Takakallistuksenvakaaja
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Takakallistuksenvakaaja
Joskus oli juttua takavakaajasta.
Syncron ulosjouston rajoituksesta tuli mieleen tämä kuva, jonka löysin ETKA:n vanhasta paperiversiosta vuodelta 1988 Typ2 2WD.
Syncron ulosjouston rajoituksesta tuli mieleen tämä kuva, jonka löysin ETKA:n vanhasta paperiversiosta vuodelta 1988 Typ2 2WD.
Re: Takakallistuksenvakaaja
Löydätkö osa numeroa tolle vakaajalle? oiskohan toi sama kun edessä?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Takakallistuksenvakaaja
Koitan muistaa ottaa kirjan mukaan la, niin voidaan ihmetellä.Eicca_ kirjoitti:Löydätkö osanumeroa tolle vakaajalle? oiskohan toi sama kun edessä?
-
- Vakiintunut käyttäjä
- Viestit: 41
- Liittynyt: 26.02.2012 11:45
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Takakallistuksenvakaaja
Vakaajatanko sama kuin 2WD etuvakaaja 19mm (251411025C). Muut osat ETKAn mukaan takana vain lanssissa ja eri osat kuin edessä.
Re: Takakallistuksenvakaaja
Hyvä homma että tuokin selvis, kiitos
Re: Takakallistuksenvakaaja
tahtoisi edelleen tuollaisen
Re: Takakallistuksenvakaaja
Osaako kukaan sanoa kokemukseen perustuen, että minkälainen normaali 2wd (ei lanssi) tölkki on ajella takavakaajan kanssa? Kallistusjäykkyyden lisääminen taka-akselilla luulisi äkkiseltään tekevän autosta hieman yliohjaavamman. Lähinnä talvikelit mietityttää niiltä osin.
Re: Takakallistuksenvakaaja
Toivottavasti joku vastaa järkevämmin, mutta veikkaan että takavakaajallisia tölkkejä on melko vähän talvikäytössä. Tuon 19mm takavakaajan kanssa autoissa oli mun muistin mukaan 23mm etuvakaaja (2wd 19mm ja syncro 21mm).
Vaikea sanoa. Riippuu käytetystä rengastuksesta ynnä muusta. Mitä vähemmän takapää kallistelee, sitä parempi pito koska renkaat kallistelee korin mukana, eli jos on vähänkään leveämpää ja jäykempää rengasta alla niin luulisi että puskeminen vaan pahenee. Renkaan pito riippuu kuormasta, ja jäykempi takavakaaja kuormittaa enemmän taaempaa ulkorengasta. Tässä tulee vastaan se että kumpi on pahempi, renkaan kallistuman muutos vai kuormituksen muutos, ja se riippuu käytetystä renkaasta.
Vakiossa alustassa sisempi takapyörä on ilmassa kun rajummin kanttaa mutkaan. Kun takapyörä on ilmassa niin mikään jäykkyyden muutos takajousituksessa ei juurikaan vaikuta käyttäytymiseen. Eli etupäätä pitää ensin jäykistää että kaikki tassut saa pysymään maassa.
Takapään jäykistäminen huonontaa takavetoisissa vetopitoa, ja veikkaisin että ilman vakaajaa on talvella parempi. Talvirenkaiden löysät rungot antaa jonkin verran anteeksi, mutta muutosta on vaikea lähteä arvioimaan.
Vaikea sanoa. Riippuu käytetystä rengastuksesta ynnä muusta. Mitä vähemmän takapää kallistelee, sitä parempi pito koska renkaat kallistelee korin mukana, eli jos on vähänkään leveämpää ja jäykempää rengasta alla niin luulisi että puskeminen vaan pahenee. Renkaan pito riippuu kuormasta, ja jäykempi takavakaaja kuormittaa enemmän taaempaa ulkorengasta. Tässä tulee vastaan se että kumpi on pahempi, renkaan kallistuman muutos vai kuormituksen muutos, ja se riippuu käytetystä renkaasta.
Vakiossa alustassa sisempi takapyörä on ilmassa kun rajummin kanttaa mutkaan. Kun takapyörä on ilmassa niin mikään jäykkyyden muutos takajousituksessa ei juurikaan vaikuta käyttäytymiseen. Eli etupäätä pitää ensin jäykistää että kaikki tassut saa pysymään maassa.
Takapään jäykistäminen huonontaa takavetoisissa vetopitoa, ja veikkaisin että ilman vakaajaa on talvella parempi. Talvirenkaiden löysät rungot antaa jonkin verran anteeksi, mutta muutosta on vaikea lähteä arvioimaan.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Takakallistuksenvakaaja
Voisin koittaa viritellä oman etuvakaajani taakke, jos se enää onnistuu kun auto on niin rajusti madallettu.
Eteen voisi ettiä sitten syncron vakaajan. Tällä hetkellä ei ole vakaajia ollenkaan.
Minulla on myös semmonen käsitys että jos takapää on jäykempi kuin edessä niin pitäisi yliohjautua. Etuvetosissa ainakin koittavat perästä tehdä mahdollisimman jäykän, notta ei puskisi niin paljon.
Ei ole suuremmin kokemusta mistään rata-ajosta, mutta uskoisin että mielummin ajaisin yli- kuin aliohjautuvalla autolla.
Eteen voisi ettiä sitten syncron vakaajan. Tällä hetkellä ei ole vakaajia ollenkaan.
Minulla on myös semmonen käsitys että jos takapää on jäykempi kuin edessä niin pitäisi yliohjautua. Etuvetosissa ainakin koittavat perästä tehdä mahdollisimman jäykän, notta ei puskisi niin paljon.
Ei ole suuremmin kokemusta mistään rata-ajosta, mutta uskoisin että mielummin ajaisin yli- kuin aliohjautuvalla autolla.
Re: Takakallistuksenvakaaja
Ei ole nyt tähän hätään antaa mitään sivunumeroita, mutta ainakin muistelisin, että opuksessa nimeltään Uusi Moottoritekniikka puhuttaisiin myös akselin sivuttaispidon heikentymisestä kallistusjäykkyyden lisääntyessä.
Re: Takakallistuksenvakaaja
^ Hyvä
Re: Takakallistuksenvakaaja
Yritin sanoa että vakaajan lisäämistä taakse on vaikea ennakoida. Yleisesti takapään jäykistäminen lisää yliohjautuvuutta, mutta kun lisätään todellisuutta niin tulos saattaa olla eri. Tätä sekoittaa myös se että toiselle sama auto puskee ja toiselle yliohjaa.
Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu
Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Takakallistuksenvakaaja
Ei ole..redi kirjoitti:^ Hyvä
Re: Takakallistuksenvakaaja
Sladitteluun toi takapään vakaaja sopii mainiosti...hege kirjoitti:Yritin sanoa että vakaajan lisäämistä taakse on vaikea ennakoida. Yleisesti takapään jäykistäminen lisää yliohjautuvuutta, mutta kun lisätään todellisuutta niin tulos saattaa olla eri. Tätä sekoittaa myös se että toiselle sama auto puskee ja toiselle yliohjaa.
Auton käyttäytymistä kuvaillaan monesti aliohjautuvuusgradientillä. Yliohjautuvuus on keksitty juttu
Saksalainen tuurimestari kuvasi aikoinaan yli/ali ohjattavuutta osuvasti, (eikoskaanuskaltanutosallistuajyväskylänmmralliin) näin:
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)
211-Kastenwagen