-89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
No itse olen käyttänyt Dinitrolin tuotteita, ML paineella, antaa kuivua ja sitten päälle esim 479. Vaihtoehtoja piisaa.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. Kiitti vinkistä. Näin melkein Helsingin keskustassa asuvana ongelmana on talvella autotalli- tms. tilojen puute. Joskus olen kyllä esim. vaihtanut pakosarjan osia esim. Prisman parkkihallin syrjäisellä parkkipaikalla.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
MLää ja massaa saa spray tuotteena. Perussuojaus, tiskiharjalla kurat pois ja kalikalista rojut perään. 100x Parempi sekin kuin mahdollinen auki oleva väylä takakautta kittin alle. (Itsellä yksi lokasuojan kaaren siirron päittäissauma tekee pistekuplaa em. suojauksista huolimatta, joku huokonen jäänyt...)
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Jaahas, maalauskeikan jälkeen on palattu normaaliin päiväjärjestykseen ja "pikku"vikoja ja korjattavaa tietysti autosta löytyy. Vaihdoin vuodenvaihteessa starttimoottorin, joka kyllä auttoi hehkutus- ja käynnistysongelmiin, eli luultavasti kyseessä oli siis enemmän käynnistysongelma.
Petroskoin keikalla oli jäähdytysjärjestelmässä havaittavissa ylikuumenista ja olin havaitsevinani, että jäähdytysnesteen sekaan oli päässyt öljyä. Vaihdoin oil coolerin, joka ilmeisesti voisi olla yhtenä syynä tähän. Vaihdon yhteydessä joutui vähän käyttämään voimaa, että sai letkut irti (typerä kiristin - vaihdoin fiksumpiin molemmat). En tiedä johtuiko tästä vai oliko luonnollista kulumaa, mutta matkalla Kolille auto alkoi keittää ja syynä oli toisessa näistä letkuista kiristimen kohdalla ollut vekki, joka murtui ajossa. Lyhensin letkua mattoveitsellä, laitoin kiinni ja lisäsin nesteitä, joilla ongelmat loppuivat.
Jotta asiat eivät olisi käyneet turhan yksinkertaisiksi niin valokatkaisija hajosi 70 km ennen Kolia iltakahdeksan-yhdeksän maissa pikkutiellä keskellä ei mitään. Ajoin loppumatkan pitäen toisella kädellä pitkiä valoja "manuaalisesti päällä". Kun olin lopulta pääsemässä perille niin vastapäistä kaistaa vastaan tuleva poliisi pysäytti minut vilkut päällä ennen Kolin kylää ja puhallutti - suureksi hämmästyksekseen eivät saaneet mitään lukemia. Ai niin, sain myös sakot jossain Varkauden kohdilla 50 km:n alueella kun nopeusmittari ei toimi - eli kaikin puolin hieno menomatka!
Tilasin valokatkaisijan ja öljytikun pidikkeen tiivisteen Joensuuhun, jossa vaihdoin ne sitten aamulla paluumatkalla. Loppui se öljyvuotokin moottoritilaan ainakin suurimmaksi osaksi. Niin ja matkaan lähdettäessä huomasin vielä, että yksi suuttimenputki vuotaa dieseliä ohuella suihkulla, jonka onnistuin paikkaamaan K-Raudasta Tampereella hankitulla kemiallisella metallilla.
Seuraavaksi pitäisi varmaan vaihtaa suuttimenputki/ -putket. Onko käsitystä siitä miten hyvin tämä on itse tehtävissä/vaatiiko erikoistyökaluja? Ja kannattaako vaihtaa vain vuotava putki vai koko setti kerralla?
Putkia näyttäisi saavan erikseen ja tosiaan koko setissä. Setti on varmaan vähän haastavampi vaihtaa kerralla kuin yksittäinen putki. Suuttimet on säädetty ja vaihdettu toissakesänä muistaakseni, varmaan niissäkin jotain häikkää on kun sellaista mustaa savua pukkaa pakoputkesta käynnistettäessä.
Jäähdyttimen ajattelin vaihtaa tässä jossain vaiheessa samalla kun vaihtaa litkut ja uusii ehkä paisarin ja parit letkut.
Petroskoin keikalla oli jäähdytysjärjestelmässä havaittavissa ylikuumenista ja olin havaitsevinani, että jäähdytysnesteen sekaan oli päässyt öljyä. Vaihdoin oil coolerin, joka ilmeisesti voisi olla yhtenä syynä tähän. Vaihdon yhteydessä joutui vähän käyttämään voimaa, että sai letkut irti (typerä kiristin - vaihdoin fiksumpiin molemmat). En tiedä johtuiko tästä vai oliko luonnollista kulumaa, mutta matkalla Kolille auto alkoi keittää ja syynä oli toisessa näistä letkuista kiristimen kohdalla ollut vekki, joka murtui ajossa. Lyhensin letkua mattoveitsellä, laitoin kiinni ja lisäsin nesteitä, joilla ongelmat loppuivat.
Jotta asiat eivät olisi käyneet turhan yksinkertaisiksi niin valokatkaisija hajosi 70 km ennen Kolia iltakahdeksan-yhdeksän maissa pikkutiellä keskellä ei mitään. Ajoin loppumatkan pitäen toisella kädellä pitkiä valoja "manuaalisesti päällä". Kun olin lopulta pääsemässä perille niin vastapäistä kaistaa vastaan tuleva poliisi pysäytti minut vilkut päällä ennen Kolin kylää ja puhallutti - suureksi hämmästyksekseen eivät saaneet mitään lukemia. Ai niin, sain myös sakot jossain Varkauden kohdilla 50 km:n alueella kun nopeusmittari ei toimi - eli kaikin puolin hieno menomatka!
Tilasin valokatkaisijan ja öljytikun pidikkeen tiivisteen Joensuuhun, jossa vaihdoin ne sitten aamulla paluumatkalla. Loppui se öljyvuotokin moottoritilaan ainakin suurimmaksi osaksi. Niin ja matkaan lähdettäessä huomasin vielä, että yksi suuttimenputki vuotaa dieseliä ohuella suihkulla, jonka onnistuin paikkaamaan K-Raudasta Tampereella hankitulla kemiallisella metallilla.
Seuraavaksi pitäisi varmaan vaihtaa suuttimenputki/ -putket. Onko käsitystä siitä miten hyvin tämä on itse tehtävissä/vaatiiko erikoistyökaluja? Ja kannattaako vaihtaa vain vuotava putki vai koko setti kerralla?
Putkia näyttäisi saavan erikseen ja tosiaan koko setissä. Setti on varmaan vähän haastavampi vaihtaa kerralla kuin yksittäinen putki. Suuttimet on säädetty ja vaihdettu toissakesänä muistaakseni, varmaan niissäkin jotain häikkää on kun sellaista mustaa savua pukkaa pakoputkesta käynnistettäessä.
Jäähdyttimen ajattelin vaihtaa tässä jossain vaiheessa samalla kun vaihtaa litkut ja uusii ehkä paisarin ja parit letkut.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Muistaaksen JX kannattaa vaihtaa kaikki hinta N.60 euroa helppo tehdä itse. Vaihda myös kumi letkut ja jos se metalli putki jossa kumiletku on kiinni vuotaa kopauta sitä siinä tapauksessa kevyesti vasaralla. Toisissa koneissa esim. ALH putket myydään yksitellen. JX koneesen myydään muistaakseni vain täysiä sarjoja.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Kannattaa katsoa että ne metalliset klampit on tallella putkien välillä, niiden puute aiheuttaa ennen pitkää vuodon.
< 15kWh/100km
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. Kyllä niitä näytti saavan myös yksittäisiäkin putkia JX:ään, mutta ehkä se on sama vaihtaa sitten kerralla kaikki. Alkuperäisiä VW -putkisettejä ei kai juuri enää tarjolla, joten pitänee ottaa sitten tarvikeosa.
No yritetäänpä vaihtaa nuo letkutkin sitten samalla. Clamppi on toistaiseksi kiinni ja jos ostaa setin niin siinä tulee tietty mukana uusi. Tossa kuvassa näkyy toi vuotava kohta, joka on paikattu.
No yritetäänpä vaihtaa nuo letkutkin sitten samalla. Clamppi on toistaiseksi kiinni ja jos ostaa setin niin siinä tulee tietty mukana uusi. Tossa kuvassa näkyy toi vuotava kohta, joka on paikattu.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Suutinputkiin liittyen tuli vaan tuosta omasta kulkineesta mieleen, kun se vuotaa mystisesti välillä vähemmän ja välillä hiukka enemmän tuota dieseliä ykkösen ja nelosen suuttimesta tai sitten niiden putkista. Vaihdot ei oo ongelma vaan sitä mietin että onko jx koneissa yleistä että suutinputket vois vuotaa suuttimen ja putken liitoksesta tai suuttimen rungosta?
Ja ne on kaiketi omansa näissä, ettei T4 2,4 suuttimet olis samoja?
Sori ketjun lainauksesta.
Ja ne on kaiketi omansa näissä, ettei T4 2,4 suuttimet olis samoja?
Sori ketjun lainauksesta.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Suuttimen runko voi vuotaa, siis se nippa joka lähtee ylivuotoputkelle. Voi saada tiiviiksi napauttamalla, tai sitten ei.
2.4d suuttimet käy kun vaihtaa kaikki (eri avautumispaine).
2.4d suuttimet käy kun vaihtaa kaikki (eri avautumispaine).
< 15kWh/100km
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Periaatteesa taitaa kaikki VW/Bosch esikammiodieselien suuttimet olla ulkoisesti samanlaisia. Minulla oli AAZ:ssa JX:n suuttimet, kun sattui sopivasti olemaan vapaana.
Joskus kauan sitten ostin Motonetista JX:n suutinputkisarjan, sopi kyllä paikalleen mutta noi suuttimien tukiraudat ei sopineet. Eli putket eivät istuneet ihan täydellisesti. Sarja maksoi saman verran kuin yksi putki dieselkorjaamolla.
Joskus kauan sitten ostin Motonetista JX:n suutinputkisarjan, sopi kyllä paikalleen mutta noi suuttimien tukiraudat ei sopineet. Eli putket eivät istuneet ihan täydellisesti. Sarja maksoi saman verran kuin yksi putki dieselkorjaamolla.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
AAZ:ssä pitempi runko, kun siinä esiruiskutus. Saattaa olla että jossain SDI-koneissa myös käytetty tätä suutinta.
< 15kWh/100km
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Tilaan huomenissa uuden syylärin jos sais viimein vaihdettua noi jäähdytysnesteetkin. Samalla voisi vaihtaa jotain letkuja, jotka ovat huonossa kunnossa. Kun vaihdoin hiljattain starttimoottorin niin huomasin, että kuvan letku oli aika hapertuneessa kunnossa ja se varmasti pitäisi vaihtaa. Pahoittelut maallikkoaprikoinnista, mutta mikähän letku tässä on kyseessä ja mistähän tuollaisen saisi hankittua - onko vaan metritavaraa? Se kulkee moottorilta sinne starttimoottorin taakse ja auton oikeaan laitaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Siinä on päällä vaan tuollainen suoja, se on yleensä rispaantunut. Lämppärille menevä letku, metritavarana löytyy, paitsi ihan viimeiset 20cm joutuu jättää origgisletkusta kun siinä on levennys.
< 15kWh/100km
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. Eli se voi olla se suoja, joka on vain rispaantunut. Katsoin sitä letkua siellä startin kohdalla ja näytti tosiaan vetelevän viimeisiään ja olevan koossa lähinnä pyhän hengen voimin. Pitää tarkistaa miten pitkälle se suoja menee. Ehkä sen suojankin voisi repiä pois niin näkisi varsinaisen letkun kunnon? Kaipa siihen voisi jonkun uuden suojan sitten laittaa sen jälkeen.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Jaaha, sain vaihdettua nuo suuttimen putket ja letkut suuttimien välillä, mutta vaihtamisen jälkeen tulivat pakkaset ja sen jälkeen auto ei olekaan lähtenyt käyntiin, vaikka on virtaakin annettu. Olis varmaan pitänyt käynnistää auto heti putkien ja letkujen vaihdon jälkeen - voisiko tämä olla se ongelma, joka takia auto ei starttaa?
Pari päivää ennen vaihtoa auto alkoi kuumenemaan ihan tavallisessakin maantieajossa mitä se ei ole ennen tehnyt, samoin tehot tuntuivat kadonneen täysin. Kun tuohon lisää vielä sen, että käynnistäessä on tullut paksua mustaa savua niin voisiko syynä olla suuttimet, jotka pitäisi joko säätää tai vaihtaa? Molemmat on tehty muistaakseni toissa kesänä, jonka jälkeen niihin ei ole koskettu.
Uusi syyläri ja paisari on tilattu ja pitäis vaihtaa ne + nesteet kun saapuvat. Mahtuukohan sitä vaihtamaan sen syylärin kun auton etupää on nostettu akselipukeille vai pitääkö saada korkeammalle? Öljyähän tuolla jäähdytysnesteen seassa on ollut. Vaihdoin oil coolerin, josta arvelin syyn voivan johtua. Ainakin se vanha oli myös todella löyhästi siellä kiinni. Olisko mitään ideaa käyttää autoa syylärin vaihtamisen jälkeen ensin vedellä, jonka jälkeen laskis ne pois ja vaihtais varsinaiset jäähdytysnesteet ikään kuin putkien klaaraamiseksi paskasta?
Autoradion paikka, jonka rosmo vei näytää nyt tuolta- helkkarinmoinen määrä johtoja. Onko noi kaikki todella olleet siinä radiossa kiinni? Itsellä ei mitään käsitystä noista johdoista..
Akku tosta autosta on myös välillä tyhjentynyt mystisesti tai auto on ainakin jäänyt välillä taipaleelle eikä ole startannut, vaikka akun olisi pitänyt olla kunnossa. Vaihdoin laturilta tulevan johdon puolta paksumpaan malliin, josko se auttaisi asiaa. Ainakin GoWesty myy tarkoitukseen tämäntyyppistä pakettia. Ellei vika korjaannu niin pitänee tutkia itse laturin vaihtoa.
Saa nähdä pitääkö auto nyt hinauttaa jonnekin korjaamoon kun se ei starttaa..
Pari päivää ennen vaihtoa auto alkoi kuumenemaan ihan tavallisessakin maantieajossa mitä se ei ole ennen tehnyt, samoin tehot tuntuivat kadonneen täysin. Kun tuohon lisää vielä sen, että käynnistäessä on tullut paksua mustaa savua niin voisiko syynä olla suuttimet, jotka pitäisi joko säätää tai vaihtaa? Molemmat on tehty muistaakseni toissa kesänä, jonka jälkeen niihin ei ole koskettu.
Uusi syyläri ja paisari on tilattu ja pitäis vaihtaa ne + nesteet kun saapuvat. Mahtuukohan sitä vaihtamaan sen syylärin kun auton etupää on nostettu akselipukeille vai pitääkö saada korkeammalle? Öljyähän tuolla jäähdytysnesteen seassa on ollut. Vaihdoin oil coolerin, josta arvelin syyn voivan johtua. Ainakin se vanha oli myös todella löyhästi siellä kiinni. Olisko mitään ideaa käyttää autoa syylärin vaihtamisen jälkeen ensin vedellä, jonka jälkeen laskis ne pois ja vaihtais varsinaiset jäähdytysnesteet ikään kuin putkien klaaraamiseksi paskasta?
Autoradion paikka, jonka rosmo vei näytää nyt tuolta- helkkarinmoinen määrä johtoja. Onko noi kaikki todella olleet siinä radiossa kiinni? Itsellä ei mitään käsitystä noista johdoista..
Akku tosta autosta on myös välillä tyhjentynyt mystisesti tai auto on ainakin jäänyt välillä taipaleelle eikä ole startannut, vaikka akun olisi pitänyt olla kunnossa. Vaihdoin laturilta tulevan johdon puolta paksumpaan malliin, josko se auttaisi asiaa. Ainakin GoWesty myy tarkoitukseen tämäntyyppistä pakettia. Ellei vika korjaannu niin pitänee tutkia itse laturin vaihtoa.
Saa nähdä pitääkö auto nyt hinauttaa jonnekin korjaamoon kun se ei starttaa..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Kun putket vaihtaa voi joutua sahaamaan ilman pois ja jopa hieman ilmaamaan, eli 17mm lenkillä suutin putkia auki niin että purskahtaa dieseliä kun kolleega vääntää avaimesta. Muuten pukien vaihdon ei pitäisi muutakuin parantaa käyntiä, ja senkin vain jos vuoto oli iso, eli putki poikki tai melkein poikki.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
En tiedä mikä tohon nyt sitten tuli. Siinä ei montaa johtoakaan ollut, jotka irroitin putkien ja laturin kaapelin vaihdon yhteydessä, ja nekin mielestäni laitoin paikalleen. Akku oli aika tyhjä, mutta kaipa sekin olisi pitänyt kaapeleilla lähteä ja pyörittihän se, mutta ei startannut.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Pakkaset kun tuli, niin yksi vaihtoehtohan on jäätynyt löpönsuodatin. Silloin ei lähde vaikka kuinka starttaa.
Radion johdot näyttää siltä, että siellä on pari paria kajarinjohtoja ja sitten radion normiliittimet, ei tuossa mitään ylimääräistä taida olla.
Radion johdot näyttää siltä, että siellä on pari paria kajarinjohtoja ja sitten radion normiliittimet, ei tuossa mitään ylimääräistä taida olla.
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Ok. Vaihdoin diesel-suodattimen syksyllä, mutta kunnon pakkasiahan täällä etelässä ei ole ollut kuin nyt. Ehkä sitä vois vielä kokeilla ennen kuin alkaa hinauttaa autoa - ei se ota jos ei annakaan. Riittäisköhän tossa suodattimen lämmittäminen sisällä vai pitäiskö vaihtaa sitten kerralla koko suodatin uuteen?
Re: -89 1.6 TD Syncro retkeilyauton ehostusta
Siinä ei montaa johtoakaan ollut, jotka irroitin putkien ja laturin kaapelin vaihdon yhteydessä, ja nekin mielestäni laitoin paikalleen
-Mustassa boxissa 50A sulake ehjä?
-Punainen paksu johto kiinni kuoparikiskon päässä?
Hehkutulpista jatkaisin.
-Kiskolle tuleva jännite 12V-->
-Toimivatko kaikki tulpat varmasti?
Näillä ei ole vaikutusta lämpiämiseen eikä savutukseen, ainoastaan kylmäkäynnistykseen
Savutus ja lämpiäminen viittaavat polttoainepuoleen. Ruiskutus/ennakko ajoitus???
-Mustassa boxissa 50A sulake ehjä?
-Punainen paksu johto kiinni kuoparikiskon päässä?
Hehkutulpista jatkaisin.
-Kiskolle tuleva jännite 12V-->
-Toimivatko kaikki tulpat varmasti?
Näillä ei ole vaikutusta lämpiämiseen eikä savutukseen, ainoastaan kylmäkäynnistykseen
Savutus ja lämpiäminen viittaavat polttoainepuoleen. Ruiskutus/ennakko ajoitus???