Raisa, ryssänsininen doppeli
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Jos tulee jakopään muovien välistä niin nokka-akselin stefa? Jos taas ei, niin varmaan venttilikopan kautta, se on aika herkkä paikka kun on kone niin kallellaan.
< 15kWh/100km
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Venttiilikoppa on aika hyvä arvaus, sopivalla liimalla vaan uudestaan kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Raisan laidat
Laidat paikallaan ja ne näyttävät hyvältä. Auto näyttää pikkuhiljaa autolta. Maskit on nyt myös maalattu. Lavan kahvat ovat vielä väliaikaiset, mustat. Silmään pistää pahasti alaluukkujen puute, mutta jospa nekin valmistuisivat ennen talven tuloa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
- Hanttapuli
- AHUttaja
- Viestit: 2614
- Liittynyt: 25.04.2013 20:51
- Paikkakunta: Oulu
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Hyvältä näyttää!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
- Neanterdaali
- AktiVWisti
- Viestit: 507
- Liittynyt: 10.05.2014 09:26
- Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Kylläpä tulee hieno!
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Pahimmat vastoinkäymiset öljyvuotojen suhteen taitaisi olla voitettu. Nyt vuoti enää jäähdytysnestettä lämmityslaitteen säätimen kohdalta. Pikkuvika.
Hieman huomiota kuitenkin herätti kampiaksen päässä olevan hihnapyörän lieppaus. Tiedän että on tyyppivika ja siksi se onkin huolellisesti huollettu, mutta silti. Vaihdoin kunkkupultin, puhdistin ja kasasin huolellisesti ruuvilukitteella sekä kiristin oikeaan momenttiin asteineen. Eli minkä verran pyörä "saa" liepata ja mitäs sitten? Hihnapyörä itsessään on vanha, joten sen suoruudesta tahi muusta hyvyydestä en tiedä mitään. Pitäisikö olla huolissaan vai kuuluuko tämäkin normaalia-kategoriaan? Niin ja paljon on liikaa?
Hieman huomiota kuitenkin herätti kampiaksen päässä olevan hihnapyörän lieppaus. Tiedän että on tyyppivika ja siksi se onkin huolellisesti huollettu, mutta silti. Vaihdoin kunkkupultin, puhdistin ja kasasin huolellisesti ruuvilukitteella sekä kiristin oikeaan momenttiin asteineen. Eli minkä verran pyörä "saa" liepata ja mitäs sitten? Hihnapyörä itsessään on vanha, joten sen suoruudesta tahi muusta hyvyydestä en tiedä mitään. Pitäisikö olla huolissaan vai kuuluuko tämäkin normaalia-kategoriaan? Niin ja paljon on liikaa?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Ai niin. Lisäkysymys taas kerran.
Mihin olette lajitoverit laittaneet AAZ:ssa huohotuksen ulostulon? Suoraan ilmanputsarin ja turbon väliin? Onko silloin öljyinen ilma liian huonoa turbolle vai ei? Ajatuksenani oli käyttää vapaavirtaussuodatinta, jos en saa mahtumaan omaa pönttö-malllista suodatinta tilanahtauden vuoksi.
Mihin olette lajitoverit laittaneet AAZ:ssa huohotuksen ulostulon? Suoraan ilmanputsarin ja turbon väliin? Onko silloin öljyinen ilma liian huonoa turbolle vai ei? Ajatuksenani oli käyttää vapaavirtaussuodatinta, jos en saa mahtumaan omaa pönttö-malllista suodatinta tilanahtauden vuoksi.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Ilman muuta huohotus ilmanputsarin ja turbon väliin, näinhän se on orggiksena, ja ei tarvitse kärsiä konetilaa likaavista nokisista öljyhöyryistä.
Pitäishän se pönttö mahtoa doppelin tilaan vallan hyvin. Vapaavirtaussuodattimissa saattaa melutaso yllättävästi nousta.
Kokeilisin vielä uudella/toisella hihnapyörällä ja jotenkin vielä mitata sen heitto, esim. sorvissa onnistuu näppärästi. Ilmeisesti ongelmana on että se kampiakselin pää saattaa kulua huonoksi ja hyväkin pyörä vippaa. Onneksi siihen on työkalu millä sen saa koneistettua autossa paikoillaan.
Pitäishän se pönttö mahtoa doppelin tilaan vallan hyvin. Vapaavirtaussuodattimissa saattaa melutaso yllättävästi nousta.
Kokeilisin vielä uudella/toisella hihnapyörällä ja jotenkin vielä mitata sen heitto, esim. sorvissa onnistuu näppärästi. Ilmeisesti ongelmana on että se kampiakselin pää saattaa kulua huonoksi ja hyväkin pyörä vippaa. Onneksi siihen on työkalu millä sen saa koneistettua autossa paikoillaan.
< 15kWh/100km
Viittä vaille katsastukseen
Heippa hei,
Katsastus alkaa lähentyä! Viimeiset päivät ja viikot ovat tuoneet Raisaa lähemmäksi katsastusta. Näyttää siltä että saan sen kesäloman aikana hoidettua, vaikkakin ennen Biffiä en ehdi.
Ainoat katsastusta estävät puutteet ovat:
1) Puuttuvat sivuluukut (voisiko katsastaa ilman?)
2) Sekoileva töötti (pikkujuttu)
3) Jarrujen hienosäätö (voi olla merkki myös isommasta viasta)
4) lisäksi on piiiiiitkä lista kaikkea pientä, mutta en usko minkään olevan este katsastukselle (esim oven tiivisteet, maskin kiinnitykset, yms)
Kävin keskustelemassa katsastuskonttorilla muutoskatsastuksessa. Sanoivat että minulla pitäisi olla todiste siitä että samoja jarruja on ollut myös vahvempien moottorien kanssa. Alunperinhän Raisa on ollut 1,6D (50hv). Nyt laitan, ainakin tässä vaiheessa, 1.9td AAZ 75hv -koneen virittämättä. Eli en tarvitse Dyno-lappua, mutta alusta ja jarrut pitäisi todistaa. Vertailuna voisi olla JX tai 2,1i. Millä sen todistan? Mitä muut olette käyttäneet todisteena? Voisitteko jakaa ihan ko. dokumentin kanssani? Tai antakaa linkkivinkit soveltuvaan dokumenttiin. Kiitos. Luovutusautosta on huoltokirja josta selviää tehot ja koneen tiedot (AAZ 55KW).
Muutokset katsatukseen:
-Kone 1,6d => 1.9td
-Väri punainen => takaisin alkuperäiseksi siniseksi
-rengaskoko 185R14 => 215/70R15
-Vaiheisto 4v => 5v
-peräkoukku
Enkä minä tiedä mitkä noista on releventteja muutoksia ja mitkä ei.
Jani Olkkonen
jani.p.olkkonen@gmail.com
Katsastus alkaa lähentyä! Viimeiset päivät ja viikot ovat tuoneet Raisaa lähemmäksi katsastusta. Näyttää siltä että saan sen kesäloman aikana hoidettua, vaikkakin ennen Biffiä en ehdi.
Ainoat katsastusta estävät puutteet ovat:
1) Puuttuvat sivuluukut (voisiko katsastaa ilman?)
2) Sekoileva töötti (pikkujuttu)
3) Jarrujen hienosäätö (voi olla merkki myös isommasta viasta)
4) lisäksi on piiiiiitkä lista kaikkea pientä, mutta en usko minkään olevan este katsastukselle (esim oven tiivisteet, maskin kiinnitykset, yms)
Kävin keskustelemassa katsastuskonttorilla muutoskatsastuksessa. Sanoivat että minulla pitäisi olla todiste siitä että samoja jarruja on ollut myös vahvempien moottorien kanssa. Alunperinhän Raisa on ollut 1,6D (50hv). Nyt laitan, ainakin tässä vaiheessa, 1.9td AAZ 75hv -koneen virittämättä. Eli en tarvitse Dyno-lappua, mutta alusta ja jarrut pitäisi todistaa. Vertailuna voisi olla JX tai 2,1i. Millä sen todistan? Mitä muut olette käyttäneet todisteena? Voisitteko jakaa ihan ko. dokumentin kanssani? Tai antakaa linkkivinkit soveltuvaan dokumenttiin. Kiitos. Luovutusautosta on huoltokirja josta selviää tehot ja koneen tiedot (AAZ 55KW).
Muutokset katsatukseen:
-Kone 1,6d => 1.9td
-Väri punainen => takaisin alkuperäiseksi siniseksi
-rengaskoko 185R14 => 215/70R15
-Vaiheisto 4v => 5v
-peräkoukku
Enkä minä tiedä mitkä noista on releventteja muutoksia ja mitkä ei.
Jani Olkkonen
jani.p.olkkonen@gmail.com
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
En usko että luukut haittaa katsastusta, eikä tööttikään.
Rengaskokoa ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta samaan rahaan tuonkin lisää otteeseen jos haluaa.
Koukkuakaan ei ymmärtääkseni tarvitse muutoskatsastaa, jos et sitten halua muuttaa vetomassoja isommiksi westy-koukulla tms.
Rengaskokoa ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta samaan rahaan tuonkin lisää otteeseen jos haluaa.
Koukkuakaan ei ymmärtääkseni tarvitse muutoskatsastaa, jos et sitten halua muuttaa vetomassoja isommiksi westy-koukulla tms.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Eikö todistusaineistoksi kävisi esim. Haynesin yms manueeli missä näkyy kaikki mahdollinen nippelitieto jarruista yms käytetyistä osista?
Hulluna tölökkeihin.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Ei käy korjausmanuaalit eikä varaosakataloogit enää todistelemaan jarrujen ja alustan samankaltaisuutta.
VV-autolle(vw maahantuoja) kyselyä niin sieltä tulee todistus jossa kerrotaan että kaikissa tölkeissä samat jarrut ja alusta konetehosta riippumatta.
VV-autolle(vw maahantuoja) kyselyä niin sieltä tulee todistus jossa kerrotaan että kaikissa tölkeissä samat jarrut ja alusta konetehosta riippumatta.
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Olisiko jollain teistä yhteystietoja oikealle henkilölle VW-maahantuontiin? Olisiko mahdollista saada skannaus ko. Dokusta?
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Juuri tänä kesänä on yksi takaveto katsastettu 1.9tdi koneelle, ja sen yhteydessä olivat konttorilta löytäneet Trafin järjestelmästä tuon maahantuojan todistuksen. Eli jos katsastusmies osaa käyttää järjestelmiään, niin pitäisi sieltä löytyä jo.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Raisa saa alkuperäiset kilvet
Kävin eilen selvittelemässä rekisteröinti- ja muutoskatsastukseen liittyviä asioita. Kaikki meni oikeastaan ihan hyvin. Dokumentit kelpaavat ja lisäksi VV-autosta lupasivat lähettää lapun vielä tukemaan AAZ-muutoskatsastusta. Samalla tilasin Raisan alkuperäiset rekistelitunnukset EU:ttomalla pohjalla. Tunnus tulee olemaan SEH-728, eli sama kuin syksyllä ´84.
Muutamia juttuja puuttuu vielä ennen katsastusta:
-sivuluukut on edelleen oikomatta ja maalaamatta
-takajarruja pitää vielä säätää
Bonus-tehtäviä riittääkin sitten vielä vuodeksi:
-sähköt pitää vielä siistiä
-flekti ei herää
-loput verhoilut paikalleen
-lavan laidat ja lukot lopulliseen asuun
-ovien säädöt on mitä on
-ovien tiivisteet puuttuvat
-jnejnejnejne
Olenpas hieman tuuningia harrastanut. Asensin Bilteman pilipali-kiekkamittarin. Vihaan lähtökohtaisesti kaikkea huonolaatuista romua, mutta erehdyn Biltemaan ja sieltä tarttui kierroslukumittari. Noh,se näyttää säädöistä (takana ruuvi) huolimattaa tyhjäkäynnillä 4150rpm. Auttakaa miten se saa näyttämään oikein? Joku vastusjohonkin vai mitä häh? Vienkö takaisin?
Kiekkamittari tyhjäkäynnillä:
Lisäksi virittelin VDO:n mittareita rivillisen. Kuvasta poiketen viimeiseksi tulee volttimittari eikä öljylämpö. Töötin messinkikäikäleet olivat ihan ruvelle kuluneet, joten ohitin ne ja tein mittareiden luo tuollaisen siistin lisänapin. Huomaa hiilikuituteippi!
Jos kuunasento ja kaikki jumalat olisivat suosiollisia niin tavoitteena olisi ajaa Raisa katsastukseen seuraavien lähiviikkojen aikana.
BIF:ssä nähdään (mutta ei Raisaa)!
Muutamia juttuja puuttuu vielä ennen katsastusta:
-sivuluukut on edelleen oikomatta ja maalaamatta
-takajarruja pitää vielä säätää
Bonus-tehtäviä riittääkin sitten vielä vuodeksi:
-sähköt pitää vielä siistiä
-flekti ei herää
-loput verhoilut paikalleen
-lavan laidat ja lukot lopulliseen asuun
-ovien säädöt on mitä on
-ovien tiivisteet puuttuvat
-jnejnejnejne
Olenpas hieman tuuningia harrastanut. Asensin Bilteman pilipali-kiekkamittarin. Vihaan lähtökohtaisesti kaikkea huonolaatuista romua, mutta erehdyn Biltemaan ja sieltä tarttui kierroslukumittari. Noh,se näyttää säädöistä (takana ruuvi) huolimattaa tyhjäkäynnillä 4150rpm. Auttakaa miten se saa näyttämään oikein? Joku vastusjohonkin vai mitä häh? Vienkö takaisin?
Kiekkamittari tyhjäkäynnillä:
Lisäksi virittelin VDO:n mittareita rivillisen. Kuvasta poiketen viimeiseksi tulee volttimittari eikä öljylämpö. Töötin messinkikäikäleet olivat ihan ruvelle kuluneet, joten ohitin ne ja tein mittareiden luo tuollaisen siistin lisänapin. Huomaa hiilikuituteippi!
Jos kuunasento ja kaikki jumalat olisivat suosiollisia niin tavoitteena olisi ajaa Raisa katsastukseen seuraavien lähiviikkojen aikana.
BIF:ssä nähdään (mutta ei Raisaa)!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Voiko kiekkamitari näyttää pieleen jos se info tulee väärästä paikasta? Mistä otin sen? Muistaakseni W-napa laturilta antaa oikeaa tietoa.
Putsarin paikka
Mielestäni sain tuon ilmanputsarin ihan kelvollisesti. Ei ole "omalla" paikallaan vaan ylempänä ja näinpä mahtuukin paremmin. Ilmaa ottaa suunnilleen renkaan päältä sivukotelosta sellaisella muoviputkihässäkällä.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Minkäs mallinen laturi tässä olikaan? Voi olla hölmö kysymys, mutta otitko W:een mittariston liittimeltä vai omalla piuhalla?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Raisa, ryssänsininen doppeli
Luulen että on AAZ:n laturi ja ihan omalla piuhalla sen vein.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96