Hei!
Sopivuus "ilmajäähy" tölkkiin kiinnostaisi.
Tölkin mittariston päivitysprojekti
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Puolivuotta mennyt joko saa alkaa lähettämään rahaa ?Edy195 kirjoitti:Monta eri versiota tuli tehtyä, mutta nyt löytyi hyvä ja toimiva ratkaisu mittarilamppujen kiinnitämiseen, ei vaadi asentamiseen mitään askartelua, alkuperäiset osat irti ja uusi paikalleen.
Ongelmia tuotti vain se että osien musta väri söi paljon valosta tehoa. Varsinkin punaisesta ja keltaisesta. Jos taas käytti esim oranssia osan valmistukseen heijastui oranssia väriä mittaristoon (hyvin vähän mutta kuitenkin!).
Mutta kun ongelmista avautui ulkopuolisille tulikin heti laatikon ulkopuolelta ideoita joilla ratkaisin ongelman.
Nyt on kirkasta, kuvassa on kirkkaus säädetty maksimiin
Pikkuhiljaa...
Home is where you park it.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Moi kaikki, aikaa on tosiaan taas kulunut.
Porukoiden pihalla seisova projekti syncro, töiden ohella on syönyt yllättävän paljon vapaa-aikaa.
Mutta!
On siinä sivussa ehditty harrastaakkin
Projekti alkaa olemaan jotakuinkin valmis.
En ole tosin testannut hehkun lampun toimintaa missään autossa mutta pitäisi sen toimia.
Lisäksi muut yhteensopivuudet on jossain määrin kysymysmerkkejä, esim tuo ilmajäähyn.
Toisaalta uskon vahvasti (dataa on kauhean vähän internetissä), että siinä jätetään vain lämpötilan piuhat kytkemättä koska ne ei liittimelle tule.
Eli sinäänsä erillistä versiota ei tarvitse, onpahan sitten mahdollisuus käyttää samaa piiriä myöhemmin toisessa autossa
Edit: Tutkin vielä lisää ja kävi ilmi että liitin on sama mutta piuhojen järjestys eri, eli jos ilmajäähyn liittimessä vain irroittelee pinnit ja järjestelee uudestaan homma rokkaa!
Painin pitkään noiden mittariston valojen kanssa, päädyin sitten lopulta tekemään mittareiden lampuille omat kuvut (oisiko jo viides desing) jotka antavat hieman enemmän valoa mittareille (kirkkausäätö toimii toki kuten ennen).
Lisäksi merkkivalojen taustavalo tulee nyt oman piirinsä kautta, eli suunnittelin oman "power boardin" jossa on kiinni merkkivalojen taustavalon ledi.
Tähän boardiin juotetaan haluttu määrä sitten valoja, eli mittariston valot. Kaksi jos ei ole digitaalista kelloa tai kolme jos on. Laitoin siihen pari ekstra paikkaa jos on vaikka erillisiä mittareita ja haluaa niiden taustavalot toimimaan muiden kanssa.
Power board on kytketty muihin johtoihin liittimille eli jos on tarpeen irroittaa mittariston piirilevy tai toisinpäin ei koko hommaa tarvitse irroittaa. Tuo Power boardissa kiinteänä oleva ledi on myös siitä syystä että monesti tuo mittariston taustavalon muovi on rikki ja siihen ei saa enää lampunkantaa kiinni.
Lisäksi Power board mahdollisti paremmin liitettävät ja siistimmät lamppujen piuhat.
Kiinnitys on laadukkaalla kaksipuolisella teipillä. Pysyy!
Mittariston valojen kiinnitys on nyt myös slimmimpi ja jämäkämpi, pysyy tiukkaan kiinni.
Suurin muutos itse piirilevyssä on liittimen kiinnitys. Ajatus 14 juotetusta piuhasta jotka voivat poiketa jäädessään vaikka puristuksiin tuntui ikävältä vaikkakin kokemuksieni mukaan turhalta pelolta Piirsin oman liittimen ja tein molempiin piireihin paikan 14 pinniselle liittimelle joka mahdollistaa tavallisen IDC kaapelin käytön. Halutessaan voi vaihtaa vaikka 50cm kaapelin.
Tämä helpottaa mittariston irroittamista kun ei tarvitse irroittaa isoa liitintä. Voi helposti irroittaa tuon pienemmän kaapelin mittaristosta ja jättää loput muiden johtohen sekaan!
Lisäksi jos kaapeli jostain syystä poikkeaa ei uudet maksa maltaita!
Myös digikellolle tein oman adapteri johon käyttämäni kannat kiinnityvät tiiukasti, lisäksi samalla ledi saa enemmän tilaa. On hienoa huomata että ihmiset ovat kiinnostuneita ja olen otettu.
Mietin tällä hetkellä miten toteuden näiden myymisen.
Pienenkin sarjan tekeminen vie aikaa eivätkä nämä näin ollen tule olemaan kovin halpoja (kaikki toki suhteellista).
Tulen ehkä tekemään pieniä sarjoja jota ilmoitan myyntiin. Ihan ensin haluaisin päästä kokeilemaan tosin dieselin kanssa toimivuutta.
Lupaan päivittää nopeammin tämän asian suhteen!
Kiitos
-Jari
Porukoiden pihalla seisova projekti syncro, töiden ohella on syönyt yllättävän paljon vapaa-aikaa.
Mutta!
On siinä sivussa ehditty harrastaakkin
Projekti alkaa olemaan jotakuinkin valmis.
En ole tosin testannut hehkun lampun toimintaa missään autossa mutta pitäisi sen toimia.
Lisäksi muut yhteensopivuudet on jossain määrin kysymysmerkkejä, esim tuo ilmajäähyn.
Toisaalta uskon vahvasti (dataa on kauhean vähän internetissä), että siinä jätetään vain lämpötilan piuhat kytkemättä koska ne ei liittimelle tule.
Eli sinäänsä erillistä versiota ei tarvitse, onpahan sitten mahdollisuus käyttää samaa piiriä myöhemmin toisessa autossa
Edit: Tutkin vielä lisää ja kävi ilmi että liitin on sama mutta piuhojen järjestys eri, eli jos ilmajäähyn liittimessä vain irroittelee pinnit ja järjestelee uudestaan homma rokkaa!
Painin pitkään noiden mittariston valojen kanssa, päädyin sitten lopulta tekemään mittareiden lampuille omat kuvut (oisiko jo viides desing) jotka antavat hieman enemmän valoa mittareille (kirkkausäätö toimii toki kuten ennen).
Lisäksi merkkivalojen taustavalo tulee nyt oman piirinsä kautta, eli suunnittelin oman "power boardin" jossa on kiinni merkkivalojen taustavalon ledi.
Tähän boardiin juotetaan haluttu määrä sitten valoja, eli mittariston valot. Kaksi jos ei ole digitaalista kelloa tai kolme jos on. Laitoin siihen pari ekstra paikkaa jos on vaikka erillisiä mittareita ja haluaa niiden taustavalot toimimaan muiden kanssa.
Power board on kytketty muihin johtoihin liittimille eli jos on tarpeen irroittaa mittariston piirilevy tai toisinpäin ei koko hommaa tarvitse irroittaa. Tuo Power boardissa kiinteänä oleva ledi on myös siitä syystä että monesti tuo mittariston taustavalon muovi on rikki ja siihen ei saa enää lampunkantaa kiinni.
Lisäksi Power board mahdollisti paremmin liitettävät ja siistimmät lamppujen piuhat.
Kiinnitys on laadukkaalla kaksipuolisella teipillä. Pysyy!
Mittariston valojen kiinnitys on nyt myös slimmimpi ja jämäkämpi, pysyy tiukkaan kiinni.
Suurin muutos itse piirilevyssä on liittimen kiinnitys. Ajatus 14 juotetusta piuhasta jotka voivat poiketa jäädessään vaikka puristuksiin tuntui ikävältä vaikkakin kokemuksieni mukaan turhalta pelolta Piirsin oman liittimen ja tein molempiin piireihin paikan 14 pinniselle liittimelle joka mahdollistaa tavallisen IDC kaapelin käytön. Halutessaan voi vaihtaa vaikka 50cm kaapelin.
Tämä helpottaa mittariston irroittamista kun ei tarvitse irroittaa isoa liitintä. Voi helposti irroittaa tuon pienemmän kaapelin mittaristosta ja jättää loput muiden johtohen sekaan!
Lisäksi jos kaapeli jostain syystä poikkeaa ei uudet maksa maltaita!
Myös digikellolle tein oman adapteri johon käyttämäni kannat kiinnityvät tiiukasti, lisäksi samalla ledi saa enemmän tilaa. On hienoa huomata että ihmiset ovat kiinnostuneita ja olen otettu.
Mietin tällä hetkellä miten toteuden näiden myymisen.
Pienenkin sarjan tekeminen vie aikaa eivätkä nämä näin ollen tule olemaan kovin halpoja (kaikki toki suhteellista).
Tulen ehkä tekemään pieniä sarjoja jota ilmoitan myyntiin. Ihan ensin haluaisin päästä kokeilemaan tosin dieselin kanssa toimivuutta.
Lupaan päivittää nopeammin tämän asian suhteen!
Kiitos
-Jari
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Näille löytyisi varmasti kysyntää ulkomaita myöten ja foorumilla on usemapi henkilö joilla on hyviä sunhteita euroopan keskeisiin toimijoihin. Nyt vaan iso vaihde silmään ja alihankintaa suomesta/virosta/kiinasta Anyways itseäni ainakin kiinnostaa ja ymmärrän että oman vapaa-ajan hinnoittelu on vaikeaa joten ei näitä tarvitse hyväntekeväisyyttään tehdä. Kerää lista ostajista ja ehdoita hintaa niin päästään tilamaan
Home is where you park it.
Re: Tölkin mittariston päivitysprojekti
Suunnittelin hieman ohjeita yksi yö.
Sinäänsä sarja on helppo asentaa ja hyvin yksinkertainen.
Mutta itse mittareiden piuhojen oikeille paikoille laittaminen ei ole itsestäänselvää.
Siitä oli siis luonnollista aloittaa.
Jotain tälläistä:
Sinäänsä sarja on helppo asentaa ja hyvin yksinkertainen.
Mutta itse mittareiden piuhojen oikeille paikoille laittaminen ei ole itsestäänselvää.
Siitä oli siis luonnollista aloittaa.
Jotain tälläistä: