Hihnapyörän vatkaus?
Hihnapyörän vatkaus?
Olisikohan jollakin apuja ongelmaaani. Tölkki syncrooni on vaihdettu Passatin 1.9TD kone. Koneen kampiakselissa oleva uritettu hihnapyörä (laturi-vesipumppu-kampiakseli) "vetkuttaa" tyhjäkäynnillä. Se keskittää itsensä tasakäyntiseksi, kun laittaa kierroksia.
Avasin jakohihnan suojakotelon ja jakohihna pyörii tasaisesti eli kampiakseli ei voine olla kiero, jolloin heitto syntyy siivapyörän laipassa. Kokeilin vaihtamalla uuden siivapyörän, mutta vatkasi samanlailla kuin vanhakin. Eli hihnapyörä on suora. Vatkaus on useita millejä (2-3mm)
Voiko kampiakselin päässä oleva siivapyörän vastinlaipassa olla heittoa??? Olen ymmyrkäisenä. Löytyisikö teiltä ideoita/kokemusta vastaavasta.
Avasin jakohihnan suojakotelon ja jakohihna pyörii tasaisesti eli kampiakseli ei voine olla kiero, jolloin heitto syntyy siivapyörän laipassa. Kokeilin vaihtamalla uuden siivapyörän, mutta vatkasi samanlailla kuin vanhakin. Eli hihnapyörä on suora. Vatkaus on useita millejä (2-3mm)
Voiko kampiakselin päässä oleva siivapyörän vastinlaipassa olla heittoa??? Olen ymmyrkäisenä. Löytyisikö teiltä ideoita/kokemusta vastaavasta.
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Katso varalta ainakin sen siivapyörän värinänvaimenninkumin kunto. Kumivulkanointikin pukkaa joskus repeämään. Näyttääkö tältä: http://www.youtube.com/watch?v=uAl_8GwCLXw
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Ei onneksi. Heiluu vain epäkeskosi eteen ja taakse mutta ei ylös ja alas. Kokeilin uudella pyörällä ja teki saman liikkeen eli ei vikaa hihnapyörässä erään logiikan mukaan.
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Kampiakselin pääty koneistukseen ja uudella jakohihnapyörällä ja pultilla kiinni
< 15kWh/100km
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Samaa veikkaan itsekkin, hihna pyörä kun vippaa 1mm niin hihna pyrösässä se on jo 3mm...dmn kirjoitti:Kampiakselin pääty koneistukseen ja uudella jakohihnapyörällä ja pultilla kiinni
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Taitaa usein olla se ainut lääke. Onko kukaan kokeillut oikaista akselin päätä itse sellaisella kalvaimella? Arvokas työkalu, mutta löytyy joiltakin korjaamoilta. Itse olen tyytynyt käyttämään suosiolla koneistamoa. Kalvain.
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Dobbelin koneesta oikaisin ite laina kalvaimella mutta ajattelin hankkia itelle samanlaisen mikä oli lainassa, hinta on paljon vähemmän kun 300€
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Ilmeisen yleinen vika myös 1.6 koneissa, heitin tossa just taannoin 4kpl kampiakseleita kierrätykseen kun niistä oli se jakohihnapyörän kolo ihan morjestanu, olikos parhaimpaan kampeen jo ehditty tekemään 3kpl lisää uria orikkiksen lisäksi Liekö jäänyt aina oikaisematta.
Käsittääksenihän se pyörähän pyörii siinä kampuran päässä ihan kiinnityspultin aiheuttaman kitkan voimalla, tuo kohdistushammas ei auta kuin asennuksen ajan, joten se rupee vippaamaan niin joku paikka on päässyt tuossa kombinaatiossa jo elämään ja aikapommi on viritetty
Käsittääksenihän se pyörähän pyörii siinä kampuran päässä ihan kiinnityspultin aiheuttaman kitkan voimalla, tuo kohdistushammas ei auta kuin asennuksen ajan, joten se rupee vippaamaan niin joku paikka on päässyt tuossa kombinaatiossa jo elämään ja aikapommi on viritetty
< 15kWh/100km
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Löysälle jäänyt tai löystynyt kunkkupultti aiheuttaa sen että hihnapyörä pääsee hakkaamaan uran ja pyörän hampaan paskaksi jonka takia pyörä alkaa vipottamaan eli ns. Akseli vääntyy.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Käsitykseni mukaan siis jakohihnapyörä on kiilauralla kiinni akselissa ja sitten kuningaspultti kiristää sen akseliin. Siivapyörä on neljällä pultilla/ruuvilla kiinni jakohihnapyörässä.
Katselin vanhempaa 1,6TD:tä käynnissä tänään ja käyttäytyi samalla lailla eli siivapyörä vatkasi tyhjäkäynnillä ja tasotti pyörimisensä kierroksilla. Taitaa olla tyypillistä tällaisille koneille.
Tuo kuulostaa mahdolliselle tuo akselinpääjuttu. Täytyy koittaa mitata heittokellolla jahohihnarattaan mahdollinen heitto ja sitten vielä kampiakselin naaman heitto.
Katselin vanhempaa 1,6TD:tä käynnissä tänään ja käyttäytyi samalla lailla eli siivapyörä vatkasi tyhjäkäynnillä ja tasotti pyörimisensä kierroksilla. Taitaa olla tyypillistä tällaisille koneille.
Tuo kuulostaa mahdolliselle tuo akselinpääjuttu. Täytyy koittaa mitata heittokellolla jahohihnarattaan mahdollinen heitto ja sitten vielä kampiakselin naaman heitto.
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Se kampiakselin pää ei varsinaisesti väänny vaan tyssääntyy kasaan ja siksi pyörä alkaa vipottaa. Eli juurikin se ns.kiilaura hakkaantuu leveäksi, hammaspyörän kiilaosa kapenee ja rautahan siirtyy aina silloin johonkin suuntaan ja se suunta tässä tapauksessa on hihnapyörää vasten koska joko kunkkupultti on löysällä/löystynyt niin rauta pääsee työntämään pyörää vinoon ja jos apulaitehihna pyörä on suora ja silti vipottaa niin syy on varmasti kampuranpäässä. Lisäämällä kierroksia se vipotus ei voi mihinkään hävitä se on vaan silmän lumetta tai sitten olet onnistunut kiristämään apuhihnapyörän jotenkin todella erikoisesti.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Se kiilaurahan on millin väljä jo vakiona, ei sitä voi käyttää mihinkään voiman välittämiseen.Syncro4wd kirjoitti:Käsitykseni mukaan siis jakohihnapyörä on kiilauralla kiinni akselissa ja sitten kuningaspultti kiristää sen akseliin.
< 15kWh/100km
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Juurikin näindmn kirjoitti:Se kiilaurahan on millin väljä jo vakiona, ei sitä voi käyttää mihinkään voiman välittämiseen.Syncro4wd kirjoitti:Käsitykseni mukaan siis jakohihnapyörä on kiilauralla kiinni akselissa ja sitten kuningaspultti kiristää sen akseliin.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Ei sen vatkauksen loppumisen tarvitse olla silmänlumetta...käsittääkseni värinänvaimennuksen omaava siivapyörä on vulganoidulla kumilla rakennettu siten, että keskiö on kuminvälityksellä kiinni ulkokehässä. Ajattelin, että tasaus johtuu siitä, että "värinänvaimennin" toimii eli vuganoitu kumi sallii hyrrävoimien tasata vipotuksen? olenkohan ihan mettäs?
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Tutkin koneeni valmistenumeron perusteella koneen alkuperää ja selvisi, että on 1,9D 1Y kone, joka on turbotettu myöhemmin eli ei AAZ. vaikuttaako asiaan? AAZ siivapyörä kuitenkin kävi paikalleen, kun kokeilin. Tota konetta vuonna 1994 on ollut Golfissa ja esim Toledossa, ei enää Passatissa. onko toi sama kone muuten kuin AAZ?
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Eipä noissa hirveetä eroa ole, en muista oliko 1y:ssä öljysuihkuja männän alla mutta muilta osin ei pitäs erota.
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Nyt selvisi sitten koneeni tyyppi. Y1 vaikka lohkon toisella puolella lukee 1,9TD, nimittäin lohko on monissa Wv malleissa sama ja samoilla stansseilla vaikka koneesta olisi tehty turbotettu versio. Golfeissa vaikka konekoko on ollut 1.6L on voinut lohkossa olla merkintä 1,8L.
Näyttä sille, että diagnoosiksi vahvistuu kampiakselin pään heitto, joka löystyneen kuningaspultin vuoksi on alkanut oireilla. Tämä selviää parin viikon päästä. Nyt löytyi mies ja sorvi, jolla voidaan oikaista akselinpää koneen ollessa paikalla. Laitan infoa, kun homma tehty.
Näyttä sille, että diagnoosiksi vahvistuu kampiakselin pään heitto, joka löystyneen kuningaspultin vuoksi on alkanut oireilla. Tämä selviää parin viikon päästä. Nyt löytyi mies ja sorvi, jolla voidaan oikaista akselinpää koneen ollessa paikalla. Laitan infoa, kun homma tehty.
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Joo "sama" lohko perustuu 70-luvun 1.5 bensa koneeseen ja jos tehdään karkea veto niin "samaa" lohko muottia käytettiin vielä pitkälle 2000 lukua tosin litratilavuudet on muuttunet ja moni muukin. Muista sitten ostaa uusi se hihnapyörä ja pultti, tossa hommassa säästäminen ei kannata
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Uudet on jo tilattu. Hihna, jakohihnan ratas ja pultti. Kiristää saa jäädä, kun on vaihdettu 3tkm sitten.
Re: Hihnapyörän vatkaus?
Tälläiset jutut kiinnostaa. Hieno homma jos saadaan jotain juttua.Syncro4wd kirjoitti:Nyt löytyi mies ja sorvi, jolla voidaan oikaista akselinpää koneen ollessa paikalla. Laitan infoa, kun homma tehty.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.