Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Projektikertomus alue jossa voit kertoa autosi rakentelusta. Section for your project
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

keikaloine kirjoitti:Oon tullu siihen tulokseen että varsinkin 3 vaihteella noin 50 ajaessa wbx vaan tykkää täristä. En oo pariin vuoteen syytä löytäny vaikka kaikennäköstä vaihdettu/korjattu.
Joo, voipihan se nuinkin olla. Ja ens viikolla ois reissuun lähtö, Syöksysämpylällä Baltian suuntaan tms. Niin eiköhän se mahdollinen vika sieltä löydy kun riittävästi ajaa :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Hyvää matkaa vaan! Onhan vakuutusturva kunnossa? Ja pyöräkiilat ja turvaliivit ja mitä kaikkea sitä tarvitaankaan. Pelkkä varoituskolmio ei ulkomailla välttämättä riitä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Pyöräkiilat ja liivit kieltämättä puuttuu. Mutta autoliiton plus-jäsenyys sentään voimassa :D Kaikki matkasuunnitelmatkin vielä puuttuu, kun on mennyt autoa viimeistellessä viime viikot. Mutta pääasia että pääsee liikkeelle, ajaa sitten sinne saakka minne auto kestää..
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ilmari kirjoitti:Pyöräkiilat ja liivit kieltämättä puuttuu. Mutta autoliiton plus-jäsenyys sentään voimassa :D Kaikki matkasuunnitelmatkin vielä puuttuu, kun on mennyt autoa viimeistellessä viime viikot. Mutta pääasia että pääsee liikkeelle, ajaa sitten sinne saakka minne auto kestää..
Plus-jäsenyyshän ei sitten auta yli 15-vuotiaan auton kanssa Suomen rajojen ulkopuolella. Toki sieltä varmasti apua saa, mutta menee omaan piikkiin.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Herkistelin raidetangonpäät valmiiksi nelipyöräsuuntausta varten, ja siinä hötäkässä meni raidetankojen suojakumit rullalle. Tai no toinen oli jo valmiiksi halki ja toinen repesi kun raidetanko pyörähti. Onneksi tuli jo aiemmin tilattua uudet kumit jemmaan niin sai ne tänään vaihtaa. Meni kyllä ainakin äkkiseltään ajateltuna oman henkilökohtaisen "kusisimmat hommat ikinä" -listan kärkeen se haitarikumien paikalleen murjominen :D Mutta onpahan nyt molemmilla puolilla uusi kumi. Ja kun kuminmurjonnan makuun pääsin niin survoin samaan syssyyn etuovien tuulilistat paikoilleen. Tilasin ne jo aiemmin talvella mutta silloin ei hermo kestänyt asennustyötä niin säästin myöhempään vaiheeseen. Nyt on nekin paikoillaan, mutta vielä en kerinnyt testiajolle että vaikuttaako ajoviimameluun mitenkään.
DJSigma kirjoitti:
Ilmari kirjoitti:Pyöräkiilat ja liivit kieltämättä puuttuu. Mutta autoliiton plus-jäsenyys sentään voimassa :D Kaikki matkasuunnitelmatkin vielä puuttuu, kun on mennyt autoa viimeistellessä viime viikot. Mutta pääasia että pääsee liikkeelle, ajaa sitten sinne saakka minne auto kestää..
Plus-jäsenyyshän ei sitten auta yli 15-vuotiaan auton kanssa Suomen rajojen ulkopuolella. Toki sieltä varmasti apua saa, mutta menee omaan piikkiin.
Hyvä tietää!
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kytkinpoljin rupesi narisemaan jo jonkin aikaa sitten ja meinasin sitä vielä tarkastella ennen reissuun lähtöä. Sambasta kattelin aiemmin, että vikana on vissiin kytkinpolkimen akselina oleva sokka, joka alkaa voitelun puutteessa syömään itselleen polkimeen isompaa reikää. Niin ikään Sambassa useampi kaveri väitti että tuon rakenteen pystyy purkamaan alhaalta päin, kun ottaa vaan kuskin jakkaran pois tieltä. Tilasin uudet kilkkeet tuohon polkimeen ja tutkailin joskus pari viikkoa sitten jalkatilasta käsin, mutta ei tällä 192cm pituudella saanut näkyviin kuin polkimen jousen alapään :D Eilen kokeilin ottaa kojelaudan irti mutta eipä tuo tilanne juuri parantunut. Yläpuolelta pääsee juuri ja juuri hiplailemaan polkimen akselia ja alapuolelta sentään näkee sen sokkatapin mutta ei pääse käsiksi. Enemmän olisi pitänyt purkaa mutta ei huvittanut, niin survoin vaseliinia puoli tuubia eri suunnista siihen polkimen akseliin, ja lopulta se lakkasikin narisemasta. Saa nähdä kauanko auttaa.. Mutta aika fakiiri saa olla että näprää tuon poljinpaketin auki mitään purkamatta :D
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tänään Bilteman pihalla tapasin tölkkikollegan. Tyylikäs takavetopaku oli hänellä. Nopeusmittari on kuulemma hajalla, ja tarve olisi toimivalle mittaristolle. Mies ei (vielä) ole tänne rekisteröitynyt, mutta saapunee lähiaikoina itsekin tuota mittaristoa kyselemään. Mutta jos kellä on ylimääräisiä niin voi minullekin itsensä ilmiantaa... Omakin nopeusmittari jo raksuttaa aika mukavasti. CRC:llä tuo hiljeni vähäksi aikaa, mutta saa nähdä milloin oon itsekin uutta mittaristoa vailla.
20190520_004_blur.jpg
20190520_004_blur.jpg (1008.04 KiB) Katsottu 4520 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Komea kaksikko!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Maanantai-iltana lähdettiin Joensuusta liikenteeseen ja nyt on tultu Viron halki Latvian puolelle. Tällä hetkellä ollaan Liepaja-nimisessä kaupungissa. Auto pelaa kuin enkeli, tosin nopeusmittari levis jo ennen Kouvolaa :D nyt on navigaattori toimittanut nopeusmittarin virkaa.. Pitää kotona koittaa jos siitä saisi purkamalla/rasvaamalla vielä soivaa peliä. Nyt ei kehtaa kun toistaiseksi muut mittarit ja merkkivalot kuitenkin toimii.. Mutta voisin kelpuuttaa myös uuden mittariston jos jollain on myytävänä. Tai auttaisko vaijerin uusinta? Oireena siis voimakas raksuttava ääni ja alkuun pienesti vipattava viisari, hiljaisissa nopeuksissa isompi liike. Lopulta alkoi satasen vauhdissa vippaamaan nollan ja 120 välillä, ja siinä vaiheessa otin mittarista vaijerin irti. Mutta muuten hyvin pyyhkii!
latvia.jpg
latvia.jpg (212.58 KiB) Katsottu 4412 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ande »

Eiköhän siel vaa oo vaijeri sökö, samalla oireilla omaki lopetti toimintansa :)
vesku
AktiVWisti
Viestit: 161
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja vesku »

Selvä vaijerivika. Vältä merkkiä Motonet!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

vesku kirjoitti:Selvä vaijerivika. Vältä merkkiä Motonet!
Vaijerin kiinnitys pyörän navassa?

Motonet ei ole tuotemerkki. Motonetista osia ostaessa pitää tietää minkä merkkiset osat ovat tarkoitettu käyttöön ja mitkä toistuvasti vaihdettavaksi, toisinaan siellä tiskin takana saattaa olla myyjä joka osaa myös asian kertoa.

Tuskin on enää "julkinen salaisuus", että Motonet on ottamassa Tölkkiosia lisää tuotevalikoimaan, ilmeisesti ihan itse maahan tuoden.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja ketsa »

vesku kirjoitti:Selvä vaijerivika. Vältä merkkiä Motonet!
Vältä kauppaa motonet on ollut tavoitteena jo tovin ja säästöt alkavat näkymään pankkitililläkin :)
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kiitti vinkeistä pitänee kotona tutkailla vaijeri ja sen kiinnitys.
AT5nok kirjoitti:Motonet ei ole tuotemerkki. Motonetista osia ostaessa pitää tietää minkä merkkiset osat ovat tarkoitettu käyttöön ja mitkä toistuvasti vaihdettavaksi, toisinaan siellä tiskin takana saattaa olla myyjä joka osaa myös asian kertoa.
Joo kaippa Motonetin ja vastaavien myydään-kaikkien-autojen-osia -firmojen ongelma on se että tarjonta on niin laaja ja maahantuojia/alihankkijoita niin paljon ettei kukaan enää pysy kärryillä että mistä puljusta mikäkin osa tulee. Periaatteessa samaa osaa voi tulla useammasta eri firmasta ja osa on niitä parempia ja osa huonompia, mutta myydään aina sitä mitä sattuu hyllyyn tulemaan. Miun mielestä on silti hienoa että moisia firmoja on olemassa, ettei tartte netistä tai merkkiliikkeen marmoritiskiltä hakea kaikkea.

Sitten vakavampiin aiheisiin. Latviassa paikallinen kaveri pakitti XC60:lla Syöksysämpylän vasempaan kylkeen. Vauhtia varmaan alle 20km/h mutta mutkalle meni pelti silti. Sekava tilanne kaiken kaikkiaan, olin kääntymässä vasemmalle kaupan pihaan ruuhkaisessa risteyksessä, kun tuo Volvokuski odotteli liikennevaloissa pääsyä päätielle ja päätti yhtäkkiä että vaihtaakin kaistaa. Lähti pakittamaan ja junttasi meidän kylkeen kun ilmaannuttiin yllättäen sen taakse. Volvokuskin vika tietysti ja kaveri oli varsin auttavainen vakuutusjutuissa yms. Vakuutusyhtiössä ottivat kuvat ja kuulemma about kuukauden päästä tulee heidän päätöksensä. Suomessa tehtyä korjausta eivät suoraan korvaa, mutta maksavat rahana sen verran kun korjaus Latviassa maksaisi, tai jotain. Tuo meihin törmännyt kaveri jo lupasi että voi maksaa väliä jos Suomen korjaushinta ei vastaa vakuutusyhtiön näkemystä korjauksen hinnasta...
lommo.jpg
lommo.jpg (210.63 KiB) Katsottu 4201 kertaa
Mutmut. Ajatuksena on nyt ollut käyttää tuo oiottavana jossain kolarikorjaamolla, mutta eniten mietityttää että onnistuukohan tuommoisen oikominen ulkopuolelta miten näppärästi? Jos pitää päästä sisältä päin roplaamaan niin saa purkaa kaikki rakennelmat kuikkaan että saa sivuseinän pois. Ja toisaalta jos joutuu hitsaamaan/hiomaan reilummin että pelti kuumenee niin pitäisi varmaan joka tapauksessa purkaa seinä sisältä auki ja poistaa villat ja bitumit. Kovin paljoa ei kyllä kiinnostais :D Pelti on siis isolta alueelta lytyssä, ja lisäks helman saumasta ja pystysaumoista irvistää.

Nyt ollaan Tallinnan huudeilla ja viikonloppuna ajellaan kotio. Auto on pelannut kivasti. Ylätukivarsien puslien vaihdon jäljiltä se pultti on molemmilla puolilla vähän löystynyt ja alkanut kuopissa lonksumaan. Kiristämällä tuo on korjautunut, mutta näyttää että camber-asetus ei kestä siitä huolimatta paikoillaan. Tai kun laitoin pultteihin merkit ennen vaihtoa niin aina kun kiristää pultin niin että merkki on kohdallaan niin seuraavan päivän ajon jälkeen sojottaa jo muualle vaikka ei olisi löystynyt. Kallistuksenvakaajaahan minulla ei oo nyt ollenkaan kun ei tulleet ne pystytangot Englannista ajoissa. Ei kyllä juurikaan huomaa ajossa että puuttuu, mutta esim.rekan perässä kun ajaa maanitellä niin ilmavirta keinuttaa koko ajan puolelta toiselle. Nyt on ruvennut kuskin puolella jokin vähän lonksumaan isommissa kuopissa, liekö väljä pallonivel vai tiensä päässä oleva iskari... Etuiskarit ja jouset ois kyllä vaihdantalistalla jossain vaiheessa.

Tanskan pojilla hieno UAZ tänää leirintäalueella:
uaz2.jpg
uaz2.jpg (353.74 KiB) Katsottu 4201 kertaa
uaz.jpg
uaz.jpg (192.4 KiB) Katsottu 4201 kertaa
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Ai saatana! :shock:

Kaipa tuollaisen ulkopuolelta nykii ja oikaisee, mutta tuleeko hyvä vai pakkelin peittämä tuleva mätäpesäke, on sitten toinen juttu.

Hemmetin komea UAZ! :)
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kannattaa alkaa totuttelemaan ajatukseen että purkaa sen sisustan. Voi olla että tuosta joutuu jotain peltiä uusimaan. Aika syvälle on kyllä Volvo tullut.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

TT| kirjoitti:Kannattaa alkaa totuttelemaan ajatukseen että purkaa sen sisustan. Voi olla että tuosta joutuu jotain peltiä uusimaan. Aika syvälle on kyllä Volvo tullut.
Olipa hyvä että tuli reissun loppuun saakka eläteltyä toiveita että tuon pellin tuosta vaan nyppäsee suoraksi ja sillä hyvä. Olisi nimittäin vituttanut huomattavasti enemmän. Nyt ei tullut sitä murehdittua ja oli aivan mahtava reissu! Mutta nyt alkaa jo hieman hävettämään oma tyhmyys; maanantaina kävin ekalla kolarikorjaamolla kyselemässä ja sanoivat ihan suoraan että tuskin pelti tuosta oikenee, helpompi ois vaihtaa koko kylkipala. Menin suoraan tallille ja purin sisustan pois, eikä mennyt kuin vajaa päivä. Ei oo sisäpuolelta kuvia, mutta se alempi poikittainen tukipalkki on myös mutkalla ja päivä paistaa helmasaumasta. Tiistaina kävin toisella paikallisella kolarikorjaamolla, ja olivat asiasta samaa mieltä että helpoin ois koko kylkipala vaihtaa. Siellä myyjä paljastui kanssa tölkin omistajaksi ja lupasi kysellä jos saisi kylkipellin jostain ja ilmoitella tän viikon aikana hinta-arviota. Ei oo vielä kuulunut mitään, mutta Latviasta tuli tänään vakuutusyhtiön päätös. Ovat päättäneet maksaa korjauksen! Ainut vaan että korjaus tulee tehdä tietyssä autokorjaamossa, joka sijaitsee Riikassa :D Pitänee vielä selvitellä että mitä muita vaihtoehtoja ois tarjolla. Mutta jos joltain löytyisi varaosa-autosta ehjä umpipakun vasen kylki niin olisin kiinnostunut ostamaan. Autoliikkeen ukko pähkäili että onko tuo pala samanlainen syncrossa ja takavedossa. Miten on?
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Osku »

pitäis olla sama pelti.
jos ton pellin vaihtaa niin pääsis puhaltaa pysty saumatkin kerrankin kunnolla ennen hitsausta niin vois taas kestää aika pitkään kun mikään ei muhi peltienvälissä.
Avatar
Jukkapoika
AktiVWisti
Viestit: 621
Liittynyt: 26.02.2012 00:22
Paikkakunta: Sti

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Jukkapoika »

Alkuperäiset pellit taitavat olla "sold out" joka paikassa, uustuotanto-puolikasta löytyy kyllä.

Jos tuollaisesta puolikkaasta on apua, meikältä löytyisi edelleen tämä...
Avatar
Ilmari
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 23.10.2018 13:05
Paikkakunta: Joensuu

Re: Transporter Syncro 2.1 WBX "Syöksysämpylä"

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Syöksysämpylä on ollut vähän vähemmällä huomiolla viime ajat. Syynä se, että edelleen odotellaan kuinka korvausasiat ratkeaa. Niin ei ole huvittanut hyvin paljon autoon nyt käyttää aikaa ja rahaa. Korjaamo käänsi kivasti kelkkansa; aiemmin olivat sitä mieltä että ei tuosta oikomalla enää mitään tule vaan ilman muuta pelti vaihtoon. Eivät saaneet kuitenkaan itse mistään hommattua sitä vaihtopalaa, ja sen vuoksi nyt tuumasivat että ilman muuta kannattaa se vanha oikoa :D Nooh, samapa tuo minulle.

Sen verran tuossa puuhastelin että kasasin kallistuksenvakaajan nyt uusilla päätytangoilla ja puslilla. Sitä nopeusmittariakin roplailin. Vaijeri oli noin niin kuin päälle päin ehjän näköinen, samoin liitoskohta etuperässä. Mittaristoa en uskaltanut ruveta purkamaan, niin laitoin vaijerin vain runsaan vaseliinin kera takaisin ja vika näkyy korjaantuneen. Varmaan tuosta voi päätelä että vika on vaijerissa ja todnäk alkaa oireilemaan taas kun vaseliini kuluu pois, eli siinä vaiheessa vaijerikaupoille.

Nyt on uutena oireena ollut välillä sellaista vikaa, että ei startti lähde pyörimään. Aiemminhan miulla oli vähän samanlaista ongelmaa mutta silloin ei tullut virtoja lainkaan ja syyksi paljastui löysät liitännät. Siinä yhteydessä jo vaihtelin virtalukonpohjan niin tuskin siitä kyse nytkään. Ja en tiiä kuvittelenko, mutta jotenkin kuulostais startatessa siltä että se sentään yrittäisi pyörähtää avainta käännettäessä. En oo päässyt konehuoneeseen kattomaan/mittailemaan kun tuo oireilee kun oon yksinään ollut, ja toisaalta se yleensä starttaa tokalla yrityksellä kuitenkin. Googlella löytyi jotain mahdollisia syitä, mm. laturin hihnan kireys ja startin solenoidin jumitus. Todella typerä kysymys mutta miten tuo hihnan kireys vaikuttaa asiaan? Jos on liian tiukalla niin ei jaksa pyörittää vai? :D Vaihdoin kyllä joku aika sitten hihnan, mutta omalla olemattomalla näppituntumalla ei ole erityisen löysällä tai tiukalla. Solenoidin osalta: onko se yleensä pysyvästi jumissa, tai että tyyliin starttia koputtelemalla laukiaa, vai onko mahdollista että se heti tokalla startilla toimiikin? Onko muita potentiaalisia syitä? Virtaa on ja nyt pitäis kytkennätkin olla jämäkät.
Lahjattomat harjoittelee. Eli minä.
Vastaa Viestiin