Vetoakselit 930 nivelille taakse
Vetoakselit 930 nivelille taakse
Kävin viime viikolla Keiteleen koneessa isän kanssa kun kuplavolkkari tarvitsi osia.
Tulin samalla kysyneeksi empi vetareista ja nivelistä, ja kun hinta miellytti niin laitoin setin tilaukseen. Pitäisi tulla joskus elokuussa, mutta eipä tässä ole niin suuri kiire
Tilattu:
1pari 01-16-2211-0 20 1/4" AXLES,28 SPLINE,930 CV JOINT, PR
4kpl 01-87-9470-B EMPI H.P. 930 CV JOINT ONLY, 108mm, EACH
1pari 01-16-2303-0 DRIVE FLANGE, 091 TYPE-2 LATE TO 930 CV JOINT, PAIR
Empin sivu on niin sekava etten niiden katalogista löytänyt, mutta täältä löytyy: http://www.dansperformanceparts.com/bug ... %20IRS.htm
Hintaa noille osille tuli muistaakseni n. 480e, mutta tämä oli vasta hinta-arvio. Lopullinen hinta selviää kunhan osat tulee tänne saakka.
Tarkat jo huomasi että tuosta puuttuu kiinnitys pyörännavan akseliin, ja se pitääkin jotenkin soveltaa kunhan noi osat on saapuneet.
Perusteena miksi päädyin tähän oli että halusin kestävämmät nivelet ja mahdollisuuden reippaasti lisätä ulosjoustoa takana. Vakion nivelen pitäisi kestää 18 asteen kulma, nyt siitä on ulosjoustossa käytössä vakiot 11 astetta.
Tärkeintä oli kestävyys, 14" nivelet kestää gkn katalogin mukaan 2900Nm, kun 16" nivelet olisi 3700Nm.
Pituus oli vähän kysymysmerkki. 16" takavetari on 525mm leveä, ja tilaamani vetari on 20.25", eli 514mm. 930 nivelten pitäisi olla himpun leveämmät kuin 16", mutta saa nähdä miten menee käytännössä. Kiinnitys renkaan puoleen pitää soveltaa sorvissa, niin sinne voi lisätä materiaalia sen mukaan miten tarvitaan. Tuon empi vaihteiston laipan mitat ei ole tiedossa, niin sekin vaikuttaa vetarin pituuteen.
930 nivelistä tuntuu olevan paljon puhetta thesamba puolella, mutta kun 17 sivua selasin läpi niin mitään järkevää ei tullut selville, eikä vetareiden pituuksista ollut kummemmin puhetta. Jos joku löytää jotain järkevää infoa ja tämä mun tilaama pituus on ihan metsässä niin kannattaa ilmoitella. Thesamba keskustelu löytyy englanniksi täältä: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=417210
Kunhan tämän on saanut jossain vaiheessa tehtyä niin seuraa siirtyminen haaveilemaan etupäästä. Näissä empi vetareissa on sama spooriluku (38) kuin 16" ulkonivelissä, eli kunhan pituus on oikea ja vaihtaa etuperän laipat niin pitäisi sopia bolt-on. Etupään nivelet maksaa 250e, eli niiden osto ei innosta kun kestävyydeltään vastaavia helposti saatavilla olevia tuotteita saa murto-osaan tuosta hinnasta. T4 transporterin etunivel ei vaan sovi pyörännapaan niin pitää miettiä jotain kun siihen pisteeseen pääsee. Tulee halvemmaksi tehdä uudet etunavat ja ostaa toiset nivelet kuin ostaa noi 16" nivelet...
Tulin samalla kysyneeksi empi vetareista ja nivelistä, ja kun hinta miellytti niin laitoin setin tilaukseen. Pitäisi tulla joskus elokuussa, mutta eipä tässä ole niin suuri kiire
Tilattu:
1pari 01-16-2211-0 20 1/4" AXLES,28 SPLINE,930 CV JOINT, PR
4kpl 01-87-9470-B EMPI H.P. 930 CV JOINT ONLY, 108mm, EACH
1pari 01-16-2303-0 DRIVE FLANGE, 091 TYPE-2 LATE TO 930 CV JOINT, PAIR
Empin sivu on niin sekava etten niiden katalogista löytänyt, mutta täältä löytyy: http://www.dansperformanceparts.com/bug ... %20IRS.htm
Hintaa noille osille tuli muistaakseni n. 480e, mutta tämä oli vasta hinta-arvio. Lopullinen hinta selviää kunhan osat tulee tänne saakka.
Tarkat jo huomasi että tuosta puuttuu kiinnitys pyörännavan akseliin, ja se pitääkin jotenkin soveltaa kunhan noi osat on saapuneet.
Perusteena miksi päädyin tähän oli että halusin kestävämmät nivelet ja mahdollisuuden reippaasti lisätä ulosjoustoa takana. Vakion nivelen pitäisi kestää 18 asteen kulma, nyt siitä on ulosjoustossa käytössä vakiot 11 astetta.
Tärkeintä oli kestävyys, 14" nivelet kestää gkn katalogin mukaan 2900Nm, kun 16" nivelet olisi 3700Nm.
Pituus oli vähän kysymysmerkki. 16" takavetari on 525mm leveä, ja tilaamani vetari on 20.25", eli 514mm. 930 nivelten pitäisi olla himpun leveämmät kuin 16", mutta saa nähdä miten menee käytännössä. Kiinnitys renkaan puoleen pitää soveltaa sorvissa, niin sinne voi lisätä materiaalia sen mukaan miten tarvitaan. Tuon empi vaihteiston laipan mitat ei ole tiedossa, niin sekin vaikuttaa vetarin pituuteen.
930 nivelistä tuntuu olevan paljon puhetta thesamba puolella, mutta kun 17 sivua selasin läpi niin mitään järkevää ei tullut selville, eikä vetareiden pituuksista ollut kummemmin puhetta. Jos joku löytää jotain järkevää infoa ja tämä mun tilaama pituus on ihan metsässä niin kannattaa ilmoitella. Thesamba keskustelu löytyy englanniksi täältä: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=417210
Kunhan tämän on saanut jossain vaiheessa tehtyä niin seuraa siirtyminen haaveilemaan etupäästä. Näissä empi vetareissa on sama spooriluku (38) kuin 16" ulkonivelissä, eli kunhan pituus on oikea ja vaihtaa etuperän laipat niin pitäisi sopia bolt-on. Etupään nivelet maksaa 250e, eli niiden osto ei innosta kun kestävyydeltään vastaavia helposti saatavilla olevia tuotteita saa murto-osaan tuosta hinnasta. T4 transporterin etunivel ei vaan sovi pyörännapaan niin pitää miettiä jotain kun siihen pisteeseen pääsee. Tulee halvemmaksi tehdä uudet etunavat ja ostaa toiset nivelet kuin ostaa noi 16" nivelet...
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Nettiä selatessa törmäsin vahingossa tähän:
http://www.blindchickenracing.com/How_t ... ts_101.htm
Eli bolt-on päivityksenä 14" tuumaiseen kävisi 924/944/Typ181 nivel, jossa saisi muutaman asteen lisää kulmaa.
Väännönkestosta en sano mitään ...
http://www.blindchickenracing.com/How_t ... ts_101.htm
Eli bolt-on päivityksenä 14" tuumaiseen kävisi 924/944/Typ181 nivel, jossa saisi muutaman asteen lisää kulmaa.
Väännönkestosta en sano mitään ...
< 15kWh/100km
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Kiitos Tölkkimikan tuollaisia olisi vino pino ja iso kasa. Pitää laittaa noiden nykyisten tilalle ja katsoa miten käy. Osa pitäisi olla HD versioita. Kesto niillä on muistaakseni sama kuin tölkin vakioillakin, mutta voi olla että muistin väärin.
En tiedä voiko noita 930 niveliä perustella, mutta sitten uskaltaa ehkä jo vähän alkaa lisätä ulosjoustoa takana. Nyt ajatellut että vakioilla ulosjoustoilla nivelet ehkä kestäisi pidempään...
Etupää arvelluttaa yhä ja nivelten suhteen ei ole järkeviä vaihtoehtoja vielä tullut vastaan. Todennäköisesti pitää tehdä uudet etunavat. Yksi 16" ulkonivel maksaa 250e, ja niitä olisi hyvä olla varalla kun niiden saatavuus on niin huono. T4 nivelet joiden kesto on speksien mukaan sama kuin 16" nivelillä, tippuisi hinta murto-osaan, ja etunavat saisi teetettyä alle kahden 16" ulkonivelen hinnalla.
En tiedä voiko noita 930 niveliä perustella, mutta sitten uskaltaa ehkä jo vähän alkaa lisätä ulosjoustoa takana. Nyt ajatellut että vakioilla ulosjoustoilla nivelet ehkä kestäisi pidempään...
Etupää arvelluttaa yhä ja nivelten suhteen ei ole järkeviä vaihtoehtoja vielä tullut vastaan. Todennäköisesti pitää tehdä uudet etunavat. Yksi 16" ulkonivel maksaa 250e, ja niitä olisi hyvä olla varalla kun niiden saatavuus on niin huono. T4 nivelet joiden kesto on speksien mukaan sama kuin 16" nivelillä, tippuisi hinta murto-osaan, ja etunavat saisi teetettyä alle kahden 16" ulkonivelen hinnalla.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
http://www.piersideparts.net/mm5/mercha ... har=&show=
Tuolla on hintojen kera empi-kuraa (en omaa kokemusta empin nivelistä, mutta muista empi osista ei ole kyllä oikeastaan mitään hyvää sanottavaa laadusta).
Tuolla on hintojen kera empi-kuraa (en omaa kokemusta empin nivelistä, mutta muista empi osista ei ole kyllä oikeastaan mitään hyvää sanottavaa laadusta).
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Miten te ajelette niillä kun saatte niitä niveliä rikki?
Nimim. Maksimi ulos / sisään joustot takana ja ei yhtään hajonnutta niveltä. (vielä)
Nimim. Maksimi ulos / sisään joustot takana ja ei yhtään hajonnutta niveltä. (vielä)
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Niin ja sulla on vielä se voimakone AAZ!Eicca_ kirjoitti:Miten te ajelette niillä kun saatte niitä niveliä rikki?
Nimim. Maksimi ulos / sisään joustot takana ja ei yhtään hajonnutta niveltä. (vielä)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Niin just mulla on se 70hp tehomoottori kun teillä on se 77hp pikkulohko
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Joo, empin osat on melko kuraa. Noista 930 nivelistä perusnivelet on kuulemma ihan hyvää, ja kaiken maailman syncrozillat ja syncromogit niitä tuntuu maailmalla käyttävän. Yksi vetarikin on saatu rynkytyksessä katki, mutta kuski on kuulemma melko raju tapaus ja katkesi lovesta nivelen juuresta samalla tavalla kuin Tuire maastokiertueella. Noihin vetareihin tehdään yleensä ura myös sisäpuolelle että saadaan sokat kummallekin puolelle. Malli on vetarin poorituksessa eri kuin vakioissa niin vaatii sokan jos ei halua että vetari liikkuu nivelessä. Kevennetyt nivelet ei kestä, ja kuulemma noi häkit pitäisi heti vaihtaa kestävempiin. Suurin ero tuohon 14" ja 16" niveleen on paksuus, eli ulosjoustoa voi lisätä varsinkin reippaasti jos haluaa tehdä jotain älytöntä kun kuulat pysyy nivelen sisällä.ketsa kirjoitti:http://www.piersideparts.net/mm5/mercha ... har=&show=
Tuolla on hintojen kera empi-kuraa (en omaa kokemusta empin nivelistä, mutta muista empi osista ei ole kyllä oikeastaan mitään hyvää sanottavaa laadusta).
Mutta saa nähdä mitä keksii, ja jos keksii yhtään mitään.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Yleensäkkin on ihme, että vakio 14" nivel kestää jotain, se kun on mitoitettu 60-luvun lopun ilmajäähyvoimapesien väännölle maantieajoon. Tuskin Gynther Kugellager mietti Juniksen vetareita suunnillessaan, että joku keksii laittaa niitä pyörittämään viritetyn isolohko turbodieselin ja että autolla ajetaan muuallakin kuin hiekkateillä?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Osaako kukaan sanoa orggisnivelen kuulan halkaisijaa?
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Type 1 = .625" Type 4 = .688" Type 2 = .787" 930 = .875"
(15.90mm) (17.5mm) (20mm) (22.22mm)
(tuosta aikaisemmin linkkaamastani sivusta löytyy loputkin tiedot).
(15.90mm) (17.5mm) (20mm) (22.22mm)
(tuosta aikaisemmin linkkaamastani sivusta löytyy loputkin tiedot).
< 15kWh/100km
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
joko nämä on vurressa paikallaan?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Ei ole. Eivät ole vielä tulleet ja varmaan hetki vielä menee.
Piirsin ne laipat viime viikolla. Nivelten halkaisija on yhä kysymysmerkki ja laipan paksuus niin en oo vielä uskaltanut sorvata. Ehkä pitäis vaan tehdä ylimittaiset ja sit ottaa vähän pois kun kamat on tontilla. Eli hinku ois kova saada niitä kiinni.
Piirsin ne laipat viime viikolla. Nivelten halkaisija on yhä kysymysmerkki ja laipan paksuus niin en oo vielä uskaltanut sorvata. Ehkä pitäis vaan tehdä ylimittaiset ja sit ottaa vähän pois kun kamat on tontilla. Eli hinku ois kova saada niitä kiinni.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Eikö nää pitänyt tulla jo syksyllä? Missä viipyy? kansa tahtoo jo nähdä!
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7685
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Tämä aihe on tänään huomioitu eräällä toisellakin forumilla Eiccan viimeisen kommentin jälkeen.
Re: Vetoakselit 930 nivelille taakse
Jooh. Nivelet ja vetarit on tontilla.
Ei vaan nyt just tunnu tärkeimmältä asialta toteuttaa. Eiköhän noi oo kesään mennessä ehkä alla kunhan talli vähän lämpenee.
Nivel on kelluvasti vaan ulkopäästä kiinni. Eli se voi periaatteessa liikkua vetarin keskelle. Aattelin laittaa paikan sokalle nivelen sisäpuolellekin. Empi osat on kokemuksen mukaan melko kiinakuraa, mutta nää akselit vaikuttaa olevan ihan ok.
Ei vaan nyt just tunnu tärkeimmältä asialta toteuttaa. Eiköhän noi oo kesään mennessä ehkä alla kunhan talli vähän lämpenee.
Nivel on kelluvasti vaan ulkopäästä kiinni. Eli se voi periaatteessa liikkua vetarin keskelle. Aattelin laittaa paikan sokalle nivelen sisäpuolellekin. Empi osat on kokemuksen mukaan melko kiinakuraa, mutta nää akselit vaikuttaa olevan ihan ok.
- Liitteet
-
- 20130107_202645.jpg (457.17 KiB) Katsottu 8244 kertaa
Tölkkifoorumi on kiva paikka.