1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Turvallisempi ratkaisu olisi olla toinen turbo varalla, jos sattuu pakoputken pultit tai itse turbon pultteja katkeilemaan tai muuta mukavaa yllätystä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: T3 1,6 TD hehkujen vaihto
Näppäriä sormia ja helvetisti kärsivällisyyttä se vaatii, mutta on mahdollista.
Jos tuon tekee, kannattanee vaihtaa se virtakisko johtoihin, ja sitten laittaa hehkujen päihin ne johdot jo valmiiksi löysästi kiinni, ennen kuin laittaa hehkut paikalleen. Kaikista raastavin ja hankalin homma tuossa on nimittäin se pikkuruisten mutterien sovittaminen hehkuihin jos hehku on paikallaan.
Jos tuon tekee, kannattanee vaihtaa se virtakisko johtoihin, ja sitten laittaa hehkujen päihin ne johdot jo valmiiksi löysästi kiinni, ennen kuin laittaa hehkut paikalleen. Kaikista raastavin ja hankalin homma tuossa on nimittäin se pikkuruisten mutterien sovittaminen hehkuihin jos hehku on paikallaan.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: T3 1,6 TD hehkujen vaihto
Dieselkontor.de myy hehkutulpparäikkää 24€
Saattaaisi helpottaa hommaa, tosin tuon kanssa ei välttämättä onnistu DJsigman ehdottama johdotus hehkujen sähköille, joka on muuten suositeltava vaihtoehto. Helpottaa hehkujen asentamista, mutta sillä tavalla pystyy myös mittaamaan yksittäisten hehkujen virrankulutuksella niiden kunnon.
Saattaaisi helpottaa hommaa, tosin tuon kanssa ei välttämättä onnistu DJsigman ehdottama johdotus hehkujen sähköille, joka on muuten suositeltava vaihtoehto. Helpottaa hehkujen asentamista, mutta sillä tavalla pystyy myös mittaamaan yksittäisten hehkujen virrankulutuksella niiden kunnon.
Re: T3 1,6 TD hehkujen vaihto
Teleskooppi kynämagneetti on oiva apuväline hehkujen muttereiden laitossa
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Terve,
Omasta kokemuksesta suosittelen uutta vaihtoahdinta, koska näissä kkk k14 ahtimissa jotka ovat lojuneet tölkin alla suola, hiekka ja vesisateessa tuppaa olemaan itse runko-osa niin hapettunut ettei pysty korjaamaan. Jos taas runko ehjä niin korjaus ei maksa kauheasti. Eli liukulaakerit ja se päittäisvälystä rajoittavan levyn vaihto.
Varaosien saanti on rajoittunutta näihin vanhoihin ahtimiin, melett ja vastaavat ns. laatumerkit eivät enää myy näihin osia. Kiina osiin ei ole valtavasti luottoa....
https://www.dropbox.com/s/2tle1w03gl9ce ... 3.jpg?dl=0
ebayssa näytti olevan vaihtoahtimia tarjolla hintaan 245->
Vaativat yleensä vanhan hylsyn vaihdossa.
hakusanoiksi: 068145702JX 068145701QX
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=06 ... X&_sacat=0
Mulla on tuolla myyntipalstalla öljyputket myynnissä, kun otat ne vanhat irti ja toteat, että ne täytyy vaihtaa.
Jyri
Omasta kokemuksesta suosittelen uutta vaihtoahdinta, koska näissä kkk k14 ahtimissa jotka ovat lojuneet tölkin alla suola, hiekka ja vesisateessa tuppaa olemaan itse runko-osa niin hapettunut ettei pysty korjaamaan. Jos taas runko ehjä niin korjaus ei maksa kauheasti. Eli liukulaakerit ja se päittäisvälystä rajoittavan levyn vaihto.
Varaosien saanti on rajoittunutta näihin vanhoihin ahtimiin, melett ja vastaavat ns. laatumerkit eivät enää myy näihin osia. Kiina osiin ei ole valtavasti luottoa....
https://www.dropbox.com/s/2tle1w03gl9ce ... 3.jpg?dl=0
ebayssa näytti olevan vaihtoahtimia tarjolla hintaan 245->
Vaativat yleensä vanhan hylsyn vaihdossa.
hakusanoiksi: 068145702JX 068145701QX
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=06 ... X&_sacat=0
Mulla on tuolla myyntipalstalla öljyputket myynnissä, kun otat ne vanhat irti ja toteat, että ne täytyy vaihtaa.
Jyri
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Kiitos suosituksesta. Katselin vähän noita vaihtoahtimia tuon Ebayn linkin kautta. Nämä ovat siis ilmeisesti vanhoista täysin kunnostettuja ahtimia. Miten luotettavia pelejä tuollaiset ovat?
Tietysti hinta houkuttelee kun ilmeisesti siis täysin uusi KKK ahdin maksaa Saksasta noin 600 euroa (vanhan palautuksen jälkeen, jolloin saa 100-200 euron pantin takaisin) ja tällaisen kunnostetun ahtimen saisi noin 250 eurolla (pantin palautuksen jälkeen).
Eli onko arvioita siitä kannattaako panostaa kokonaan uuteen vai olisiko tuollainen kunnostettu ahdin luotettava myös pidemmän päälle?
Jaakko
Tietysti hinta houkuttelee kun ilmeisesti siis täysin uusi KKK ahdin maksaa Saksasta noin 600 euroa (vanhan palautuksen jälkeen, jolloin saa 100-200 euron pantin takaisin) ja tällaisen kunnostetun ahtimen saisi noin 250 eurolla (pantin palautuksen jälkeen).
Eli onko arvioita siitä kannattaako panostaa kokonaan uuteen vai olisiko tuollainen kunnostettu ahdin luotettava myös pidemmän päälle?
Jaakko
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Terve,
Ei taida vaihtoahdin olla se heikoin lenkki, kun puhutaan vanhasta tölkistä
Vaihtoahtimien kaikki kuluvat osat vaihdetaan, kanavat/pesät puhdistetaan ja akseli/siivet tasapainotetaan eli ne ovat käytännössä aivan uuden veroisia.
Olen juuri toista kunnostettua asentamassa omaani. Aiempi kunnostettu ehti olla minulla yli 100tkm ja toimii varmaan vieläkin jossakin päin maailmaa tai peräti Suomessa.
Laittaa säästyvät rahat vaikka makkaraan ja olueen niin jaksaa taas rassata autoa.
J
Ei taida vaihtoahdin olla se heikoin lenkki, kun puhutaan vanhasta tölkistä
Vaihtoahtimien kaikki kuluvat osat vaihdetaan, kanavat/pesät puhdistetaan ja akseli/siivet tasapainotetaan eli ne ovat käytännössä aivan uuden veroisia.
Olen juuri toista kunnostettua asentamassa omaani. Aiempi kunnostettu ehti olla minulla yli 100tkm ja toimii varmaan vieläkin jossakin päin maailmaa tai peräti Suomessa.
Laittaa säästyvät rahat vaikka makkaraan ja olueen niin jaksaa taas rassata autoa.
J
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Ok. Joo, varmaan se näin on, että jos saa luotettavalta taholta sen kunnostetun ahtimen niin on ihan toimiva peli.
Kuulemma Puolasta tulleissa kunnostetuissa ahtimissa on ollut paljon ongelmia - näin kertoi erään Diesel-huollon edustaja. Ja ilmeisesti juuri sieltä monet heidän asiakkailleen asennetut kunnostetut ahtimet olivat peräisin.
Kuulemma Puolasta tulleissa kunnostetuissa ahtimissa on ollut paljon ongelmia - näin kertoi erään Diesel-huollon edustaja. Ja ilmeisesti juuri sieltä monet heidän asiakkailleen asennetut kunnostetut ahtimet olivat peräisin.
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Tervehdys,
Itse painin saman ongelman kanssa. Eli 1,6TD koneen turbon vaihto. Mulla se on jo
irti ja käynyt jo tarkastuksessa. Itse runko oli kyllä kohtuullisen kuntoinen ,
Klappia oli akselissa. Tarkoitti kuulemma sisuskalujeen vaihdon ja koneistuksen.
Hintaluokka oli jotain viisisataa+ ne letkut jotka pitää vaihtaa.
VAihtoturbo oli sit n. 1000. nämä hinnat Oulusta.
Itse mietin vaihtoturboa ulkomailta, esim ranskassa tais olla niitä. Mutta jos
ne edellyttää, myös vanhan turbon lähettämistä, niin saattaa olla
että turvaudun paikallisen. Mutta kun sittenkään ei ole sata varma,
että oliko lopullinen syy siellä.
Ja edelleen otan vinkkejä vastaan. Mut noi letkut voisin kyl ostaa.
T:
AMa
Itse painin saman ongelman kanssa. Eli 1,6TD koneen turbon vaihto. Mulla se on jo
irti ja käynyt jo tarkastuksessa. Itse runko oli kyllä kohtuullisen kuntoinen ,
Klappia oli akselissa. Tarkoitti kuulemma sisuskalujeen vaihdon ja koneistuksen.
Hintaluokka oli jotain viisisataa+ ne letkut jotka pitää vaihtaa.
VAihtoturbo oli sit n. 1000. nämä hinnat Oulusta.
Itse mietin vaihtoturboa ulkomailta, esim ranskassa tais olla niitä. Mutta jos
ne edellyttää, myös vanhan turbon lähettämistä, niin saattaa olla
että turvaudun paikallisen. Mutta kun sittenkään ei ole sata varma,
että oliko lopullinen syy siellä.
Ja edelleen otan vinkkejä vastaan. Mut noi letkut voisin kyl ostaa.
T:
AMa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Hotcarssilla taisi olla reilun 600€ uusi K14, rohkeasti vaan selailemaan esim ebayn tarjontaa.
Kunnostetuista voi joutua maksamaan jonkun runkopantin, jonka saa takaisin palauttamalla vanhan romun.
Kunnostetuista voi joutua maksamaan jonkun runkopantin, jonka saa takaisin palauttamalla vanhan romun.
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Erään toisen huollon sivuilla lukee suurella ettei vnt antimia saa korjata, se on todella riski hommaa... Itse sellaisen pakin alle laitetun ostin ja innoissani vielä itsekin purin, vaikka kunnosteetuna ostin. Kummasti on toiminut jo yli 20000 km. Kai se on niin että samalla lailla jotkut kaikki hommat vaatii omat ammattilaisena ja kilpailijat niitä sitten mollaa.. Ebaysta kun katselet liikkeiden arvosteluita jotka noita myy niin eiköhän ne anna jo jotain kuvaa..
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Yksi vaihtoehto;
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-t3-1 ... ifold.html
Ja sais hyödynnettyä punnan alamäen
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-t3-1 ... ifold.html
Ja sais hyödynnettyä punnan alamäen
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Oisko nyt oiva aika Oulun seudun kimppatilaukselle Jotain pientä sekalaista nippeliä olisi taas ostoslistalla.OPT316 kirjoitti:Yksi vaihtoehto;
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-t3-1 ... ifold.html
Ja sais hyödynnettyä punnan alamäen
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
No niin, tuli vaihdettua sitten täysin uusi ahdin turboon. Muuten homma sujui korjaamolla hyvin, mutta muutosliitintä metsästettiin viikko ja lopulta joku koneistaja teki sen kun sopivaa ei löytynyt mistään. Tämä söi lomareissua viikolla. Eikä tietty ollut kovin halpakaan toimenpide.
Positiivisesti ajateltuna moottori pelaa nyt todella hyvin - 3400 km ajettiin puolessatoista viikossa ilmaan mitään ongelmia. Suorituskyky on paljon pirteämpi, fiilis varmaan sama kuin olisi ollut verisuonet tukossa ja käynyt ohitusleikkauksessa.
Positiivisesti ajateltuna moottori pelaa nyt todella hyvin - 3400 km ajettiin puolessatoista viikossa ilmaan mitään ongelmia. Suorituskyky on paljon pirteämpi, fiilis varmaan sama kuin olisi ollut verisuonet tukossa ja käynyt ohitusleikkauksessa.
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Mitä muutosliitintä metsästitte?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Liitin M16 ja M18 ulkokierteillä. Soittelin itsekin erinäisiä paikkoja läpi, olisi löytynyt liitintä, joissa toinen puoli ulko- ja toinen sisäkierteillä, mutta sellaista, joissa molemmat ulkokierteillä ei löytynyt mistään. Itsehän en tästä hirveän hyvin ole perillä, korjaamon mukaan uutta ahdinta ei saanut nippuun ilman tuota liitintä.
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Olivatko siis rikkoneet öljypohjaan tulevan sovittimen? Olisi niitä täältä varmaan löytynyt foorumin kautta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Asiat voi tehdä monella tavalla, usein helpoin on etsiä osalle varaosanro ja syöttää sen googleen. Varaosanrot löytyy ETKA-kopiosta, joita on netissä useita.
12 N 90228501 connection piece LL 12 /
Tuossa yksi vastaan tullut (N90228501)
https://www.mecatechnic.com/en-GB/1-tur ... 180109.htm
7,72 €
Sama osa löytyy myös tehostetusta ohjauksesta
5 N 90228501 connection piece
12 N 90228501 connection piece LL 12 /
Tuossa yksi vastaan tullut (N90228501)
https://www.mecatechnic.com/en-GB/1-tur ... 180109.htm
7,72 €
Sama osa löytyy myös tehostetusta ohjauksesta
5 N 90228501 connection piece
Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin
Ok. Sanoivat vaan, että tuollainen puuttuu välistä.
Olis pitänyt joo kysellä täältäkin - olis saattanut nopeuttaa hommia. Laitoin tuon ETKA:n muistiin niin voi katsoa jos tulee vastaavaa tarvetta joskus.
Olis pitänyt joo kysellä täältäkin - olis saattanut nopeuttaa hommia. Laitoin tuon ETKA:n muistiin niin voi katsoa jos tulee vastaavaa tarvetta joskus.
Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA
Nostetaanpa ikivanha ketju pinnalle kun aihe on kuitenkin sama: Eli miten tarkistan että tuo LDA (LadeDrucksAn... - öö, mikä lienee...) ylipäätänsä toimii? Ja jos se ei toimi niin löytyykö jostain korjausohjeita? Ketjussahan jo muinoin kyseltiin säätämisohjeita, joten onko säätöön muuta neuvoa kuin että käännä ruuvia kunnes kulku tuntuu olevan kohdallaan, ja muista tarkistaa taustapeilistä että taakse jäävä savupilvi peittää korkeintaan puolet horistontista?