Ylätukivarren puslat
Ylätukivarren puslat
Viikonlopun rymistelyt maastossa toi varmistuksen ylätukivarren puslan väljyydestä, joten minkämoinen savotta tuon vaihtaminen on? Ja mistä kannattaa puslia alkaa metsästämään? Äkkiseltään näyttää olevan kohtuu vähällä purkamisella saatavissa irti, mutta tarvitaanko puslien vaihtamiseen prässiä ja korkeampia voimia avuksi?
Niin ja onhan tuo osa sama 14" ja 16"?
Niin ja onhan tuo osa sama 14" ja 16"?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Ylätukivarren puslat
Prässissä varmaan helpointa suorittaa. Halvimpia varaosia kannattaa välttää, sillä niiden rakenne ei vastaa joissain tapauksissa alkuunkaan sitä miten vw:n alkuperäisosat on toteutettu. Lemförderit ainakin on maailmalla hyviksi todettu. Väitetty olevan orkkis osien valmistaja.
Siinä pitkässä pultissa on sitten cambersäätö, eli kulmia pitäisi tarkistella vaihdon jälkeen.
Tässä linkki porukan tekemään "tutkimustyöhön" liittyen ko. pusliin. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 2ebb564b6f
Siinä pitkässä pultissa on sitten cambersäätö, eli kulmia pitäisi tarkistella vaihdon jälkeen.
Tässä linkki porukan tekemään "tutkimustyöhön" liittyen ko. pusliin. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... 2ebb564b6f
Re: Ylätukivarren puslat
Eikös tälläkin foorumilla ollut joku puslahemmo? Toisaalta pysyy mukavuus kun käyttää kumisia.
Re: Ylätukivarren puslat
Ainakaan Brickwerksin Simon Baxter ei ole juuri ylistänyt Powerflexin uretaanipuslia ylätukivarsien osalta. Kehuu uretaanin toimivan muissa paikoissa, mutta myy uretaanisia ylävarsiin vain siksi, että osa porukasta on halunnut niitä tilata. Ihan avoimesti kommentoi eräällä foorumilla, että käyttäisi normaali puslia ko. kohteessa.
Ilmeisesti Powerflexien kanssa saattoi olla niin, että tukivarteen jää johonkin suuntaan hieman välystäkin. Normipuslilla sitä ei jää, jos käyttää oikean paksuisia epäkeskoprikkoja sen kiristyspultin välissä.
Ilmeisesti Powerflexien kanssa saattoi olla niin, että tukivarteen jää johonkin suuntaan hieman välystäkin. Normipuslilla sitä ei jää, jos käyttää oikean paksuisia epäkeskoprikkoja sen kiristyspultin välissä.
Re: Ylätukivarren puslat
Kyllä nimimerkki tölkisti tai ilmeisesti hänen isällä on firma,joka valmistaa http://www.elisanet.fi/ville-pekka/Yhteystiedot.html , http://www.elisanet.fi/ville-pekka/index.htmlredi kirjoitti:Eikös tälläkin foorumilla ollut joku puslahemmo? Toisaalta pysyy mukavuus kun käyttää kumisia.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Re: Ylätukivarren puslat
Orkkikset taitaa olla teräsniveliä. Kumi on vaan välissä suodattamassa värinöitä ja melua.redi kirjoitti:Eikös tälläkin foorumilla ollut joku puslahemmo? Toisaalta pysyy mukavuus kun käyttää kumisia.
Muistaakseni nivel piti hitsata pienillä knölleillä kiinni tukivarteen varoen ettei kumi sula.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Ylätukivarren puslat
Samaa huhua tuolla linkin takaa kerrottiin, mutta tietäjät siellä sanoi että ei ole yleensä tarvetta hitsailla mitään kiinni. Muutenkin aika hyvää tietoa irtosi sieltä.hege kirjoitti:Orkkikset taitaa olla teräsniveliä. Kumi on vaan välissä suodattamassa värinöitä ja melua.redi kirjoitti:Eikös tälläkin foorumilla ollut joku puslahemmo? Toisaalta pysyy mukavuus kun käyttää kumisia.
Muistaakseni nivel piti hitsata pienillä knölleillä kiinni tukivarteen varoen ettei kumi sula.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Ylätukivarren puslat
2wd malliin hitsaamalla varmistus (peltitukivarsi), syncroon riittää prässäys (valuvarsi).
< 15kWh/100km
Re: Ylätukivarren puslat
Äkkinäinen kuuklettaminen kertoo että ihan kauhean arvokkaita eivät puslat ole. Motonet 9,90€/kpl, Lahtaajat 18€/kpl (made in germany), Brickwerks 27,60£ pari.
Onko kukaan nähnyt noita motonetin osia, että ovatko ok vai jotain burman poikien joulutinasta vääntämiä?
Onko kukaan nähnyt noita motonetin osia, että ovatko ok vai jotain burman poikien joulutinasta vääntämiä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Ylätukivarren puslat
Kerran juttelin erään herran kanssa jolla oli mennyt vuodessa ihan väljäksi motonetista ostetut ylävarren helat. Kannattaa vaikka jonkun Fixusin tai vastaavan kautta varmaan kysellä niitä Lemfördereitä. Luultavasti varmin valinta vw-logolla varustettujen ohella. Jos ei huono hela mene äkkiä väljäksi, niin ainakin alkaa vikisemään.
Re: Ylätukivarren puslat
Voitas tehdä joku kimppa tilaus tän osalta varmaan, ite meinasin laittaa kaikki nivelet j apuslat keulaan uusiksi kun kerta paloittelen sen muutenkin....
Re: Ylätukivarren puslat
Oliko sulla tiedossa paikka mistä kysellä? Minä tarviisin nuo puslat suht äkkiä, ei viitsi kauhean paljoa kolisten ajaa tuolla.Eicca_ kirjoitti:Voitas tehdä joku kimppa tilaus tän osalta varmaan, ite meinasin laittaa kaikki nivelet j apuslat keulaan uusiksi kun kerta paloittelen sen muutenkin....
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Ylätukivarren puslat
Mä soitan sulle hetken päästä...
Re: Ylätukivarren puslat
Olisko mitään hajua mitä tulis maksaa kaikki keulan nivelet ja helat?
Mulla tosiaan on jo ne pitkittäisen tangon kumit, mutta voisin ottaa varastoon odottelemaan muutkin niin pääsee joku vkl ahkeroimaan.
Etupyöränlaakerit voisin tarvita myös.
Mulla tosiaan on jo ne pitkittäisen tangon kumit, mutta voisin ottaa varastoon odottelemaan muutkin niin pääsee joku vkl ahkeroimaan.
Etupyöränlaakerit voisin tarvita myös.
Re: Ylätukivarren puslat
Ylätukivarren kuuluukin natista. Eli hetekamainen ääni ei ole merkki siitä että pusla on paskana.
Lueskelin eilenillalla tota thesamban juttua ja oli hyvää iltaluettavaa. Uni tuli hyvin silmään. Olen luullut että toi pusla on joku muovi/teräsnivel ja siellä on kumia eristämässä värinöitä. Näyttäisi siltä että nivelen kumi liukuu muovia vasten.
Itseäkin kiinnostaisi nivelet. Vurre pitää tosi pahaa ääntä jos nivelet saa herkisteltyä liikkumaan. Säikäyttää matkustajat.
Lueskelin eilenillalla tota thesamban juttua ja oli hyvää iltaluettavaa. Uni tuli hyvin silmään. Olen luullut että toi pusla on joku muovi/teräsnivel ja siellä on kumia eristämässä värinöitä. Näyttäisi siltä että nivelen kumi liukuu muovia vasten.
Itseäkin kiinnostaisi nivelet. Vurre pitää tosi pahaa ääntä jos nivelet saa herkisteltyä liikkumaan. Säikäyttää matkustajat.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Ylätukivarren puslat
Eihän ne toki vikinää pitäessä yleensä vielä lähimainkaan väljiä ole, mutta pian asennuksen jälkeen uudetkaan ei kyllä pidä ilmeisesti kitinää. Omassa takatuupparissa kun irrotti ylävarren olka-akselista niin samat kitinät sai käsivoimin heiluttelemalla esiin. Uusilla puslilla ei ainakaan tuossa vaiheessa kuulunut mitään. Metriäkään ei vaan ole ajettu vielä tien päällä niin vaikea kommentoida muuta.hege kirjoitti:Ylätukivarren kuuluukin natista. Eli hetekamainen ääni ei ole merkki siitä että pusla on paskana.
Lueskelin eilenillalla tota thesamban juttua ja oli hyvää iltaluettavaa. Uni tuli hyvin silmään. Olen luullut että toi pusla on joku muovi/teräsnivel ja siellä on kumia eristämässä värinöitä. Näyttäisi siltä että nivelen kumi liukuu muovia vasten.
Itseäkin kiinnostaisi nivelet. Vurre pitää tosi pahaa ääntä jos nivelet saa herkisteltyä liikkumaan. Säikäyttää matkustajat.
Lukemani mukaan porukalla vaihtelee kokemukset laidasta laitaan, eli joillakin on kestänyt ilman vikinää 3 kk ja toisilla yli 100 tkm. Joskus vikisee vain kostealla säällä.
Re: Ylätukivarren puslat
Tuosta ketjusta sain semmosen kuvan että kitinä alkaa kun ovat kuluneet, lumessa kahlailu hetkeksi hävittää kitinän. Ilmeisesti siis vesi voitelee vähän aikaa. Minullakin kuului viime kesänä pariin otteeseen häiritsevän kovaa kitinää juurikin samalta puolelta, silloin oli kyllä kuivaa ja kuumaa En silloin saanut selville että mistä ääni syntyi.Eljas kirjoitti:Eihän ne toki vikinää pitäessä yleensä vielä lähimainkaan väljiä ole, mutta pian asennuksen jälkeen uudetkaan ei kyllä pidä ilmeisesti kitinää. Omassa takatuupparissa kun irrotti ylävarren olka-akselista niin samat kitinät sai käsivoimin heiluttelemalla esiin. Uusilla puslilla ei ainakaan tuossa vaiheessa kuulunut mitään. Metriäkään ei vaan ole ajettu vielä tien päällä niin vaikea kommentoida muuta.hege kirjoitti:Ylätukivarren kuuluukin natista. Eli hetekamainen ääni ei ole merkki siitä että pusla on paskana.
Lueskelin eilenillalla tota thesamban juttua ja oli hyvää iltaluettavaa. Uni tuli hyvin silmään. Olen luullut että toi pusla on joku muovi/teräsnivel ja siellä on kumia eristämässä värinöitä. Näyttäisi siltä että nivelen kumi liukuu muovia vasten.
Itseäkin kiinnostaisi nivelet. Vurre pitää tosi pahaa ääntä jos nivelet saa herkisteltyä liikkumaan. Säikäyttää matkustajat.
Lukemani mukaan porukalla vaihtelee kokemukset laidasta laitaan, eli joillakin on kestänyt ilman vikinää 3 kk ja toisilla yli 100 tkm. Joskus vikisee vain kostealla säällä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- salainenagentti007
- AHUttaja
- Viestit: 108
- Liittynyt: 21.07.2013 21:58
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Ylätukivarren puslat
Tiivistetäänpä koko juttu:
Pitäisi Sylviin vaihtaa ylätukivarren puslat. Puslat on jo.
Operaation mittakaava?
Vitutuskaljan ja tupakin tarve?
Erikoiset tyokalut?
Väkivallan/voimatyökalujen tarve?
Kuinka tuon siis teen taivastallissani, sohjossa ja vesisateessa, vai teetänkö muilla?
Entäpäs tuo hammastangon pusla tuolla haitarikumin luona?
Pitäisi Sylviin vaihtaa ylätukivarren puslat. Puslat on jo.
Operaation mittakaava?
Vitutuskaljan ja tupakin tarve?
Erikoiset tyokalut?
Väkivallan/voimatyökalujen tarve?
Kuinka tuon siis teen taivastallissani, sohjossa ja vesisateessa, vai teetänkö muilla?
Entäpäs tuo hammastangon pusla tuolla haitarikumin luona?
Tölkillä ajelu on parasta, mitä mies voi tehdä housut jalassa...sitten tajusin, että voihan sitä ajella ilman housujakin!
Re: Ylätukivarren puslat
Ei ne ylätukivarret yleensä mitenkään erikoisen pahasti ole kiinni. Isohko mutteri takapäässä, jolla pultti paikallaan. Ainoa ihmettelyn paikka oli varaosa-autosta noiden irrottamisessa että sai jollain vehkeellä tyrkkästyä pulttia sen verran että sai vedettyä pois. Puslat varmaan saa painettua pois ja paikalleen ihan jollain hylsy+vasara -metodilla.
Hammastangon puslilla jos meinaat niitä 4kpl joilla se on autossa kiinni niin helposti kävi ainakin kun tanko oli irrallaan tallin lattialla. Eipä se noiden 4 pultin lisäksi siinä vaiheessa vaadikaan kun tukivarsista irrotuksen ja rattiakselin, että varmaan helpompi niin. Muuten jos joku tarvitsee noita hammastangon puslia, niin minulta löytyy, tuli pieni ymmärrysvirhe kun pistin tilaten
Hammastangon puslilla jos meinaat niitä 4kpl joilla se on autossa kiinni niin helposti kävi ainakin kun tanko oli irrallaan tallin lattialla. Eipä se noiden 4 pultin lisäksi siinä vaiheessa vaadikaan kun tukivarsista irrotuksen ja rattiakselin, että varmaan helpompi niin. Muuten jos joku tarvitsee noita hammastangon puslia, niin minulta löytyy, tuli pieni ymmärrysvirhe kun pistin tilaten
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- salainenagentti007
- AHUttaja
- Viestit: 108
- Liittynyt: 21.07.2013 21:58
- Paikkakunta: Sastamala
Re: Ylätukivarren puslat
No mutta. Minähän tarvin! Niinkuin sen kahvankin
Tölkillä ajelu on parasta, mitä mies voi tehdä housut jalassa...sitten tajusin, että voihan sitä ajella ilman housujakin!