Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Terve mieheen.
Mikähän mahtaa olla kuvassa ympyröity mötikkä. Näyttää ihan tehdas asennetulta, mutta mitään virkaa sillä tällähetkellä ei ainakaan ole kun piuha irti. Olsiko se kenties jonkun webaston vesipumppu?
Olen yrittänyt päästä pikkuhiljaa käsiksi noihin T3 saloihin mutta kaikki ei ole vielä selvinnyt...
Lisäksi lisä mielenkiintoa teettää noi ylimääräiset johdot joita ei ole mihinkään kytketty, mutta ei ne tunnu mitenkään autoa häiritsevän. Vedenlämpömittariin ajattelin noiden liittyvän kun se ei toimit, mutta hetken luettuani huomasin että sen toimimattomuus taitaa olla enee sääntö kun poikkeus.
Mikähän mahtaa olla kuvassa ympyröity mötikkä. Näyttää ihan tehdas asennetulta, mutta mitään virkaa sillä tällähetkellä ei ainakaan ole kun piuha irti. Olsiko se kenties jonkun webaston vesipumppu?
Olen yrittänyt päästä pikkuhiljaa käsiksi noihin T3 saloihin mutta kaikki ei ole vielä selvinnyt...
Lisäksi lisä mielenkiintoa teettää noi ylimääräiset johdot joita ei ole mihinkään kytketty, mutta ei ne tunnu mitenkään autoa häiritsevän. Vedenlämpömittariin ajattelin noiden liittyvän kun se ei toimit, mutta hetken luettuani huomasin että sen toimimattomuus taitaa olla enee sääntö kun poikkeus.
- Liitteet
-
- 2013-10-07-033.jpg (168.49 KiB) Katsottu 4901 kertaa
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Se on kiertovesipumppu, joka kierrättää vettä öljynjäähdyttäjällä, käynnistyy kun moottori on tarpeeksi kuuma.
Saattaa käynnistyä moottorin sammutuksen jälkeenkin.
Saattaa käynnistyä moottorin sammutuksen jälkeenkin.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Ja sen, ja vasemman takavalon takana olevan ilmanpuhaltimen, ohjaamiseksi on tuossa kannen vesilähdössä anturi. Toinen samanlainen anturi on sille lämpömittarille.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Tuon pumpun tarkoitus on kierrättää vettä moottorissa sammuttamisen jälkeen jos moottorin lämpö nousee yli 107 asteeseen.
Saa virran ohi virtalukon eli on suoraan tuon isossa vesilähdössä olevan anturin perässä. Aika monesti ne on toimimattomia, kannellehan ja tiivisteellehän se ei tee hyvää jos kone kiehuu hetken jälkilämmöistä sammuttamisen jälkeen .
Omissa tölkeissä tuo on kyllä järestään ollut rikki ja en ole sen kummempia ongelmia jotka ois siitä johtunut havainnut. Tosin käytän aina jäähdytys käyntiä kuuman ajon jälkeen.
Saa virran ohi virtalukon eli on suoraan tuon isossa vesilähdössä olevan anturin perässä. Aika monesti ne on toimimattomia, kannellehan ja tiivisteellehän se ei tee hyvää jos kone kiehuu hetken jälkilämmöistä sammuttamisen jälkeen .
Omissa tölkeissä tuo on kyllä järestään ollut rikki ja en ole sen kummempia ongelmia jotka ois siitä johtunut havainnut. Tosin käytän aina jäähdytys käyntiä kuuman ajon jälkeen.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Noista antureista kymysys..TT| kirjoitti:Ja sen, ja vasemman takavalon takana olevan ilmanpuhaltimen, ohjaamiseksi on tuossa kannen vesilähdössä anturi. Toinen samanlainen anturi on sille lämpömittarille.
Eli yllä olevan kuvan mukaisesti tossa kannen vesilähdössä on noi kaksi anturia;
Nekö on tasan samanlaisia? Millä osanumerolla noita saa hommattua, eikös niissä ole vielä joku värikoodauskin samalle osanumerolla?
ETKA:sta kuvatus, eli onko toi valittu anturi oikea, entäs toi väri?
Edit. Nyt kun avasin silmät, niin tossahan on tolle erilliselle vesipumpulle oma osanumero ylempänä. Mutta siinäkin taas eri värikoodit..
- Liitteet
-
- Etkan kuvatus
- Capture.JPG (179.29 KiB) Katsottu 4707 kertaa
-89 Caravelle 1,9 TD
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Mitä anturia niistä olet vailla? Tuossahan näkyy VW:n osanumerot (251-alkuiset), nakkaat niitä Googleen. Osanumerolla hakeminen on muutenkin varmempaa, VW:kin on vaihdellut niitä vuosien mittaan.
Esim. VR6:n alkuperäisen keltaisen tilalle marmoritiskiltä saa mustan.
Ja hieman asian vierestä:
VR6:sta löytyy sama kiertovesipumppu kuin JX:stä. Bosch:n pumppu löytyi Ebay:sta samalta kauppiaalta edullisemmin Tölkin osanumerolla kuin VR6:n omalla.
Esim. VR6:n alkuperäisen keltaisen tilalle marmoritiskiltä saa mustan.
Ja hieman asian vierestä:
VR6:sta löytyy sama kiertovesipumppu kuin JX:stä. Bosch:n pumppu löytyi Ebay:sta samalta kauppiaalta edullisemmin Tölkin osanumerolla kuin VR6:n omalla.
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Eli lämpömittarin anturia sekä tuon lisäkiertovesipumpun anturia.
Mikä on mikäkin?
Lisäksi vielä kannen päädyssä vesitukissa öljynpaineanturin vieressä on yksi anturi, saman näkönen kun kannen kyljessä olevat.
Mikä on mikäkin?
Lisäksi vielä kannen päädyssä vesitukissa öljynpaineanturin vieressä on yksi anturi, saman näkönen kun kannen kyljessä olevat.
-89 Caravelle 1,9 TD
- Jukkapoika
- AktiVWisti
- Viestit: 621
- Liittynyt: 26.02.2012 00:22
- Paikkakunta: Sti
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Kiertovesipumppu:
(18)... 251919369F ... 104/97c, 2-nap. musta/keltainen
Esim. Motonetissä 37-3563
Mittarin anturi:
(19)... 251919501... 2-nap. musta
tai
19... 251919501D... 2-nap. musta / vihreä
Kumpikin käy. Motonetissä 37-3362
(18)... 251919369F ... 104/97c, 2-nap. musta/keltainen
Esim. Motonetissä 37-3563
Mittarin anturi:
(19)... 251919501... 2-nap. musta
tai
19... 251919501D... 2-nap. musta / vihreä
Kumpikin käy. Motonetissä 37-3362
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Ok. Mulla oli toi mittarin anturi musta, mutta se ei pelittäny. Hain vihreän ja alko pelittää. Huomenna saan kiertovesipumpun anturin.
Toi lohkon päädyn anturi on sit varmaan hehkulle..
Toi lohkon päädyn anturi on sit varmaan hehkulle..
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Kannen päädyssä on hehkujen anturi
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Esim.Fiksus varaosaliikkeistä kun käy kysymässä MB sprinter kiertovesipumppua niin saa vastaavan tuotteen käteen n.40€ hintaan
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Ei varmasti riitä
-jos se ei mahdu talliin, niin saa olla ulkona-
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Tuommonen JX lisävesipumppu on ainakin tuossa oettinger LLK satsissa... Enpä oo sen kummemmin aineenvaihduntaa/lämpötiloja seuraillut.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Meillä olis ratataksissa kaksi tuollaista ja sanoisin että 300hp tehoilla ei riittänyt ne, tosin meillä oli pieni kenno silloin.ATsnok kirjoitti:Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Eicca_ kirjoitti:ATsnok kirjoitti:Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?
Meillä olis ratataksissa kaksi tuollaista ja sanoisin että 300hp tehoilla ei riittänyt ne, tosin meillä oli pieni kenno silloin.
Peräkkäin vai rinnakkain?
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Rinnakkain tietysti, eihän ne peräkkäin lisää tuottoa yhtäänATsnok kirjoitti:Eicca_ kirjoitti:ATsnok kirjoitti:Mahtaakohan tuon kietovesipumpun siirtokapasiteetti riittä vesi-ilmavälijäähylle?
Meillä olis ratataksissa kaksi tuollaista ja sanoisin että 300hp tehoilla ei riittänyt ne, tosin meillä oli pieni kenno silloin.
Peräkkäin vai rinnakkain?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7681
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Siksi sitä utelinkin, peräkkäin nostaa kyllä painetta
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Eikös se paine muodostu taas tuotosta (jota on kuristettu), tai vaikee mun näin peruskoulupohjalta on mitään varmaa sanoa
< 15kWh/100km
Re: Jäähdytys linjassa tuntematon mutikka
Pumpuista puhuttaessa paine ja tuotto on sama asia, tai siis yleensä puhutaan painetuotosta. Virtaama on sitten se toinen jutska, eli paljonko litkua liikkuu, kai siitäkin joku voi tuottona puhua.
Pumput rinnakkain pitäisi tuplata virtaama, eli samalla paineella liikkuu enempi litkua. Peräkkäin ne taas pitäisi lisätä painetuottoa, eli litku liikkuu pidemmälle/korkeammalle. Ymmärtääkseni tuo peräkkäin laittaminen ei läheskään kuitenkaan tuplaa sitä painetuottoa.
Pumput rinnakkain pitäisi tuplata virtaama, eli samalla paineella liikkuu enempi litkua. Peräkkäin ne taas pitäisi lisätä painetuottoa, eli litku liikkuu pidemmälle/korkeammalle. Ymmärtääkseni tuo peräkkäin laittaminen ei läheskään kuitenkaan tuplaa sitä painetuottoa.