Joopa joo.. vuoto ei enään rajoitu pelkästään venakoppan vasempaan alareunaan vaan mukaan tuli (tai on ollut jo alusta asti?) myös uusia tuulia. Eli pakoputkelta huilaa öljyä läpitte.. Turbon ja putken laipan välistä tihkuu ja sieltä mihin tulee suodattimelta se öljyputki. Se että mikä on syynä..ideoita? Sitä öljyä tulee tosiaan sen verran että takaluukkuun ilmestyy semmosia pieniä pisaroita ulkopinnalle´...
ja sitten loppukevennykseksi "taidonnäyte" vanteiden retusoimisesta. Ei kannata uutta ostaa kun vanhasta rupisestakin saa nätin
Tölkin ominaisuuksiin kai kuuluu, että sitä pisaraa on aina takaluukussa. Silti tuolla näyttää olevan kyllä aivan liian märkää. Vanne kyllä näyttää upealta!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Empä kurkannut, miten moinen kuula epäjumitetaan ja uskaltaako sillä ajella nyt ennen kuin sen saa kuntoon? Ja eikös sen pitäsi huudella sillä öljynpainevalolla jos on liikoja paineita..? Vai oliko siellä alunpitäen paineet sekaisin kun silloin vilkkui ennen johtojen paikan vaihtamista...?
Tietty ensin mitata nuo paineet paljonko siellä on sitä,ja jos normipaineet niin turbo vaihtoon,näyttää poikkeuksetta siltä noitten k14 hyrrien kohdalla että pidempien seisonta-aikojen jälkeen kaikki on entisiä.Öljy tulee tiivisteistä läpi pakoputkeen.Eipä niitä vaihtoehtoja kovin montaa tuohon ole.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Minäpä haen sen painemittarin ja katotaan sitten että mikä on tohtorien diagnoosi Tuli vielä siitä mieleen, mihin rööriin olette sen mittarin laittaneet?
En saanut öljänpaineita testattua koska mittarin mukana tullut adapteri oli reippaasti liian pieni kun vertaa tuohon mutteriin millä se on kiinni kannessa. Mutta pakkivalo toimii nyt. Jotain hyvää sentäs. Heebo heitti ilmoille ajatuksen että joko männänrenkaat tai venttiilivarren kumekset voisivat myös aiheuttaa suurta öljyn tuusausta.
Joo, öljykellossa on pirun iso tuo kanta avaimelle mutta itse kierre on tosiaan sitten pieni. Helposti korkkaa kierre kun isolla avaimella ottaa kiinni ja pikkasen liikaa murjauttaa .
Ahaaa. Eli kanta on tuommonen helevetinmoinen, se selittää. Sitä kun en ruennut aukomaan kun näytti heti liian isolta. Kokeillaampa sitte uudestaan tänään
En oo vielä kerinny öljynpaineita mittaamaan, mutta kiristin sitä mutteria mikä tulee öljynsuodattimelta turbolle, se liitoskohta missä näytti olevan joku kuparinen prikka. Noh öljynlääräys maahan loppui turbolta käytännössä kokonaan...mutta putkesta sitä huilaa vieläkin Niin ja sieltä venttiilikopan välistä tihuttaa vielä pikkusen, sen verran että 3/5 kerrasta on pikku läntti maassa. Semmonen alta 5 senttisen kolikon kokonen.
Vaihdoin myös lämpötila-anturin johdot toiselle lähtemään toiselta anturilta. Ei muutosta, eli onko vika sitten mittaristossa?
Otappa samalla ratti irti ja kurkkaa töötin kuparirinkula ratista ja rattipylvään liuska. Yleensä töötin toimimattomuus löytyy sieltä, jos siis kerran ainakin törähti
Mystinen sin/valk johdin on juurikin sinne kannenpäähän hehkun anturille.
Niin ja voithan testata mittarin toiminnan maadoittamalla sen lämpömittarin johtimen, viisarin pitäisi nousta ja valon ruveta vilkkumaan. Jos ei mitään tapahtu, niin mittariston liittimelta ensin mittaus, myöskin jos punavalo on mykkä tai ei toimi oikein, niin rele vaihtoon!
Odottelen mun "varamittariston" paluuta, ollut koekäytössä Muutenpa tässä nyt ei ole tullut sen kummemin värkättyä, nakkasin vähän äänieristehuopaa moottorin päälle, pari desipeliä hiljeni räpätys. Muutama sata kilsaa tullu nyt ajettua, öljyä edelleen vuotaa venttiilikopasta, hyvin vähän mutta kuitenkin. En enää tiedä miten saisi loppumaan niin vuotakoot sitten perkele. Lisätään öljyä tarvittaessa. Eihän tuo mikään raketti ole mutta palvelee tarkoitusta. Ensi viikonloppuna pitää koeponnistaa kuorman kanssa kun haen peräkärryllisen puita.
Nyt on "uusi" mittari paikollaan, kello ja pitkien valokin pelaa ny. Muttei lämppärin viisari värähä vieläkään. Voimme silti tästä olettaa että mittari on ehjä..ehkä? Eli vika on joko molemmissa antureissa tai sitten johto poikki jostain...