Jos meinaat noita takaluukun kaasujousia (vaimitäneonvirallisesti), niin periaatteessa joo, vaikka kyllä nuokin keväämmällä alkaa taas pitämään luukkua ylempänä, nollakelissä ei enää ihan pysy otsan yläpuolella...TT| kirjoitti:Kaipaatko paremmassa toimintakunnossa olevia pumppuja? Erinäisissä varaosa-autoissa taitaisi olla.
VW Caravelle C 1,6td -88 "Punukka"
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Kepin nokassa minullakin luukku on takatuupparissa, tosin keppinä harjan varsi jossa alapäässä magneetti, jolla tukeutuu puskuriin...TT| kirjoitti:Kaipaatko paremmassa toimintakunnossa olevia pumppuja? Erinäisissä varaosa-autoissa taitaisi olla.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Meillä sattui viime jouluna olemaan juuri sopivasti tuollainen vähän lyhyempi kuusi...T3Syncro kirjoitti:Kepin nokassa minullakin luukku on takatuupparissa, tosin keppinä harjan varsi jossa alapäässä magneetti, jolla tukeutuu puskuriin...TT| kirjoitti:Kaipaatko paremmassa toimintakunnossa olevia pumppuja? Erinäisissä varaosa-autoissa taitaisi olla.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Tasan kaksi kuukautta sai odotella, että oli yöt plussan puolela, niin johan suli routa sen verran, että sain tallin oven auki, ja auton sinne sisään. Toki siinä meni parin työpäivän verran aikaa kun siivosi tallin ensin... Eli vihdoin pääsee pakun kimppuun.
Oli muuten pihassa tasan yhdessä kohdassa jäätä, oikean takarenkaan alla, niin ei lähtenyt liikkeelle ilman hiekoitusta...
Laturin ehdin jo repiä irti, ja seuraavaksi sitten vedet ulos ja niin edespäin.
Nythän on tarkoitus siis ottaa sylinterikansi irti, vaihtaa tiivisteet ja samalla kai jotenkin todeta onko itse kansikin paskana. Samassa yhteydessä varmaan olisi syytä vaihtaa jakohihna, mitäs muuta ns. perushuoltoa olisi hyvä tehdä?
Laturi+pumpun hihnat ainakin vaihdan yhteen pitkään.
Oli muuten pihassa tasan yhdessä kohdassa jäätä, oikean takarenkaan alla, niin ei lähtenyt liikkeelle ilman hiekoitusta...
Laturin ehdin jo repiä irti, ja seuraavaksi sitten vedet ulos ja niin edespäin.
Nythän on tarkoitus siis ottaa sylinterikansi irti, vaihtaa tiivisteet ja samalla kai jotenkin todeta onko itse kansikin paskana. Samassa yhteydessä varmaan olisi syytä vaihtaa jakohihna, mitäs muuta ns. perushuoltoa olisi hyvä tehdä?
Laturi+pumpun hihnat ainakin vaihdan yhteen pitkään.
- SyncroVWaari
- JäynäVWaari
- Viestit: 1696
- Liittynyt: 05.03.2012 19:52
- Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Tähän väliin kenties tyhmä kysymys: tarviiko mun nostaa autoa kansiremppaa varten, eli siis pitääkö kone repiä irti autosta, että saa kannen irti? Eli voiko edellä mainitsemani toimenpiteet suorittaa jos moottori on paikallaan?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ei tarvitse nostaa autoa / repiä konetta irti, jos saat turbon irti pakosarjasta, kansi nousee sieltä imu- ja pakosarjan kanssa pois ihan nätisti.
Samalla kun otat kannen irti, tarkasta hehkut = vaihda, koska ne on silloin kaikista helpoin tehdä. Samalla kannattaa tehdä niiden kytkennät uusiksi, eli niin että jokaiselle menee oma johto sen "sillan" sijasta.
Offitunkilla saa takapään nostettu tunkin korvakkeista ilman jatkoputkeakin, takatuupparissa taitaa nousta helposti etupyöräkin ilmaan samalla.
Samalla kun otat kannen irti, tarkasta hehkut = vaihda, koska ne on silloin kaikista helpoin tehdä. Samalla kannattaa tehdä niiden kytkennät uusiksi, eli niin että jokaiselle menee oma johto sen "sillan" sijasta.
Offitunkilla saa takapään nostettu tunkin korvakkeista ilman jatkoputkeakin, takatuupparissa taitaa nousta helposti etupyöräkin ilmaan samalla.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Noissa offitunkkien muotoiluissa on isoja eroja, osassa on hyvä nokka, joka pitää hyvin puskurista tai korvakkeista nostettaessa ja osassa tuo etuosa on lähes suora. Kannattaa vähän tutkailla omaa yksilöään ennen kuin alkaa nostamaan, ja sen jälkeenkin tarkistaa että pysyy paikallaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
No hyvä. SyncroVWaari kun mainitsi tunkkaamisen, niin tuli vaan mieleen. Tarkoitus olisi paikallaan laittaa, kun ei ihan kauhean hyvät välineet ole mihinkään moottorin nosteluun...T3Syncro kirjoitti:Ei tarvitse nostaa autoa / repiä konetta irti, jos saat turbon irti pakosarjasta, kansi nousee sieltä imu- ja pakosarjan kanssa pois ihan nätisti.
Tuohon on edellinen omistaja vaihtanut jonkun pikahehkusarjan, eli ilmeisesti tuo on juuri nyt noin tehty?
Samalla kun otat kannen irti, tarkasta hehkut = vaihda, koska ne on silloin kaikista helpoin tehdä. Samalla kannattaa tehdä niiden kytkennät uusiksi, eli niin että jokaiselle menee oma johto sen "sillan" sijasta.
Käytännössä nuo siis oletettavasti on 2009 jälkeen vaihdettu, niin lienevät kunnossa, mutta täytyyhän ne silti tarkastaa.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Mulla on Motonetin tunkki, siinä on aika hyvä nokka siinä edessä. Syksyllä meni renkaanvaihto aika helposti sillä niistä tölkin omista nostopisteistä nostaen. Tosin jos olisi auton maali ja pellit ihan priimaa, niin sitten ei ehkä raaskisi, kun sen verran kiinni se kylkeen tulee...TT| kirjoitti:Noissa offitunkkien muotoiluissa on isoja eroja, osassa on hyvä nokka, joka pitää hyvin puskurista tai korvakkeista nostettaessa ja osassa tuo etuosa on lähes suora. Kannattaa vähän tutkailla omaa yksilöään ennen kuin alkaa nostamaan, ja sen jälkeenkin tarkistaa että pysyy paikallaan.
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
FInnfoam palanen kyljen väliin tai vaikka ihan laudan pätkä niin ei naarmuta kylkeä
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Käyttis-Tölkit ylimaalataan silloin kun muut autot vahataan...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Eipäs olekaan tehty vielä noin, sekoitin asiat kun en tunnistatanut ihan kaikkia osia tuolla...T3Syncro kirjoitti:Samalla kun otat kannen irti, tarkasta hehkut = vaihda, koska ne on silloin kaikista helpoin tehdä. Samalla kannattaa tehdä niiden kytkennät uusiksi, eli niin että jokaiselle menee oma johto sen "sillan" sijasta.
Kyllä tuolla se silta on. Mitenkäs tuo johdotus siis tehtäisiin? Yksinkertaisesti haaroitetaan siltä sillalle tulevalta johdolta vain omat johdot joka tulpalle?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ja sitten löytyi vähän korroosiota tuolta alakulmasta, onkohan tuossa jotain aihetta tarkempaa tutkimiseen?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7675
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Ruosteinen moottori on merkki öljyvuodon puutteesta
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Tuolta pitäisi löytyä kuvia johdotuksesta.
https://picasaweb.google.com/turunen.va ... uMuNkcDzBQ
Muista vaan tinata kaikki liittimet, ettei happane vanhetessaan. Ja ehdottomasti semmoisilla avonaisilla liittimillä, mitkä voi työntää mutterin alle ilman että ottaa koko mutteria pois.
https://picasaweb.google.com/turunen.va ... uMuNkcDzBQ
Muista vaan tinata kaikki liittimet, ettei happane vanhetessaan. Ja ehdottomasti semmoisilla avonaisilla liittimillä, mitkä voi työntää mutterin alle ilman että ottaa koko mutteria pois.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Eli ne menisi tommottis sen ekan hehkun kautta, näyttää ihan riittävän yksinkertaiselta.väiski kirjoitti:Tuolta pitäisi löytyä kuvia johdotuksesta.
https://picasaweb.google.com/turunen.va ... uMuNkcDzBQ
Muista vaan tinata kaikki liittimet, ettei happane vanhetessaan. Ja ehdottomasti semmoisilla avonaisilla liittimillä, mitkä voi työntää mutterin alle ilman että ottaa koko mutteria pois.
Täähän menee ihan harrastamiseksi kohta, pitää siis käydä ostamassa johtoa ja liittimiä ja kolvia jajaja...
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Hmmm.
Ilmanputsari oli niinkuin 90 astetta vinossa, eli se ilmanottoauko osoitti alas, ei suinkaan sivulle josta tulisi se putki sille. Ja pakoputki antoi periksi sieltä etupään mutkasta, sinä on vissiin liitoskohta, pyörittelin äänenvaimenninta irti siitä putkesta, niin repsahti lattiaan koko pötkö... Ei se mikään remppa ikinä taida jäädä siihen aiottuun laajuuteen...
Nyt kun ohjekirjasen mukaan etenen, niin olisi venttiilikoppa ja hihnapyörät irti, ja kirja käskee lukitsemaan koneen ykkössylinterin yläkuolonkohtaan erikoistyökalulla 2065A, sekä ruiskupumpun pyörän työkalulla 2064 tai muulla sopivalla tapilla. Niin että mikäs työkalu se semmoinen on, mistä niitä saa ja kun niitä ei kuitenkaan saa niin miten suoriudun tuosta tehtävästä?
Ja lisäkysymyksenä, kuinkas hyvin tällainen aloittelija yleensäkään selviytyy siinä vaiheessa, kun pitäisi hammashihnaa laittaa takaisin, sen kiristäminen kai on aika tarkka homma?
Ilmanputsari oli niinkuin 90 astetta vinossa, eli se ilmanottoauko osoitti alas, ei suinkaan sivulle josta tulisi se putki sille. Ja pakoputki antoi periksi sieltä etupään mutkasta, sinä on vissiin liitoskohta, pyörittelin äänenvaimenninta irti siitä putkesta, niin repsahti lattiaan koko pötkö... Ei se mikään remppa ikinä taida jäädä siihen aiottuun laajuuteen...
Nyt kun ohjekirjasen mukaan etenen, niin olisi venttiilikoppa ja hihnapyörät irti, ja kirja käskee lukitsemaan koneen ykkössylinterin yläkuolonkohtaan erikoistyökalulla 2065A, sekä ruiskupumpun pyörän työkalulla 2064 tai muulla sopivalla tapilla. Niin että mikäs työkalu se semmoinen on, mistä niitä saa ja kun niitä ei kuitenkaan saa niin miten suoriudun tuosta tehtävästä?
Ja lisäkysymyksenä, kuinkas hyvin tällainen aloittelija yleensäkään selviytyy siinä vaiheessa, kun pitäisi hammashihnaa laittaa takaisin, sen kiristäminen kai on aika tarkka homma?
Re: VW Caravelle C 1,6td -88
Nokan lukitsemiseen käy mikä vaan sopivan paksuinen latta, itse käytin rälläkän avaustyökalua ja pellinpalaa sopivan paksuuden saamiseen. TDI:n pumppu lukittui sopivasti 11mm pitkällä hylsyllä, taitaa tuossakin pumpussa olla suunnilleen sama reikä. Kampiaikselin asennonhan pitäisi nähdä tuossa setupista vauhtipyörästä. Ei kiristämisessä ole mitään ihmeitä, kun hihnan pistät ensin kampiakselille, siitä kireähkönä kohdalleen pumpulle ja samaan suuntaan etenet nokalle ja kiristin hoitaa toisen puolen oikeaan kireyteen. Sitten tarkistat että merkit kohdallaan ja pyöritä käsin konetta ensin kaiken varalta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!