1,9 -> 2,1 transformaatio
1,9 -> 2,1 transformaatio
Nähtävästi kaikki hyvät surffirannat sijaitsee jonku vuoriston takana, joten pakuun tarvitaan tehoa. 1,9 kulkee erittäin hyvin täydellä kuormalla tasaisella, mutta ylämäissä joutuu vatkaamaan kolmosen sisään huudattamaan konetta ja tyytymään 60km/h nopeuteen. Ilmastointi päällä ylämäki menee aivan naurettavaksi, ja pitää valita haluaako päästä mäen päälle ja hikoilla vai nauttia kylmästä viimasta niskassa ja nilkuttaa..
Olemassa olevan koneen jäähy järjestelmää pitäisi huoltaa niin mietinnässä on koneen vaihto.
Kannattaako ?
1,9 on digifantin ruiskulla ja käsittääkseni on noin 80 ponin kone teoriassa. Jäähyjärejestelmän osista iso osa on N/A joten niitä pitää tilailla sieltä täältä joka sopii huonosti matkan päällä tapahtuviin huoltoihin.
Kaikkein kiinnostavinta olisi kuitenkin tehon lisäys. Ilmastointi päällä olisi mukava päästä vielä ylämäkeen.
Paljon 2,1l koneesta voi järkevästi kutitella ilman että koneen kestävyys merkittävsti heikentyy?
Osaako joku arvoida paljon maksaisi koneen osto tarvittavine osineen+remontti? Sen verran v-mäinen homma kuitenkin että sen haluaa tehdä vain kerran.
Mielipiteitä, hinta arvioita?
Olemassa olevan koneen jäähy järjestelmää pitäisi huoltaa niin mietinnässä on koneen vaihto.
Kannattaako ?
1,9 on digifantin ruiskulla ja käsittääkseni on noin 80 ponin kone teoriassa. Jäähyjärejestelmän osista iso osa on N/A joten niitä pitää tilailla sieltä täältä joka sopii huonosti matkan päällä tapahtuviin huoltoihin.
Kaikkein kiinnostavinta olisi kuitenkin tehon lisäys. Ilmastointi päällä olisi mukava päästä vielä ylämäkeen.
Paljon 2,1l koneesta voi järkevästi kutitella ilman että koneen kestävyys merkittävsti heikentyy?
Osaako joku arvoida paljon maksaisi koneen osto tarvittavine osineen+remontti? Sen verran v-mäinen homma kuitenkin että sen haluaa tehdä vain kerran.
Mielipiteitä, hinta arvioita?
Home is where you park it.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Turbo ja ohjelmoitava ruisku 1.9 kylkeen ? Tai jos haluaa pitää orkkiksena niin vakio 112hp romut sisään, kulkeehan jo silläkin mukavasti. Tai sitten subarun tekniikalla. Rahapussin mukaan
Mutta onkos tää vähäpäästöisenä merkitty suomen rekisteriin? Se saattaa rajoittaa huimimpia visioita.
Mutta onkos tää vähäpäästöisenä merkitty suomen rekisteriin? Se saattaa rajoittaa huimimpia visioita.
< 15kWh/100km
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Käytännössä pakukäyttöön wasserin viritysmahdollisuudet ovat varsin rajalliset, koska viritystä ei voi tehdä kierrosaluetta nostamalla. Ja oikeastaan teho ei ole se mitä tarvitaan, vaan vääntöä.
Itse lähtisin vääntöä hakemaan pitkäiskuisella kampiakselilla (kuplan kampi + vauhtis maksaa muutaman satkun) ja sille kaveriksi laadukkaat kiertokanget.
Toinen kohtuu helppo ja selkeä parannuksen kohde vääntöä haettaessa olisi pakosarja. Jossain on valmiitakin sarjoja ollut myytävänä, mutta se kuinka laadukkaita ne ovat oikeasti mitoitukseltaan, on aina arvoitus.
Kolmas ja huomattavasti jo vaikeampi viritystapa olisi sitten asentaa ohjelmoitava ruisku&sytkä ja lähteä moottorikartoilla hakemaan sitä vääntöä.
Itse lähtisin vääntöä hakemaan pitkäiskuisella kampiakselilla (kuplan kampi + vauhtis maksaa muutaman satkun) ja sille kaveriksi laadukkaat kiertokanget.
Toinen kohtuu helppo ja selkeä parannuksen kohde vääntöä haettaessa olisi pakosarja. Jossain on valmiitakin sarjoja ollut myytävänä, mutta se kuinka laadukkaita ne ovat oikeasti mitoitukseltaan, on aina arvoitus.
Kolmas ja huomattavasti jo vaikeampi viritystapa olisi sitten asentaa ohjelmoitava ruisku&sytkä ja lähteä moottorikartoilla hakemaan sitä vääntöä.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Varmasti olet jo homman miettinyt, mutta voisin kuitenkin väläyttää että oletko TDI-konversion puntaroinut ihan loppuun ja tyrmännyt? Uskon että virittämällä wasseria tai vaihtamalla toisen arpakoneen kiinni saat hikikarpalot alpeilla ihan muusta syystä otsalle kuin ilmastoinnin puutteesta. TDI tekniikkaa löytyy joka kylästä, vakio-osilla saa pitkälti kiinni ja kovin ovat tunnettuja kestostaan. Kustannuksiltaan ei hyvästä (100% läpikäyty) wasserista eroa ja sillä tulee vääntökin ratkaistua kertaheitolla. Toinen vaihtoehto sitten jo mainittu 2.2l subarun tekniikka, mutta sitäkin konetta on verraittain vähän saatavilla, mikä ei olisi arpamoottori. Tuppaa itsellä olemaan hienoinen luottamuspulaa 200tkm ylittäneeseen subarunkin tekniikkaan. Hyvää se on mutta ei vedä vertoja VAG TDI:lle.
Ei, ei kyllä maailman surffirantojen kiertelyyn viritetty Wasseri olisi minun valinta. Pitää jo olla tunteita sitä tekniikkaa kohtaan.
Ei, ei kyllä maailman surffirantojen kiertelyyn viritetty Wasseri olisi minun valinta. Pitää jo olla tunteita sitä tekniikkaa kohtaan.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Ääni TDI:lle ellei ole boxer fanaatikko
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Diesel ei oikeastaan kiinnosta ja taloudellisestikin siinä on kohtuu vähän järkeä, kun moottori + remppa + swap ja siihen päälle käyttövoimavero niin tehosta tulee tarpeettoman kallista.
Boxer on kuitenkin lähellä sydäntä. Viritys olisi siis oikeastaan ainoa toivo saada lisää tehoa ja mahdollisuus hurjastella vuoristoteitä ylämäkeen.
GoWestyn moottori sarjoissa saa kalliita poneja konetta kasvattamalla. Samaisen firman artikkelissa vertaillaan muiden valmistajien mäntiä http://www.gowesty.com/library_article.php?id=105
Oma osaaminen ei riitä arvioimaan kokonaisuutta, mutta taas logiikkana olisi käyttää hieman enemmän rahaa rakennus vaiheessa periaatteella pay once cry once.
Nyt pitäisi sukeltaa syvemmälle ja koittaa selvitellä hintoja ja tekijää.
Boxer on kuitenkin lähellä sydäntä. Viritys olisi siis oikeastaan ainoa toivo saada lisää tehoa ja mahdollisuus hurjastella vuoristoteitä ylämäkeen.
GoWestyn moottori sarjoissa saa kalliita poneja konetta kasvattamalla. Samaisen firman artikkelissa vertaillaan muiden valmistajien mäntiä http://www.gowesty.com/library_article.php?id=105
Oma osaaminen ei riitä arvioimaan kokonaisuutta, mutta taas logiikkana olisi käyttää hieman enemmän rahaa rakennus vaiheessa periaatteella pay once cry once.
Nyt pitäisi sukeltaa syvemmälle ja koittaa selvitellä hintoja ja tekijää.
Home is where you park it.
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Oettingerin WBX6, tosin sellaisen löytäminen voi olla työlästä.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Kampissahan seisoskelee ihka aito wbx 3,7l tölkki eikun kaupan teolle. Auto säilöön ja moottori swappiT3Syncro kirjoitti:Oettingerin WBX6, tosin sellaisen löytäminen voi olla työlästä.
180ponin oettingerillä pitäisi päästä ylämäkeen ja samalla voisi vaihtaa automattilaatin samasta tölkistä....
Home is where you park it.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Niin paitsi että tän varmaan saa matkailuautoksi rekisteröityä, vuotuiset maksut onkin ihan eri suuruusluokkaa..Sinky kirjoitti:Diesel ei oikeastaan kiinnosta ja taloudellisestikin siinä on kohtuu vähän järkeä, kun moottori + remppa + swap ja siihen päälle käyttövoimavero niin tehosta tulee tarpeettoman kallista.
< 15kWh/100km
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Käsittääkseni 1,9m seisontakorkeus ei täyty koska nostokatto ei kelpaa...dmn kirjoitti:Niin paitsi että tän varmaan saa matkailuautoksi rekisteröityä, vuotuiset maksut onkin ihan eri suuruusluokkaa..Sinky kirjoitti:Diesel ei oikeastaan kiinnosta ja taloudellisestikin siinä on kohtuu vähän järkeä, kun moottori + remppa + swap ja siihen päälle käyttövoimavero niin tehosta tulee tarpeettoman kallista.
Home is where you park it.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Niin mutta henkilöautosta voi tehdä verollisen matkailuauton, tuskin hirveästi kustannukset nousee. Suomi-mallin verottomasta pakusta ei sen sijaan ole järkeä tehdä muuta kuin veroton matkailuauto tällä hetkellä kun systeemit on niin hanurista. Itse suosisin myös dieseliä, mutta olkoon ne autot erikseen. En lähtisi bensa-autoa muuttamaan. Iskutilavuutta vaan reilusti niin kai se vääntökin siinä kasvaa. Eikös tuostakin saa lähelle 3 litraisen oikeilla palikoilla
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Sullahan on autoverot jo maksettu, joten tuosta ei tarvitse välittää.Sinky kirjoitti:Käsittääkseni 1,9m seisontakorkeus ei täyty koska nostokatto ei kelpaa...dmn kirjoitti:Niin paitsi että tän varmaan saa matkailuautoksi rekisteröityä, vuotuiset maksut onkin ihan eri suuruusluokkaa..Sinky kirjoitti:Diesel ei oikeastaan kiinnosta ja taloudellisestikin siinä on kohtuu vähän järkeä, kun moottori + remppa + swap ja siihen päälle käyttövoimavero niin tehosta tulee tarpeettoman kallista.
< 15kWh/100km
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
[engineering bullshit] P=2*pi*n*M (eli teho=kulmanopeus(2*3,14*pyörimisnopeus 1/s)*vääntömomentti). Kun puhutaan kansankielisesti, että kaivataan lähinnä vääntöä, niin todellisuudessa teho kasvaa tismalleen samassa suhteessa kyseisellä pyörimisnopeudella kuin vääntömomenttikin, sillä teho on vain laskennallinen suure, jonka lähtökohtana ovat vääntömomentti ja moottorin pyörimisnopeus (kulmanopeus). Tehoa ja vääntömomenttia ei siis voi erottaa toisistaan.
Esimerkki laskuna voi kokeilla vaikka tätä: Mikä on teho kierrosnopeudella 3500 rpm ( 58,3 kierrosta sekunnissa (1/s) ), kun vääntömomentti on 170 Nm? Virityksen vaikutusta tehoon voi arvioida sijoittamalla samaan kaavaan vääntömomentiksi vaikka optimistisen 220 Nm. Vastaus tulee watteina, joten jaa lopputulos tuhannella saadaksesi kilowatteja. Tästä saa taas hevosvoimia jakamalla luvun arvolla 1,36.[/end of engineering bullshit]
Tämä "informaatiopläjäys" ihan vain yleissivistyksen nimissä, eli toivottavasti kukaan ei vedä herneitä. Ymmärän kyllä, että mitä alkuperäinen kirjoittaja tällä varmasti haki, sillä ko. tapa asian ilmaisemiseksi vaivaa myös ammatikseen aiheesta kirjoittavia tahoja (kts. Tekniikan Maailma). Takavuosina F1-autojen vääntömomentit taisivat olla niinkin huikeita kuin noin 350 Nm. Kierrosluvut pyörivät sitten siellä 20 000 rpm ( 333,33 kierrosta/sekunti-), joten tehoa tulikin ihan kivasti ko. momentilla.
ps. Täysremontti wasseriin virityksen yhteydessä, että uskaltaa luottaa reissun päällä. Noin niinku vaihtoehtona TDI:lle. Kyllä se sitten kestää!
Esimerkki laskuna voi kokeilla vaikka tätä: Mikä on teho kierrosnopeudella 3500 rpm ( 58,3 kierrosta sekunnissa (1/s) ), kun vääntömomentti on 170 Nm? Virityksen vaikutusta tehoon voi arvioida sijoittamalla samaan kaavaan vääntömomentiksi vaikka optimistisen 220 Nm. Vastaus tulee watteina, joten jaa lopputulos tuhannella saadaksesi kilowatteja. Tästä saa taas hevosvoimia jakamalla luvun arvolla 1,36.[/end of engineering bullshit]
Tämä "informaatiopläjäys" ihan vain yleissivistyksen nimissä, eli toivottavasti kukaan ei vedä herneitä. Ymmärän kyllä, että mitä alkuperäinen kirjoittaja tällä varmasti haki, sillä ko. tapa asian ilmaisemiseksi vaivaa myös ammatikseen aiheesta kirjoittavia tahoja (kts. Tekniikan Maailma). Takavuosina F1-autojen vääntömomentit taisivat olla niinkin huikeita kuin noin 350 Nm. Kierrosluvut pyörivät sitten siellä 20 000 rpm ( 333,33 kierrosta/sekunti-), joten tehoa tulikin ihan kivasti ko. momentilla.
ps. Täysremontti wasseriin virityksen yhteydessä, että uskaltaa luottaa reissun päällä. Noin niinku vaihtoehtona TDI:lle. Kyllä se sitten kestää!
- AT5nok
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7743
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
KiloWatit kerrotaan 1,36 niin saadaan hevosvoimia >< hevosvoimat jaetaan 1,36 kun halutaan KiloWatteja
Esim 66 KW x 1.36 = 90 hv >< 90 hv / 1,36 = 66 KW
Lukion laajan matikan ja fysiikan kertaus
Esim 66 KW x 1.36 = 90 hv >< 90 hv / 1,36 = 66 KW
Lukion laajan matikan ja fysiikan kertaus
Viimeksi muokannut AT5nok, 19.08.2012 10:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: 1200.
Syy: 1200.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Olenko käsittänyt oikein että kun pakussa ei ole abseja niin matkailu autona tulee 80lätkä perseeseen?dmn kirjoitti:Sullahan on autoverot jo maksettu, joten tuosta ei tarvitse välittää.Sinky kirjoitti:Käsittääkseni 1,9m seisontakorkeus ei täyty koska nostokatto ei kelpaa...dmn kirjoitti:Niin paitsi että tän varmaan saa matkailuautoksi rekisteröityä, vuotuiset maksut onkin ihan eri suuruusluokkaa..Sinky kirjoitti:Diesel ei oikeastaan kiinnosta ja taloudellisestikin siinä on kohtuu vähän järkeä, kun moottori + remppa + swap ja siihen päälle käyttövoimavero niin tehosta tulee tarpeettoman kallista.
Henkilöautossahan tätä ei ole.
Home is where you park it.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Tässä päästään asianytimeen iskutilavuuden kasvatus taitaa olla paras ratkaisu. Samalla laatikkoa tulee varmaan muokata pidemmäksi että saa jotain kompensaatiota bensankulutukseen. Vielä kun vaihtaa renkaat haaveiltuun 15" ronalin vanteilla alkaa olla paketti käsillä.redi kirjoitti:Niin mutta henkilöautosta voi tehdä verollisen matkailuauton, tuskin hirveästi kustannukset nousee. Suomi-mallin verottomasta pakusta ei sen sijaan ole järkeä tehdä muuta kuin veroton matkailuauto tällä hetkellä kun systeemit on niin hanurista. Itse suosisin myös dieseliä, mutta olkoon ne autot erikseen. En lähtisi bensa-autoa muuttamaan. Iskutilavuutta vaan reilusti niin kai se vääntökin siinä kasvaa. Eikös tuostakin saa lähelle 3 litraisen oikeilla palikoilla
Itselläni moottori remotti kokemus rajautuu vespan koneen läpikäyntiin, joten wasserin virittämiseen ei oikein ole edellytyksiä.
Pitäisi siis löytää paja tai tekijä moottori rempalle. Tällä ymmärryksellä tekisi mieli tilata gowestyn paketti koneen muuttamiseksi 2,5l ja samainen firma julkaisee tässä näpääimillä uuden moottorin ohjauksen, mutta kustannukset ameriikasta osien ostoon on vaan aivan liian järkyttävät. Varmasti euroopasta saisi hyvän kokonaisuuden virittämiseen, mutta itsellä ei riitä edes ymmärrys osien vertailuun.
Home is where you park it.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Jos ei pajan ulkoiset puitteet ole määräävä tekijä, vaan oikeesti laadukkaat voimakoneet.
Niin suosittelen tätä: http://www.yritystele.fi/node/30944
Viimeksi kun kävin niin ilmaboxer koneita oli n.1.5m x 2.0m läjä odottamassa käsittelyä.
Saattaa olla jokseenkin pitkä odotus aika, mutta kyllä kannattaa odottaa...
Se voima lymyää aika pitkälle kannen kanavissa, ja jos saat koneesi tämän virtuoosin käsiteltäväksi, niin takaan että liikkuu.
Kannattaa käydä paikan päällä keskustelemassa, nämä herrasmiehet eivät nettiä tunne...
-Pete-
Niin suosittelen tätä: http://www.yritystele.fi/node/30944
Viimeksi kun kävin niin ilmaboxer koneita oli n.1.5m x 2.0m läjä odottamassa käsittelyä.
Saattaa olla jokseenkin pitkä odotus aika, mutta kyllä kannattaa odottaa...
Se voima lymyää aika pitkälle kannen kanavissa, ja jos saat koneesi tämän virtuoosin käsiteltäväksi, niin takaan että liikkuu.
Kannattaa käydä paikan päällä keskustelemassa, nämä herrasmiehet eivät nettiä tunne...
-Pete-
211-Kastenwagen
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Paku (N1) ei voi olla matkailuauto. Tietyin edellytyksin siitä voi muutoskatsastaa sellaisen, mutta samalla vaihtuu ajoneuvoluokaksi henkilöauto (M1).Sinky kirjoitti: Olenko käsittänyt oikein että kun pakussa ei ole abseja niin matkailu autona tulee 80lätkä perseeseen?
Henkilöautossahan tätä ei ole.
Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä kerrotaan 3 pykälässä ajoneuvoluokan ja varusteiden (kuljettajan turvatyyny ja ABS) vaikutuksesta ajoneuvon suurimpaan sallittuun nopeuteen. Pakettiautot, joiden oma massa on ennen vuotta 1995 käyttöönotettujen osalta alle 1800 kg, ovat 100 km/h kulkineita. Vuodesta 1995 alkaen raja on 1875 kg, eli sen alta olevat saavat mennä satasta ilman, että tarvii olla edellä mainittuja varusteita. Sama koskee mm. matkailuautoja. Kokonaismassan raja on niiden osalta 3500 kg, jotta voidaan vielä päästä satasen rajoitukseen käsiksi.
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Tässä jotain mitä itse löytänyt viritys aiheesta, muista suodattaa ulkomaalaisten kone viritys "ohjeista" turha kakki pois
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 5&start=60
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=273407
Esim. Jenkkien puristukset pääsääntöisesti turhan ujoja Suomalaiseen makuun.
Meillä bensan laatu ja oktaanit kuitenkin valovuoden päässä siitä mitä ameriikassa saa.
Jos hommat menee kuin römsöössä, niin aloitan oman wbx kone projektin talven aikana.
-Pete-
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 5&start=60
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=273407
Esim. Jenkkien puristukset pääsääntöisesti turhan ujoja Suomalaiseen makuun.
Meillä bensan laatu ja oktaanit kuitenkin valovuoden päässä siitä mitä ameriikassa saa.
Jos hommat menee kuin römsöössä, niin aloitan oman wbx kone projektin talven aikana.
-Pete-
211-Kastenwagen
Re: 1,9 -> 2,1 transformaatio
Eipäs kun 100km/h kun omapaino on alle 1800kg.Sinky kirjoitti: Olenko käsittänyt oikein että kun pakussa ei ole abseja niin matkailu autona tulee 80lätkä perseeseen?
Henkilöautossahan tätä ei ole.
Ja samaa mieltä että noi jenkkien puristuspelko on aika naurettavaa, esim. kauhistelivat että 10,5:1 on "way too high" ja sillä se on sama mitä tehokkaimmassa DJ koneessa on tehtaan jäljiltä ja käy hyvin suomalaisella 95 bensalla. Ja muutenkin tuntuu että WBX koneessa on palotila hyvin onnistunut että sieltä ei kannata puristuksissa tinkiä.
< 15kWh/100km