Ei tullut T3-Tölkkiä, tuli pykälää uudempi lyhyt T4 Syncro (2.5TDI) pakettivolkkarihinkua täyttämään. Pääsyynä on se, että 1) osaamista, 2) aikaa ja 3) tilaa auton jatkuvaan ropaamiseen ei ole hirveästi. tämä tuntui turvallisemmalta, sais ajaakin eikä vain korjata. Tosin 16-vuotiaassa ja melkein 350tkm ajetussa ihan varmaan saa korjatakin välillä. Aloitan vaihtamalla akun. Nykyinen ei tunnu olevan VSOP vaan jo enempi XO-vuosikertaa...
Sit se paha puoli, mulla on tietysti ihan hirveästi kysyttävää vaikka olen jo aika monta kuukautta Tölkkifoorumia plarannutkin. Pitkä tarina, mutta yritin vähän pätkiä:
Lastujen vuoleminen
Koeajoin neljää autoa. Yksi, ei tämä vaan Vantaalla liikkeessä oleva (4950e), liikkui muita kevyemmän tuntuisesti. Eri lastu ohjaamassa konetta, ehkä...? Se oli kiva, ei nopea, mutta mukavan helppo, vaivaton. Muiden kokeiltujen kanssa kiihdytys maantievauhtiin on tapahtuma sinänsä, sillä yhdellä se vain hoitui ilman sen suurempaa draamaa.
Lastuja on varmaan aika montaa laatua. Ja hintaa. 40 punnalla saa jo jonkun, joka ainakin näyttää ihan chipiltä. En tiedä, mitä kaikkea se tekee: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-TRANSPORTE ... 1960306743
Harinen on varmasti guru, mutta kannattaako oikeasti ajaa muutaman tonnin auto säädettäväksi sille, menee koko päivä reissuun ja chipin hinta tuplaantuu tankkauskustannuksista. Mä luulen, että en lähde sille linjalle.
Joogan tarve
Toi vaihdekeppi liikkuu about yhtä jähmeästi kuin mun selkä, molemmat kaivattaisiin joogaa. Ilmeisesti (?) tyypillistä on vivuston jämähdys, ei niinkään vaihdelaatikon ongelma. Pitääkö vaihtaa niveliä vai riittääkö voitelu...? Taidan tilata korjauskäsikirjan tämän kirjoittamisen jälkeen.
Lisää meteliä
Onko joku ottanut väliseinän ohjaamon ja "takakontin" välistä pois? Riittäisi kun sen yläosan saisi pois ja mielellään mahdollisimman siististi.
Sen jälkeen voisin haaveilla kevytrakenteista pikalukollista (sen ei pitäisi aiheuttaa verollista ahistusta siinä, onko kyse paketti- vai henkilöautosta) väliseinää liukuoven taakse. Takakontti jäisi takakontiksi. Kolmelle ihmiselle ja viidelle kissalle olisi sitten rittävästi lämmintä tilaa mökkireissuiksi. Lämmintä siksikin, että just siinä liukuoven etureunan kohdalla on takakontin lattialla lisäkenno ja puhallin. Webastokin on.
Vähemmän meteliä
Etenkin tuon väliseinän poiston jälkeen autoa pitää vaimentaa, nytkin örisee jo ihan tarpeeksi. Pitää kysellä parilta akustiikkapuolen ammattilaiselta ajatukset, onko joku muu oleellista kuin liimattava matto (STP, Dynamat tms) ja sen päälle jotain pehmeää. Konehuoneeseen jotain, sisälle jotain.
Voin vaikka sitten kertoilla enemmän, että mitä kommentoitiin. Looginen ajattelumalli on se, että vaimennetaan meteliä siellä, missä se syntyy. Konehuone, pyöräholvit (lokari.fi, näköjään eteen ja taakse sisälokarit olisivat yhteensä noin 250e), lapselle hyvä matkaeväs, akalle puhelinlaturi puutarhapalstojen surffaamisen varmistukseen jne.
Moottorin kiinnikkeetkin voivat olla väsähtäneet, sekin lisäisi mölyä. Eli uusiminen vähentäisi.
Rumat pyörät
Ja tietysti pitää customoida, tehdä just mun näköinen
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Noi tyhmät ja rumat aluvanteet ovat silti varmaan ihan kamalan arvokkaita eli ostajia vain sitten jonoon ja vuoronumeroa
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Haluaisin alkuperäiset peltivanteet. Renkaiksi jonkun, joka pitäis vähän muuallakin kuin vastakuivatulla asvaltilla. En usko, että kamalasti menen umpiryteikköön eli Mud Terrain -tyyppi ei ainakaan vielä tunnu oleelliselta. Mutta ehkä All Terrain -henkinen... Ja ei mikään älyttömän leveä, 195-205 tuntuu mielekkäimmältä.
Jos jollakulla on jäänyt tuollaisia kapeita liian epäuskottavina nurkkiin pyörimään niin tarjoa. Talvirenkaitakin tarttis, mutta kovin montaa vuotta vanhoja en kaipaa, ne vain eivät pidä. Viides talvi on jo sellaista saippuapalalla taiteilua, että vanhaa miestä ei kiinnosta.
Oliko näissä niin, että jossain kohtaa T4:n vanteen pulttijako tai keskireiän koko tai joku muu muuttui? Ja kun tuon mukana tuli nippu "tosi kauniissa kunnossa olevia" alkuperäisiä peltivanteita niin tuleeko mieleen, missä saisi järkihintaan puhallutettua ja maalautettua? Taas ajattelen Helsinki-keskeisesti eli Vimmasjärven takana oleva ei nyt oikein auta. Menee äkkiä vanteiden hinta tuplana Matkahuollon ylläpitoon.
PS. Jos nämä kaikki asiat oikeasti tapahtuva, aikaa on kulunut varmasti vuosia. Kirjoittaminen on nopeaa, sit tekeminen jo aika paljon hitaampaa
![Hymy :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Kuva](https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14433096_1188906324501895_1294584944153165606_n.jpg?oh=77be288832d84ad65f57ca3efc54988c&oe=58389836)
![Kuva](https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14441005_1188906321168562_8773466144595721323_n.jpg?oh=d0c271d9043c6df503c397dcd1ed52b2&oe=587A1FF2)