Toinenkin pohjoisen tölkki
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
AAZ pakosarja ja AAZ Garrett TB02 ahdin, ahtimen yhteen alapinnan tason ja lohkossa olevan yhteen yläpinnan tasoero äkkiä mitaten noin 8-9cm eli sen verta lasku vaikuttaisi olevan. Kuva näyttää toista mutta koitin ihan vatupassin kansa siellä tuhertaa auton alla. AAZ pakosarjalla ahdin keskellä ja ylhäällä, selvästi ylempänä mielestäni kuin kuvassa.
Paluuletku on AAZ vakio kampe just ku kuvassa.
Öljypohja on TD:n ja siinä on yhde valmiina, ei kun liittää siihen.
No, minäpä haen siihen isomman letkun, hydrauliikka liikkeessä saanee teetettyä.
Lienee niin jotta Jarken kampe on takapotku? Syncro ja 16" lyhyillä välityksillä niin taitaa ottaa hieman enemmän soppaa, toki vähemmän saisi mennä.
Pakoputken juuressa/laipassa (missä yhtyy turboon) ja siinä hukkaportin vivussa on havaittavasti öljyä eli kyllä sitä lie nyt tavalla tai toisella turboon pääsee, toivottavasti on kyse siitä paluusta
Noin kaksi minuuttia tyhjäkäyntiä niin kone lämmennyt sen verta ettei oikeastaan savuta enää vaikka polkasee, paitsi siis sen ekan kerran kun käyttää kovasti kierroksia käynnistyksen jälkeen. Ja edelleen kaikista puheista huolimatta vaikuttaa hakultaan kuitenkin joltain muulta kuin ainakaan sylinterissä palaneelta öljyltä, eikä ole makeakaan haju. Ihan putken täydeltä tulee harmaata kun nyt polkasee kylmiltään vähänkään ja savua on niin että naapuritkin huomaa kyllä eli ISO pilvi.
Jaa, ehkä tälläisen linkin kautta voi katsoa videonkin ja kuulee käyntiäänen ym?
http://youtu.be/7TGhbtqQr1o
Paluuletku on AAZ vakio kampe just ku kuvassa.
Öljypohja on TD:n ja siinä on yhde valmiina, ei kun liittää siihen.
No, minäpä haen siihen isomman letkun, hydrauliikka liikkeessä saanee teetettyä.
Lienee niin jotta Jarken kampe on takapotku? Syncro ja 16" lyhyillä välityksillä niin taitaa ottaa hieman enemmän soppaa, toki vähemmän saisi mennä.
Pakoputken juuressa/laipassa (missä yhtyy turboon) ja siinä hukkaportin vivussa on havaittavasti öljyä eli kyllä sitä lie nyt tavalla tai toisella turboon pääsee, toivottavasti on kyse siitä paluusta
Noin kaksi minuuttia tyhjäkäyntiä niin kone lämmennyt sen verta ettei oikeastaan savuta enää vaikka polkasee, paitsi siis sen ekan kerran kun käyttää kovasti kierroksia käynnistyksen jälkeen. Ja edelleen kaikista puheista huolimatta vaikuttaa hakultaan kuitenkin joltain muulta kuin ainakaan sylinterissä palaneelta öljyltä, eikä ole makeakaan haju. Ihan putken täydeltä tulee harmaata kun nyt polkasee kylmiltään vähänkään ja savua on niin että naapuritkin huomaa kyllä eli ISO pilvi.
Jaa, ehkä tälläisen linkin kautta voi katsoa videonkin ja kuulee käyntiäänen ym?
http://youtu.be/7TGhbtqQr1o
Viimeksi muokannut Roiala, 01.05.2015 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ei taida videon jako olla julkinen?
Sellaista vaalean harmaata savua tuli simostakin.
Bilteman valikoimaan on tullut kohtuuhintaisia AN10-liittimiä ja letkua, joita saa toki hydrauliikkaliikkeistäkin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000035959/
Ebaysta löysin TT|:n vinkistä aikanaan ahtimeen tulevan AN10-laipan.
Sellaista vaalean harmaata savua tuli simostakin.
Bilteman valikoimaan on tullut kohtuuhintaisia AN10-liittimiä ja letkua, joita saa toki hydrauliikkaliikkeistäkin.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000035959/
Ebaysta löysin TT|:n vinkistä aikanaan ahtimeen tulevan AN10-laipan.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Uusi yritys toista meediaa käyttäen Siis videosta.
http://youtu.be/7TGhbtqQr1o
Ja tuo savu joka leijailee ilmassa ennen ryntäytystä niin on edellisestää polkaisusta eli ei juuri savuta tyhjääkäynnillä...
http://youtu.be/7TGhbtqQr1o
Ja tuo savu joka leijailee ilmassa ennen ryntäytystä niin on edellisestää polkaisusta eli ei juuri savuta tyhjääkäynnillä...
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2629
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Oi oi oi... Naapurisopu voi olla koetuksella
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kyllähän tuo valitettavasti vaikuttaa jäähdytysnestettä olevan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ei niinkään valitettavaa
Kone (AAZ) on toinen (ja kolmaskin) hallussa, yhtään hyvää turboa ei, jos on kone rikki niin tulee samalla se viipottava kuningaspultti korjattua sekä mahdollisesti edelleen turhan tukkoinen kulku ja kulutus jne sekä öljyn kuumenemis ongelma että sen sellaista vähän kuin pakotettuna.
Nyt tietysti sitten tulee mieleen jotta miksi hajonnut. Koittanut tehdä jälkikäytöt sekä kylmänä kaasua painanut kohtuudella, aina esilämmitykset talvella jne.
No, paineita on ollut noin 1bar ja syöttöä niin paljon kuin paljoa savuttamatta voi laittaa, EI välijäähyä. Onkohan se tuomittua että uudelle käy samoin jos ei laita välijäähyä. Kulkupuoli kuitenkaan ei ole ollut mikään kovin kummoinen eli ei sitä syöttöä tai tehoa niin kauheasti ole ollut. Ja tällä siis ajetaan paljon pitkiäkin matkoja, Pitkillä siivuilla pääosin marssinopeus luokkaa 90km/h eli ei ihan kierrokset tapissa kuitenkaan. Sen sijaan on tullut vedettyä kohtuu säännöllisesti isohkoa kuomukärryä (kokonaispaino noin 800kg kuormatuna ja kuomu tölkinkorkuinen, pituus kuormatilalla 350cm), ei tietysti yhtään mitään verrattuna autotraileriin tms mutta tuota kiskottu sitten sitä 80-90 mittarissa aina 3-4 sataa yhtä soittoa eli kone ainakin kerkiää lämmetä käyntilämpöiseksi.
Osalistaa mitä pitää laittaa kun vaihtaa uuden koneen?
-öljypohja nykyinen
-öljypumppu, febi tms laatutuote uusi
-moottorituennan kumit, tarkastus ja tarv uusinta.
-vesipumpun lähtö vanhasta?
-vesiletkut vanhasta, tarkastus ja tarvittaessa uusinta.
- jakopää, myös kuningaspultti uudet
- vesipumppu uusi
- termostaatti uusi, 87 astetta
- Ilmanputsarin putket uudet
- huohotin vanhasta
-öljyn kestävää letkua huohottimeen ym.
-pakosarja "uudesta" koneesta
- pinnapultit turbo/pakosarja ym VW original!
-kytkin ja asetelma uusi?
-Stefat kone/laatikko uudet
- suuttimet vanhasta (tarkastetut)
-pumppu vanhasta (juuri kunnostettu)
-alipainepumppu uudesta koneesta.
-öljynpaineanturi uusi (myös mittarille lähtö)
-Öljyn lämpotila-anturi uusi
-Imusarja+turbo vanhasta
Onko kommentteja?
Mitä apuakselille kannattaa tehdä vai kannattaako?
Kone (AAZ) on toinen (ja kolmaskin) hallussa, yhtään hyvää turboa ei, jos on kone rikki niin tulee samalla se viipottava kuningaspultti korjattua sekä mahdollisesti edelleen turhan tukkoinen kulku ja kulutus jne sekä öljyn kuumenemis ongelma että sen sellaista vähän kuin pakotettuna.
Nyt tietysti sitten tulee mieleen jotta miksi hajonnut. Koittanut tehdä jälkikäytöt sekä kylmänä kaasua painanut kohtuudella, aina esilämmitykset talvella jne.
No, paineita on ollut noin 1bar ja syöttöä niin paljon kuin paljoa savuttamatta voi laittaa, EI välijäähyä. Onkohan se tuomittua että uudelle käy samoin jos ei laita välijäähyä. Kulkupuoli kuitenkaan ei ole ollut mikään kovin kummoinen eli ei sitä syöttöä tai tehoa niin kauheasti ole ollut. Ja tällä siis ajetaan paljon pitkiäkin matkoja, Pitkillä siivuilla pääosin marssinopeus luokkaa 90km/h eli ei ihan kierrokset tapissa kuitenkaan. Sen sijaan on tullut vedettyä kohtuu säännöllisesti isohkoa kuomukärryä (kokonaispaino noin 800kg kuormatuna ja kuomu tölkinkorkuinen, pituus kuormatilalla 350cm), ei tietysti yhtään mitään verrattuna autotraileriin tms mutta tuota kiskottu sitten sitä 80-90 mittarissa aina 3-4 sataa yhtä soittoa eli kone ainakin kerkiää lämmetä käyntilämpöiseksi.
Osalistaa mitä pitää laittaa kun vaihtaa uuden koneen?
-öljypohja nykyinen
-öljypumppu, febi tms laatutuote uusi
-moottorituennan kumit, tarkastus ja tarv uusinta.
-vesipumpun lähtö vanhasta?
-vesiletkut vanhasta, tarkastus ja tarvittaessa uusinta.
- jakopää, myös kuningaspultti uudet
- vesipumppu uusi
- termostaatti uusi, 87 astetta
- Ilmanputsarin putket uudet
- huohotin vanhasta
-öljyn kestävää letkua huohottimeen ym.
-pakosarja "uudesta" koneesta
- pinnapultit turbo/pakosarja ym VW original!
-kytkin ja asetelma uusi?
-Stefat kone/laatikko uudet
- suuttimet vanhasta (tarkastetut)
-pumppu vanhasta (juuri kunnostettu)
-alipainepumppu uudesta koneesta.
-öljynpaineanturi uusi (myös mittarille lähtö)
-Öljyn lämpotila-anturi uusi
-Imusarja+turbo vanhasta
Onko kommentteja?
Mitä apuakselille kannattaa tehdä vai kannattaako?
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Aika kattava lista. Välijäähdytin olisi varmasti paikallaan, kun auto on tuollaisessa käytössä.
Apuakselin stefa ja sen kiinnikkeen o-rengas ainakin vaihtoon.
Jotkut ovat akseleita tasapainottaneet ja laakereitakin vaihdattaneet.
Jos meinaat lohkoa koneistuttaa jossain, niin siinä se menee samalla.
Ebaysta löytyy kohtuu hinnalla huollettuja ahtimia, valinnan varaa löytyy VW:n vakio ja vähän suurempienkin valikoimista.
Apuakselin stefa ja sen kiinnikkeen o-rengas ainakin vaihtoon.
Jotkut ovat akseleita tasapainottaneet ja laakereitakin vaihdattaneet.
Jos meinaat lohkoa koneistuttaa jossain, niin siinä se menee samalla.
Ebaysta löytyy kohtuu hinnalla huollettuja ahtimia, valinnan varaa löytyy VW:n vakio ja vähän suurempienkin valikoimista.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Lohkoa ei ole tarkoitus aukaista mitenkään, siis tuollaisenaan kiinni->apuakseliin stefaa ja O-rengasta siis.
Jotenkin epäilyttää nuo Ebay ahtimet, kun ei osaa (tms) vaihtaa itse niin vaihtotyö maksaa jo sen verta jotta kannattanee panostaa hyvään Suomi-huollettuun jos sen joutuu vaihdattamaan.
Välijäähy voisi olla viksu juu, se vain poikii tietysti sitten kustannuksia itse laitteenkin jälkeen dynoreissuun ja muutoskatsastuksen verran ainakin. Mutta ei lie vaihtoehtoa
Jotenkin epäilyttää nuo Ebay ahtimet, kun ei osaa (tms) vaihtaa itse niin vaihtotyö maksaa jo sen verta jotta kannattanee panostaa hyvään Suomi-huollettuun jos sen joutuu vaihdattamaan.
Välijäähy voisi olla viksu juu, se vain poikii tietysti sitten kustannuksia itse laitteenkin jälkeen dynoreissuun ja muutoskatsastuksen verran ainakin. Mutta ei lie vaihtoehtoa
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Eihän se ahtimen vaihto ole kuin pultit auki, ahdin vaihtoon ja pultit kiinni.
Vaikeinta voi olla jumissa olevat / katkeavat pultit, mutta lämmöllä ja öljyllä nekin aukeavat.
Vaikeinta voi olla jumissa olevat / katkeavat pultit, mutta lämmöllä ja öljyllä nekin aukeavat.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Käyköhän koko vesipumppu jx:n pumppu vai mikä osa pitää ottaa/ostaa AAZ:aan. Näyttää jotta nyt vähän tuokin juttu kikkailtu AAZ vakiopumpulla->korjaanko tilanteen ostamalla täydellisen JX pumpun "koteloineen" motonetistä ?
30-9714
Valeo-vesipumppu VAG 30mm-napa TÄYD.
Sopivuudet:
- Diesel/TurboD 84-> (napa-ø 30mm) täydellinen taustakoteloinnilla aito Valeo
Hinta:
49,90€
30-9714
Valeo-vesipumppu VAG 30mm-napa TÄYD.
Sopivuudet:
- Diesel/TurboD 84-> (napa-ø 30mm) täydellinen taustakoteloinnilla aito Valeo
Hinta:
49,90€
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Ihan samanlaisia ne on koteloiltaan ja kaikilta, itse pumpun siipi voi olla sitten ennemmin valmistajasta riippuen eri materiaalia.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Elikä tarvitttava osa JX:stä on se sokalla kiinni oleva putken pätkä missä on 90 asteen kulma joka AAZ:ssa on liian pitkä ja ottaa kiinni moottoritukeen?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kyllä se JX-vesilähtö tulee ihan 2 pultilla kiinni vesipumppuun, pitää termostaatin paikallaan ja o-rengas välissä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Jos en aivan väärin taas muista, niin VWharrastaja tai joku muu guru tiesi joskus kerta, että JX:n pumpussa olisi alunperin ollut jotain eroa ha pumppuihin verrattuna veden siirtokapasiteetin suhteen.
Minä ainakin jättäisin sellaiset pumput sivuun, joissa pn pellistä väännetty siipipyörä. Motonetin valikoimasta on tullut vastaan sekä valettuja että peltisiä, eli vain paketti avaamalla saa asiasta selvyyden.
Minä ainakin jättäisin sellaiset pumput sivuun, joissa pn pellistä väännetty siipipyörä. Motonetin valikoimasta on tullut vastaan sekä valettuja että peltisiä, eli vain paketti avaamalla saa asiasta selvyyden.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Nyt on sitten viisaamman ukon kanssa tutkittu tölkkiä pitkä tovi ja lopputulos on jotta turbo tulvii, joko paluun takia tai on kulunut.
Tutkimukset jatkuu siis. Jos on tarjota tuolle paikalle sopivaa turboa niin kuuntelen mielelläni tarjouksia/vinkkejä. Kaippa se ebaykin olisi sitten vaihtoehto. Mutta AAZ pakoarjaan sopiva olisi siis hakusessa.
Ja tietysti tutkittava miksi on hajonnut jos niin on ja paluu varmistettava. Ensimmäisenä työn alle menee huohotus kuitenkin jotta se ei ole tukollaan kun sitä on tullut tuossa hieman korjattua/koskettua juuri ennen (n1000km) oireiden alkua.
Lisäksi veden huono kierto pitää tutkia ja öljynpaineet ym siihen liittyvää. Kuinkas tuohon fiksuiten saa öljynpainemittarin, valon paineanturin tilalle anturi suodattimen jalkaan?
Öljypohjan irroitus taisi olla yhtä kivaa kuin TDI koneisilla eli kaksi pulttia vähintäänkin kivasti piilossa?
Tutkimukset jatkuu siis. Jos on tarjota tuolle paikalle sopivaa turboa niin kuuntelen mielelläni tarjouksia/vinkkejä. Kaippa se ebaykin olisi sitten vaihtoehto. Mutta AAZ pakoarjaan sopiva olisi siis hakusessa.
Ja tietysti tutkittava miksi on hajonnut jos niin on ja paluu varmistettava. Ensimmäisenä työn alle menee huohotus kuitenkin jotta se ei ole tukollaan kun sitä on tullut tuossa hieman korjattua/koskettua juuri ennen (n1000km) oireiden alkua.
Lisäksi veden huono kierto pitää tutkia ja öljynpaineet ym siihen liittyvää. Kuinkas tuohon fiksuiten saa öljynpainemittarin, valon paineanturin tilalle anturi suodattimen jalkaan?
Öljypohjan irroitus taisi olla yhtä kivaa kuin TDI koneisilla eli kaksi pulttia vähintäänkin kivasti piilossa?
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tuohan riippuu suoraan siitä, mikä vauhtipyörä siellä sattuu olemaan.Roiala kirjoitti:Öljypohjan irroitus taisi olla yhtä kivaa kuin TDI koneisilla eli kaksi pulttia vähintäänkin kivasti piilossa?
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Jaa, no siitä ei ole aavistustakaan jos ei sitten ole niin (kuin jostain hämärästä mielikuvasta on jäänyt mieleen) että AAZ alkuperäinen ei käy ollenkaan niin sitten on luultavasti JX:n vauhtis. Ei kai se auta kuin alkaa irroitella.
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
JX vauhtis jos on, niin sitten ei pitäis olla ongelmaa. VP:n kun pyörittelee oikeaan asentoon, niin löytyy sopivat hahlot että saapi ne ö-pohjan takimmaiset putit pois.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Kiitos, pitääpä pyöritellä ja etsiskellä hahloja
Hitto kun sitä on niin kädetön näitten kanssa. Kynä miehiä enempi jos sitäkään.
Hitto kun sitä on niin kädetön näitten kanssa. Kynä miehiä enempi jos sitäkään.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Toinenkin pohjoisen tölkki
Tölkki opettaa, hetkessä tulee sinustakin asentaja. Vaatii vaan motivaatiota ja rohkeutta... tai no ehkä pikkasen hermoja tai lääkettä niille hermoille
Jos päädyt vastaisuudessakin AAZ ahtimeen, niin kokeile sen öljyn paluun siirtoa öljypohjaan tarpeeksi avomaisella letkulla (esim AN10) ja sen jälkeen vasta uutta ahdinta.
Simon ahdin ainakin tulvi, kunnes öljyn paluu päästi öljyt sujuvasti öljypohjaan...
Jos päädyt vastaisuudessakin AAZ ahtimeen, niin kokeile sen öljyn paluun siirtoa öljypohjaan tarpeeksi avomaisella letkulla (esim AN10) ja sen jälkeen vasta uutta ahdinta.
Simon ahdin ainakin tulvi, kunnes öljyn paluu päästi öljyt sujuvasti öljypohjaan...