1989 GL Multivan Syncro 1.9 TDI "Hopukka"
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Viime vuonna BIF:ssä katselelin tuollaisia. Vanerista ajattelin joskus tehdä, toiselle puolelle imevä ja toiselle puolelle puhaltava puhallin.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Raadolla on vain ajeltu pari viikkoa, moottori on toiminut mainiosti. Raato sai eilen uudet ahtoputket ja klemmarit. Uudessa putkessa on paikka anturille, joten nyt onnistuu ahtolämpöjenkin tarkkailu. Ilman kiertovesipumppua annoin lämmön nousta testimielessä motarilla 80 asteeseen saakka, pumppu päälle ja hetken päästä lukemat tippui 40 asteeseen ja asettui sitten 50 asteeseen. Joten vaikuttaa siltä että fiatsubaru vesijäähy toimii mainiosti.
Lapin reissua varten tuli myös hankittua kumppari ja kattoteline, kun raadolla ei saa hinata kaverin 750 kg jarrutonta yhdistelmää. Josko vararenkaan, offitunkin ja kumiveneen saisi katolle matkan ajaksi.
Mutta taas tuli muistutus siitä että eihän tölkki mikään mersu ole, vaan volkkari Ohjaustehostimen hihna oli kadonnut menomatkalla Porvoon motarille. Keskuslukko myöskin temppuilee ja kuskin ovi saattaa levähtää yhtäkkiä auki. Lapin reissua varten tuli myös hankittua kumppari ja kattoteline, kun raadolla ei saa hinata kaverin 750 kg jarrutonta yhdistelmää. Josko vararenkaan, offitunkin ja kumiveneen saisi katolle matkan ajaksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Tähän semmonen peukku mitä tuolla internetin puolella viljellään!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Saa sitä kärryä hinata jos kärryn paino (vaa'alla) ei ylitä 600kg. Pikku kärry+kumivene lienee selvästi alle.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Kaverin vene + jarruton traileri menee yhteispainoltaan lähemmäksi 800 kiloa. Syncrolla ei tuommoista painoa saa hinata, mutta kaverin Fjöördmondeolla kylläkin.Roiala kirjoitti:Saa sitä kärryä hinata jos kärryn paino (vaa'alla) ei ylitä 600kg. Pikku kärry+kumivene lienee selvästi alle.
Tuli sitten hankittua kumppari joka menee kassiin ja katolle (taikka sisälle) ja painaa alle 50 kiloa Lapinreissua varten, eipähän tartte hinata mitään perässä. Enää puuttuu 10–20hp perämoottori.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Mystinen homma tuo keskuslukitus, välillä toimii moitteetta. Ja sitten kun ei toimi, niin oireilee seuraavasti. Avaimella ovea käännettäessä auki kuskin tai apukuskin puolelta ei ikäänkuin nosta vastakkaisen puoleista lukkoa tarpeeksi ylös ja sisälle pitää sukeltaa nopeasti. Lukot jää naksumaan kunnes käsin autetaan vastakkainen puoli ylös tai laitetaan ovi kiinni. Mistähän kannattaisi lähteä vikaa paikallistamaan?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Muistaakseni lukkolaitteessa on rajakytkin joka pitäisi reagoida kun nuppi on ylhäällä (ja toinen kytkin kun nuppi on alhaalla). Näiden komponenttien sähköinen tarkastus ja voi olla että näissä voi olla joku säätökin..
< 15kWh/100km
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Kun vville keksit miten homma korjautuu, kerro mullekin. Talvella ja kostealla saattaa tehdä tota reiskassakin.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Keskuslukko toimii taas jostain syystä toistaiseksi. Kuskin ovi ei meinaa pysyä vain kiinni.
Ohjaustehostimen hihnakin on vihdoin paikallaan. Tuohon Ahuuuuun ei muuten käy 11.9 x 700mm, 11.9 x 710mm eikä 11.9 x 758mm hihnat, vaan hihnan pitää olla 730mm pitkä. Helppo varmaankin arvata mistä tiedän. Mulla on nyt ylimääräisenä edellämainitut hihnat.
Ohjaustehostimen hihnakin on vihdoin paikallaan. Tuohon Ahuuuuun ei muuten käy 11.9 x 700mm, 11.9 x 710mm eikä 11.9 x 758mm hihnat, vaan hihnan pitää olla 730mm pitkä. Helppo varmaankin arvata mistä tiedän. Mulla on nyt ylimääräisenä edellämainitut hihnat.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Mistä tuollainen arpominen, kun motonettikin kertoo?
Kiilahihna 11,9x730mm
Sopivuudet:
- TDi-1,9 1Z/AHU OT (ei ILM)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Lähimotonetissä (Porvoo) ei tietenkään ollut oikeankokoista hihnaa, henkilökunnan vinkistä ajattelin testata lähimmäksi osuvia. Ei ollut myöskään Fixuksessa, sieltä löytyi kuitenkin 710mm pitkä. Ei mahtunut sekään. Ajelin sitten tunnin lenkin Helsingin Motonettiin josta löytyi juurikin sopiva. Nyt on varahihnat sekä laturille että ohjaustehostimelle.TT| kirjoitti:Mistä tuollainen arpominen, kun motonettikin kertoo?Kiilahihna 11,9x730mm
Sopivuudet:
- TDi-1,9 1Z/AHU OT (ei ILM)
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Onko ohjaustehostin pakollinen vai voiko sen jättää AHU:sta pois? Ja mikäli voi jättää, niin mites sitten käy hihnan pituuden kanssa?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Vapaaehtoinen erillinen hihna, pyörittää ainoastaan ohjaustehostimen pumppua. Laturille ja vesipumpulle on toinen hihna.Hanttapuli kirjoitti:Onko ohjaustehostin pakollinen vai voiko sen jättää AHU:sta pois? Ja mikäli voi jättää, niin mites sitten käy hihnan pituuden kanssa?
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2617
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Hienoa kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Ohjaustehostin on kyllä kiva varuste Huomasin sen taasen kun pyöriskelin isomman tölkin vierellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Tänään tuli vaihdettua eripari takaiskarit terrafirman iskareihin ja samalla poistui iskareiden jatkot.
Ovikin pysyy kiinni kun vaihdon lukkonekanismin toiseen käytettyyn. Ilmeisesti jousi oli sen verta väsynyt että ovi ei pysynyt aina kiinni.
Ovikin pysyy kiinni kun vaihdon lukkonekanismin toiseen käytettyyn. Ilmeisesti jousi oli sen verta väsynyt että ovi ei pysynyt aina kiinni.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Tänään saatiin paperit muutoskatsastusta varten. Tehot asettui onneksi sallittujen 134.4 heposen alle, eli 121heposta löytyi rullilta. Vielä pitää asentaa westykoukku paikoilleen ja sitten hopihop konttorille leimaamaan nämä muutokset.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7689
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Viritys onnistunut yli odotusten, tehot ei ainakaan laskenut
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Tulipas tehtyä viimehetken valmisteluja lauantain reissua varten. Laitoin offitunkin ja vararenkaan katolle. Äänieristin moottoripahkan dynamatilla sekä kiinnitin takapanssarin paikoilleen. Samalla onneksi huomasin jotta sähköpiuhaa ei kannata kuljettaa kardaanin kaverina. Onneksi havaitsin nyt enkä tien päällä.
Mutta nyt Raato vaikuttaa varsin valmiilta (kopkop) pikkuiseen noin 3 000km koeajopyrähdykseen.
Mutta nyt Raato vaikuttaa varsin valmiilta (kopkop) pikkuiseen noin 3 000km koeajopyrähdykseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: 1989 GL Syncro 1.6 TD "Raato"
Käväistiin Raadonpaskalla pohjoisessa. Turhan paljon oli tavaraa mukana taikka liian pienet vehkeet kahdelle. Veneessä varsinkin oli melko ahdasta, vaikka laskeskeltiin että veneen kantavuutta olisi jäänyt vielä 3 hlön/reilun 300 kg verran.
Nukkumismoodiin modifiointi vei menomatkalla aikaa.
Raato pelitti melko hyvin, ylätukivarren mutteri löystyi ja tukivarresta alkoi kuului pientä kolinaa. Kiristettäessä mutteri alkoi pyöristymään, Sodankylästä löytyi uudet M12 mutterit 1.25 ja 1.5 kierteellä. Moottori oli vikatilassa suurimman osan matkasta, mutta siltikin jaksoi kiivetä wbx:ää paremmin mäkiä.
Tulomatkalla tehtiin tavarakeko keskelle ja jätettiin sänkyosasto käyttöön, jotta toinen pystyisi nukkua toisen ajaessa. Turvavöiden toimintatapa makuuasennon aikana tosin oli hiukan hakusassa. Viimeinen ~ 1100 km (klo 19-09) legi menikin sujuvasti ilman nukkumisen aiheuttamia taukoja. Polttoainetta meni meni välillä aika paljon, kulutuksen heitellessä 8-11 litran välillä. Vararengas ja kumivene katolla tuntui lisäävän ilmanvastustusta ylämötkön verran ellei enemmänkin. Kenties vikatilakin oli osasyyllinen isompiin kulutuksiin kun mäet ei nousseet tuolloin enää pienellä kaasulla.
Ensi kerralla sitten vähemmän kamaa taikka kunnollinen safariteline jonne mahtuu vene, perämoottori, leirikamppeet ja kanisterit. Kilometrejä viikon aikana tuli reilut 3100km. Raadossa nukuttiin 4 "yötä" ja teltassa 4. Vakionopeudensäädin olis kanssa kiva juttu.
Nukkumismoodiin modifiointi vei menomatkalla aikaa.
Raato pelitti melko hyvin, ylätukivarren mutteri löystyi ja tukivarresta alkoi kuului pientä kolinaa. Kiristettäessä mutteri alkoi pyöristymään, Sodankylästä löytyi uudet M12 mutterit 1.25 ja 1.5 kierteellä. Moottori oli vikatilassa suurimman osan matkasta, mutta siltikin jaksoi kiivetä wbx:ää paremmin mäkiä.
Tulomatkalla tehtiin tavarakeko keskelle ja jätettiin sänkyosasto käyttöön, jotta toinen pystyisi nukkua toisen ajaessa. Turvavöiden toimintatapa makuuasennon aikana tosin oli hiukan hakusassa. Viimeinen ~ 1100 km (klo 19-09) legi menikin sujuvasti ilman nukkumisen aiheuttamia taukoja. Polttoainetta meni meni välillä aika paljon, kulutuksen heitellessä 8-11 litran välillä. Vararengas ja kumivene katolla tuntui lisäävän ilmanvastustusta ylämötkön verran ellei enemmänkin. Kenties vikatilakin oli osasyyllinen isompiin kulutuksiin kun mäet ei nousseet tuolloin enää pienellä kaasulla.
Ensi kerralla sitten vähemmän kamaa taikka kunnollinen safariteline jonne mahtuu vene, perämoottori, leirikamppeet ja kanisterit. Kilometrejä viikon aikana tuli reilut 3100km. Raadossa nukuttiin 4 "yötä" ja teltassa 4. Vakionopeudensäädin olis kanssa kiva juttu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.