2.5TDI moottoriswappia
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kaikkien turhaan törröttävien kulmien poisto, eli etupuskurin sekä myös astinlautojen poisto, niinkuin vähän kuin veneen pohjaa muistuttava toteutus, niin paljon kun helpolla saa tehtyä. Tarkoitus olis korvata ne jollain 5mm levyllä/palkilla. Jäähdytintäkin voisi yrittää siirtää taaksepäin tai kallistaa niin saisi vinssin sinne paremmin talteen.
Samaten helmat voisi rakentaa pohjalevyn yläpuolelle sopivan tukevasta neliöputkesta. Ja takaa pois kaikki renkaiden takaa, siellähän on nyt ihan turhaan sellanen 10cm peltisoirot.
Mutta eilen tuli mielenkiinnosta ronklattua pumppua ja siirsin pumpun kantta lähemmäksi nestepäätä. Nyt saadaan savutusta yli 1,5b ahdoillakin eli pitää varmaan tosissaan laittaa coolerit yms kiinni ja käydä dynolla joskus kattomassa miten tuo potkii
Samaten helmat voisi rakentaa pohjalevyn yläpuolelle sopivan tukevasta neliöputkesta. Ja takaa pois kaikki renkaiden takaa, siellähän on nyt ihan turhaan sellanen 10cm peltisoirot.
Mutta eilen tuli mielenkiinnosta ronklattua pumppua ja siirsin pumpun kantta lähemmäksi nestepäätä. Nyt saadaan savutusta yli 1,5b ahdoillakin eli pitää varmaan tosissaan laittaa coolerit yms kiinni ja käydä dynolla joskus kattomassa miten tuo potkii
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
- tuli mieleen t3 syncro doppeli, josta oli leikattu noin 20cm helmoista pois. Alaosiltaan sivut, perä ja keula oli palkki-levy-rakennetta. Moottorina fiat iveco 2,5 tdi, ja joku fiat 4wd laatikko, tms... ( ei ollu kameraa, saksassa tän näin maastoajossa.. Omistaja sanoi alkaneensa ruostekorjauksiin, ja teki putkista ja levykulmista uudet helmat korkeammalle. Ja huoltokohteet, yms. oli pulttikiinnitteisten korin osien takia hyvin saavutettavissa, sehr praktisch.. ).
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tänään yli kuukauden tauon jälkeen tallilla ja yritin fiksata vetokoukun sähköjä. Samalla kun yleismittari kosketti rasiaa niin koneestapa tuli vedet pihalle. Ihan heti en keksinyt tälle tapahtumalle syy-yhteyttä, mutta nopeasti tulin siihen johtopäätökseen että viimeviikkoina vaivanneella ihmeellisellä kytkinpoljintuntumalla voisi kenties olla osuutta asiaan.. Ja näin olikin, tuo SA-mallin kytkimen työsylinterin kannakerauta näköjään tarvitsee vielä kolmannen tuen, jota mulla ei ollut. Mokoma oli niin vääntynyt että oli painanut kannesta lähtevän vesiletkun mutkalle, joka onneksi levis tallin pihalla.
Nopeesti romukoppaa penkoen tuli tehtyä seuraavanlainen tilataideteos käyttämällä JX:n pumpun vaijerin kiinnikerautaa, Touaregin koiranluuta ja vähän omavalmisteosaa:
Nyt toimii kytkinkin niinkuin pitää, mutta koukun sähköt jäi vielä fiksaamatta!
Nopeesti romukoppaa penkoen tuli tehtyä seuraavanlainen tilataideteos käyttämällä JX:n pumpun vaijerin kiinnikerautaa, Touaregin koiranluuta ja vähän omavalmisteosaa:
Nyt toimii kytkinkin niinkuin pitää, mutta koukun sähköt jäi vielä fiksaamatta!
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Vuosi aloitettiin uudella varustelukierteellä, eli nyt oli vuorossa etuvetokoukku (vai onko tämä sitten työntökoukku). Nyt on helppo vetää nahkoineen raadot kyytiin trailerille, tässä tapauksessa paku lähti hiekkapuhallukseen ...
Seuraavaksi taidan kyllä heittää viskon ainakin talven ajaksi takaisin. Ei tuolla tule mitään jos yrittää pelkällä takavedolla ajella (varsinkaan kärryn kanssa) ja jäykkä neliveto on pahan kuuloinen maantiellä kun välillä aina paukkuu vähän jostain, jos sattuu ihan paljasta asfalttipintaa alle.
Ja boonuksena vaihdelaatikko alkoi pitämään pahaa kahinaa nelosella ajettaessa..
< 15kWh/100km
-
- Getriebe Gott
- Viestit: 221
- Liittynyt: 22.02.2012 19:25
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Mites ois jotain hyötykuormaa lavalle takavetoilun avuksi? Hiekkasäkkejä?dmn kirjoitti: Seuraavaksi taidan kyllä heittää viskon ainakin talven ajaksi takaisin. Ei tuolla tule mitään jos yrittää pelkällä takavedolla ajella (varsinkaan kärryn kanssa) ja jäykkä neliveto on pahan kuuloinen maantiellä kun välillä aina paukkuu vähän jostain, jos sattuu ihan paljasta asfalttipintaa alle.
Ja boonuksena vaihdelaatikko alkoi pitämään pahaa kahinaa nelosella ajettaessa..
Ei vaisin, varmaan on liukas peli takavedolla ja noilla konetehoilla ja väännöillä, ja tosiasia on, ettei jäykkä yhteys etu- ja takaperän välillä ole paras mahdollinen valinta kovin vaihteleville pito-olosuhteille. Kuuluuko ylimääräisiä paukkeita myös melko suoraan ajellessa? Renkaiden ilmanpaineetkin pitäisi pitää aika samoissa keskenään.
Nelosen kahisemisen voisin kuvitella johtuvan ihan muista seikoista, tuo neliveto rasittaa lähinnä niitä osia jotka ovat suoraan yhteydessä toisiinsa, eli etu- ja takaperää, vetoakseleita yms. Vaihteistossa jäykästä nelivedosta johtuva rasitus menee kulkematta kytkinakselin, ja siis varsinaisten vaihdevälitysten kautta, suoraan pienen vetopyörän akselia myöden etu- ja takaperän välillä.. Toki vaihteisto joutuu kovemmalle rasitukselle kun enemmän vetäviä ilman viskoluistoja on viemässä tehot tiehen.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Eilen tuli ajettua asvalttitietä, joka oli välillä täysin jäässä ja välillä sula. Hetken aikaa jaksoin takavedolla kikkailla ja loppumatkan ajelin nelivedolla. Ei paukkunut mikään ja muutenkin ihan mallikkaasti kulki.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tänään työmatkalla jäin jollekin Alfalle valoissa, kun ei enää 3. vaihdetta löytynyt, eikä oikein muutakaan. Nelosella pääsi limppailemaan kotiin, tosin mäkilähdöt vähän haastavia sen sen kansssa
Vaihteen valitsinakselista oli menny rihlat huonoksi, pitää katsoa tuleeko riittävän hyväksi pelkän nupin vaihdolla vai löytyiskö romulaatikosta parempaa akseliakin ..
Vaihteen valitsinakselista oli menny rihlat huonoksi, pitää katsoa tuleeko riittävän hyväksi pelkän nupin vaihdolla vai löytyiskö romulaatikosta parempaa akseliakin ..
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Ja uutta tai siis uudenveroista osaa löyty romulaatikosta ja taas mennään:
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Pientä huolenpitoa taas tehty tahtomattaankin, latvialaisen toimittama uusi apulaitehihnankiristin koki saman kohtalon kuin aikaisempi kesällä BSD:ssä, onneksi oli vielä lavalla tuo kiinteäksi muokattu malli. Hihna tosin tällä kertaa oli ihan riekalaina ympäri jakopäätä.
Sitten tuli myös ihmeteltyä nahkeaa kulkua, olin jo tilaamassa uutta turboa, mutta tarkempi syyni paljasti että vnt-mekanismin alipainekellon teline oli päässyt taittumaan, tämä fiksattu ja nyt tulee taas kilo lasiin alle 2000rpm, kyllä kelpaa.
Kevyeen lumiofficrossiin pitäisi muutaman viikon päästä mennä, eiköhän näillä eväillä sinne saakka pärjäillä..
Sitten tuli myös ihmeteltyä nahkeaa kulkua, olin jo tilaamassa uutta turboa, mutta tarkempi syyni paljasti että vnt-mekanismin alipainekellon teline oli päässyt taittumaan, tämä fiksattu ja nyt tulee taas kilo lasiin alle 2000rpm, kyllä kelpaa.
Kevyeen lumiofficrossiin pitäisi muutaman viikon päästä mennä, eiköhän näillä eväillä sinne saakka pärjäillä..
< 15kWh/100km
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Onko guru itte miten paikan päällä ensi viikon keskiviikkona? Laskeudun nimittäin jossain vaiheessa iltaa Kaarinaan torstaiaamun laivaa odottamaan. Sitä junista vois käydä hämmästelemässä...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tuo nelosen kahina on välillä ollut pahempi ja parempi, ilmeisesti jonkin sortin runkoäänenä kuuluu parhaiten. Kolmosella sitä ei kuule kaiken muun äänimaailman yli. Kyllähän tuo oireilee vähän niin että perävälityksestä tulisi se ääni, ilmeisesti renkaat on sen verran eri vierintäkehällä, että nelivedolla etupäästä tulee vetävämpi ja näin ollen päästää takapään kevyemmälle kuormituksella, jolloin ei ääntele.. Nyt ei taas vaivaa (mutta harjaantunut korva kuulee juuri ja juuri) kun hienosäädin vaihdevivustoa viikolla sattuneen teknisen probleeman vuoksi. Kyllähän tuo suoraan ajaessa hieman paukkuu (tai ei aivan varsinaisesti pauku, mutta ääntää 10-30 sek sykleillä), jos kaikki renkaat on pitävällä pinnalla, tämä n. 70km/h ja sitä suuremmilla nopeuksilla.vwharrastaja kirjoitti: Ei vaisin, varmaan on liukas peli takavedolla ja noilla konetehoilla ja väännöillä, ja tosiasia on, ettei jäykkä yhteys etu- ja takaperän välillä ole paras mahdollinen valinta kovin vaihteleville pito-olosuhteille. Kuuluuko ylimääräisiä paukkeita myös melko suoraan ajellessa? Renkaiden ilmanpaineetkin pitäisi pitää aika samoissa keskenään.
Nelosen kahisemisen voisin kuvitella johtuvan ihan muista seikoista, tuo neliveto rasittaa lähinnä niitä osia jotka ovat suoraan yhteydessä toisiinsa, eli etu- ja takaperää, vetoakseleita yms. Vaihteistossa jäykästä nelivedosta johtuva rasitus menee kulkematta kytkinakselin, ja siis varsinaisten vaihdevälitysten kautta, suoraan pienen vetopyörän akselia myöden etu- ja takaperän välillä.. Toki vaihteisto joutuu kovemmalle rasitukselle kun enemmän vetäviä ilman viskoluistoja on viemässä tehot tiehen.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Siitä vaan! Tosin talli mulla on tossa turvallisen 15km välimatkan päästä kotona, mutta saapa tuota ruostekasaa silti tulla katselemaanHanttapuli kirjoitti:Onko guru itte miten paikan päällä ensi viikon keskiviikkona? Laskeudun nimittäin jossain vaiheessa iltaa Kaarinaan torstaiaamun laivaa odottamaan. Sitä junista vois käydä hämmästelemässä...
< 15kWh/100km
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 2.5TDI moottoriswappia
^Minäpä kuiskaan numeroni!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Työpaikan parkkihalliin ajaessa, meno loppui mystisesti kesken kaiken. Ensin luulin että polttoaine loppui, sitten epäilin jopa sähkövikaakin, mutta kannettavan kytkentä ecuun paljasti huolen vääräksi. Lopulta viaksi paljastui katkennut hammashihna, onneksi ei kuitenkaan jakopään hammashihna!
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Aika huolellahan tuo on poikki mennyt
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Uus hihna muutamassa minuutissa paikalleen, kiitos kynsilakalla tehtyjen ajoitusmerkkien!
Vielä kun sais uuden turbon (esim.. 2260) paikoilleen niin saisi koneeseen vähän hönkää 3500rpm jälkeen, tuo nykyinen gt2052v menee pakopuolesta tukkoon.. Toisaalta kyllä ahtaa vastaavasti alhaalta..
Vielä kun sais uuden turbon (esim.. 2260) paikoilleen niin saisi koneeseen vähän hönkää 3500rpm jälkeen, tuo nykyinen gt2052v menee pakopuolesta tukkoon.. Toisaalta kyllä ahtaa vastaavasti alhaalta..
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
No menihän tuo nykyinen turbo semmoiseen vikatilaan että vaihto tuli ajankohtaiseksi. Turboarpajaisissa ekan palkinnon voitti etualalla oleva harvinainen 2.5SDI:n turbo, joka saa olla paikoillaan sen aikaa että takana oleva 2260 hahmotellaan paikoilleen.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kulutus yllätten noussut ilman turboa ajaessa, jopa huomattavasti. Ja kun turbon kanssa ei taatusti tätä ole mitenkään säästäen ajaltu
Pakopaineetkin melkoiset (maks kierroksilla about 0.8bar) tuolla "kolmosen kautta nollan" puhaltimella, siinä voi olla tekemistä asian kanssa myös.
Pakopaineetkin melkoiset (maks kierroksilla about 0.8bar) tuolla "kolmosen kautta nollan" puhaltimella, siinä voi olla tekemistä asian kanssa myös.
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Parissa 1.9:ssä on tuollain ahdistin tullut vastaan
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Jaa pikku päivitystä tohon kulutuspuoleen, tais olla oma kämmi.. Nyt näyttäis kulutus olevan vajaavedolla jonkin verran alle 8l / 100km. Tais olla oma häiriö kirjanpidossa. No vastapainoksi kyllä autokaan ei kyllä kulje mihinkään, mutta kaikkeen tottuu. Yleensähän on menny n. 2 – 2,5l enempi per 100km. Teoriassa tuollainen taso olisi mahdollista saavuttaa jos itsehillintää riittäis käyttää ahtoja + lisääntynyttä tehoa vain tavoitenopeuden saavuttamiksi. Mutta f*ck the fuel economy
< 15kWh/100km