Karjaraudan kiinnitys
Karjaraudan kiinnitys
Hommasin kesällä kuvassa olevan tyyppisen karjaraudan Syncroon ja ajattelin, että josko sen vaikka yrittäisi laittaa autoon kiiinni.
Miten olette kiinnittäneet tämän tyyppisiä karjarautoja? Onko alustassa suoraan siihen soveltuvia kiinnityskohtia, joihin voisi ruuvata pultit kiinni vai pitääkö vetää jonkun kulmarautatyyppisten viritysten kautta?
Jonkun verran on ollut ilmeisesti puhetta, että tämän tyyppinen rauta heikentäisi maastoajo-ominaisuuksia - liittyykö tämä lähinnä lisääntyneeseen etupainoon?
Miten olette kiinnittäneet tämän tyyppisiä karjarautoja? Onko alustassa suoraan siihen soveltuvia kiinnityskohtia, joihin voisi ruuvata pultit kiinni vai pitääkö vetää jonkun kulmarautatyyppisten viritysten kautta?
Jonkun verran on ollut ilmeisesti puhetta, että tämän tyyppinen rauta heikentäisi maastoajo-ominaisuuksia - liittyykö tämä lähinnä lisääntyneeseen etupainoon?
- Liitteet
-
- Karjarauta.png (73.85 KiB) Katsottu 9763 kertaa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Karjaraudan kiinnitys
Pitkitäispalkissa on reiät pulteille.
Maastossa liikkumista heikentää juurikin puskurin alle tuleva osa, joka toki suojaa samalla auton keulaa.
Maastossa liikkumista heikentää juurikin puskurin alle tuleva osa, joka toki suojaa samalla auton keulaa.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Ok. pitääpä tutkailla sieltä alta niitä pultin reikiä.
Eli varsinaisesti se paino ei olisi se ongelma vaan enemmänkin kohtaamiskulma maastoon nähden nousuissa ja laskuissa? Tietty modifiointi olisi varmasti myös mahdollinen, mutta järkevä kiinnitys pitäisi silti löytyä. Ratakisko-osuuden korvaaminen tavallisella metalliputkella keventäisi myös härveliä tuntuvasti, mutta ei taida olla helpoin homma.
Eli varsinaisesti se paino ei olisi se ongelma vaan enemmänkin kohtaamiskulma maastoon nähden nousuissa ja laskuissa? Tietty modifiointi olisi varmasti myös mahdollinen, mutta järkevä kiinnitys pitäisi silti löytyä. Ratakisko-osuuden korvaaminen tavallisella metalliputkella keventäisi myös härveliä tuntuvasti, mutta ei taida olla helpoin homma.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Eikös tuo ratakisko-osuus ole jotain 4mm peltiä, joten tuskin modaamalla kevenee.
Tuon saa kiinnitettyä pulteilla runkopalkkiin kun on käytössä joustavavartinen magneetti, jolla saa ujutettua pultit palkin sisään ja reiistä läpi, sitten hiplaamalla mutterit kiinni ja jollain pultin kantaa pitää kiinni kunnes puree. Muuten aika hankala laittaa muistaakseni, tai siihen on joku konsti mitä en keksinyt...
Kiinni vaan jos kiinnostaa, jos atakista on kiinni niin sitten muuta tilalle tai pois, tuskin se marjareissu pilalle siitä menee.
Tuon saa kiinnitettyä pulteilla runkopalkkiin kun on käytössä joustavavartinen magneetti, jolla saa ujutettua pultit palkin sisään ja reiistä läpi, sitten hiplaamalla mutterit kiinni ja jollain pultin kantaa pitää kiinni kunnes puree. Muuten aika hankala laittaa muistaakseni, tai siihen on joku konsti mitä en keksinyt...
Kiinni vaan jos kiinnostaa, jos atakista on kiinni niin sitten muuta tilalle tai pois, tuskin se marjareissu pilalle siitä menee.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Tölkin alahuuli on ilman rautaakin suurin ongelma maastossa (liian nopeiden välitysten lisäksi) ja tuo rauta moninkertaistaa sen ulottuvuuden.
PV autoissa tuo rauta on ollut vielä kiinni myös ylhäältä peltiin, jonka seurauksena tuo tuulilasin alaosa on yleensä reikiä ja vääntymiä täynnä ja ruostuu. Muistelen että omassa olisi tuo alakiinnitys ollut niin että pultit oli hitsattu lattaan, jolloin pysyy paikallaan kun kiristää. On kyllä niin monta vuotta kun tuon irrotin ettei voi ihan tarkkaan muistaa. Jotkut on tainneet modata tuon niin että tulee puskurin yläpuolelle kiinni.
PV autoissa tuo rauta on ollut vielä kiinni myös ylhäältä peltiin, jonka seurauksena tuo tuulilasin alaosa on yleensä reikiä ja vääntymiä täynnä ja ruostuu. Muistelen että omassa olisi tuo alakiinnitys ollut niin että pultit oli hitsattu lattaan, jolloin pysyy paikallaan kun kiristää. On kyllä niin monta vuotta kun tuon irrotin ettei voi ihan tarkkaan muistaa. Jotkut on tainneet modata tuon niin että tulee puskurin yläpuolelle kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Karjaraudan kiinnitys
Minä sain yhden tuollaisen puskurin alaosan aikanaan itselleni, kun juurikin maastoajo-ominaisuuden parantamiseksi, puskurin omistaja hitsasi sen kiinni puskurin etureunaan.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Kyllä se ratakisko ainakin ostamassani puskurissa on ihan kirjaimellisesti ratakiskoa, eli niiden korvaaminen metalliputkella kyllä keventäisi huomattavasti painoa.
Mikäli pelkkä kiinnitys alustaan riittää niin ehkä ne yläosakiinnityskannattimet vois sahata pois?
Sattuuko kukaan muistamaan minkä kokoista pulttia runkopalkkiin kannattaa tarjota? Hitsaus lattarautaan varmasti pitäis paikallaan.
Modaus etupuskurin päälle kiinnitettäväksi voisi toimia mikäli puskuri sen kestää. Sellainen kokometallinen puskuri, jota esim. CamperVanCulture myy vois olla kova. Pitäis jonkun suomalaisen osaavan ottaa homma haltuun ja alkaa valmistaa ja myydä vastaavia.
Mikäli pelkkä kiinnitys alustaan riittää niin ehkä ne yläosakiinnityskannattimet vois sahata pois?
Sattuuko kukaan muistamaan minkä kokoista pulttia runkopalkkiin kannattaa tarjota? Hitsaus lattarautaan varmasti pitäis paikallaan.
Modaus etupuskurin päälle kiinnitettäväksi voisi toimia mikäli puskuri sen kestää. Sellainen kokometallinen puskuri, jota esim. CamperVanCulture myy vois olla kova. Pitäis jonkun suomalaisen osaavan ottaa homma haltuun ja alkaa valmistaa ja myydä vastaavia.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Oliko mitään muistikuvaa pultin koosta, joka runkopalkkiin käy? Voisi ehkä viikonloppuna yrittää tetsailla auton alle ja sovittaa rautaa lattarautojen avulla autoon kiinni.Joker kirjoitti:Eikös tuo ratakisko-osuus ole jotain 4mm peltiä, joten tuskin modaamalla kevenee.
Tuon saa kiinnitettyä pulteilla runkopalkkiin kun on käytössä joustavavartinen magneetti, jolla saa ujutettua pultit palkin sisään ja reiistä läpi, sitten hiplaamalla mutterit kiinni ja jollain pultin kantaa pitää kiinni kunnes puree. Muuten aika hankala laittaa muistaakseni, tai siihen on joku konsti mitä en keksinyt...
Kiinni vaan jos kiinnostaa, jos atakista on kiinni niin sitten muuta tilalle tai pois, tuskin se marjareissu pilalle siitä menee.
Re: Karjaraudan kiinnitys
No ei paljon ole, mutta olisko ollut M8 ja luokkaan 30...50mm. Tetsaile vaan, siitä se selviää. Melko ahdasta sinne palkin sisälleboli mitään laittaa, jäi ihmetyttämään että todellako noin ajateltu laitettavan. Tuntuu että joku niittimutteri voi olla oikea tarkoitus mutta en niiden lujuuteen luottaisi.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Ok. Kiitoksia. Josko hankkisi tuota kokoa ja siitä jokunen koko ylös ja alaspäin niin saattais mennä yhellä kertaa jopa. Ainakin sellainen taipuisa varrella oleva magneetti löytyy valmiina. Josko sillä, lattaraudalla ja rautasahalla selviäis. Sitten pitäisi tietty vielä varmaan hitsauttaa se karjaraudan kiinnitys siihen lattarautaan.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Omat hatarat muistikuvat olisi jostain M10 tai 12 pulteista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Karjaraudan kiinnitys
Omassa Syncrossa alakiinnitys oli tehty niin, että palkin sisällä oli paksu lattarauta, jossa oli kierteytetyt reiät kiinnitystä varten. Pelkällä alakiinnityksellä rauta tutisi, tarvitsee jonkinlaisen lisäkiinnityksen, vaikka heikonkin, alakiinnityksen lisäksi. Olin luulossa että kaikissa Syncroissa on samanlainen rauta valmiina palkissa
Viimeksi muokannut Peksi, 16.12.2017 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Karjaraudan kiinnitys
No joo, voi olla isommatkin. Olis varmaan parempi mitata koripalkin ja raudan reiät ihan itse...
Re: Karjaraudan kiinnitys
Kävin tuossa yksi päivä nyt otsalampun valossa auton alla katselemassa.
Näyttää siis siltä, että sen raudan voisi saada siihen samaan palkkiin kiinni, johon kiinnittyy myös se etusuojalevy. Siinähän tosiaan on jotain valmiita kierteillä olevia reikiä kuin myös eri kokoisia ilman kierteitä olevia. Suojalevyn poistamalla varmaan pääsee sitten käsiksi asettelemaan niitä pultteja?
Jotenkin sellainen fiilis tuli, että taitaa raudan asennus mennä keväälle kun on kivempaa puuhailla auton alla eikä tarvi maata loskassa.
En tiedä sitten voisko siihen hitsata toisen apukiinnityksen suoraan puskurista jotenkin ettei sitten heiluisi se rauta pelkän alakiinnityksen varassa. Jos siihen koriin kerran ei kannata vääntymisen takia kiinnittää.
Näyttää siis siltä, että sen raudan voisi saada siihen samaan palkkiin kiinni, johon kiinnittyy myös se etusuojalevy. Siinähän tosiaan on jotain valmiita kierteillä olevia reikiä kuin myös eri kokoisia ilman kierteitä olevia. Suojalevyn poistamalla varmaan pääsee sitten käsiksi asettelemaan niitä pultteja?
Jotenkin sellainen fiilis tuli, että taitaa raudan asennus mennä keväälle kun on kivempaa puuhailla auton alla eikä tarvi maata loskassa.
En tiedä sitten voisko siihen hitsata toisen apukiinnityksen suoraan puskurista jotenkin ettei sitten heiluisi se rauta pelkän alakiinnityksen varassa. Jos siihen koriin kerran ei kannata vääntymisen takia kiinnittää.
Re: Karjaraudan kiinnitys
Vanha juttu jo, mutta temusin omasta tuon nautaraudan irti niin joku oli keksinyt laittaa sen kiinni 45mm pakoputken kaaripultilla. M8 pultti joka oli kyllä liian pieni raudan vaatimuksiin, varmaa m10 pitäis olla.
Vähän on kaksjakonen mielipide ko raudasta, antaa näköä kyllä paljon mutta kait siihen jotain muutakin vois laittaa... on niin tolkuttoman mätä se rauta.
Vähän on kaksjakonen mielipide ko raudasta, antaa näköä kyllä paljon mutta kait siihen jotain muutakin vois laittaa... on niin tolkuttoman mätä se rauta.