Voka-Doka projekti
Re: Voka-Doka projekti
Talvi tulee ja moottorin vaihto lähenee...
Kysymys koneen vaihtajille:
Miten olette ratkaisseet jäähdytysputkiston? Oletteko laittaneet konehuoneen putkiston kuten se on ollut luovuttaja autossa vai miten se on ollut ransporterissa alunperi?
Tällähetkellä omassa autossa on käytetty volkkarin omaa paisunta säiliö/ylivuotosäiliötä ja putkistoa osittain. Volvon termarikoteloon on esimerkiksi tehty sivuhaara volkkarin järjestelmään sopivaksi... Jotenkin tuntuu sekavalta tuo systeemi nyt kun se on sekoitus kahta eri autoa.
Kysymys koneen vaihtajille:
Miten olette ratkaisseet jäähdytysputkiston? Oletteko laittaneet konehuoneen putkiston kuten se on ollut luovuttaja autossa vai miten se on ollut ransporterissa alunperi?
Tällähetkellä omassa autossa on käytetty volkkarin omaa paisunta säiliö/ylivuotosäiliötä ja putkistoa osittain. Volvon termarikoteloon on esimerkiksi tehty sivuhaara volkkarin järjestelmään sopivaksi... Jotenkin tuntuu sekavalta tuo systeemi nyt kun se on sekoitus kahta eri autoa.
Re: Voka-Doka projekti
No se riippuu tilanteesta yleensä apuakselikoneissa vedenkierto on identinen alkuperäisiin ja alkuperäiset letkut sopii.
Mutta muiden osalta jonkin lainen seka siitos on pakko tehdä.
Luovuttaja auton jäähdytin kierto kytketään tietenkin niin että konehuoneen oikean reunan putket kytketään jäähdyttäjä kiertoon ja lämppärin letkut lämppäri kiertoo ihan kuin luovuttajassa.
Sitten on se säädön kohta eli koska kone on matalassa tilassa normaalisti tölkin konehuoneessa ei normi paisari ole optimaalisin koska siihen jää aina ilmaa ja se saataa helposit joutua kanteen. Tästä syystä tölkeissä on toi tupla paisari eli ylempi paisari on paineistettu ja ylivuotokorkilla ja sieltä se puhaltaa alempaan paineistamattomaan paisariin ilman tai jos sitä ei ole veden kun vesitilavuus lämmetessä kasvaa. Sitten kun kone jäähtyy se imee nestettä tilalle alemmasta paisarista.
Tölkin paisarin vesiletku lähdöt on järjettömän isot koska on haluttu vapaa ja helppo kulku kuplille paisaria kohti. Valitettavasti se on niin iso että sitä on kuristettu toisen alkuperäisen letkun sisällä ja jos käytät orgis paisaria joudut tuon kuristuksen rakentamaan muuten vesi kiertää vain paisarille eikä enään kunnolla jäähdytimelle jollon kone kuumenee liikaa.
Itse tein pari rosteri haaraa jolla tuon hoidin ja hitsasin yhteen haaraan prikan rajoittamaan kiertoa.
Tässä linkki omaan vesi järjestelmää jossa siis ei pauakseli kone eli normi kiertoa ei voinut käyttää.
viewtopic.php?f=12&t=2978&hilit=tdi+swap&start=140
Eli voit käyttää luovuttajan paisaria jos haluat ja luovuttajan letkutusta mutta olisi hyvä olla tuo alempi paisari jossain jotta ilman pysyy poissa järjestelmästä tai sitten mikä ehkä on tehtävissä lava malleissa niin nostat sen paisarin ylemmäs välitilaan jolloin alkuperäinen ilman alasäiliötä toimii varmasti.
Mutta muiden osalta jonkin lainen seka siitos on pakko tehdä.
Luovuttaja auton jäähdytin kierto kytketään tietenkin niin että konehuoneen oikean reunan putket kytketään jäähdyttäjä kiertoon ja lämppärin letkut lämppäri kiertoo ihan kuin luovuttajassa.
Sitten on se säädön kohta eli koska kone on matalassa tilassa normaalisti tölkin konehuoneessa ei normi paisari ole optimaalisin koska siihen jää aina ilmaa ja se saataa helposit joutua kanteen. Tästä syystä tölkeissä on toi tupla paisari eli ylempi paisari on paineistettu ja ylivuotokorkilla ja sieltä se puhaltaa alempaan paineistamattomaan paisariin ilman tai jos sitä ei ole veden kun vesitilavuus lämmetessä kasvaa. Sitten kun kone jäähtyy se imee nestettä tilalle alemmasta paisarista.
Tölkin paisarin vesiletku lähdöt on järjettömän isot koska on haluttu vapaa ja helppo kulku kuplille paisaria kohti. Valitettavasti se on niin iso että sitä on kuristettu toisen alkuperäisen letkun sisällä ja jos käytät orgis paisaria joudut tuon kuristuksen rakentamaan muuten vesi kiertää vain paisarille eikä enään kunnolla jäähdytimelle jollon kone kuumenee liikaa.
Itse tein pari rosteri haaraa jolla tuon hoidin ja hitsasin yhteen haaraan prikan rajoittamaan kiertoa.
Tässä linkki omaan vesi järjestelmää jossa siis ei pauakseli kone eli normi kiertoa ei voinut käyttää.
viewtopic.php?f=12&t=2978&hilit=tdi+swap&start=140
Eli voit käyttää luovuttajan paisaria jos haluat ja luovuttajan letkutusta mutta olisi hyvä olla tuo alempi paisari jossain jotta ilman pysyy poissa järjestelmästä tai sitten mikä ehkä on tehtävissä lava malleissa niin nostat sen paisarin ylemmäs välitilaan jolloin alkuperäinen ilman alasäiliötä toimii varmasti.
Re: Voka-Doka projekti
Hyvää uutta vuotta kaikille
Pitää vähän projektin etenemistä päivittää. Kiireitä on ollut muiden harrasteiden kanssa joten ei ole Voka saanut nyt huomiota.
Uusi kone on nyt moottoripukilla ja purettuna. Moottori on siis Volvon B230FB -531 kannella ja VX3 nokka-akselilla. Kansi on nyt laskettu ja lohkomaalattu ja puhdistettu. Männät puhalsin puhtaaksi kokeeksi sokerilla kun soodaakaan ei ollut heti saatavilla ja tuntui toimivan tuo sokeri hienosti. Keväänaikana aletaan sitten ensimmäistä kertaa koskaan tutustumaan Megasquirtin asennukseen saapa nähdä milloin tuo uusi kone käy Vokan perällä....
Kone on tarkoitus laakeroida, laittaa uudet männänrenkaat sitten kasaan ja toivottavasti paikalleen autoon. Vanha B19 kone on vielä autossa kiinni ja sen irroitus pitäisi aloittaa kunhan saadaan tuo uusi nippuun.
Vaihdoin myös nuo ylätukivarren puslat ja etupyörän laakerit. Kaikki oli vielä alkuperäsistä ja taisi tuo etupään kitinäkin selvitä
Pitää vähän projektin etenemistä päivittää. Kiireitä on ollut muiden harrasteiden kanssa joten ei ole Voka saanut nyt huomiota.
Uusi kone on nyt moottoripukilla ja purettuna. Moottori on siis Volvon B230FB -531 kannella ja VX3 nokka-akselilla. Kansi on nyt laskettu ja lohkomaalattu ja puhdistettu. Männät puhalsin puhtaaksi kokeeksi sokerilla kun soodaakaan ei ollut heti saatavilla ja tuntui toimivan tuo sokeri hienosti. Keväänaikana aletaan sitten ensimmäistä kertaa koskaan tutustumaan Megasquirtin asennukseen saapa nähdä milloin tuo uusi kone käy Vokan perällä....
Kone on tarkoitus laakeroida, laittaa uudet männänrenkaat sitten kasaan ja toivottavasti paikalleen autoon. Vanha B19 kone on vielä autossa kiinni ja sen irroitus pitäisi aloittaa kunhan saadaan tuo uusi nippuun.
Vaihdoin myös nuo ylätukivarren puslat ja etupyörän laakerit. Kaikki oli vielä alkuperäsistä ja taisi tuo etupään kitinäkin selvitä
- Liitteet
-
- b2301.jpg (75.26 KiB) Katsottu 3336 kertaa
-
- b2302.jpg (60.2 KiB) Katsottu 3336 kertaa
-
- mäntäpuhdas.jpg (57.7 KiB) Katsottu 3336 kertaa
-
- mäntälikainen.jpg (40.21 KiB) Katsottu 3336 kertaa
-
- pusla.jpg (45.32 KiB) Katsottu 3336 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Päivitellääs vähän rojektia taas.
Askartelin Vokan keulaan uusia ilmanohjaimia syylärille ja ihan ok onnistui. Mainoskylttimuovista tein uudet ohjaimet.
Askartelin Vokan keulaan uusia ilmanohjaimia syylärille ja ihan ok onnistui. Mainoskylttimuovista tein uudet ohjaimet.
- Liitteet
-
- baffle2.JPG (19.65 KiB) Katsottu 3229 kertaa
-
- baffle1.JPG (74.26 KiB) Katsottu 3229 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Päivitelläänpä taas vähän tialnnetta
"Uusi" kone olis nipussa uusilla männän renkailla ja laakeroituna. Vanhan koneen pois otto jo hyvin valmisteltuna ja vloppuna pitäisi se tuolta vaihdelaatikon kanssa pois ottaa. Mielenkiintoista on nähdä mikä kytkin asetelma ja vautipyörä sovellus tuolta paljastuu...
"Uusi" kone olis nipussa uusilla männän renkailla ja laakeroituna. Vanhan koneen pois otto jo hyvin valmisteltuna ja vloppuna pitäisi se tuolta vaihdelaatikon kanssa pois ottaa. Mielenkiintoista on nähdä mikä kytkin asetelma ja vautipyörä sovellus tuolta paljastuu...
- Liitteet
-
- volvoB19.JPG (103.62 KiB) Katsottu 3048 kertaa
-
- volvoB230.JPG (85.56 KiB) Katsottu 3048 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Kovasti on Vokan kanssa nyt puuhattu ja vanha kone on lattialla ja kytkinpakettikin purettu.
Kytkin siellä oli ihan volkkarin oma ja ihan hyväkuntoinekin se oli uusi menee kuitenkin tilaukseen. Vauhtipyörä on vielä vähän mysteeri täytyy verrata sitä volvon vauhtikseen, että olisiko se sellaisesta sorvattu.
Vetaritkin otin pois ja oikean puoleiset nivelet näytti tosi pahalta oli uraa ja ruostetta. Kumit vetareissa ei olleet kunnolla tiiviit akseliin niin olisiko päässyt vettä tuonne niveleen.
Kytkin siellä oli ihan volkkarin oma ja ihan hyväkuntoinekin se oli uusi menee kuitenkin tilaukseen. Vauhtipyörä on vielä vähän mysteeri täytyy verrata sitä volvon vauhtikseen, että olisiko se sellaisesta sorvattu.
Vetaritkin otin pois ja oikean puoleiset nivelet näytti tosi pahalta oli uraa ja ruostetta. Kumit vetareissa ei olleet kunnolla tiiviit akseliin niin olisiko päässyt vettä tuonne niveleen.
- Liitteet
-
- IMG_3511.JPG (152.11 KiB) Katsottu 2935 kertaa
-
- IMG_3512.JPG (123.71 KiB) Katsottu 2935 kertaa
-
- 4C09D93E-F6B1-4638-8437-09F22F4D0788.jpg (71.33 KiB) Katsottu 2935 kertaa
-
- 12187E62-FA3F-44B3-AE14-7D1237349CE2.jpg (71.92 KiB) Katsottu 2935 kertaa
-
- vetari.JPG (89.78 KiB) Katsottu 2935 kertaa
-
- vetarinkori.jpg (61.44 KiB) Katsottu 2935 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Laitetaas vähän tilanne päivitystä Edistyy ne projektit vaikka osien saanti vaikeutunut hieman.
Pääsiäisenä tuota olsi tarkoitus starttailla saa nähä saadaanko hörähtään...
Pääsiäisenä tuota olsi tarkoitus starttailla saa nähä saadaanko hörähtään...
- Liitteet
-
- b230paikallaan.jpg (111.92 KiB) Katsottu 2618 kertaa
-
- ruiskukisko.jpg (50.57 KiB) Katsottu 2618 kertaa
-
- mega.jpg (88.55 KiB) Katsottu 2618 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Noniin nyt on Voka saatu tienpäälle ja uusi kone toimii ensimmäisen koeajo/ säätölenkin jälkeen hienosti. Kaupunkiajoon tuo nyt aluksi säädettiin ja tuntuu olevan että 3 vaihteella voi tuolla kaupungissa ajella hienosti. Vääntöä koneessä on varmaan vaihdelaatikolle liikaakin. Ajellaan nyt konetta sisään vähän aikaa noin ja säädellään sitten hereämmäksi.
Mittaristo on ehdottomasti alettava päivittämään. Matkamittari ei toimi, ö-painevalo ei toimi, kello ei toimi. Lämpömittari toimii ilmeisesti volvon anturilla väärinpäin? Viisari makaa vasemmassa reuynassa ja nousee sieltä paksun valkoisen alueen oikeaan reunaan.... ja nesteen varoitusvalo tietenkin vilkkuu kokoajan. yksi ajatus kävi että josko tähän 3 koppasen golffin mittariston asentaisi kun sellaisia hyllyssä on.
Mittaristo on ehdottomasti alettava päivittämään. Matkamittari ei toimi, ö-painevalo ei toimi, kello ei toimi. Lämpömittari toimii ilmeisesti volvon anturilla väärinpäin? Viisari makaa vasemmassa reuynassa ja nousee sieltä paksun valkoisen alueen oikeaan reunaan.... ja nesteen varoitusvalo tietenkin vilkkuu kokoajan. yksi ajatus kävi että josko tähän 3 koppasen golffin mittariston asentaisi kun sellaisia hyllyssä on.
Re: Voka-Doka projekti
Kannattaa katsoa jos saisi jonnekin asennettua tölkin alkuperäisen anturin, niitäkin on kahta mallia, ruuvattavaa abikolla ja modernimpaa pannalla kiinni olevaa johon tulee moninapaliitin. Jälkimmäisen saa ainakin kiinni T-kappaleeseen 4A0819497 jossa 19mm letkulähdöt.
< 15kWh/100km
Re: Voka-Doka projekti
Vähän päivityksiä
Vokaan laitettu keskuslukitus ja etuspoileri. Takapuskuri vielä puuttuu kun ei ole ehtinyt maalikauppaan ja sisustaan on ovipahvit työnalla.
Vokaan laitettu keskuslukitus ja etuspoileri. Takapuskuri vielä puuttuu kun ei ole ehtinyt maalikauppaan ja sisustaan on ovipahvit työnalla.
- Liitteet
-
- etuspoileri.jpg (129.56 KiB) Katsottu 2153 kertaa
-
- spoileri2.jpg (23.11 KiB) Katsottu 2153 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Ovipahvien teko on aloitettu ja ensimmäinen on jo valmiina. Teen nuo 3mm vanerista ja ainakin kuskin ovesta tuli hyvä. Kangas tuohon päälle ja kaiuttimet niin eiköhän siitä hyvä tule. Täytyy vielä kaivaa Audi S3:sen ovipahvit esille, että voisiko niistä käyttää osia tai kangasta hyödyksi noiden verhoiluun. niissä kun olis samaa kuviota mitä penkeissäkin.
- Liitteet
-
- ovipaneli.jpg (104.58 KiB) Katsottu 1990 kertaa
Re: Voka-Doka projekti
Mitäs käytit kiinnikkeinä, vai onko noi niitä samoja nappuloita millä esim. takaluukin pahvi on kiinni (ja doppelissa myös sivuovi)..
< 15kWh/100km
Re: Voka-Doka projekti
Kiinnikkeet on ihan orginaali kiinnikkeitä uusia kylläkin. Noilla kun kiinnittää voi kankaan liimata tuohon päälle.
Re: Voka-Doka projekti
Hyvältä näyttää projekti,
Ite käsittelin vastaavat vanerit esm. saunasuojalla niin pysyy muodossaan paremmin eikä imaise kosteutta niin alyttömyyksiä ulkopuolelta vaikka on se muovi siinä välissä.. Kestää kyllä varmasti siis ilman tuotakin käsittelyä, tuolla vanerilla on vaan taipumusta mennä epämääräiselle rullalle kun saa kosteutta.
Jos haluaa hifistellä niin ~3mm vaahtomuovi kankaan alle niin saa ''pingotettua'' kankaan tuohon päälle (https://www.muovijalelu.fi/kauppa/vaaht ... -x-150-cm/), tällä sain ite siistimmän lopputuloksen.. Tahtoi suoraan pingottamalla jäädä kangas löysälle ja sitten kun taas liimailin vanerille ilman tuota niin en ollu lopputulokseen tyytyväinen.. Mutta tämä on tekijästä kiinni tosin, ite ei vaan ofaa
Sitten vielä kysymys liittyen rengastukseen;
Ite käsittelin vastaavat vanerit esm. saunasuojalla niin pysyy muodossaan paremmin eikä imaise kosteutta niin alyttömyyksiä ulkopuolelta vaikka on se muovi siinä välissä.. Kestää kyllä varmasti siis ilman tuotakin käsittelyä, tuolla vanerilla on vaan taipumusta mennä epämääräiselle rullalle kun saa kosteutta.
Jos haluaa hifistellä niin ~3mm vaahtomuovi kankaan alle niin saa ''pingotettua'' kankaan tuohon päälle (https://www.muovijalelu.fi/kauppa/vaaht ... -x-150-cm/), tällä sain ite siistimmän lopputuloksen.. Tahtoi suoraan pingottamalla jäädä kangas löysälle ja sitten kun taas liimailin vanerille ilman tuota niin en ollu lopputulokseen tyytyväinen.. Mutta tämä on tekijästä kiinni tosin, ite ei vaan ofaa
Sitten vielä kysymys liittyen rengastukseen;
Ottaako tolla setillä edestä mistään kiinni, siis käyttötilanteessa?..vanne on sen 18" 8,5 leveä ja Et 35...Eteen tuli renkaiksi 225/45 r18 ja taakse 245/40 r18 ja hienosti tuntuu istuvan. Edessä 10mm spaceri...
Re: Voka-Doka projekti
Eturenkaat voi välillä vastata kaariin kun sattuu juuri möykyn/patin kohdalla kääntämään jyrkästi ja kesällä kun hytissä oli 6hlö kuorma piti jyrkissä käännöksissä olla tarkkana. Eturenkaat olis saanu olla ehkä vähän matalammat mutta nyt mennään kuitenkin laillisesti kantavuuden mukaan. Kaarien rullaus olis kyllä suunnitteilla.