Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
osaatko suorilta sanoa mikä on muutunut? tai miten vaikuttaa rakenteluun?
Home is where you park it.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaatTrafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
Moottorin vaihtoihin ja moottorin muuttamiseen liittyen:
- Moottorin painorajoitus poistui (ennen max. 20% vertailumoottorin massaa painavampi)
- Ajoneuvojen jotka ovat rekisteröity ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa, eivät tarvitse muutoksien jälkeen enää VTT:n tai vastaavan laitoksen hyväksyttyä päästömittausta.
Aiemmin jos 87-92 rekisteröity ajoneuvo varustettiin pakokaasuahtimella, tuli asentaa katalysaattori.
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi."
- Moottorin painorajoitus poistui (ennen max. 20% vertailumoottorin massaa painavampi)
- Ajoneuvojen jotka ovat rekisteröity ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa, eivät tarvitse muutoksien jälkeen enää VTT:n tai vastaavan laitoksen hyväksyttyä päästömittausta.
Aiemmin jos 87-92 rekisteröity ajoneuvo varustettiin pakokaasuahtimella, tuli asentaa katalysaattori.
Tuon perusteella ymmärtäisin ettei niin tarvitse enää tehdä ennen Euro 3 päästöluokan voimaantuloa rekisteröidyissä autoissa, ellei se ole "välttämä-2.4 Pakoputkiston muuttaminen
Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämä-
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä
pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät on kahdennettava, jos
pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita.
tön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi."
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaatTrafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:DJSigma kirjoitti:Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaatTrafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.
tuo korin ja alustan korkeuden muutoshan ei ole muuttunut N1G ja M1g luokkien osalta mihinkään, siihen on vaan tullut nyt mukaan myös muut G-luokat joissa osa noista muutoksista on ollut ennen kiellettyjä. Tuo renkaan halkaisijan kasvu on siis max muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva muutos(51->77mm), ei siis vapauta muutoskatsastuksesta ,eli molemmat jutskat pitää edelleen muutoskatsastaa kuten ennenkin, renkaissa G-luokkiin vähän isompia muutettavissa.
Eli karkeasti sanottuna tuossa esitellyt muutokset ovat muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä asioita,ellei erikseen muuta sanota, ja muista kuin uuden ohjeen mukaisista muutoksista pitäisi lähteä poikkeuslupaa hakemaan..
Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muu-tokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa.
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3TT| kirjoitti:Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuottajarke kirjoitti:jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3TT| kirjoitti:Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
eikö se tullut myöhemin pakettiautoihin ku henkilöautoihin eli 2000 luvulla?TT| kirjoitti:Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
pyydän anteeksi epätarkkuutta, joten korjataan:jaketech kirjoitti:eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuottajarke kirjoitti:jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3TT| kirjoitti:Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö , joka ei aina toki pidä paikkaansa: jos alkuperäisessä muuttamattomassa autossa obd= euro 3
melkein uskallan lyödä vetoa ettei 85 korollassa moista alunperin ole ollut, edes postiautoissa..
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
jarke kirjoitti:Ajoneuvoa ei tarvitse muutoskatsastaa, jos:DJSigma kirjoitti:Ja alustan muutoksissa oli sama juttu, 51 -> 77mm ilman muutoskatsastusta jos G-alaluokkien auto.AT5nok kirjoitti:Nopeasti läpi selattuna, merkittävin muutos: N1G/M1G rengaskoon kasvatus nousee 77 mm ilman muutoskatsastusta. Vaihtoehto mm mitalle on +10%
16" syncroon (205R16) saa asentaa 32" renkaatTrafi 1.10.2015 kirjoitti:Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 % tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä enintään 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä enintään 30 mm.
tuo korin ja alustan korkeuden muutoshan ei ole muuttunut N1G ja M1g luokkien osalta mihinkään, siihen on vaan tullut nyt mukaan myös muut G-luokat joissa osa noista muutoksista on ollut ennen kiellettyjä. Tuo renkaan halkaisijan kasvu on siis max muutoskatsastuksessa hyväksyttävissä oleva muutos(51->77mm), ei siis vapauta muutoskatsastuksesta ,eli molemmat jutskat pitää edelleen muutoskatsastaa kuten ennenkin, renkaissa G-luokkiin vähän isompia muutettavissa.
Eli karkeasti sanottuna tuossa esitellyt muutokset ovat muutoskatsastuksessa hyväksyttäviä asioita,ellei erikseen muuta sanota, ja muista kuin uuden ohjeen mukaisista muutoksista pitäisi lähteä poikkeuslupaa hakemaan..
Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muu-tokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa.
Toi on kyllä sitten jännästi kirjattu, jos tuolla 51 tai 77mm tarkoitetaan maksimilisäystä muutoskatsastuksella, mutta ei kerrota mitään mittaa mitä saa tulla lisää ilman muutoskatsastusta. Koska tähän asti olen ollut siinä uskossa, että nykymääräykset sallivat renkaan koon kasvatuksen 51mm ilman muutoskatsastusta.Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa muuttaa alkuperäiseen renkaaseen nähden enempää kuin 10 %
tai 51 mm suuremman arvon ollessa määräävä. Maastoajoneuvojen alaluokissa (ajoneuvoluokassa
lisäkirjain G) jälkimmäinen arvo on kuitenkin 77 mm.
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
kyllä niissä on obd pistoke mistä voi lukea tietokoneella vikakoodit, lambda arvot ja yms. tarkoitan ruiskumoottoreilla olevia. kaasari koneisissa ei oo.jarke kirjoitti:pyydän anteeksi epätarkkuutta, joten korjataan:jaketech kirjoitti:eli vm85 corolla olis muka euro 3 joita on turbotettu omavalmisteena jo monta vuottajarke kirjoitti:jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö, joka ei ihan aina toki pidä paikkaansa : jos autossa obd= euro 3TT| kirjoitti:Itseasiassa varmaan 2000 asti, koska 2001 taitaa T4 muuttua vasta euro3. Noin oli ainakin tuolla muissa keskusteluissa tulkittu.AT5nok kirjoitti:T4:set vapautuu omavalmistemoottoreille -97 asti, eli ahdinta vaan kaikkien laiskojen 2.4D maamoottorien kylkeen
jonkinlainen suuntaa antava muistisääntö , joka ei aina toki pidä paikkaansa: jos alkuperäisessä muuttamattomassa autossa obd= euro 3
melkein uskallan lyödä vetoa ettei 85 korollassa moista alunperin ole ollut, edes postiautoissa..
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
ooppeleissakin on -80 luvulta alkaen.TT| kirjoitti:Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
juuri näin,onhan mitsussakin obd-pistoke jo jostain ainakin 90 luvun puolesta välistä lähtien, mutta ei se tarkoita sitä että olisi obd- auto, ainakaan siinä mielessä kun yleensä obd-yhteensopiva auto mielletään. toisaalta on ollut obd -autoja joihin ei ole vaan muistettu asentaa oikeanlaista pistoketta, unohtui vissiin .. pahoittelen epätarkkuutta. Vähän sama kun ei ne kaikki autot ole ferrareita vaikka punaisia olisikin..TT| kirjoitti:Vaggineissakin taitaa olla OBD pistoke jostain -92 lähtien, ihan täysin ei kaikissa vm standardia tueta, mutta onpahan kuitenkin jotain luettavissa.
Re: Uusi määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamin
no niin laitetaan tuohon vähän suuresta kirjasta katsottua :
eli 98/69ey (euro 3)
- pakollinen uutta tyyppiä 1.1.2000 M1 kokonaismassa max 2500kg, sekä N1 I-alaluokka
yllä oleviin pakollinen käyttöönotoista 1.1.2001
- pakollinen uutta tyyppiä N1 alaluokat II ja III ,sekä M1 jonka kokonaismassa suurempi kuin 2500kg, käyttöön otoissa pakollinen 1.1.2002
- -pakollinen käyttöönottoihin 1.1.2002 N-luokan II- ja III alaluokan autoihin ja autoihin joissa istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle ja kokonaismassa yli 2500kg.
- dieselmoottorilla varustetut kokonaismassaltaan yli 2000kg M- luokan autot joissa istuimia enemmän kuin k+5 tai jos maastoajoneuvoja (G-luokka) kuten N-luokan ajoneuvot.
alaluokka I => omamassa-75kg+100kg= enintään 1305kg
alaluokka II=>omamassa -75kg + 100kg= yli 1305->max 1760kg
alaluokka III=> omamassa-75kg+100kg= yli 1760kg
Nämä koskee siis kevyen kaluston päästömääräysten mukaisesti hyväksyttyjä autoja, sitten on vielä omia juttujaan jos on hyväksytty raskaiden normien mukaisesti. Tyhmäähän tuossa on se että sinne on taas sotkettu mukaan se että onko auto milloin hyväksyttyä tyyppiä, joten suoraan ei voi katsoa ainoastaan käyttöönottoa mutta tiivistettynä viimeistään käyttöönotoista 2001 tai 2002 , mutta auton tyypistä riippuen jo aiemminkin..
Tuossa vielä lähde:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 0069&rid=4
eli 98/69ey (euro 3)
- pakollinen uutta tyyppiä 1.1.2000 M1 kokonaismassa max 2500kg, sekä N1 I-alaluokka
yllä oleviin pakollinen käyttöönotoista 1.1.2001
- pakollinen uutta tyyppiä N1 alaluokat II ja III ,sekä M1 jonka kokonaismassa suurempi kuin 2500kg, käyttöön otoissa pakollinen 1.1.2002
- -pakollinen käyttöönottoihin 1.1.2002 N-luokan II- ja III alaluokan autoihin ja autoihin joissa istuimia kuljettajan lisäksi useammalle kuin viidelle matkustajalle ja kokonaismassa yli 2500kg.
- dieselmoottorilla varustetut kokonaismassaltaan yli 2000kg M- luokan autot joissa istuimia enemmän kuin k+5 tai jos maastoajoneuvoja (G-luokka) kuten N-luokan ajoneuvot.
alaluokka I => omamassa-75kg+100kg= enintään 1305kg
alaluokka II=>omamassa -75kg + 100kg= yli 1305->max 1760kg
alaluokka III=> omamassa-75kg+100kg= yli 1760kg
Nämä koskee siis kevyen kaluston päästömääräysten mukaisesti hyväksyttyjä autoja, sitten on vielä omia juttujaan jos on hyväksytty raskaiden normien mukaisesti. Tyhmäähän tuossa on se että sinne on taas sotkettu mukaan se että onko auto milloin hyväksyttyä tyyppiä, joten suoraan ei voi katsoa ainoastaan käyttöönottoa mutta tiivistettynä viimeistään käyttöönotoista 2001 tai 2002 , mutta auton tyypistä riippuen jo aiemminkin..
Tuossa vielä lähde:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 0069&rid=4