WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Moron!
Oliko kenelläkään tarjota hyvää ohjetta jäähdytinjärjestelmän ilmaamiseen? Muistaakseni Harri joskus laittoi tänne hyvät ohjeet, mutta nyt en löydä millään. Kiitos! Nm. lämpöä kajuuttaan.
Oliko kenelläkään tarjota hyvää ohjetta jäähdytinjärjestelmän ilmaamiseen? Muistaakseni Harri joskus laittoi tänne hyvät ohjeet, mutta nyt en löydä millään. Kiitos! Nm. lämpöä kajuuttaan.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... =12&t=1019 tuolla moottorit puolella oli stickinä
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Tätä juuri etsiskelin. Kiitos!
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Moron!
Tehty ilmaus noiden alkuperäisten ohjeiden mukaan. Hallilla sitten autoa käyttelin n. tunnin ihan kuumaksi, että flektikin hurahteli, kaikki OK! Kunnes sitten lähdin kotiin, niin taas se oksentaa nestettä siitä keskimmäisestä säiliöstä, eli sen "takaluukun" takana olevasta. Mikä h*lvetti siinä on että AINA se työntää sieltä tavaraa ulos?? Nyt toki nesteen pinta siihen säiliöön liian korkealla, mutta miksi se nesteen sinne kerää ja sitten työntää pihalle..
Tehty ilmaus noiden alkuperäisten ohjeiden mukaan. Hallilla sitten autoa käyttelin n. tunnin ihan kuumaksi, että flektikin hurahteli, kaikki OK! Kunnes sitten lähdin kotiin, niin taas se oksentaa nestettä siitä keskimmäisestä säiliöstä, eli sen "takaluukun" takana olevasta. Mikä h*lvetti siinä on että AINA se työntää sieltä tavaraa ulos?? Nyt toki nesteen pinta siihen säiliöön liian korkealla, mutta miksi se nesteen sinne kerää ja sitten työntää pihalle..
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
ettei olisi kansi mennyt
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Jos siellä on liikaa nestettä, niin kyllä se sen ulos tyrkkää. Tuliko sitä paljonkin? Tarkista että paisari on täynnä ja jätä lisäsäiliöön vaikka min merkkiin asti, katso pysyykö sitten nesteet sisällä?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Ei sitä paljoa tullut, mutta liikaa siellä on nyt jokatapauksessa. Ihmetyttää vaan, kun ei se ilmauksen jälkeen mitään sanonu, vaikka tunnin polki autoa lämpimässä hallissa, että kansivikaan en oikein heti usko. Tarvii koittaa imassa ne ylimääräset pois siitä, "lisäsäiliöstä" ja täyttää paisari taas ihan tappiin.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Oliko lämppäri(t) kans auki ilmatessa? Sieltähän voi tulla lisää kylmää nestettä kiertoon, jos olleet hanat kiinni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Niin tai monesti se korkin venttiili ei toimi niin päin että päästää liian pieneellä paineella nesteet täyttösäiliöön.DJSigma kirjoitti:Jos korkin venttiili ei toimi, ei se pura sinne täyttösäiliöön.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Moron! Lämppäristä on oli kaikki hanat kaakossa, niin kuin pitää. Kävin äsken katsomassa autoa kun jäähtynyt, niin kappas. Nyt oli neste mennyt takasin paisariin ja se toinen säiliö oli tyhjä. Mikä tämän aiheuttaa? Eli lämmetessä ilmeisimmin oukkaa nestettä siihen täyttösäiliöön ja ja kylmetessä pakenee takas paisuntasäiliöön. Toimiiko oikein? Ja oliko siellä nyt vaan vähän liikaa nestettä, niin pukkas sen takia pihalle? Kiitos.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Onkohan sillä iso merkitys toiminnan kannalta? Jos se sitten pienemmällä paineella myös imee takaisin?TT| kirjoitti:Niin tai monesti se korkin venttiili ei toimi niin päin että päästää liian pieneellä paineella nesteet täyttösäiliöön.DJSigma kirjoitti:Jos korkin venttiili ei toimi, ei se pura sinne täyttösäiliöön.
Itse olen havainnut mittarin perusteella eroa kahdella eri korkilla, toista käyttäessä neula valon kohdalla, toista käyttäessä parin neulan leveyden verran valon yli.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Oikein toimii.mtavi kirjoitti:Moron! Lämppäristä on oli kaikki hanat kaakossa, niin kuin pitää. Kävin äsken katsomassa autoa kun jäähtynyt, niin kappas. Nyt oli neste mennyt takasin paisariin ja se toinen säiliö oli tyhjä. Mikä tämän aiheuttaa? Eli lämmetessä ilmeisimmin oukkaa nestettä siihen täyttösäiliöön ja ja kylmetessä pakenee takas paisuntasäiliöön. Toimiiko oikein? Ja oliko siellä nyt vaan vähän liikaa nestettä, niin pukkas sen takia pihalle? Kiitos.
Siinä korkissa on kaksi venttiiliä, toinen purkaa ylipaineen sinne täyttösäiliöön ja jäähtyessä alipaineelle imee sen toisen venttiilin kautta nestettä takaisin kiertoon. Siinä täyttösäiliössä pitää olla aina nestettä, muuten se nykii ilmaa sinne painekorkin taakse.
Kyllähän tuo 16 litran nestemäärä aika paljon laajenee,kun koneen oikein kuumaksi polkee.
Muuten jos se alipaineen venttiili ei toimi herkästi menee letkut lyttyyn ja sitten imee jostain rakosesta/ letkun liitoksesta ilmaa järjestelmään ja sen jälkeen paineen noustessa heittää nestettä sen ilman verran sinne täyttösäiliöön.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Moron, Reiska on kuljeksinut kesällä ympäriämpäri suomenniemeä ja ruotsia. Topik:n mainitsema pulma on tapahtunut 2 kertaa kesän aikana. Eli hyvin lämpimällä kelillä (ei montaa kertaa tänä kesänä) hiljaisella vauhdilla ympäri kaupunkia ajaessa, syyläristä kuuluu omituinen ääni, ja kun pysäyttää ja katsoo täyttösäiliöön, on täyttösäiliö täynnä jäähdytinnestettä. Eli jostakin kiertoon imeytyy ilmaa, joka puskee nestettä pois kierrosta. Auton jäähdyttyä tilanne tasautuu ja neste imeytyy takaisin kiertoon. Yksi ilmeisesti varsin vähän aikaa sitten vaihdettu paisari laukesi reissussa. Uudesta paisarista kiitos foorumilaisille.
Eli onko 1. paisarin korkki (tai sen venttiili) rikki vaiko 2.jossakin letku irti/ löysällä. Vaiko 1 ja 2 samanaikaisesti.
Eli onko 1. paisarin korkki (tai sen venttiili) rikki vaiko 2.jossakin letku irti/ löysällä. Vaiko 1 ja 2 samanaikaisesti.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Ettei se omituinen ääni ole sitä kun jäähdyttimen flekti käynnistyy moottorin kuumentuessa lisäjäähdytystä tuottamaan?tatu kirjoitti:Moron, Reiska on kuljeksinut kesällä ympäriämpäri suomenniemeä ja ruotsia. Topik:n mainitsema pulma on tapahtunut 2 kertaa kesän aikana. Eli hyvin lämpimällä kelillä (ei montaa kertaa tänä kesänä) hiljaisella vauhdilla ympäri kaupunkia ajaessa, syyläristä kuuluu omituinen ääni, ja kun pysäyttää ja katsoo täyttösäiliöön, on täyttösäiliö täynnä jäähdytinnestettä. Eli jostakin kiertoon imeytyy ilmaa, joka puskee nestettä pois kierrosta. Auton jäähdyttyä tilanne tasautuu ja neste imeytyy takaisin kiertoon. Yksi ilmeisesti varsin vähän aikaa sitten vaihdettu paisari laukesi reissussa. Uudesta paisarista kiitos foorumilaisille.
Eli onko 1. paisarin korkki (tai sen venttiili) rikki vaiko 2.jossakin letku irti/ löysällä. Vaiko 1 ja 2 samanaikaisesti.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Noinhan sen täytyy olla vville, ja paha ääni johtunee, että flekti ei saa sisälleen nestettä... onko flekti rikki? vaiko vain täynnä ilmaa? Ilmasin tölkin, muttei sieltä tullut ulos ilmaa.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Tuo flekti eli puhallin puhaltaa ulkoilmaa syylärin läpi, ääni on huomattava mutta ei mitenkään pitäisi olla paha. Käynnistyy kun moottorin lämpö nousee korkealle, eli toiminee oikein. Siellä ei siis kierrä nesteet.tatu kirjoitti:Noinhan sen täytyy olla vville, ja paha ääni johtunee, että flekti ei saa sisälleen nestettä... onko flekti rikki? vaiko vain täynnä ilmaa? Ilmasin tölkin, muttei sieltä tullut ulos ilmaa.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
No niinpä tietenkin, olinpa pöljä, mutta miksi sitten samanaikasesti vaikuttaa, että nestekiertoon pääsee ilmaa, joka puskee nestettä pois kierrosta aina täyttösäiliön korkin yläosaan? Tämä selittänee, miksi paisari on kovilla.
Re: WBX ja TD jäähdytinjärjestelmän ilmaus
Mun arvaus on semmottinen että olisikohan siellä jäähdytyskierrossa vielä ilmaa, joka lämmetessään laajenee nestettä enemmän? Lisää ilmausta. Joku tölkkipro varmaankin oikaisee, jos puhun höpöjä.tatu kirjoitti:No niinpä tietenkin, olinpa pöljä, mutta miksi sitten samanaikasesti vaikuttaa, että nestekiertoon pääsee ilmaa, joka puskee nestettä pois kierrosta aina täyttösäiliön korkin yläosaan? Tämä selittänee, miksi paisari on kovilla.
2016 Tölkkikuvakilpailun 4. paras.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.
Trokarijobbari, Raadon (ex Syncrovwaarin Lager) kuljettaja.