Auto oli jätetty lauantaina parkkin ja pakkasta täällä on ollut -35 - -40 astetta, kunnes eilen alkoi hiljalleen lämmitä. Tänään, kun oli enään -16, ajattelin panna eeperin päälle ja käynnistellä vehkeen, ei käynnistynyt eeeperi. Päätin kuitenki kokeilla mitä tapahtuu ja hehkutin kahdesti ennen starttia ja kas, hörähti suht´vaivattomasti tulille.
Tietysti "ryyppyvipu" eli kylmästartti oli vedetty ulos.
Tuli siinä mieleen mitä kaikkia kohtuu rajujakin konsteja on joutunut käyttämään pakkasilla kun kone on ollut pakko saada käyntiin. Esim. aasinpotkua tai apteekkieetteriä trasselilla suoraan ilmanottoon ja imusarja tulikuumaksi kun kemikaaleja ei ole ollut saatavilla, mutta kaasutoho on. Tietysti hehkutulppiin pakkosyöttöä ja sen sellaista.
Mitähän kaikkia muita konsteja, vaarallisiakin, jäsenillä on ollut käytössä?
Kylmäkäynnistys
Kylmäkäynnistys
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Kylmäkäynnistys
Ei ole sen vaarallisempia konsteja tarvinnyt käyttää, kun akku lämpimään lataukseen 1.6TD golfin kanssa. Jetta 1.6D oli selkeä -35 rajana että sitten ei omin voimin lähtenyt käyntiin, mutta hinaamalla sekin starttasi. Oli vaan tietenkin väärin päin parkkiruudussa, ja joka paikka jäässä niin sai hetken cliolla kiskoa että päästiin itse hinaamiseen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Kylmäkäynnistys
Tällaisen ajattelin hankkia kylmäkäynnistysavuksi
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... neraattori
69,90 €
On ainakin halvempi kilauttaa paskaksi kuin Tölkin kone
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... neraattori
69,90 €
- AC 230 V.
Jatkuva teho 700 W
Hetkellinen teho 800 W
50 Hz
Kapasitaattorilla jännitteen säätö
Moottori 1E45F
Käyttää kaksitahtibensiiniä (50:1), 4.2 litran tankki.
Yksi sylinteri, ilmajäähdytys
Melutaso 7 m etäisyydessä 60 dB(A)
Tehokerroin 1.0.
On ainakin halvempi kilauttaa paskaksi kuin Tölkin kone
Re: Kylmäkäynnistys
Mulla on vastaava järjestely, Kipor 2,5kw "salkku agregaatti" Invertteri. Sillä lämmittää sisätilanlämmittimellä hyttiä (tai 2kw rakennuslämmitin joka on hiljainen ja voi olla termostaatin kanssa päällä vaikka syysyönä nukkuessa metsästysreissuulla, agregaatti vain johonkin ojan pohjalle niin ei edes ääni häiritse kun 15m jatkojohto) ja lohkolämmittimellä moottoria. Toisissa harrastushommissa on usein tunteja auto lämpimänä ko järjestelyllä keskitalvella (sisätilat siis).
On myös suunnilleen tuollainen 800W perinteinen kuten ATsnok kuvassa. Toimii muuten hienosti eli käynnistyy satavarmasti vaikka ydintalvessa ym mutta sähkön laatu on heikohkoa, jopa niin että perinteinen akkulaturi ei toimi sillä vaikka luulisi nyt muuntajan pelaavan... Suoraan 12v ulostulosta lataa kyllä akkua. Kevyt ja meluisa
Lisäksi on akkukapasiteettia tullut kasvatettua, kylmäkäynnistys virtaa (luvattua CCA) on jotain 1900A ja kapasiteettia noin 300ah niin kivasti tuo pyörittelee vaikka olisi pakkastakin, -25 lähti vielä kohtuu hyvin muutaman sekunnin startilla käymään AAZ ilman lämmitystä kun yhtäkkiä piti siirtää autoa pihalla eikä ollut auto luonnollisestikaan ollut johdossa.
Sittenkin Webasto tai vastaava on ihan ylivertainen vehje toimiessaan, sellainen se tuohonkin vielä tulee kunhan on muuten siinä kunnossa että vähemmän tärkeät investoinnit tulee eteen. yli 20 vuotta kun on ajellut autolla missä ko laite on niin ei siitä enää pääse eroon jotta ei tarvitsisi.
On myös suunnilleen tuollainen 800W perinteinen kuten ATsnok kuvassa. Toimii muuten hienosti eli käynnistyy satavarmasti vaikka ydintalvessa ym mutta sähkön laatu on heikohkoa, jopa niin että perinteinen akkulaturi ei toimi sillä vaikka luulisi nyt muuntajan pelaavan... Suoraan 12v ulostulosta lataa kyllä akkua. Kevyt ja meluisa
Lisäksi on akkukapasiteettia tullut kasvatettua, kylmäkäynnistys virtaa (luvattua CCA) on jotain 1900A ja kapasiteettia noin 300ah niin kivasti tuo pyörittelee vaikka olisi pakkastakin, -25 lähti vielä kohtuu hyvin muutaman sekunnin startilla käymään AAZ ilman lämmitystä kun yhtäkkiä piti siirtää autoa pihalla eikä ollut auto luonnollisestikaan ollut johdossa.
Sittenkin Webasto tai vastaava on ihan ylivertainen vehje toimiessaan, sellainen se tuohonkin vielä tulee kunhan on muuten siinä kunnossa että vähemmän tärkeät investoinnit tulee eteen. yli 20 vuotta kun on ajellut autolla missä ko laite on niin ei siitä enää pääse eroon jotta ei tarvitsisi.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Kylmäkäynnistys
Dokan lavalle nostan aikanaan 2,5 KW nelitahtiaggregaatin, sillä saa sitten sisätilatkin lämpimäksi tai käytettyä työkaluja.