljon on korjattavaa ja kokoajan löytyy lisää, mutta niinhän näiden kanssa aina. Vähemmän tämä vuotaa öljyä kuin aiempi gl syncro tai transporter minulle tullessa. Kiitokset vain myyjälleSyncroVWaari kirjoitti:Minun mielestä aika ehjä ja kulkeva, jos "ei ajokuntoisen" auton ostit ja 600km ajellut jo...
Kilometrejä on tainnut tulla jo lähemmäs 700.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Jaa-a, taitaa jäädä tällä jiiäksällä jouluajelut haaveeksi. JX:n pumppu tuntuu vuotavan useasta kohtaa. Positiivista asiassa saattaa olla se että turbon paluuputki ei välttämättä olekaan se vuotava osa, tai sitten kaikki vuotaa .
TDI rakennussarja odottaa tallilla kasaajaa ja tätä jiiäksää ei taida olla järkeä enää parsituttaa kuntoon, vaan säästää sentit tdi projektiin. Vaikkakin vuotoa/vuotoja lukuunottamatta jx toimii mainiosti. Kuulemma turbo on laakeroitu uudestaan ja kansiremontti tehty. Ajankohdasta ei vain taida olla tietoa
Ehkäpä tämä yllätys vauhdittaa koneenvaihtoa.
TDI rakennussarja odottaa tallilla kasaajaa ja tätä jiiäksää ei taida olla järkeä enää parsituttaa kuntoon, vaan säästää sentit tdi projektiin. Vaikkakin vuotoa/vuotoja lukuunottamatta jx toimii mainiosti. Kuulemma turbo on laakeroitu uudestaan ja kansiremontti tehty. Ajankohdasta ei vain taida olla tietoa
Ehkäpä tämä yllätys vauhdittaa koneenvaihtoa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Kun Reiska vaihtoi omistajaa niin löytyy taas aikaa, rahaa ja intoa parsia tätä kasaan.
Tänään kävin paikallisesta fixuksesta tilaamassa jx-pumppuun tiivistesarjan sekä lda-tiivisteen (yhteensä 28 €). Lisäksi tuli tilattua decoupler kiinteällä akselilla sekä alkuviikosta noudettua lukollinen etuperä. Etuperään pitää hankkia jostain vielä ehjä painekello. Harmooninupit on kanssa hakusassa. paineletkut yms. tilpehöörit löytynee Etolasta.
Niin ja uudet mefron et 30 peltivanteet hankin kanssa. Reiskan maastorenkaat on vielä uudella omistajalla testikäytössä/harkinnassa, katsotaan tuleeko ne mulle takaisin vai hankinko 3 uutta samanlaista. Reiskan käyttämätön vuoden vanha vararengas jää ainakin minulle, joten kolme uutta wrangler duratraccia hankkimalla saisin taas käyttämättömän setin. Vararenkaasta sisätiloissa ajattelin luopua, kun se vie aika paljon tilaa. Toisaalta semmoinen ulkopuolinen teline olisi aikasta katu-uskottava maastovaruste .
Korotussarja odottelee hyllyssä asennusta, pähkäilen vielä josko sittenkin hankkisi korotukseen uudet trailmaster tms. iskarit ja jouset. Nyt alla on sekalainen setti eripari iskareita… Ensi tilassa tämä on kyllä saatettava vuotamattomaan ajokuntoon. Aloitetaan lda-tiivisteen vaihdolla maanantaina.
Tänään kävin paikallisesta fixuksesta tilaamassa jx-pumppuun tiivistesarjan sekä lda-tiivisteen (yhteensä 28 €). Lisäksi tuli tilattua decoupler kiinteällä akselilla sekä alkuviikosta noudettua lukollinen etuperä. Etuperään pitää hankkia jostain vielä ehjä painekello. Harmooninupit on kanssa hakusassa. paineletkut yms. tilpehöörit löytynee Etolasta.
Niin ja uudet mefron et 30 peltivanteet hankin kanssa. Reiskan maastorenkaat on vielä uudella omistajalla testikäytössä/harkinnassa, katsotaan tuleeko ne mulle takaisin vai hankinko 3 uutta samanlaista. Reiskan käyttämätön vuoden vanha vararengas jää ainakin minulle, joten kolme uutta wrangler duratraccia hankkimalla saisin taas käyttämättömän setin. Vararenkaasta sisätiloissa ajattelin luopua, kun se vie aika paljon tilaa. Toisaalta semmoinen ulkopuolinen teline olisi aikasta katu-uskottava maastovaruste .
Korotussarja odottelee hyllyssä asennusta, pähkäilen vielä josko sittenkin hankkisi korotukseen uudet trailmaster tms. iskarit ja jouset. Nyt alla on sekalainen setti eripari iskareita… Ensi tilassa tämä on kyllä saatettava vuotamattomaan ajokuntoon. Aloitetaan lda-tiivisteen vaihdolla maanantaina.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Eilen tuli aloitettua tuhnusti laitettujen tummennuskalvojen aka jätesäkkien poisto ikkunasta. Maalinpoistoon tarkoitettu ikkunaraappa ei tuntunut porautuvan kalvon allaolevan liimapintaan. Kalvo tuntui kyllä välillä lähtevän isompinakin palasina. Pitää kokeilla tänään vielä föönin kanssa.
Samalla selvisi minkä takia auto haisee liuotintyyppiselle pahalle, haju tuntui voimistuvan entisestään kun sain kalvoja revittyä auki.
Voihan haisuli, mistähän löytäisin pikaisesti liukuikkunat tilalle? Taitaa olla myöskin helpompi vaihtaa muutkin tummennetut ikkunat, kun repiä vanhat kalvot pois.
Samalla selvisi minkä takia auto haisee liuotintyyppiselle pahalle, haju tuntui voimistuvan entisestään kun sain kalvoja revittyä auki.
Voihan haisuli, mistähän löytäisin pikaisesti liukuikkunat tilalle? Taitaa olla myöskin helpompi vaihtaa muutkin tummennetut ikkunat, kun repiä vanhat kalvot pois.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Jos et takakulmaan tulevaa vararengastelinettä löydä, niin katolla paljon joutilasta tilaa, kunnes hommaat sen nostokaton
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Löytyi vararengasteline, mutta hintapuoli vähän jarrutteleeATsnok kirjoitti:Jos et takakulmaan tulevaa vararengastelinettä löydä, niin katolla paljon joutilasta tilaa, kunnes hommaat sen nostokaton
http://www.vw-t3-bus-shop.de/en/reserve ... -16-rechts
Itseasiassa eilen selvisi että reiskan wranglerit menikin uudelle omistajalle ja tilasin kolme uutta tilalle, joten nyt mulla ei ole kuin 4 rengasta. Vararenkaasta ajattelin ainakin toistaiseksi luopua ja korvata sen vaahdolla. Tiedä sitten tekeekö niillä paikkavaahdoilla mitään tämmöisen maastorenkaan kanssa?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Ota sinne joku vakiorengas tai muu vastaavan kokoinen, en minä ainakaan lähtisi yhtään pidemmälle reissulle ilman vararengasta. Varsinkaan maastoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Vakiorengas on kovin paljon pienempi, ei kait sillä tee oikein mitään? Jos decoupleroidussa syncrossa on pelkkä takaveto päällä, niin särkeekö eriparirengastus etuperää?TT| kirjoitti:Ota sinne joku vakiorengas tai muu vastaavan kokoinen, en minä ainakaan lähtisi yhtään pidemmälle reissulle ilman vararengasta. Varsinkaan maastoon.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Kohtuulliset siirtymät renkaanpaikkausmahdolisuuden ääreen eivät särje mitään decouplerin ollessa irtikytkettynä. (kunhan ei lukkoa raapase päälle )
Kuinkas on ukoilla kokemusta josko olisikin rengasraudat ja sisärengas matkassa? Ennenhän rekkamiehetkin vaihtoi kumit ite niin miksei tölkkiinkin.
Kuinkas on ukoilla kokemusta josko olisikin rengasraudat ja sisärengas matkassa? Ennenhän rekkamiehetkin vaihtoi kumit ite niin miksei tölkkiinkin.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Hyvä idea, tilaa ja painoa säästyisi. Mutta se on tietty eri asia että osaako tämmöinen läski toimistorotta vaihtaa rengasta ihan itse.Roiala kirjoitti:Kohtuulliset siirtymät renkaanpaikkausmahdolisuuden ääreen eivät särje mitään decouplerin ollessa irtikytkettynä. (kunhan ei lukkoa raapase päälle )
Kuinkas on ukoilla kokemusta josko olisikin rengasraudat ja sisärengas matkassa? Ennenhän rekkamiehetkin vaihtoi kumit ite niin miksei tölkkiinkin.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Jos rengas menee maastossa rikki, niin mielellään oikean kokoinen vararengas, jotta voi tarvittaessa ajaa neliveto päällä.
Mites karjapuskuri, johon vararengas?
Mites karjapuskuri, johon vararengas?
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Mulla oli kun ostin auton, muuten hyvä mutta aika ruma
Niinpä otin poikkeen.
Siis tuo karjapuskurissa edessä keskellä oleva varakumi. Painojakaumankin kannalta varmaan hyvä paikka ja ei se siinä muuta häirinnyt kuin ulkonäköä ja ehkä jäähdytys ilmaa sekä lisävalojen asennusta.
Niinpä otin poikkeen.
Siis tuo karjapuskurissa edessä keskellä oleva varakumi. Painojakaumankin kannalta varmaan hyvä paikka ja ei se siinä muuta häirinnyt kuin ulkonäköä ja ehkä jäähdytys ilmaa sekä lisävalojen asennusta.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Juu ei tuommoinen etuvararengaspuskuri oikein kiihoita mieltä. Ehkäpä se on säästettävä ja hankittava jossain vaiheessa kuitenkin se takateline. Löytyisiköhän siihen joku tuota 1300€ telinettä halvempi ja kuitenkin kelpo ratkaisu?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "xxxxxxxxxx"
Rautaa saa kaupasta, rälläkällä pätkiksi ja sähköliimalla kasaan...vville kirjoitti:Löytyisiköhän siihen joku tuota 1300€ telinettä halvempi ja kuitenkin kelpo ratkaisu?