2.5TDI moottoriswappia
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tuttu ilmiö madalletusta IRS-kuplasta. Rajun madallyksen jälkeen kun heittää takatukivarret ristiin, niin ylipisitiivinen kampperi korjaantuu.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Olipa mukava huomata sen jälkeen kun on kone paikoillaan että jarrunestettä tippuu lattialle vaihdelaatikon päältä.. No vialliseksi paljastui ilmeisesti T-kappale, jota en uusinut jarruputkia vaihdettaessa. Erittäin mukava vaihtaa vaihdelaatikko paikoillaan
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Välillä olen huomannut että eri valmistajat tekee noi jaruputkien päiden palat eri pitusilla kierteillä kuten myös ne t kappaleen reiät. Ja kun valitsee sopivasti ristiin noi palat niin ei kiristä putkea kunnolla kiinni vaan kiristyykin mutteri pohjaan. Ei siksi että vaikka näin olisi homma olisi yhtään helpompi korjat, kunhan huomautin mihin kannattaa kiinnittää huomiota vikaa etsiessä.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Nyt kun sanoit niin jotain tälläistä saattoi olla, nimittäin kiristäessä tuntui että putki vaan heiluu vaikka nippa pistää jo vastaan.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Pari yötä 20% fosforihappoliotuksessa tekee ihmeitä lähes 60v vanhoille juniksen konehuoneen ritilöille. Pitää laittaa näitä myös lisää ilmanottoa varten toiselle puolelle.
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Osku kirjoitti:Välillä olen huomannut että eri valmistajat tekee noi jaruputkien päiden palat eri pitusilla kierteillä kuten myös ne t kappaleen reiät. Ja kun valitsee sopivasti ristiin noi palat niin ei kiristä putkea kunnolla kiinni vaan kiristyykin mutteri pohjaan. Ei siksi että vaikka näin olisi homma olisi yhtään helpompi korjat, kunhan huomautin mihin kannattaa kiinnittää huomiota vikaa etsiessä.
Vajaa vuosi sitten kun Simoon uusin takapään putkia, Motonetin haaraa ei saanut tiiviiksi mutta ihan saman näköinen Fixuksesta ostettu piti liemet sisällä. Simossa T-haara on nyt poikkipalkin etupuolella.dmn kirjoitti:Nyt kun sanoit niin jotain tälläistä saattoi olla, nimittäin kiristäessä tuntui että putki vaan heiluu vaikka nippa pistää jo vastaan.
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Projekti laitettu pyörilleen ja todettu että kulkupuoli on aikatavalla kateissa.
Onneksi syylliseksi selvisi muovipussi, jolla olin tukkinut ahtoputket asennuksen ajaksi. Ja onneksi tämä oli ennen cooleria, niin löytyi helposti.
Uusi nokka-akseli tuntuu kyllä perstuntumalta auttavan kierroksilla hengittämiseen, syöttöjä softassa 4800rpm asti. Tosin nyt oli lunta maassa, niin ei pidosta tietoakaan millään vaihteella..
Onneksi syylliseksi selvisi muovipussi, jolla olin tukkinut ahtoputket asennuksen ajaksi. Ja onneksi tämä oli ennen cooleria, niin löytyi helposti.
Uusi nokka-akseli tuntuu kyllä perstuntumalta auttavan kierroksilla hengittämiseen, syöttöjä softassa 4800rpm asti. Tosin nyt oli lunta maassa, niin ei pidosta tietoakaan millään vaihteella..
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Tulikos sinne nyt joku virinokka?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Jep, Hemi Motors hio vanhasta, ainakin nostoa taisi olla melkein pari milliä enempi, muuten en osaa muutoksista sanoa.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Nyt on joulun pyhinä vähän niputettua autoa kasaan ja tehty pieniä lisäyksiä, ja jos vaikka ennen vuoden vaihdetta kokeilisi katsastaa.
Mm.:
- Dieselin kierroslukumittariin tehty ohjaus 5-sylinterisen signaalille (jännänä yksityiskohtana näyttää jäljellä hehkutusajan viisarin asennolla).
- Ahtoilman lämpömittari ja ohjelmoitavat on/off lämpötilat coolerin flektille.
- TDI lämpömittarin luku ecuun, ja ecusta lähtevä "tölkin anturia" emuloiva ulostulo.
- Vinssin jumitunut releboksi korjattu varasalla
- Hehkutus kytketty, eipä kyllä ole tarvittu näillä keleillä..
- Auraus säädetty.
- Turbon ohjauskartta ajettu "takapihan dynossa" kohdillen.
Mm.:
- Dieselin kierroslukumittariin tehty ohjaus 5-sylinterisen signaalille (jännänä yksityiskohtana näyttää jäljellä hehkutusajan viisarin asennolla).
- Ahtoilman lämpömittari ja ohjelmoitavat on/off lämpötilat coolerin flektille.
- TDI lämpömittarin luku ecuun, ja ecusta lähtevä "tölkin anturia" emuloiva ulostulo.
- Vinssin jumitunut releboksi korjattu varasalla
- Hehkutus kytketty, eipä kyllä ole tarvittu näillä keleillä..
- Auraus säädetty.
- Turbon ohjauskartta ajettu "takapihan dynossa" kohdillen.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Ja leima saati pienillä nuhteilla, mittarivalaistus ja jarruvalo - molemmat toki toimivat tallin pihalta lähdettyä. Mittarivalaistus saatiin kuntoon laittamalla palanen katsastusaseman käyntikorttia mittarin piirilevyfolion alle, ja jarruvalokin alkoi toimimaan kun rapsutti korroosion pois kannasta.
Imuäänen vaimenninta / parempaa filtteriä kaipaisi kyllä, 20km lenkin aikana ehti jo kyllästyä puhinaan ja pihinään.
Ja vikojakin tuli ilmi:
- vasemmalle käännyttäessä vetari naputtaa (kumpikohan ulompi vetari se mahtaa olla?)
- joku ihme kitinä kuuluu koneen käydessä, veikkailin että se tuli ennen viallisesta kiristimestä, mutta nyt sitä ei ole käytössä. Taitaa olla laturi?
Imuäänen vaimenninta / parempaa filtteriä kaipaisi kyllä, 20km lenkin aikana ehti jo kyllästyä puhinaan ja pihinään.
Ja vikojakin tuli ilmi:
- vasemmalle käännyttäessä vetari naputtaa (kumpikohan ulompi vetari se mahtaa olla?)
- joku ihme kitinä kuuluu koneen käydessä, veikkailin että se tuli ennen viallisesta kiristimestä, mutta nyt sitä ei ole käytössä. Taitaa olla laturi?
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Laturin hihnapyörän vapaakytkimen jumittaessa kuuluu vaikka minkälaisia kummallisia vikinöitä ja kitinöitä. Kauan piti emännän audista ettiä äänien aiheuttajaa ennenkuin tuon hoksasin vaihtaa.dmn kirjoitti: - joku ihme kitinä kuuluu koneen käydessä, veikkailin että se tuli ennen viallisesta kiristimestä, mutta nyt sitä ei ole käytössä. Taitaa olla laturi?
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Olisko noin vanhassa koneessa ollut vapaakytkintä? Rivi4 koneisiin tuli ainakin vasta -96 jälkeen.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Ei oo vapaakytkintä, ihan aataminaikaisen boschin laturin näköinen rungoltaan, tosin taitaa sentään joku 120A tms olla, harmillisesti kaikki merkinnätkin kuluneet pois, ettei voi valmiiksi etsiä laakereita.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Kipsi saatu jalasta pois, niin nyt on syncroiltu onnistuneesti noin viikon verran. Sen verran kylmää kyytiä ollut että investoisin 200e uuten (kiinalaiseen) webaston kopioon, saas nähdä miten toimii.
Startissakin jotain häikkää kun kylmänä jaksaa veivata hyvin -20C:ssä, mutta lämpimänä tosi nihkeästi, tämä on kyllä ollu pidempiaikainen vaiva jo tässä vehkeessä..
Startissakin jotain häikkää kun kylmänä jaksaa veivata hyvin -20C:ssä, mutta lämpimänä tosi nihkeästi, tämä on kyllä ollu pidempiaikainen vaiva jo tässä vehkeessä..
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Millanen todelinen vastus koneessa tuntuu lämpimänä (esim avaimella käännettynä)? Ihan vaan että ei ole oikea ongelma, esim lian ahtaa männän renkaat tai käy lian kuumana?
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Reilut 400tkm pitäis olla koneessa mittarissa, joten tuskin ainakaan turhan tiukasta koneesta kyse. Mutta lisäakun kytkeminen kummasti piristyttää starttiakin ja lähtee heti.
Ensiapuna nyt asennan kiinteästi toisen isomman akun lähemmäksi konetilaa (nyt edessä pikkuakku istuimen alla).
Ensiapuna nyt asennan kiinteästi toisen isomman akun lähemmäksi konetilaa (nyt edessä pikkuakku istuimen alla).
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Onko koneen lämmöt ja veden kierto kunnossa?
Puhutko muuten talli lämpimästä vai käyttö lmpimästä koneesta?
Puhutko muuten talli lämpimästä vai käyttö lmpimästä koneesta?
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Oireilee siis lähinnä maantieajon jälkeen. Lämmöt maantieajossa n. 90C-95C kannen lähdöstä mitattuna, imuilma n. 20C, polttoaine 8C näillä keleillä.
< 15kWh/100km
Re: 2.5TDI moottoriswappia
Jotenkin pistää miettiä mään miksi lämmöt ton tekee, onko startti kuinka lopussa voisko hiilet olla ihan rajoilla ja saada kontakstia vaan kun kone huone on kylmä. Yleensähän lämmn kone notkeilla öljyillä ja ja st latautunella akuilla on helpompi pyörittää ja itselle tulee myös eleen vaan koneet joissa vesi ei ole kertäny tai on ollu lian tiukkia muuten jotka olis noin oireillu.