Lämppärin puhallin robleema
Lämppärin puhallin robleema
Terve!
Pääsin uuden harrastuksen makuun nyt taannoin hankkimalla täältä sivultanne t3 syncron. Täältä onkin löytynyt hyviä vinkkejä moniin haasteisiin mutta tähän en etsimllä vastausta löytänyt.
Varsin tärkeä on tuo eessä oleva puhallin joka ei lähe pyörimään. Yli 60 km/h vauhissa puskee tietenni lämmintä ikkunaan eikä siten ajossa ole juuri ongelma, mutta kun pitäs kosteissa lähtä liikkeelle niin mennee työlääksi tuo näkeminen. Ikkuna auki on vielä pärjätty mutta kun helmikuu lähestyy niin pittää saaha tehtyä jottain.
Rupesin tarkemmin kattelemaan kytkintä, niin se oli kärähtänyt. Vaihoin takapuhaltimen kytkimen eteen eteen eikä tilanne muuttunu miksikään, takapuhallin pelittää tällä hetkellä korjatulla kytkimellä. Yritin virrat päällä saada jännitettä kiinni etupuhaltimen kytkimeltä mutta ei löytynyt miltään kantilta, vaikuttaa siltä niiku ois jottain muutakin kärähtänyt matkanvarrelta. Sulakkeetkin katsastin. Oisko puhaltimen moottori vaurio estänyt virran kulun kytkimelle? vai onko ehotuksia?. Mitenkä päässee nätisti puhaltimeen käsiksi?
Pääsin uuden harrastuksen makuun nyt taannoin hankkimalla täältä sivultanne t3 syncron. Täältä onkin löytynyt hyviä vinkkejä moniin haasteisiin mutta tähän en etsimllä vastausta löytänyt.
Varsin tärkeä on tuo eessä oleva puhallin joka ei lähe pyörimään. Yli 60 km/h vauhissa puskee tietenni lämmintä ikkunaan eikä siten ajossa ole juuri ongelma, mutta kun pitäs kosteissa lähtä liikkeelle niin mennee työlääksi tuo näkeminen. Ikkuna auki on vielä pärjätty mutta kun helmikuu lähestyy niin pittää saaha tehtyä jottain.
Rupesin tarkemmin kattelemaan kytkintä, niin se oli kärähtänyt. Vaihoin takapuhaltimen kytkimen eteen eteen eikä tilanne muuttunu miksikään, takapuhallin pelittää tällä hetkellä korjatulla kytkimellä. Yritin virrat päällä saada jännitettä kiinni etupuhaltimen kytkimeltä mutta ei löytynyt miltään kantilta, vaikuttaa siltä niiku ois jottain muutakin kärähtänyt matkanvarrelta. Sulakkeetkin katsastin. Oisko puhaltimen moottori vaurio estänyt virran kulun kytkimelle? vai onko ehotuksia?. Mitenkä päässee nätisti puhaltimeen käsiksi?
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Lämppärin puhallin robleema
Tervetuloa foorumille
Tuollainen linkki löytyi kojelaudan purkamisesta. Jos tuosta hieman saa osviittaa miten puhaltimeen pääsee käsiksi. Itse en ole tehnyt että en tiedä onko helpompia tapoja olemassa.
http://www.benplace.com/dash.htm
Tuollainen linkki löytyi kojelaudan purkamisesta. Jos tuosta hieman saa osviittaa miten puhaltimeen pääsee käsiksi. Itse en ole tehnyt että en tiedä onko helpompia tapoja olemassa.
http://www.benplace.com/dash.htm
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Lämppärin puhallin robleema
voisikohan tuo linkki mennä jonnekin pysyviin ohjeisiin,oli aika pätevän oloinen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Lämppärin puhallin robleema
TerVWetuloa Hautamäki foorumille
Tein siitä tiedotteen, Hillitylle kiitos vinkistä, ei kun siis linkistä ja Jarkelle ideasta
Tölkin rakentaminen on aloitettu etulämppäristä, kaikki muu on rakennettu sen ympärille. Tarpeeksi kun jaksaa purkaa, löytyy lämppäri jonka saumat avamaalla pääsee moottoriin käsiksi.
Uusia lämppärimoottoreita löytyy ainakin Motonetista.
Tein siitä tiedotteen, Hillitylle kiitos vinkistä, ei kun siis linkistä ja Jarkelle ideasta
Tölkin rakentaminen on aloitettu etulämppäristä, kaikki muu on rakennettu sen ympärille. Tarpeeksi kun jaksaa purkaa, löytyy lämppäri jonka saumat avamaalla pääsee moottoriin käsiksi.
Uusia lämppärimoottoreita löytyy ainakin Motonetista.
Re: Lämppärin puhallin robleema
Väli huuto tähän ketjuun! Onko kaikissa tölkeissä samanlainen puhallinmoottori. Kun tuossa omassankin on alkanut kitiseen ja kirkuun ja ulvoon ja huutaan jajajaja.
Aikas homma tuo on, mutta senhän saa tehdä hyvällä tölkin penkillä istuen.
Aikas homma tuo on, mutta senhän saa tehdä hyvällä tölkin penkillä istuen.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Lämppärin puhallin robleema
Vahva käsitys olisi, että kaikissa vesijäähdytteisissä olisi sama puhallin (251819015)
Moottoreita on ollut ilm 6 mm ja 8 mm akseleilla. Sama puhallin ollut muissakin aikalaisissa Volkkareissa, esim Golf I
Moottoreita on ollut ilm 6 mm ja 8 mm akseleilla. Sama puhallin ollut muissakin aikalaisissa Volkkareissa, esim Golf I
Re: Lämppärin puhallin robleema
omalle pitää antaa reilusti virtaa että jaksaa lähteä pyörimään kanssa onkohan tää näissä joku tyyppivika saiskohan takuuseentopik kirjoitti:Väli huuto tähän ketjuun! Onko kaikissa tölkeissä samanlainen puhallinmoottori. Kun tuossa omassankin on alkanut kitiseen ja kirkuun ja ulvoon ja huutaan jajajaja.
Aikas homma tuo on, mutta senhän saa tehdä hyvällä tölkin penkillä istuen.
Re: Lämppärin puhallin robleema
Puhaltimen kytkin on myöskin sama kuin muissa aikalaisissa, omaan Countryyn lainasin kytkimen T3 Multivanista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Lämppärin puhallin robleema
Motonäätti näkyy myyvän puhallinta sekä moottoreita 6mm ja 8 mm akseleilla, tietty jos tykkää purkaa ja koota kojelautaa, voi tehdä niin kuin minä, eli asentaa toistaiseksi hyvä käytetty Harrasteauton purkaminen ja kasaaminen on harrastamista parhaimmillaan, ei ruuvit ja pultit ruostu kiinni...
Re: Lämppärin puhallin robleema
Noniin tuli harrastettua ja hyvä mielikin kun aikansa purkamisen jälkeen löyty mystinen syy. Plussa puolen johto selkeästi katkastu kytkimen takkaa. Ehtimällä ehin hukassa olevaa johtoa, jota en koskaan löytänyt. Moottori oli kuitenkin kunnossa joten naarasin plussan toisaalta. Syytä tälle johon katkasulle en ymmärrä, ei polta sulakkeita eikä muutakan haittaa. Nyt pelannut hienosti kaikilla vastuksilla kiitos Hillitylle linkistä
Ja jos räpsyjä tulee niin paljastuupahan se mystinenkin piilojohto.
Rupsin sitte perään koittamaan mitenkä hyvin sisätilanlämmittimen pistoke toimii kun ei ole tullut kokeiltua. Ja sehän ei toiminut, lohkolämmitin ääntää ja tuntuu toimivan oikein mutta sisätilaan ei saa virtaa, onko näissä yllensä erikseen sulaketta?vai olenko tulkinnu väärin?
Ja jos räpsyjä tulee niin paljastuupahan se mystinenkin piilojohto.
Rupsin sitte perään koittamaan mitenkä hyvin sisätilanlämmittimen pistoke toimii kun ei ole tullut kokeiltua. Ja sehän ei toiminut, lohkolämmitin ääntää ja tuntuu toimivan oikein mutta sisätilaan ei saa virtaa, onko näissä yllensä erikseen sulaketta?vai olenko tulkinnu väärin?
Re: Lämppärin puhallin robleema
Eipä niissä sulakkeita oo enää auton päässä, kun onhan niitä siellä mökin sähkötaulussa (toivottavasti).
Siellä on joku jatko- tai liitoskohta löyhänny. Lähet vaan perkkaamaan sieltä lokilta hyttiinpäin niitä liitoksia.
Siellä on joku jatko- tai liitoskohta löyhänny. Lähet vaan perkkaamaan sieltä lokilta hyttiinpäin niitä liitoksia.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Lämppärin puhallin robleema
Veikkaan että piuha irti tai poikki jostain matkalta. Nehän ei ole kun painamalla niissä liittimissä paikallaan, ja jossain auton alla luultavasti menee piuha, erottaa kyllä helposti muista.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Lämppärin puhallin robleema
Ne liitokset kannattaa puhdistaa, yhdistää sekä suojata huolella. Kuumuu nimittäin aika rajusti jos huono liitos. On kuulemma aiheuttanut autopalojakin.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: Lämppärin puhallin robleema
Linkkiin liittyen:
- Kojelaudan saa irti ilman viiksien ja virtalukon purkua. Rattiakseli irti korista ja kojelaudasta ja kyllä kojelauta siitä nousee. rattiakselin yläpuolen pulttien jäykkärit on vähän tiellä mutta kyllä irtoaa ja menee paikalleen.
- Jos ei tarvetta kurkkia lämppärikotelon alle, ei sitä tarvitse kokonaan repiä autosta. Itse vaihdoin moottorin lämppärin letkut kiinni vain siirtämällä pakettia pois runkopalkin alta pois että kansi mahtuu aukeamaan.
Muita kommentteja:
- Vasemman puolimmaisten kotelon pulttien kanssa tarvitsee monta ½" jatkoa (~30cm) ja taipuisa magneettikärkin auttaa pultin takaisin laitossa. Jarrusylinteri-säiliö-tehostin paketti on siinä pahasti tiellä.
- Ilmasuutinten säätöliukujen runko irtoaa ruuveilla liukujen raoista. Panelin etulevy voi olla niin tiukassa että kuttaperkka halkeaa jos sitä alkaa pois kampeamaan. Etulevy on painettava, kahdella "putkisokan" tyylisellä kojelaudan rei'issä.
- Kirjaa ruuvit ja pultit ylös jos et ulkoa muista
Olisiko 3-4h homma vaihtaa puhallinmoottori jos kojelautaa on ennen käsitellyt yhtään ja tekee sen paikkoja hajoittamatta.
- Kojelaudan saa irti ilman viiksien ja virtalukon purkua. Rattiakseli irti korista ja kojelaudasta ja kyllä kojelauta siitä nousee. rattiakselin yläpuolen pulttien jäykkärit on vähän tiellä mutta kyllä irtoaa ja menee paikalleen.
- Jos ei tarvetta kurkkia lämppärikotelon alle, ei sitä tarvitse kokonaan repiä autosta. Itse vaihdoin moottorin lämppärin letkut kiinni vain siirtämällä pakettia pois runkopalkin alta pois että kansi mahtuu aukeamaan.
Muita kommentteja:
- Vasemman puolimmaisten kotelon pulttien kanssa tarvitsee monta ½" jatkoa (~30cm) ja taipuisa magneettikärkin auttaa pultin takaisin laitossa. Jarrusylinteri-säiliö-tehostin paketti on siinä pahasti tiellä.
- Ilmasuutinten säätöliukujen runko irtoaa ruuveilla liukujen raoista. Panelin etulevy voi olla niin tiukassa että kuttaperkka halkeaa jos sitä alkaa pois kampeamaan. Etulevy on painettava, kahdella "putkisokan" tyylisellä kojelaudan rei'issä.
- Kirjaa ruuvit ja pultit ylös jos et ulkoa muista
Olisiko 3-4h homma vaihtaa puhallinmoottori jos kojelautaa on ennen käsitellyt yhtään ja tekee sen paikkoja hajoittamatta.
Re: Lämppärin puhallin robleema
Sopivasti kyllä tullut näitä ohjeita, ite oon venyttänyt kyseistä hommaa jo alkukesästä asti kun laakerit menneet puhaltimesta totaalisesti. Pitää pikkuhiljaa kerätä rohkeutta hommaan. Onneksi on lämmin talli ja tohon voi hyvin uhrata yhen viikonlopun, kunhan ottaa tarpeeks neuvooantavia mukaan
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: Lämppärin puhallin robleema
Kunhan ei tunge niitä hylsyjä kojetaulun sisään asennusvaiheessa, voi kolista ikävästi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Lämppärin puhallin robleema
Taisi tulla täälläkin puhallin-remppa eteen kun lakkasi yksi päivä vain pöhötin toimimasta (T3 vm. 86). En oo ehtinyt ihmettelemään sen kummemmin mistä vika johtuu, mutta pitänee ottaa työn alle.. Talvikeleillä varsin hyödyllinen varuste
Jos on jotain pro-tippiä heittää mikä on yleisin syy tai miten vian etsinnässä kannattaa edetä niin kuunnellaan toki. Jo pelkästään tämän ketjun lukemisesta on irronnut suuntaa antavia vinkkejä.
Jos on jotain pro-tippiä heittää mikä on yleisin syy tai miten vian etsinnässä kannattaa edetä niin kuunnellaan toki. Jo pelkästään tämän ketjun lukemisesta on irronnut suuntaa antavia vinkkejä.
Re: Lämppärin puhallin robleema
itsellä alkoi pitämään kamalaa mekkalaa (laakerit hajosi ja raapi kotelon reunoihin kiinni) sitten jumittui kokonaan ja paloi sulake, voi olla myös sinun tapauksessa esivastus hajonnut tai ilmeisesti maadoitusviat aika yleisiä? ei ole onneksi ylitsepääsemättöman paha vaihtaa moottoria.
Itse täytyisi seuraavaksi perehtyä takalämppärin sielun elämään.
Itse täytyisi seuraavaksi perehtyä takalämppärin sielun elämään.
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"